«Παγκάκι», του Αλεξάντερ Γκέλμαν, στο θέατρο «Vault»

Μία γυναίκα κι ένας άντρας αποκαλύπτουν τις ζωές τους πάνω σε ένα παγκάκι

| 10/12/2015

Ο χώρος μικρός, το σκηνικό λιτό, σχεδόν άδειο, ο φωτισμός να τονίζει το ημίφως και στη μέση του χώρου ένα παγκάκι. Τα ελάχιστα τετραγωνικά είναι γεμάτα από το πιο ρευστό και ταυτόχρονα συμπαγές υλικό: Την αγάπη. Οι πρωταγωνιστές του έργου, Αλέξανδρος Καλπακίδης, Έλενα Μαρσίδου, κατάφεραν να εμφανίσουν το πιο δυνατό συναίσθημα και δικαίως να χειροκροτηθούν.

Το έργο τοποθετείται χρονικά στη Σοβιετική Ένωση του ’80 λίγο πριν την κατάρρευσή της. Είναι η περίοδος κατά την οποία ο συγγραφέας, Αλεξάντερ Γκέλμαν, συνδέεται στενά με το Θέατρο Τέχνης της Μόσχας και προσπαθεί, μαζί με τον διευθυντή τού Θεάτρου, να αντισταθούν στον επερχόμενο μαρασμό του. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, αναδεικνύεται η σύνδεση του αγώνα για μια καλύτερη ζωή με τη διάσωση και ανάδειξη της αγάπης. Για να τη βρεις και να την κάνεις δική σου πρέπει να ματώσεις. Σωματικά και ψυχικά. Επειδή όμως δεν αρκεί η επιθυμία, πρέπει να απαιτήσεις την παρουσία της. Και δεν υπάρχει καλύτερο πεδίο από το ανοιχτό ενός πάρκου. Εκεί εκτίθεται η αγάπη και μένει μόνο ο βωμός που θα θυσιαστούν δυο άνθρωποι. Τι πιο κατάλληλο από ένα παγκάκι.

Εκεί η γυναίκα θα εντοπίσει τον άντρα που την έκανε να κυνηγήσει την αγάπη. Να επιδιώξει την απόλυτη αυτοθυσία. Η συνάντηση στο παγκάκι μοιάζει φυσική συνέχεια σε ένα πάρκο. Είναι τόσο απλό. Δυο άνθρωποι θα κάτσουν και θα εξωτερικεύσουν τις ζωές τους. Αυτές που κατοικούν μέσα μας και περιμένουν τον άλλο για να συναντηθούν.

Αυτή τη συνάντηση και τις σπίθες αυτής βλέπει ο θεατής. Ο Αλέξανδρος Καλπακίδης υποδύεται έναν επιφανειακό ήρωα που όμως δια του κυνισμού προσπαθεί να αγαπήσει και να αγαπηθεί. Εξαπατά για να μπορέσει να καταπολεμήσει την αδυναμία του να καταλάβει την γλώσσα της αγάπης. Από την άλλη, η Έλενα Μαρσίδου, σαν ηρωίδα του Τένεσσι Γουίλιαμς, διαχειρίζεται το εύθραυστο του χαρακτήρα της. Πασχίζει να σώσει τον εαυτό της από τη μίζερη ζωή της. Έτοιμη να «σπάσει» και εκεί που φαίνεται ότι θα χαθεί, η γενναιοδωρία της τη ρίχνει  στην αγκαλιά της αγάπης.

Οι δύο ηθοποιοί με απόλυτο έλεγχο των εκφραστικών μέσων και τιθάσευση του συναισθήματος, δίχως υπερβολή ζωντανεύουν το κείμενο του Γκέλμαν. Η σκηνοθετική προσέγγιση του Γρηγόρη Καραντινάκη εύστοχη, ενώ η μετάφρασή του αποδίδει πιστά τον πνεύμα του κειμένου. Το σκηνικά και τα κοστούμια του Βασίλη Μπαρμπαρίγου συνάδουν απόλυτα με το μεγαλείο της απλότητας της αγάπης. Η μουσική ανήκει στα Κίτρινα Ποδήλατα και είναι όπως πρέπει. Διακριτική. Η κινησιολογική επιμέλεια της Ζωής Κολλάτου βοηθά στην απόσταση που φέρνει τόσο κοντά τους ηθοποιούς.

 Info

Συντελεστές

Μετάφραση-σκηνοθεσία: Γρηγόρης Καραντινάκης

Σκηνικά-κοστούμια: Βασίλης Μπαρμπαρίγος

Μουσική: Κίτρινα Ποδήλατα

Κινησιολογική επιμέλεια: Ζωή Κολλάτου

Παίζουν

Αλέξανδρος Καλπακίδης, Έλενα Μαρσίδου

[hr]

Τοποθεσία: Θέατρο Vault, Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός

Διάρκεια: 80’

Παραστάσεις: Μέχρι 8/12, Δευτέρα, Τρίτη 21:00

Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ (ταμείο), 8 ευρώ (προπώληση)

Τηλέφωνα: 213-0356472/6945993870

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Σπούδασε αθλητική δημοσιογραφία και παρά την αγάπη και την ενασχόλησή του με τη λογοτεχνία, συνεχίζει να ασχολείται με το αθλητικό ρεπορτάζ. Έχει εργαστεί σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιοφωνικούς σταθμούς, κάνοντας βιβλιοπαρουσιάσεις