Let us Now Praise Infamous Men | Brad Feuerhelm, Michael Salu

Σε πόλεμο με τα πλοκάμια του στρατιωτικοβιομηχανικού συμπλέγματος της Αμερικής

Μετάφραση-επιμέλεια: Ελένη Παγκαλιά - Aldebaran, Φωτογραφία - 25/12/2017

Στο βιβλίο του 1936 «Let us Now Praise Famous Men» οι Walker Evans και James Agee συνωμοτούν για να απεικονίσουν τα δεινά των αμερικανών εργατών γης κατά τη διάρκεια του New Deal του Franklin Roosevelt, προβάλλοντας τον αγώνα των ανθρώπων που έζησαν τα πρώτα χρόνια του 1930 τις καταστροφικές ανεμοθύελλες και ξηρασίες, οι οποίες έμειναν γνωστές στην ιστορία ως Dust Bowl, καθώς και τη φτώχεια που επακολούθησε. Η αποστολή χρηματοδοτήθηκε από το περιοδικό Fortune, για το οποίο εργαζόταν ο Evans.

Το καλοκαίρι του 2014, ο Brad Feuerhelm συνέχισε στα ίχνη του εμβληματικού φωτολογοτεχνικού έργου των Evans και Agee και το οικειοποιήθηκε για να αντιστρέψει τη χρήση της φωτογραφικής εικόνας και να τη μετατρέψει σε έναν πολιτικό διάλογο, μέσω της βίαιης καταστροφής. Έτσι,  πυροβόλησε εξ’ επαφής τα πάνω από 200 αντίγραφα του βιβλίου του με ένα gloc 45. Ο συγγραφέας, με δικά του λόγια, ήταν «σε πόλεμο με τα αποκρουστικά πλοκάμια του στρατιωτικοβιομηχανικού συμπλέγματος στην Αμερική και την κοινωνική “Disneyland” που έχει επιβάλει έναν γενικευμένο εφησυχασμό απέναντι σε αυτόν τον μηχανισμό».

Η σφαίρα που διαπερνά κάθε μία από τις σελίδες υπερβαίνει το, κατ’ όνομα, φωτογραφικό βιβλίο και το μετατρέπει σε ένα αντι-εικονογραφικό λείψανο. Το βιβλίο γίνεται αντικείμενο στο οποίο έχει ασκηθεί βία και κάθε ένα από τα πορτρέτα γίνεται μια παραβατική εικόνα μη ανοχής απέναντι στην κοινωνική αδιαφορία για τη μηχανή του οικονομικού πολέμου. Οι αρχηγοί πολλών πολυεθνικών εταιρειών όπλων, τόσο εγχώριων όσο και διεθνών, βρίσκουν τη δική τους εικόνα να κομματιάζεται με μια βίαιη πράξη. Η ειρωνεία της οποίας είναι πως το ίδιο το βιβλίο γίνεται αντικείμενο πώλησης σε ένα κοινό που καταγγέλλει την κυκλική και μάταιη ειρωνεία του επίμαχου προβλήματος του εφησυχασμού, μέσα όμως πάντα στο πλαίσιο της συνεχώς διευρυνόμενης «γενναιοδωρίας» του κεφαλαίου η οποία επιτυγχάνεται μέσω των πωλήσεων όπλων και στρατιωτικού εξοπλισμού. Το συνοδευτικό κείμενο από τον Feuerhelm και τον Michael Salu αναδεικνύει με μαχητικό τρόπο τα προβλήματα του εφησυχασμού σε μια ζωή που φτάνει σε άκρα.

Το βιβλίο παρουσιάστηκε πρόσφατα στην Ελλάδα στην έκθεση Uncensored Books που πραγματοποιήθηκε στο Ρέθυμνο στο πλαίσιο του MedPhoto Festival 2017-2018.

Ο Brad Feuerhelm είναι φωτογράφος, συλλέκτης φωτογραφίας, επιμελητής, έμπορος τέχνης και συγγραφέας. Είναι αρχισυντάκτης τού American Suburb X.

Ο Michael Salu είναι creative director, καλλιτέχνης και συγγραφέας. Τα έργα του έχουν παρουσιαστεί στα «The Short Anthology» και «Grey Magazine». Πρόσφατα εκδόθηκε το «A Tale of two Cities» από την OR Books. Διευθύνει το διεπιστημονικό creative agency http://salu.io/


Info:

Paralaxe Editions, 2016

Σύλληψη και σχεδιασμός: Verónica Fieiras & Martín Bollati

20 σελίδες / 28 x 20,5 εκ.

Περιορισμένος αριθμός 250 χειροποίητων αντιτύπων