Κόρτο Μαλτέζε: Εκουατόρια

Η νέα εποχή ενός κλασσικού ήρωα

Γράφει ο Αλέξανδρος Μινωτάκης - SmassingCulture, ΤΕΧΝΕΣ - 28/05/2018

Μετά το νέο ξεκίνημα του Αστερίξ από τους δημιουργούς Ντιντιέ Κόνραντ και Ζαν-Υβ Φερί, ήρθε η σειρά ενός ακόμα πολυαγαπημένου ήρωα του ευρωπαϊκού κόμικ, του Κόρτο Μαλτέζε, να ταξιδέψει για νέες περιπέτειες. Το δίδυμο των Χουάν Ντίαζ Κανάλες (σενάριο) και Ρούμπεν Πελεχέρο (σχέδιο) παίρνει πάνω του τη βαριά κληρονομιά του Ούγκο Πρατ και εξιστορεί εκ νέου τη ζωή του τυχοδιώκτη ναυτικού στην πολυτάραχη περίοδο των αρχών του 20ου αιώνα. Το Εκουατόρια είναι το δεύτερο έργο της νέας περιόδου του Κόρτο Μαλτέζε, το πρώτο που κυκλοφορεί στα ελληνικά και μας έρχεται από τις εκδόσεις Μικρός Ήρως. Την κεντρική ιστορία συνοδεύουν διάφορα κείμενα για την επιρροή του ήρωα στα κόμικ, την πορεία του δημιουργού του αλλά και σύντομα βιογραφικά για τους νέους καλλιτέχνες που ανέλαβαν να εξιστορήσουν τις περιπέτειες του.

Στην Εκουατόρια διατηρούνται όλα τα χαρακτηριστικά του πρωταγωνιστή αλλά και το στυλ του κόμικ που έκαναν τα έργα του Πρατ να ξεχωρίζουν. Ο Κόρτο Μαλτέζε μιλάει λίγο αλλά πάντα εύστοχα, είναι μελαγχολικός αλλά και γεμάτος πάθος και ενθουσιασμό που εκδηλώνονται την κατάλληλη στιγμή. Σχεδιασμένος με αφύσικα μεγάλα πόδια και πάντα σε επιβλητικές πόζες, είναι μια φυσιογνωμία που ξεχωρίζει με την εμφάνιση και το στυλ του. Αυτά είναι τα στοιχεία που τον καθιέρωσαν ως μία από τις πιο εμβληματικές φυσιογνωμίες των κόμικ. Επιπλέον, οι ιστορίες του Κόρτο Μαλτέζε διακρίθηκαν για το ιδιαίτερο στήσιμο τους που διατηρείται στο Εκουατόρια. Κάθε σελίδα σπάει σε πολλά μικρά καρέ με διαρκές εναλλαγές στην εστίαση με κινηματογραφικό τρόπο.  Κυριαρχούν τα γκρο πλαν και τα πρόσωπα σχεδιάζονται με έντονες γραμμές, αποτυπώνοντας ξεκάθαρα διαθέσεις και συναισθήματα, ενώ στο περιβάλλον επικρατούν οι αδρές γραμμές.

Η ιστορία του Εκουατόρια ξεκινάει στη Βενετία το 1911 όπου ο Κόρτο Μαλτέζε, μαζί με τη δημοσιογράφο Αΐντα, ξεκινάει να ακολουθήσει το θρύλο του «μαγικού καθρέπτη», ένα αντικείμενο με θαυματουργές ιδιότητες. Η αναζήτηση θα τους φέρει στην Αίγυπτο και θα δώσει την ευκαιρία στον γνωστό ήρωα να αναβάλλει για ακόμα μία φορά την επιστροφή στην πατρίδα του, τη Μάλτα. Στην Αλεξάνδρεια θα συνεργαστεί με την ελληνική κοινότητα και τον Καβάφη θα εμπλακεί στην αντιπαράθεση των βρετανών με το ανερχόμενο κίνημα ενάντια στην αποικιοκρατία και θα γνωριστεί με τον Τσόρτσιλ. Η προσοχή στη λεπτομέρεια και ο συνδυασμός μυθοπλασίας και ιστορικής έρευνας είναι στοιχεία που χαρακτήριζαν τα έργα του Ούγκο Πρατ και διατηρούνται ακέραια στη νέα ιστορία του Κόρτο Μαλτέζε. Η ιστορία θα φέρει τον ήρωα κοντά στα βήματα μίας θρυλικής μορφής της εξερεύνησης της Αφρικής, του Εμίν Πασά, Γερμανού κυβερνήτη της αιγυπτιακής επαρχίας της Εκουατόρια που διακρίθηκε στην εξερεύνηση της ηπείρου. Ακολουθώντας τα βήματα του, θα παρασυρθεί βαθύτερα μέσα στην Αφρική, συνοδεύοντας μία ετερόκλητη συντροφιά.

Ο Κόρτο Μαλτέζε κινείται αριστοτεχνικά εντός, εκτός και ενίοτε ενάντια στο πλαίσιο της αποικιοκρατίας που καθορίζει την Αφρική της περιόδου. Αξιοποιεί τις επαφές με τις ευρωπαϊκές αρχές και τους αξιωματούχους τους, ειρωνεύεται ελαφρά τον ελιτισμό και τις φαντασιώσεις ανωτερότητας απέναντι στους πληθυσμούς της Αφρικής και, αντιμέτωπος με τις πιο ακραίες περιπτώσεις καταπίεσης, οδηγείται στη δράση εναντίον τους, διατηρώντας πάντα τη συμπάθεια του για τον αδύναμο. Ακόμα μία φορά, οι περιπέτειες του λειτουργούν και ως ένα διακριτικό σχόλιο για τις αδικίες που εξελίσσονται σε παγκόσμιο επίπεδο και έχουν, συνήθως, ως θύτες τους εκπροσώπους του «πολιτισμού» απέναντι στους «άγριους» λαούς. Ωστόσο, το βασικό κίνητρο του Κόρτο Μαλτέζε είναι η αγάπη για το ταξίδι και την αναζήτηση, η περιπέτεια για χάρη της περιπέτειας, με τους όποιους στόχους της εξόρμησης να αποτελούν, τελικά, δευτερεύουσες αφορμές. Η διάψευση των προσδοκιών ελάχιστα έχει σημασία, αρκεί το κυνήγι τους να φέρει τις αντίστοιχες συγκινήσεις. Ο Κόρτο Μαλτέζε ταυτίζεται με το πνεύμα των ποιημάτων του Καβάφη και, πολύ ταιριαστά, απαντάει στο ερώτημα «που θα πας;» λέγοντας «σε οποιοδήποτε μέρος εκτός από την Ιθάκη»…