ΕΦΚΑ: Λες και ήταν χθες - Μια προσωπική περιπέτεια που μας αφορά

Η χωλή πραγματικότητα των ασφαλισμένων του «όλοι μαζί πιο δυνατοί»

| 22/02/2018

Ένα πρόβλημα του τώρα και μια μικρή αναδρομή στο χθες.  Ο Σπύρος Πετρόπουλος, μέσα από την προσωπική του ατελείωτη και επίπονη περιπέτεια στον λαβύρινθο του ΕΦΚΑ, μας γνωρίζει την πραγματικότητα του ταμείου του «όλοι μαζί πιο δυνατοί», που μάλλον ομοιάζει με χάος παρά με ο,τιδήποτε άλλο.

Μέρος πρώτο – η «συντηρητική» επιστολή

Προς τον

ΕΦΚΑ – ΟΑΕΕ ΤΜΗΜΑ ΟΜΟΝΟΙΑΣ

Πειραιώς 46-48 Αθήνα, ΤΚ 10436 – 1ος όροφος

Προϊστάμενο Υπηρεσίας

Κύριο Γιώργο Αναστασίου

ΦΑΞ 2105221219

Αθήνα, 23/1/2018

Αγαπητέ Κύριε Αναστασίου,

Επί πολλές ημέρες προσπαθώ να επικοινωνήσω τηλεφωνικά μαζί σας στο 210 5275850, χωρίς επιτυχία.

Είχαμε συναντηθεί στο γραφείο σας – τον ολοκληρωμένο φάκελό μου για συνταξιοδότηση, τον έχει η κυρία Διευθύντρια στο γραφείο της. Ο ατομικός μου αυτός φάκελος περιέχει την, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, ολοκληρωμένη κατάθεση δικαιολογητικών που απαιτούνται για την απονομή αναπηρικής σύνταξης – σας έχω, άλλωστε, επίσης καταθέσει την απόφαση του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) με την οποία πιστοποιεί συνολικό ποσοστό αναπηρίας 80%.

Κατά τη συνάντησή μας, σας εξήγησα, επί πλέον, ότι επρόκειτο να υποβληθώ σε χειρουργική επέμβαση για αφαίρεση όγκων από την ουροδόχο κύστη, στο νοσοκομείο Γεννηματάς την 8/1/2018.

Μου δώσατε την προσωπική σας κάρτα και με παροτρύνατε, στο στάδιο της ανάρρωσης, να επικοινωνήσω τηλεφωνικά μαζί σας για να με ενημερώσετε αναφορικά με την πρόοδο της διαδικασίας απονομής αναπηρικής σύνταξης, διαγραφής μου από τα μητρώα του ΕΦΚΑ – ΟΑΕΕ και επανένταξής μου στην κανονικότητα της ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης, εφόσον εξακολουθώ να παραμένω ανασφάλιστος. Παρά το γεγονός των συνεχών προσπαθειών μου να επικοινωνήσω μαζί σας, τούτο δεν κατέστη δυνατόν, επειδή ποτέ δεν απαντήσατε στις τηλεφωνικές μου κλήσεις, για να σας θέσω τα εξής ερωτήματα:

(α) γιατί εξακολουθώ να εμφανίζομαι στο μητρώο του ΕΦΚΑ ως ενεργός επιτηδευματίας και να χρεώνομαι από 1/1/2017 ασφαλιστικές εισφορές για επιτήδευμα για το οποίο σας έχω ήδη καταθέσει την επίσημη βεβαίωση της παύσης εργασιών από τη Δ’ ΔΥΟ Αθηνών, και για την οποία έχετε υπογράψει και πρωτοκολλήσει την παραλαβή της, από τον Ιούνιο 2017 και από το αρμόδιο τμήμα Συντάξεων,

(β) πού αποστέλλονται τα ειδοποιητήρια με τις ασφαλιστικές εισφορές, αφού επίσης σας έχω καταθέσει στοιχεία, ότι στη διεύθυνση που αναγράφεται στους φακέλους που ταχυδρομεί ο ΕΦΚΑ, δεν υπάρχει τίποτε άλλο πέραν του πεζοδρομίου, καθόσον το περί ου ο λόγος περίπτερο έχει ξηλωθεί και απομακρυνθεί από το Δήμο, από το 2014.

(γ) πού μπορώ να πληροφορηθώ, αν υφίσταται εκκρεμότητα οφειλής μου προς τον τ. ΟΑΕΕ, ώστε να προβώ σε τακτοποίησή του; Ούτε αυτή την πληροφορία δεν μπόρεσαν να μου δώσουν τα αρμόδια τμήματά σας, μέχρι σήμερα.

(δ) παρόλο που στον προσωπικό μου λογαριασμό στην ηλεκτρονική σελίδα του ΕΦΚΑ, έχω προβεί εδώ και ένα χρόνο σε επικαιροποίηση των προσωπικών μου δεδομένων, διεύθυνση κατοικίας κ.λπ., γιατί εξακολουθεί η υπηρεσία σας να με αναφέρει ως κάτοικο Κυψέλης, απ’ όπου έχω αποχωρήσει προ δεκαετίας, και μάλιστα ως άγαμο, τη στιγμή που έχω καταθέσει ανάμεσα στα δικαιολογητικά πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, από το Δήμο Αθηναίων, στο οποίο πιστοποιείται ότι είμαι νυμφευμένος με δύο παιδια;

(ε) για ποιο λόγο ή λόγους δεν μπορώ να λάβω βεβαίωση διαγραφής από τα μητρώα σας, κάτι που δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα, γεγονός που μου δημιουργεί άπειρα προβλήματα με άλλες εμπλεκόμενες υπηρεσίες, εφόσον έπαψα να φέρω την ιδιότητα του επιτηδευματία και πλέον από το 2008 και μετά, είμαι απλά φυσικό πρόσωπο;

(στ) να ενημερωθώ, ει δυνατόν, για την πορεία της αίτησής μου για απονομή αναπηρικής σύνταξης;

(ζ) γιατί παρά τις επανειλημμένες έγγραφες οχλήσεις μου, να διαγραφούν τα ποσά των εισφορών ΕΦΚΑ από τη μερίδα μου, που χρεώνονται από 1/1/2017 έως και σήμερα, και που επίσης δημιουργούν άλλο μείζον πρόβλημα, εφόσον χρεώνονται σε ανύπαρκτο επιτήδευμα το οποίο έχει ήδη διαγραφεί από τη Δ’ ΔΥΟ και έχει πάψει να υφίσταται η φυσική έδρα του επιτηδεύματος; (βλέπε σχετικά έγγραφα στον ατομικό μου φάκελο που τηρείται από την υπηρεσία σας, καθώς και τα αποδεικτικά έγγραφα της υπηρεσίας σας, από τα οποία αποδεικνύεται ότι όλα τα σχετικά με τα παραπάνω ζητήματα δικαιολογητικά έχουν κανονικά κατατεθεί, παραληφθεί και φέρουν σχετικό αριθμό πρωτοκόλλου;)

Σε αναμονή, με περίσσια υπομονή, κάποιας απάντησής σας

Με εξαιρετική τιμή

Σπυρίδων Πετρόπουλος ΕΑΜ 3415639. ΤΜ ΟΜΟΝΟΙΑΣ

Αριθμός πρωτοκόλλου φακέλου 845887/9/6/2017

Για ποιο χώρο (φυσική έδρα) και επιτήδευμα, συνεχίζει απτόητος ο ΕΦΚΑ να ταχυδρομεί ειδοποιητήρια ασφαλιστικών εισφορών; Τα φωτογραφικά πειστήρια μιλούν από μόνα τους:

Η εικονική πραγματικότητα, γωνία Σταδίου και Αμερικής

Η αδυσώπητη πραγματικότητα: Το τοπόσημο, που υπήρξε το περίπτερο μέχρι το 2014.

Από κοντινότερο πλάνο. Δεν υπάρχει περίπτερο. Το έχει ξηλώσει ο Δήμος Αθηναίων

Η εικονική πραγματικότητα. Πώς η «τάξη» της αταξίας ήθελε να φαίνεται, αλλά όχι και να είναι η ίδια γωνία. Με το περίπτερο να στέκει λαβωμένο και κλειστό. Η εικονική πρόσοψη του ερειπιώνα νεοκλασικού είναι ζωγραφική αναπαράσταση πάνω σε καραβόπανο που καλύπτει το τα πληγωμένα ακροκέραμα του ετοιμόρροπου κτηρίου.

Η Αλήθεια. Την περίοδο που η αφετηρία της Νέας Σμύρνης ήταν ακριβώς απέναντι από το περίπτερο, γωνία Σταδίου και Κολοκοτρώνη. Το περίπτερο πάντα κλειστό.

Το περίπτερο σε «λειτουργία», περικυκλωμένο από έργα του Δήμου Αθηναίων

Το περίπτερο, την περίοδο 2004-2008, σε «πλήρη λειτουργία»

 

Έτσι αρχίζει η ιστορία (του ΕΦΚΑ). Σαν σε παραμύθι.

Μια φορά κι ένα καιρό, στην έρημη χώρα του βαλκανικού νότου, υπήρχαν «πολλά» ασφαλιστικά ταμεία. Αυτά τα ασφαλιστικά ταμεία τα είχαν συγκεντρώσει σε ένα κατάλογο που τον ονόμασαν Κατάλογο Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης της Ελλάδας.

Στο τέλος της δεκαετίας του ꞌ90 (1998), η τότε κυβέρνηση αποφάσισε να φέρει σε συζήτηση στο υπουργικό συμβούλιο ένα νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, που έφερε τον χαριτωμένο τίτλο «ο νέος χάρτης των ταμείων». Αφού οι αρμόδιοι παράγοντες διασκέφθηκαν, τι θα προέβλεπαν οι διατάξεις που θα περιλάμβανε αυτό το νομοσχέδιο, το υπουργικό συμβούλιο έδωσε την έγκρισή του να προχωρήσει η διαδικασία  κατάθεσης του νομοσχεδίου στην ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων.

Ο νέος χάρτης των Ταμείων, προφητικά, σηματοδοτούσε και σημασιοδοτούσε τη νέα ασφαλιστική τάξη πραγμάτων που θα ακολουθούσε τα επόμενα χρόνια στην Ελλάδα, με ενοποιήσεις και συγχωνεύσεις ταμείων, μεταβατικές και άλλες διατάξεις και που θα οδηγούσε το ελληνικό ασφαλιστικό σύστημα σε αδιέξοδο και με συσσώρευση δισεπίλυτων προβλημάτων και δυσθεώρητων ελλειμμάτων. Η, με βάση τα νέα πολιτικά ήθη, εκφορά του επίσημου πολιτικού λόγου περιλάμβανε πλήθος ασαφειών, φραστικών νεωτερισμών και γενικεύσεων, χωρίς κανένα ουσιαστικό περιεχόμενο: «Μετά την ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, θα ανοίξει νέος κύκλος διαλόγου για την ουσιαστική αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος. Τα μέτρα αυτά, ­ το λεγόμενο «μεγάλο πακέτο», ­ θα αγγίξουν τα όρια ηλικίας και το ύψος των συντάξεων. Ωστόσο, η ολοκλήρωσή τους τοποθετείται μετά το 2000, παρ’ ότι ο υπουργός κ. Μιλτιάδης Παπαϊωάννου διαβεβαίωνε ότι «οι συζητήσεις για το μεγάλο πακέτο θα προχωρήσουν με ταχείς ρυθμούς».

Σε εκείνη την ασφαλιστική μεταρρύθμιση, δημιουργήθηκε το ένα από τα τρία μεγάλα ταμεία ο ΟΑΕΕ -τα άλλα δύο ΙΚΑ και ΟΓΑ εξακολούθησαν να υφίστανται. Ο ΟΑΕΕ απορρόφησε τα τρία Ταμεία ΤΕΒΕ, ΤΑΕ (Εμπόρων), ΤΣΑ (Αυτοκινητιστών), με τη σύσταση ενιαίου φορέα με την επωνυμία «Οργανισμός Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών» (ΟΑΕΕ).

Ο νέος φορέας απόκτησε ένα χαρτοφυλάκιο, που αθροιστικά περιλάμβανε 850.000 επαγγελματίες και 220.000 συνταξιούχους, δηλαδή η σχέση ασφαλισμένων προς συνταξιούχους 4:1 τότε, θεωρείτο διεθνώς κρίσιμο κριτήριο οικονομικά υγιούς για το μέλλον του Ταμείου, υπό την προϋπόθεση βεβαίως, ότι δεν θα διατηρούσε αυτή την κλίμακα σχέσης ασφαλισμένων και συνταξιούχων. Στο μέλλον η σχέση αυτή θα διαταραχθεί, με τραγικές συνέπειες για τη βιωσιμότητα του Ταμείου. [βλέπε εφημερίδα Καθημερινή, 11/10/2002: «Διαρκώς επιδεινούμενη βαίνει η αναλογία εργαζομένων – συνταξιούχων» …]

Τα δύο βασικά ταμεία, μισθωτών και επαγγελματοβιοτεχνών, δηλαδή το TEBE-OAEE και το IKA, εμφανίζονται σε οριακό επίπεδο, κάτω, πάντως, από τη σχέση ισορροπίας που θέλει 3,5 εργαζομένους να στηρίζουν κάθε συνταξιούχο. Στο TEBE-OAEE 560.112 εν ενεργεία ασφαλισμένοι καλούνται, με τις εισφορές τους, να καλύψουν τις συντάξεις 167.160 ατόμων, αναλογία 1/3,34. Δυσμενέστερη είναι η σχέση στο IKA: 1.895.000 εργαζόμενοι καλύπτουν 842.000 συνταξιούχους, δηλαδή 1/2,25.

Μια παρένθεση με ενδιαφέρον για τους πρώτους Αμερικανούς επικεφαλής

Στη  δυστοπία και δυστοκία της ασφαλιστικής πραγματικότητας που βιώνουμε όλοι μας σήμερα, αξίζει, όπως λένε στα παραμύθια, να κάνουμε μια πολύ σύντομη, αλλά ιδιαίτερα κρίσιμη χρονική αναστροφή στη μετεμφυλιοπολεμική δεκαετία του ꞌ50, για να αποκαλύψουμε, μετά από έρευνα, στα αρχεία ΓΑΚ και σε άλλες επίσημες πηγές, που σχετίζεται, στο πλαίσιο της «ανασυγκρότησης», με την ανασύσταση του ασφαλιστικού συστήματος στην Ελλάδα, ότι κατά το διάστημα Δεκέμβριος 1948 έως Ιούλιος 1950, Διοικητής του ΙΚΑ, βάσει του Α.Ν. 852/1948 και Νόμου 1367/1949 διετέλεσε ο Αμερικανός Ο. POWELL.

Πιο συγκεκριμένα, ο Αναγκαστικός Νόμος 852 δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 332 – 31.12.1948 με τον τίτλο: ΠΕΡΙ ΚΥΡΩΣΕΩΣ ΤΗΣ ΑΠΟ 25 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1948 ΣΥΜΦΩΝΙΑΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΣΗΣ ΤΑΣ ΗΝΩΜΕΝΑΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ, «ΠΕΡΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΥ ΥΠΗΚΟΟΥ ΩΣ ΔΙΟΙΚΗΤΟΥ ΕΙΣ ΤΟ Ι.Κ.Α

Ο O. Powel, Διοικητής του Ι.Κ.Α. «στον αγώνα» της αναδιοργάνωσης του ασφαλιστικού συστήματος του Ι.Κ.Α.

Περίπου, την ίδια τεθλασμένη πορεία με υπόγειες διαδρομές διαγράφει και το έτερο μεγάλο ταμείο το ΤΕΒΕ. Το 1934 ο Γερουσιαστής Π. Σταματόπουλος καταθέτει πρόταση Νόμου για να ψηφιστεί τελικά από τη Βουλή και τη Γερουσία το 1934 ο Νόμος 6364 (ΦΕΚ 376/31-10-1934) με τον οποίο ιδρύθηκε το ΤΕΒΕ. Το 1935 συγκροτείται το πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο. Το 1938 συντάσσεται το πρώτο καταστατικό του νεοσύστατου ασφαλιστικού οργανισμού.

Τα χρόνια περνούσαν. Και στη μέση της δεκαετίας του ꞌ50 διαβάζουμε στην εφημερίδα «Ελευθερία» Πε 28 ΙΟΥΛΙΟΥ 1955, σελ. 4, σοβαρή επώνυμη επιστολή – καταγγελία για το ΤΕΒΕ:

 

ΕΦΚΑ μεν, με ασύνδετες υπηρεσίες δε

Η αφήγηση του παραμυθιού μας, προσπαθώντας να ξεφύγει από τις ασφαλιστικές ιστορίες καθημερινής τρέλας και για να μη συναντηθεί με τους ρινόκερους του Ιονέσκο, επιστρέφει στην ίδια κι απαράλλακτα πολύ ζόρικη και  άδικη ασφαλιστική πραγματικότητα του σήμερα.

Μετά από σχεδόν ένα δεκαπεντάμηνο λειτουργίας του ΕΦΚΑ, πληροφορούμαστε απορημένοι από τον Τύπο, ότι όπως τότε, έτσι και σήμερα, όλα τα ίδια μένουν, και ότι ο πολλά υποσχόμενος στους ασφαλισμένους του  Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) δεν διαθέτει Οργανόγραμμα. Το νέο υπέρ – ταμείο κύριας ασφάλισης αδυνατεί να συνδέσει τις υπηρεσίες των πρώην οκτώ Ταμείων που έχει εντάξει στο δυναμικό του, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται καθημερινά φαινόμενα ασυμβατότητας με τραγελαφικά αποτελέσματα.

Ακόμα και σήμερα, χρειάζεται να γίνει ειδική αλληλογραφία για να μεταφερθεί ένας φάκελος από ένα πρώην Ταμείο (πχ ΟΑΕΕ) σε ένα άλλο (πχ ΙΚΑ). Τέλος, η έλλειψη ενιαίου κανονισμού παροχών και ασφάλισης καθιστά τη λειτουργία του ΕΦΚΑ ατελέσφορη.

(Ακολουθεί Β’ Μέρος)