Ονόματα στο Borderline Festival της Στέγης

7 - 10 Απριλίου 2016 σε διάφορους χώρους εντός και εκτός Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών

| 06/04/2016

Καθώς ήδη έχουμε παρουσιάσει το γενικό περίγραμμα του Borderline Festival όπως, επίσης, και την φιλοσοφία του ερχόμαστε εδώ να μιλήσουμε για μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα καλλιτεχνικά ονόματά του.

borderline2

Marcus Schmickler [Γερμανία]

Ο Marcus Schmickler είναι κυρίως γνωστός ως συνθέτης ηλεκτροακουστικής και ηλεκτρονικής μουσικής, αλλά έχει γράψει επιπλέον έργα για χορωδίες, ορχήστρες και σύνολα μουσικής δωματίου. Ακόμα και στα ηλεκτρονικά του έργα, συναντά κανείς ένα ευρύ φάσμα επιρροών,από ποπ μέχρι θόρυβο. Συχνά, εστιάζει στην εξερεύνηση ηχητικών φαινομένων που σχετίζονται με την ανθρώπινη αντίληψη, ενώ τελευταία μελετά τις σχέσεις της μουσικής με τα μαθηματικά, την οικονομία και την πολιτική.
Για το έργο του, Politiken der Frequenz (Πολιτική της συχνότητας), που θα παρουσιάσει στο Borderline, συνεργάστηκε με τον επίσης Γερμανό, Julian Rohrhuber, καθηγητή Μουσικής Πληροφορικής και Θεωρίας των Μέσων στο Ινστιτούτο Μουσικής και Μέσων του Ντύσσελντορφ, ο οποίος συνέβαλε στην ηχητικοποίηση μοντέλων μοντέρνων μαθηματικών, από τα οποία προέκυψε μια σύνθεση για ηλεκτρονικά και χορωδία.

borderline1

Konrad Becker [Αυστρία]

Ευρύτερα γνωστός από το μουσικό του σχήμα Monoton, ένα ’80s ποστ- ιντάστριαλ εγχείρημα που θεωρήθηκε πρόγονος μορφών της σύγχρονης ελεκτρόνικα, ασχολείται πλέον και με την έρευνα πάνω στη θεωρία της επικοινωνίας, έχοντας δημιουργήσει την πλατφόρμα World Information Institute. Κεντρικοί άξονες της πλατφόρμας αυτής είναι η ψηφιακή κουλτούρα και τα ζητήματα πολιτικής που απορρέουν από αυτήν. Αναφορές γίνονται για τα θέματα των πνευματικών δικαιωμάτων στην ψηφιακή και μετα-ψηφιακή εποχή, η αισθητική των συστημάτων ασφαλείας και η επιρροή των αλγορίθμων στον πολιτισμό και την πολιτική.

borderline4

Bill Kouligas

Ο Έλληνας καλλιτέχνης, με σημαντική διεθνή σταδιοδρομία – δημιουργός της πειραματικής δισκογραφικής, Pan – μελετά τις ποικίλες δυνατότητες που διανοίγονται στη σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική. Εδώ και χρόνια καλλιεργεί και εμπλουτίζει τις συνθετικές του ιδέες, με το αποτέλεσμα να γίνεται ολοένα πιο δυνατό και συνεκτικό. Οι αναφορές που μπορεί κανείς να ανιχνεύσει στη μουσική του προέρχονται τόσο από την παράδοση της ηλεκτροακουστικής και, γενικότερα, της σύγχρονης σύνθεσης, όσο και από την ορμή της σκηνής του θορύβου ενώ πληθώρα διακριτών στοιχείων εγκαθίστανται, σαν τα αφρικάνικα κρουστά ή την αίσθηση μιας μεταλλαγμένης κοσμικής space τάσης.

borderline3

Shackleton [Μεγάλη Βρετανία]

Ξεκίνησε την παραγωγή της δικής του ηλεκτρονικής μουσικής το 2003, επηρεασμένος από τις πρόσφατες τότε εξελίξεις στη χορευτική μουσική που είχαν για βάση το μπάσο (grime, dubstep). Λίγο αργότερα, συνίδρυσε την ετικέτα Skull Disco με τον Appleblim. Εκεί εντοπίζεται ήδη η χαρακτηριστική αισθητική της δουλειάς του, όπου dub και έθνικ στοιχεία, μαζί με αφρικάνικα κρουστά, προσέφεραν παραλλαγές στις τάσεις της εποχής, ενώ οι κυκλοφορίες φιλοτεχνούνταν από τα ασπρόμαυρα εξώφυλλα του Zeke Clough, με τις περίτεχνες εικόνες εσχατολογικού χαρακτήρα και τις επιρροές από κόμικς και μέταλ αισθητική. Θεωρώντας το περιβάλλον ενός κλαμπ ως το δικό του τελετουργικό χώρο, σιγά-σιγά εκλεπτύνει τον ήχο του δημιουργώντας κομμάτια που μπορούν κάλλιστα να σταθούν και εκτός dancefloor, ενώ η σύνθετη ρυθμολογία και η χρήση φυσικών κρουστών εμπλουτίζει τη μουσική του και την ιδιαίτερη, σχεδόν ποιητική προσέγγισή του.

borderline5

Eric La Casa & Jean-Luc Guionnet [Γαλλία]

O Eric La Casa είναι ηχητικός καλλιτέχνης και μουσικός, με πολλά δείγματα δουλειάς εδώ και χρόνια, τα οποία εστιάζουν στις σχέσεις του έργου του με το περιβάλλον, τις εκάστοτε συνθήκες και τους ανθρώπους που το συνδιαμορφώνουν. Είναι γνωστός τόσο για τις σόλο δουλειές του, όπου παρουσιάζει επεξεργασμένες ή συνενωμένες ηχογραφήσεις πεδίου που σχετίζονται με πολύ απλά στοιχεία, όσο και για μια σειρά συνεργασιών με καλλιτέχνες όπως ο Cedric Peyronnet, o Τarek Atoui και ο Seijiro Murayama.

Ένας από τους πιο σταθερούς του συνεργάτες είναι ο Jean-Luc Guionnet. Πρόκειται για έναν μουσικό που καταπιάνεται με διάφορες ιδέες και όργανα, όπως το σαξόφωνο και ελεύθερες φόρμες της τζαζ, o αυτοσχεδιασμός, το ακραίο μινιμαλιστικό πείραμα του reductionism. Επίσης, ασχολείται συστηματικά με την ηλεκτρονική μουσική και με τις ηχογραφήσεις πεδίου, ενώ στην καριέρα του έχει πλήθος από συνεργασίες και καλλιτεχνικές απόπειρες, με ανθρώπους όπως οι Τoshimaru Nakamura, Pascal Battus, Thomas Tilly και Mattin. Υπήρξε μαθητής του Ξενάκη, ενώ είναι επίσης ζωγράφος και θεωρητικός του ήχου και της εικόνας.

Στο Home, ένα εν εξελίξει κοινό τους πρότζεκτ με διαφορετικές έως τώρα εκφάνσεις, έχουν ετοιμάσει για την αθηναϊκή τους παρουσία ένα πρωτότυπο εργαστήριο για ερασιτέχνες και επαγγελματίες μουσικούς. Θα δημιουργηθεί έτσι ένα ετερόκλητο σύνολο, με σκοπό τη δημιουργία μιας συλλογικής σύνθεσης υπό την καθοδήγηση των δύο διοργανωτών. Το σχήμα θα βασίσει τη δουλειά του σε ηχογραφήσεις που θα έχουν προηγηθεί σε σπίτια κατοίκων της πόλης, όπου θα έχουν εξερευνηθεί οι διαφορετικοί τρόποι ακρόασης μουσικής στο σπίτι και θα γίνει προσπάθεια να αναδειχθούν τα επίπεδά τους μέσα από τη σύνθεση του εργαστηρίου στην πορεία. Η σύνθεση αυτή θα παρουσιαστεί στο τέλος ζωντανά από τους ίδιους τους συμμετέχοντες στο εργαστήριο.

borderline6

Jan Anderzén [Φινλανδία]

O Jan Anderzén είναι περισσότερο γνωστός μέσω των μουσικών του πρότζεκτ, Tomutonttu και Kemialliset Ystävät. Αμφότερα χαρακτηρίζονται από τη δημιουργία μέσω κολάζ, από μια φρέσκια, καλειδοσκοπική αίσθηση και έναν αναζωογονητικό αέρα. Παράλληλα, υπό το πραγματικό του όνομα, δραστηριοποιείται στα εικαστικά, με αντίστοιχη αντίληψη και αισθητική. Χαρακτηριστικό δείγμα της εικαστικής δουλειάς του είναι το πρόσφατο μωσαϊκό μεγάλης κλίμακας (αποτελούμενο από 252 κομμάτια), που εκτίθεται μόνιμα σε δημόσιο χώρο της φινλανδικής πόλης Βαντάα. Συνδυάζοντας το πάθος του για τη μουσική και τα εικαστικά, παρουσιάζει ένα εργαστήριο για παιδιά, που αναδεικνύει τη σχέση μεταξύ πειραματικής μουσικής και εικαστικής δημιουργίας. Ακούγοντας επιλογές του Anderzén , τα παιδιά καταλήγουν να δημιουργήσουν το κολάζ ενός συνθέτη.
Επιπλέον, στο πλαίσιο του Borderline, θα παρουσιαστεί και ένα διαδραστικό ηχητικό γλυπτό του καλλιτέχνη.