Αγωνία για το φλεγόμενο «Norman Atlantic»

Και ερωτήματα για την τήρηση κανόνων ασφαλούς ναυσιπλοΐας.

| 28/12/2014

Θρίλερ εδώ και 12 (και πλέον) ώρες για τους 478 – και όχι 466 όπως λεγόταν αρχικά-  επιβαίνοντες του «Norman Atlantic» οι οποίοι ζουν δραματικές στιγμές από τις 4 τα ξημερώματα όταν ξέσπασε πυρκαγιά. Το πλοίο έμεινε ακυβέρνητο όπως ειδοποίησε ο κυβερνήτης του και από τότε (αν και με κάποια καθυστέρηση) έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για την επιχείρηση διάσωσης που όπως φαίνεται είναι ιδιαιτέρως δύσκολη εντός ιδιαιτέρων αντίξοων συνθηκών. Δυστυχώς, όπως πριν λίγο [ώρα 18.00] επιβεβαιώθηκε από τις ιταλικές και τις ελληνικές αρχές, υπάρχει ένας νεκρός.

Η πυρκαγιά ξέσπασε στο γκαράζ από άγνωστες μέχρι στιγμής αιτίες. Το πλοίο με ιταλική σημαία, που έχει ναυλωθεί από την εταιρεία ΑΝΕΚ, είχε αναχωρήσει από την Ηγουμενίτσα για την Αγκόνα της Ιταλίας. Ο ελληνικός στρατός ανακοίνωσε ότι έχει στείλει πέντε ελικόπτερα και ένα C-130, ενώ γεννούνται ερωτήματα για την ετοιμότητα των ελληνικών σωστικών μέσων (με ανέτοιμα ελικόπτερα τύπου super puma). Οι τελευταίες ενημερώσεις μιλάνε για ένα ελικόπτερο που επιχειρεί από την ελληνική πλευρά ενώ ένα ακόμη βρίσκεται εκτός μάχης αφού ανεφοδιάζεται. Ήδη πάντως περίπου 140 επιβάτες έχουν διασωθεί και ο αριθμός συνεχώς μεγαλώνει, ενώ αναφορές κάνουν λόγο για συνέχιση της επιχείρησης καθόλη τη διάρκεια της νύχτας.

Είναι σαφές ότι γεννούνται ερωτήματα τόσο για την ετοιμότητα των δομών του κράτους (που έχουν δοκιμαστεί όχι μόνο από τα φυσικά φαινόμενα αλλά κυρίως από τα φαινόμενα λιτότητας της οικονομικής πολιτικής) όσο και για τα μέτρα ασφαλείας και τις απαραίτητες προληπτικές ενέργειες που έγιναν ή δεν έγιναν από την πλευρά της πλοιοκτήτριας εταιρείας όσον αφορά το εν λόγω πλοίο.

H επιχείρηση διάσωσης

Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ – ΜΠΕ:

Η ιταλική ακτοφυλακή έχει αναλάβει, από τις 10 το πρωί σήμερα ώρα Ελλάδος, την όλη επιχείρηση διάσωσης των 478 επιβαινόντων (επιβάτες και πλήρωμα) του επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου «Norman Atlantic», στο οποίο τα ξημερώματα εκδηλώθηκε πυρκαγιά υπό αδιευκρίνιστη αιτία σε ένα από το γκαράζ του, ενώ έπλεε 22 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Ιταλίας και 44 βορειοδυτικά της Κέρκυρας.

Όπως έκανε γνωστό, με δηλώσεις του πριν από λίγη ώρα, ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής, Νίκος Λαγκαδιανός, «το φλεγόμενο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Νorman Αtlantic», βρίσκεται εντός θαλάσσιας περιοχής ευθύνης έρευνας και διάσωσης της ιταλικής ακτοφυλακής και ως εκ τούτου η διαχείριση του περιστατικού έχει περάσει πλέον στο αρμόδιο κέντρο έρευνας και διάσωσης της Ρώμης, ενώ από το ενιαίο κέντρο συντονισμού έρευνας και διάσωσης τα δεσμευμένα πλοία παραμένουν για παροχή συνδρομής σε συνεργασία με την ιταλική ακτοφυλακή»,

Όπως τόνισε ο κ. Λαγκαδιανός στην περιοχή «υπάρχουν 8 παραπλέοντα πλοία, ενώ έχουν ξεκινήσει δύο ρυμουλκά από την Πύλο και την Κέρκυρα, δύο πυροσβεστικά πλοιάρια από την Ηγουμενίτσα και την Κέρκυρα και ένα ρυμουλκό από την Ιταλία. Στην περιοχή βρίσκεται επίσης ένα αεροσκάφος c-130 ενώ πέντε ελικόπτερα βρίσκονται σε ετοιμότητα στην Κέρκυρα και στο Άκτιο προκειμένου να συνδράμουν αν απαιτηθεί».

RAI traghetto

Συνεχής ενημέρωση:

Επειδή η συνηθισμένη αγαρμποσύνη – υπερβολή – προσπάθεια κατοχύρωσης τηλεθέασης έχει ήδη κάνει με ενοχλητικό τρόπο -κυρίως για όσους αγωνιούν περισσότερο έχοντας δικούς τους ανθρώπους σε κίνδυνο- την εμφάνισή της στα ΜΜΕ, toperiodiko.gr σας προτείνει να ενημερώνεστε (με συνεχές update) από εδώ, όπου διαπιστώνουμε πως υπάρχει προσπάθεια να γίνεται με σύνεση και ψυχραιμία η μετάδοση των ειδήσων: the press project: Θρίλερ για 478 επιβάτες φλεγόμενου πλοίου ανοικτά της Κέρκυρας.

xarths-3

Ερωτήματα και για την τήρηση κανόνων ασφαλούς ναυσιπλοΐας.

Εν τω μεταξύ και ενώ προφανώς αυτή τη στιγμή προέχει η ασφαλής κατάληξη και η προστασία της ζωής όσων επιβατών και εργαζόμενων δοκιμάζονται όλες αυτές τις ώρες, δεν περνούν απαρατήρητα τα ερωτήματα που θέτουν με ανακοίνωσή τους τα ναυτεργατικά Σωματεία ΠΕΜΕΝΣΤΕΦΕΝΣΩΝΜαγείρων και Πληρωμάτων Ναυαγωσωστικών – Ρυμουλκών :

«Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι το κυνηγητό του κέρδους των εφοπλιστών δεν συμβιβάζεται με τη λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Όπως έχει αποκαλυφθεί πίσω από τα τραγικά ναυάγια, πυρκαγιές κ.ά. βρίσκονται σοβαρές παραλήψεις της αξιοπλοΐας των πλοίων, με οδυνηρές συνέπειες για τους επιβάτες και τους ναυτεργάτες.

Με την πυρκαγιά που ξέσπασε το ξημέρωμα της Κυριακής 28 Δεκέμβρη 2014, στο γκαράζ του πλοίου «NORMAN ATLANTIC» με ιταλική σημαία, πλοιοκτησίας «VISEMAR DI NAVIGAZIONESRL», έχει ναυλωθεί από την «ΑΝΕΚ», τέθηκε σε κίνδυνο η ζωή των 478 επιβαινόντων στο πλοίο.

Το γεγονός αυτό έχει γεννήσει πολύ σοβαρά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν με ακρίβεια και να ελεγχθεί αυστηρά η τήρηση των κανόνων ασφαλούς ναυσιπλοΐας και προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Πρώτο, ποιες είναι οι πραγματικές αιτίες της πυρκαγιάς, αν λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης, αν υπήρχε η αναγκαία στεγανότητα του πλοίου και γιατί δεν έγινε δυνατόν να αντιμετωπιστεί η πυρκαγιά από την αρχή;

Δεύτερο, με δεδομένο ότι κάθε καθυστέρηση σε περίπτωση πυρκαγιάς εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για τη ζωή των επιβαινόντων, γιατί ενώ η πυρκαγιά εκδηλώθηκε στις 4 περίπου το ξημέρωμα της Κυριακής 28 Δεκέμβρη, απομακρύνθηκαν μόνο 150 επιβάτες με σωσίβιες λέμβους και παρέμεινε στο πλοίο μεγάλος αριθμός επιβαινόντων, σε μια περιοχή (ανοικτά της Κέρκυρας) που μπορούν, παρά τις συγκεκριμένες (χωρίς υπερβολές) άσχημες καιρικές συνθήκες, να συμβάλλουν έγκαιρα στην επιχείρηση διάσωσης παραπλέοντα πλοία, πολεμικά πλοία, ρυμουλκά ανοικτής θαλάσσης και ελικόπτερα παντός καιρού;

Τρίτο, Ποιο είναι το ιστορικό του πλοίου, αν είναι μετασκευασμένο οχηματαγωγό, αν δικαιολογείται η παρουσία τόσο μεγάλου αριθμού επιβατών και οχημάτων, αν η οργανική σύνθεση του πλοίου κάλυπτε τις ανάγκες, και αν ήταν επαρκή και λειτούργησαν τα μέσα διάσωσης;

Τέταρτο, Ποιο είναι το ιστορικό των ελέγχων του πλοίου, πως αντιμετωπίστηκαν οι παρατηρήσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια του ελέγχου στις 19 Δεκεμβρίου 2014 από τις Λιμενικές Αρχές στην Πάτρα, που έχουν αναρτηθεί στο σύστημα «EQUASIS»(www.,equasis.org), παρατηρήσεις πολύ σοβαρές που αφορούν την αξιοπλοΐα του «NORMAN ATLANTIC».

Σε κάθε περίπτωση η πυρκαγιά που εκδηλώθηκε στο πλοίο «NORMAN ATLANTIC», ο κίνδυνος για τη ζωή των 478 επιβαινόντων και οι όποιες παραλήψεις στην τήρηση των κανόνων ασφαλείας, θέτουν με επιτακτικό τρόπο την άμεση πραγματοποίηση συστηματικού ελέγχου στα επιβατικά πλοία για την τήρηση των κανόνων προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Το πρώτο ζήτημα που προέχει είναι η χρησιμοποίηση όλων των μέσων και τρόπων για τη διάσωση των επιβαινόντων στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «NORMAN ATLANTIC», δεν χωρά άλλη καθυστέρηση, οι ευθύνες είναι μεγάλες».

****

Οι μαρτυρίες επιβαινόντων: