Κωμωδία δίχως παρεξήγηση

Η κωμωδία των παρεξηγήσεων, Ουίλλιαμ Σαίξπηρ

| 29/11/2018

Η παρεξήγηση δεν χρειάζεται εξήγηση μόνο αναζήτηση, δίχως εκζήτηση. Συζήτηση; Οπωσδήποτε, δίχως παρεξήγηση. Κι αν αλλάξουμε λόγια βαριά ή και ελαφριά, ας μη γίνει παρεξήγηση, μόνο συζήτηση. Οι λέξεις, οι σκέψεις, τα αισθήματα, τα γέλια και τα κλάματα σε στοίχιση, μα στο τέλος σε σύγχυση. Πάλι παρεξήγηση. Προσευχή, πίστη, ελπίδα, απελπισία, ματαίωση, κορύφωση εκ νέου αναζήτηση, παρεξήγηση στην παρεξήγηση. Αναπνοή, εκπνοή, ηρεμία, μανία, απρόσωπος, διπρόσωπος, αλλά ίαση καμία. Ω, τι τραγωδία! Ή μήπως κωμωδία; Μα, ναι, κωμωδία, κωμωδία μπας και αντέξουμε την τραγωδία, την οίηση, την αλαζονεία, την ευφράδεια και την επιθυμία (των άλλων). Ναι, βέβαια, η κωμωδία σώζει, λυτρώνει δίχως να εξοντώνει, μόνο εξυψώνει. Τραγωδία-κωμωδία, κωμωδία-τραγωδία μπροστά στους καθρέφτη την αλήθεια, μα τι μανία! Το γυαλί γίνεται υδάτινη πύλη και το είδωλο συναντά το είδωλο, τα δύο γίνονται ένα, κανέναν και στο τέλος, “λάθος, έγινε παρεξήγηση”. Η παρεξήγηση τον κόσμο δεν ξυπνά, μα σίγουρα τον κάνει να χαμογελά. Ο Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, ο παντοτινός, “Η κωμωδία των παρεξηγήσεων”, κωμωδία δίχως παρεξήγηση.

“Η κωμωδία των παρεξηγήσεων” παίζεται στο “Νέο θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου”. Η Κατερίνα Ευαγγελάτου σκηνοθετεί και καταφέρνει να στήσει και να συντονίσει κάτι μεγάλο, εντυπωσιακό που δεν σταματά να κινείται. Όλα κινούνται σε αυτή την κωμωδία. Όλα! Οι ηθοποιοί, το σκηνικό, οι ήχοι, τα ρούχα… Όλα! Η διαρκής κίνηση είναι το μυστικό της παράστασης. Η κίνηση “μεγαλώνει” το κωμικό στοιχείο, επικοινωνεί με τον πυρήνα του κώδικα της κωμωδίας, η κίνηση είναι καταλύτης και πρόκληση. Η Ευαγγελάτου όμως έχει δείξει ότι είναι ικανή να αντιμετωπίσει μεγάλα εγχειρήματα και πως ποτέ δεν θα κάνει κάτι που θα περάσει αδιάφορο (“Φάουστ”, “1984”, κ.α.). Με την “Κωμωδία των παρεξηγήσεων” δοκιμάζει τα όρια της και οι υπόλοιποι συντελεστές τα δικά τους. Το τελικό αποτέλεσμα τους δικαιώνει γιατί ο θεατής φεύγει από θέατρο σίγουρα εντυπωσιασμένος. Ο λόγος και το πνεύμα του Σαίξπηρ αναδεικνύονται και πρωταγωνιστούν, αλλά είναι η κίνηση που “ζωντανεύει” την παρεξήγηση και μας την εξηγεί με τον πιο εύγλωττο τρόπο.

Στην εν λόγω παράσταση στην ουσία δεν έχουμε τον διαχωρισμό “πρώτος ρόλος”, “δεύτερος ρόλος” κ.ο.κ. Όχι. Οι 12 ηθοποιοί που βρίσκονται στη σκηνή συμπληρώνουν ο ένας τον άλλο και δίνουν πρόσωπο στην έννοια της παρεξήγησης. Η υπόθεση αφορά δύο ζευγάρια πανομοιότυπων διδύμων που είχαν χωριστεί στη γέννα και βρίσκονται ξαφνικά στην ίδια πόλη χωρίς να το γνωρίζουν. Απλό έτσι; Το απλό όμως είναι που οδηγεί σε ένα ασταμάτητο πολλαπλασιασμό: Αντιδράσεις, αλληλεπιδράσεις, συνομιλίες, παρεξηγήσεις, εν αφθονία. Το κείμενο “απαιτεί” φρενήρη ρυθμό και η Ευαγγελάτου μέσα και από την πολύ καλή μετάφραση του Διονύση Καψάλη του τον δίνει. Ο θίασος ανταποκρίνεται άψογα και παρά την καταπόνηση υπηρετεί τη σαιξπηρική κωμωδία. Κομβικής σημασίας για τη λειτουργία της παράστασης το σκηνικό της Εύας Μανιδάκη. Ένα ιδιαίτερο καρουζέλ με καθρέφτες που περιστρέφονται και πόρτες που ανοιγοκλείνουν. Τα κοστούμια της Βασιλικής Σύρμα εξυπηρετούν απόλυτα το κινησιολογικό και κατ’ επέκταση το κωμικό στοιχείο, ενώ η κίνηση-χορογραφία της Πατρίσια Απέργη γίνεται θεμέλιος λίθος της παράστασης. Σε κίνηση οι φωτισμοί (Ελευθερία Ντεκώ) και η μουσική σύνθεση (Γιώργος Πούλιος), ενώ κρατήστε τα ονόματα του θιάσου: Νίκος Κουρής, Ορφέας Αυγουστίδης, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Αμαλία Νίνου, Ερρίκος Μηλιάρης, Νίκος Πυροκάκος, Γιώργος Νούσης, Βαλάντης Φράγκος, Στέλιος Παυλόπουλος, Ελίζα Σκολίδη, Πάνος Ζυγούρος, Μαριάμ Ρουχάτζε.


Info

Η κωμωδία των παρεξηγήσεων”, Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, “Νέο θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου”

Νέα μετάφραση: Διονύσης Καψάλης, Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάτου, Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη, Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα, Κίνηση-χορογραφία: Πατρίσια Απέργη, Μουσική σύνθεση: Γιώργος Πούλιος, Σχεδιασμός φωτισμών: Ελευθερία Ντεκώ, Κατασκευή κοστουμιών: Δέσποινα Μακαρούνη, Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστίνα Ματθαίου, Φωτογραφίες: Πάνος Γιαννακόπουλος , Διεύθυνση παραγωγής: Όλγα Μαυροειδή, Βοηθός παραγωγής: Πάνος Σβολάκης, Παραγωγός: Γιώργος Λυκιαρδόπουλος
Παίζουν: Νίκος Κουρής, Ορφέας Αυγουστίδης, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Αμαλία Νίνου, Ερρίκος Μηλιάρης, Νίκος Πυροκάκος, Γιώργος Νούσης, Βαλάντης Φράγκος, Στέλιος Παυλόπουλος, Ελίζα Σκολίδη, Πάνος Ζυγούρος, Μαριάμ Ρουχάτζε.

Παραστάσεις και τιμές εισιτηρίων
Τετάρτη, Πέμπτη και Παρασκευή 21:00, είσοδος 17, 15, 12, 10 ευρώ
Σάββατο 18:00, είσοδος 20, 17, 14 και 12 ευρώ
Κυριακή 21:00, είσοδος 20, 17, 14 και 12 ευρώ

Διάρκεια παράστασης: 100 λεπτά

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Σπούδασε αθλητική δημοσιογραφία και παρά την αγάπη και την ενασχόλησή του με τη λογοτεχνία, συνεχίζει να ασχολείται με το αθλητικό ρεπορτάζ. Έχει εργαστεί σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιοφωνικούς σταθμούς, κάνοντας βιβλιοπαρουσιάσεις

ola