Συνέντευξη Κατερίνα Κυρμιζή - Νίκος Γρηγοριάδης:

«Τραγουδάμε με άσβεστη εσωτερική φλόγα»!

| 24/06/2015

Ερμηνεύτρια διαφορετική από τις περισσότερες -και όχι μόνο της γενιάς της- η Κατερίνα Κυρμιζή τράβηξε την προσοχή ήδη με τον πρώτο της προσωπικό δίσκο το ’96. Ακολούθησε μόνον ένας ακόμα τέτοιος καθώς σύντομα ένωσε την μουσική της πορεία με εκείνη του συζύγου της Νίκου Γρηγοριάδη (ο οποίος με την σειρά του έχει κυκλοφορήσει δύο προσωπικούς δίσκους και έναν ακόμα που αποτελεί την ορχηστρική εκδοχή του πρώτου) αφού άλλωστε συνεργαζόταν πολύ στενά μαζί του ήδη από το ξεκίνημα της.

Το πρώτο τους κοινό album ήταν το  «Είναι Εδώ!» το ’09 και το ακολούθησε πριν λίγο καιρό το «Λάρβα» που κυκλοφόρησε μαζί με την Κόκκινη Καρφίτσα, το μηναίο μουσικό ένθετο της εφημερίδας Αυγή. Στο «Λάρβα» διαφοροποιούν αρκετά το ύφος τους με τα περισσότερα από τα τραγούδια του Νίκου να είναι πιο «σκληρά», ίσως ακόμα και λίγο…rock, ηχητικά και  πιο «σκοτεινά» στιχουργικά αν και η Κατερίνα τα ερμηνεύει το ίδιο φρέσκα και «δροσερά» όπως πάντα. Η Κατερίνα – με τον Νίκο να την συμπληρώνει όταν χρειαζόταν – μίλησε σΤο Περιοδικό για αυτή την αλλαγή μα και για το τι την προκάλεσε.

[hr]

Αναμενόμενη ίσως η απάντηση αλλά γιατί μεσολάβησαν τόσα χρόνια ανάμεσα σε αυτόν και τον προηγούμενο δίσκο σας;

[hr]

Κατερίνα Κυρμιζή:  Αποφάσισα να ολοκληρώσω τις σπουδές μου στην κλασική κιθάρα, πράγμα που απαιτούσε τρεις – τέσσερις  ώρες καθημερινής μελέτης, ταυτόχρονα εργαζόμουν και έπρεπε να φροντίζω την οικογένειά μου, δεν μου περίσσευε λοιπόν ούτε λεπτό! Επίσης δεν είναι εύκολο πια να φτιάξεις ένα δίσκο χωρίς να έχεις βοήθειες, έτσι όπως συνέβαινε τουλάχιστον σε εμάς στο παρελθόν, ίσως για αυτό και να θεωρείς πως είναι αναμενόμενη η απάντηση. Αφού το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής περνάει από το χέρι μας χρειαζόμαστε και περισσότερο χρόνο για την υλοποίησή της….

[hr]

Και γιατί επιλέξατε να τον κυκλοφορήσετε με την Κόκκινη Καρφίτσα της Αυγής; Ήταν μόνον το ότι δεν μπορούσατε να βρείτε την κατάλληλη (ή όποια) εταιρεία ή υπήρχαν και άλλοι λόγοι;

[hr]

Κ. Κ. : Απευθυνθήκαμε σε μια μόνον εταιρεία πριν  έρθουμε σε επαφή με την Κόκκινη Καρφίτσα αλλά είναι πλέον ξεκάθαρό ότι στην καταρρακωμένη – από πράξεις και παραλείψεις ιθυνόντων – μουσική βιομηχανία δεν αξίζει να δίνεις γη και ύδωρ! Η κατάσταση έχει ξεφύγει, ο κόσμος  αναζητάει και βρίσκει την μουσική που του αρέσει από άλλα μονοπάτια. Η πρόταση της Κόκκινης Καρφίτσας, αν και σχετικά νέα ακόμα και δυστυχώς δίχως τον πνευματικό πατέρα της μετά τον θάνατο  του Βαγγέλη Βέκιου, είναι μια κίνηση που είναι ταυτόχρονα σχόλιο και αντίδραση στα μουσικά τεκταινόμενα.

[hr]

Είναι συγκυριακό ή απολύτως συνειδητό το ότι έχετε πλέον διαχωρίσει σχεδόν εξολοκλήρου το σκέλος που αναλαμβάνει ο καθένας, ο Νίκος το δημιουργικό και εσύ Κατερίνα το ερμηνευτικό;

[hr]

Κ. Κ.: Απολύτως συγκυριακό, δεν έχουμε διαχωρίσει τους ρόλους μας, είμαστε και οι δύο τραγουδοποιοί. Κατά τη δημιουργία του «Είναι Εδώ!» είχα ένα μικρό παιδί να φροντίσω, η μουσική πέρασε σε δεύτερο πλάνο, όπως και όλη μου η ύπαρξη και για αυτό συμμετείχα με ένα μόνο τραγούδι. Κατά τη διάρκεια της δημιουργίας του «Λάρβα», όπως προανέφερα, το μόνο που αποζητούσα μετά τη μελέτη ήταν σιωπή και ξεκούραση. Δεν έχω σταματήσει να γράφω τραγούδια, την θέλησή μου περιμένω για να τα δημοσιοποιήσω!

[hr]

Αντικειμενικά μιλώντας, η οικειότητα που υπάρχει ανάμεσα σε δύο συντρόφους/συζύγους διευκολύνει την δημιουργική διαδικασία, ίσως ακόμα και εκείνη της παραγωγής ή αντίθετα κάπου την δυσχεραίνει καθώς ίσως δεν μπορείς να είσαι τόσο απαιτητικός όσο με οποιονδήποτε άλλο συνεργάτη;

[hr]

Κ. Κ.: Είμαστε δύσκολοι συνεργάτες επειδή ακριβώς ξέρουμε τη δυναμική και τα αποθέματα που έχει καθένας μας, πιέζουμε αρκετά ο ένας τον άλλον μέχρι να συμβεί αυτό που πρέπει. Απ’ την άλλη συνεννοούμαστε με τα μάτια, δεν χρειάζεται να λέμε πολλά και έχουμε την δυνατότητα να δουλεύουμε σε δικό μας χρόνο.

DSC_0115-Edit

[hr]

Δεν κάνω λάθος αν πω ότι στιχουργικά είναι η πλέον ευαισθητοποιημένη κοινωνικά, ίσως ακόμα και πολιτικοποιημένη δουλειά σας, έτσι δεν είναι; Θα φτάνατε μέχρι και να τον χαρακτηρίσετε τον «μνημονιακό» δίσκο σας;

[hr]

Νίκος Γρηγοριάδης: Τα τραγούδια αυτά στην πλειοψηφία τους  γράφτηκαν τα τελευταία χρόνια οπότε σχεδόν αναγκαστικά έχουν κάτι από τη βαριά σκιά της κρίσης. Αλλά η κοινωνική/πολιτική χροιά που σαφώς και σκοπίμως υπάρχει είναι η μια πλευρά,  υπάρχει και η άλλη η οποία αφορά την κρίση σε συναισθηματικό, προσωπικό επίπεδο.

[hr]

Τι συνέπειες είχε προσωπικά σε εσάς (ένα ζευγάρι μουσικών με μικρό ακόμα παιδί) και την καθημερινότητα σας αυτή η πενταετής πια κρίση;

[hr]

Ν. Γ.: Ως καθηγητής δημόσιας εκπαίδευσης υπέστην μειώσεις  στο μισθό μου όπως όλοι. Παρόλα αυτά η κρίση μας άγγιξε λιγότερο βάναυσα από άλλους γιατί ποτέ δεν είχαμε πολλά χρήματα για να μας λείψουν τώρα μα ούτε και δάνεια να τρέχουν.

Κ. Κ.: Βλέπαμε χρόνια ότι και στραβός είναι ο γιαλός και στραβά αρμενίζουμε και αγωνιούμε πολύ για το μέλλον του παιδιού μας σε μια χώρα η οποία υπερηφανεύεται μόνο για το παρελθόν της!

[hr]

To «Σε Είδα Στην Πειραιώς» είναι απλά ένα τραγούδι για έναν «γραφικό» τύπο ή ένα υπαινικτικό σχόλιο για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί γύρω μας τα τελευταία χρόνια;

[hr]

Ν. Γ.: Και τα δύο… Ο πρωταγωνιστής του τραγουδιού είναι υπαρκτό πρόσωπο το οποίο είχα συναντήσει στο κέντρο αρκετές φορές και ο χλευασμός, η κοροϊδία του από ομάδα νεαρών πραγματικό γεγονός. Οι στίχοι όμως σαφώς επιδέχονται πολλών προεκτάσεων και εναλλακτικών ερμηνειών.

[hr]

Προς το τέλος του δίσκου υπάρχουν κάποια ερωτικά τραγούδια που – με εξαίρεση ίσως το «Δεύτερη Ευκαιρία» – μου έκαναν εντύπωση. Προσπαθήσατε εσύ Νίκο να τα γράψεις και εσύ Κατερίνα να τα ερμηνεύσεις από την πλευρά ενός κοριτσιού γύρω στα είκοσι και, αν ναι, γιατί;

[hr]

Ν.Γ.: Η δημιουργική διαδικασία είναι άχρονη και ατίθαση. Αλίμονο αν μπει σε καλούπια σκοπιμότητας!

Κ. Κ.: Προσπαθώ, υπερασπιζόμενη κάθε νότα και κάθε λέξη, να τραγουδώ με άσβεστη εσωτερική φλόγα. Προσπαθώ να μην υποδύομαι την «μεγάλη» ερμηνεύτρια όταν τραγουδώ, όπως φοριέται και εννοείται τελευταία. Προσπαθώ να είμαι απλή και άμεση και αυτό ίσως, σε αυτιά συνηθισμένα στον «έντεχνο» τρόπο ερμηνείας, να ακούγεται ως νεανικό ύφος. Το υλικό πάντως ήταν πολύ δύσκολο και απαιτούσε μεγάλη δεξιοτεχνία εκ μέρους μου.

2 KYRMIZI GREGORIADIS  PROMO PHOTO CD LARVA 2015

[hr]

Είναι σίγουρα ο δίσκος που χρησιμοποίησες την ηλεκτρική κιθάρα περισσότερο από κάθε άλλο Νίκο. Πώς και γιατί προέκυψε αυτό;

[hr]

Ν. Γ.: Συνέβη γιατί ασχολήθηκα πολύ πιο σοβαρά με την ηλεκτρική κιθάρα και τον ήχο της, απέκτησα σοβαρό εξοπλισμό και προσπάθησα να εξαντλήσω τις δυνατότητές του. Προέκυψε όμως επίσης και εξ αιτίας της ανάγκης για οικονομία καθώς έπρεπε, σε μεγάλο βαθμό, να καλυφθούμε ενορχηστρωτικά με τις δικές μας και μόνον δυνάμεις.

[hr]

Βλέπετε αλήθεια κάποια αλλαγή στα πράγματα στους σχεδόν τρεις μήνες διακυβέρνησης της χώρας από τον ΣΥΡΙΖΑ; Είναι αυτή που περιμένατε ψηφίζοντας αυτό το κόμμα ή υπάρχουν και πολλά περισσότερα που πρέπει να γίνουν κατά τη γνώμη σας;

[hr]

Κ. Κ.: Χμμμ! Είναι ενδιαφέρον το ότι παίρνεις ως δεδομένο ότι ψηφήσαμε την νυν κυβέρνηση η οποία, παρόλα αυτά, είναι καταδικασμένη να επιτύχει καθώς δεν υπάρχει η πολυτέλεια μιας δεύτερης ευκαιρίας. Αλίμονο μας λοιπόν αν δεν σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, αλίμονο μας αν δεν βάλει τη χώρα σε μια σειρά. Περιμένουμε λοιπόν να δούμε την καινούργια ημέρα που υποσχέθηκε, όπως  άλλωστε και όλοι οι Έλληνες πολίτες!

[hr]

Τι ελπίζετε και τι περιμένετε από το μέλλον, για εσάς τους ίδιους ή ίσως ακόμα και για το παιδί σας;

[hr]

Ν. Γ.: Υγεία! Όλα τα άλλα φτιάχνονται…

Κ. Κ.: Όταν οι άνθρωποι κάνουν σχέδια ο Θεός γελάει! Ζούμε την κάθε ημέρα με ευγνωμοσύνη για ό,τι έχουμε, είναι ο πιο υγιεινός τρόπος για να υπάρχεις…

Δεν έχουμε λοιπόν παρά να ευχηθούμε στην Κατερίνα και στο Νίκο «καλή συνέχεια»…

 1 KYRMIZI GREGORIADIS  PROMO PHOTO CD LARVA 2015