Αντίο Μπάτμαν- Ποιον προστατεύει τελικά ο πλούσιος υπερήρωας;

Μια διαφορετική σκοπιά για τον Caped Crusader

Γράφει ο Δημήτρης Τζάνογλος - SmassingCulture - 13/04/2018

Αν για κάτι μπορούμε να είμαστε σίγουροι, είναι πως όλοι ξέρουν ποιος είναι ο Μπάτμαν. Άλλοι τον συμπαθούν και άλλοι όχι, αν και συνήθως ο λόγος για τα παραπάνω έχει να κάνει με το κατά πόσο κάποιος συμπαθεί ή αντιπαθεί την DC Comics. Εδώ όμως δε θα μιλήσουμε για τον Μπάτμαν ως χαρακτήρα αυτής της εταιρείας αλλά ως κάτι διαφορετικό.

Το Αντίο Μπάτμαν είναι ένα διήγημα που έγραψε ο Τάσος Θεοφίλου το 2011 όσο βρισκόταν στη Λαμία, και εκδόθηκε πρώτη φορά το 2013 από την Ασύμμετρη Απειλή. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μία διασκευή του σε comic από τον Kanellos COB που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Red n’ Noir, σε μια περίοδο που η Ελληνική Δικαιοσύνη (;) ετοιμάζεται να δείξει για ακόμα μια φορά το πόσο δίκαιη είναι προχωρώντας σε αίτηση αναίρεσης κατά της αθώωσης του Θεοφίλου.

«Η φτώχεια, η αδικία, η ανισότητα, η οικονομική κρίση, η εξαθλίωση στις μητροπόλεις, δεν αποδίδονται στην κεφαλαιοκρατική δομή της κοινωνίας αλλά στις δαιμονικές δυνάμεις του εγκλήματος»

Κεντρικός ήρωας της ιστορίας είναι ο Τζο Τσιλ, ένας προλετάριος ο οποίος καταφέρνει να τρυπώσει ως σερβιτόρος στην έπαυλη του  Μπρους Γουέην, κατά τη διάρκεια μιας δεξίωσης. Ο Τζο Τσιλ όμως έχει καταλάβει πως ο Μπρους Γουέην και ο Μπάτμαν είναι το ίδιο άτομο, και έχει σκοπό να αποδομήσει αυτόν τον μοντέρνο άγιο.

Τι είναι λοιπόν ο Μπάτμαν; Δεν είναι ο νυχτεριδοφόρος ήρωας της Γκόθαμ. Δεν είναι καν ήρωας, αλλά κομμάτι του συστήματος. Μία παρακρατική μηχανή που με πρόσχημα την καταπολέμηση του εγκλήματος, βοηθάει την άρχουσα τάξη να πατήσει ακόμα περισσότερο τα χαμηλά στρώματα, που οδηγούνται στο παράνομο έγκλημα για να επιβιώσουν από τα νόμιμα εγκλήματα των κεφαλαιοκρατών. Αυτόν τον Μπάτμαν έρχεται να αντιμετωπίσει ο Τζο Τσιλ.

Την ιστορία αυτή, έρχεται να ντύσει εξαιρετικά ο Kanellos KOB, παρουσιάζοντας μια noir αλλά και industrial συγχρόνως αισθητική στα σχέδιά του, δημιουργώντας μια μορφή της Γκόθαμ που δεν έχουμε ξαναδεί. Μια μορφή περισσότερο ρεαλιστική που αντικατοπτρίζει τις περισσότερες σύγχρονες μεγαλουπόλεις.

Εν κατακλείδι, με το Αντίο Μπάτμαν ο Τάσος Θεοφίλου απομυθοποιεί μέσα σε λίγες σελίδες έναν από τους πιο αγαπημένους υπερήρωες που έχουν υπάρξει ποτέ· δίνοντας απάντηση ταυτόχρονα σε ένα από τα μεγαλύτερα άλυτα μυστήρια του σύμπαντος του Μπάτμαν. Συγχρόνως όμως είναι και ένα ισχυρό πολιτικό σχόλιο, σχετιζόμενο με όλες τις «φιλανθρωπίες» που προσφέρονται από την «καλή καρδιά» της άρχουσας τάξης.