Ποιητικό ημερολόγιο 2018- Μια σταθερή αξία

Το ημερολόγιο ως πλαίσιο που κάνει την ποίηση να ανθίζει

| 18/03/2018

Το ημερολόγιο θα μπορούσε να είναι το περιθώριο ενός ποιήματος. Εκεί που τελειώνει ή λίγο πριν ξεκινήσει ο λόγος, σκόρπιες σκέψεις, σχεδόν αυθόρμητες, γράφονται στο κενό. Δεν στέκουν όμως στο κενό. “Πιάνονται” από την τραχιά επιφάνεια της λευκής σελίδας και γίνονται ο διάκοσμος της. Ο ποιητικός λόγος διασπάται και πριν οι εικόνες συγχωνευτούν έρχεται χέρι ανθρώπινο και τις τακτοποιεί. Ημέρα, ώρα, έτος, ονομαστική εορτή, εθνική εορτή, θρησκευτική εορτή. Το ποίημα πια αποκτά ιδιότητες οπτικού αποτυπώματος. Εικόνα που πλάθεται, αναπλάθεται και περιμένει νέες εικόνες να προστεθούν και η διαδικασία να συνεχιστεί στο διηνεκές. Αν σκοπεύεις, λοιπόν, να φτιάξεις “ποιητικό ημερολόγιο”, τότε φρόντισε να έχεις το υψηλό κριτήριο του ανθολόγου, καλό γούστο και το πάθος της ανακάλυψης. Τότε, θα μπορέσεις να πάρεις τον διάκοσμο και να τον απλώσεις ως εκεί που φτάνει η σκέψη και η ματιά σου.

Ο Γιάννης Κορίδης έχει την ευθύνη για το “ποιητικό ημερολόγιο 2018”. Οχι μόνο φέτος, αλλά εδώ και 23 χρόνια “σκάβει” στο αχανές πεδίο της ελληνικής ποίησης. Η δουλειά του δεν αναδεικνύει μόνο το μέγεθος της ποιητικής παραγωγής, αλλά και το ανάστημα μιας χώρα που μόνο μεγάλη δεν μπορεί να την πεις. Η ανθολόγηση και επιμέλεια του Κορίδη δίνει στον αναγνώστη τις διαστάσεις του ποιητικού σώματος της Ελλάδας. Κι αν ποίηση στη χώρα μας είναι όλα όσα φαίνονται, αυτό που μένει περισσότερο είναι αυτό που δεν φαίνεται. Οι ποιητές που δεν είχαν την τύχη, το ίδιο ταλέντο και την ίδια προβολή με τους δικαίως αναγνωρισμένους ποιητές μας. Πίσω από τους Καβάφη, Σολωμό, Ελύτη, Σεφέρη, Ρίτσο, Καρυωτάκη, κ.α, υπάρχουν στρατιές ποιητών που προηγήθηκαν, ακολούθησαν και σαν άλλοι αφανείς εργάτες γιγάντωσαν το ποιητικό έργο της Ελλάδας.

Η δομή αυτής της ιδιαίτερης ανθολογίας στηρίζεται στο “κάθε μέρα είναι διαφορετική από την προηγούμενη”. Πάνω σε αυτό το δεδομένο επιλέγονται τα ποιήματα για να ακολουθήσουν τις απαραίτητες ημερολογιακές πληροφορίες. Από τον Αρχίλογο στον Διονύσιο Σολωμό και από τον Κ.Π. Καβάφη στον Τίτο Πατρίκιο. Ο Κορίδης, βέβαια, φροντίζει να αναδείξει και τη νέα γενιά της ελληνικής ποίησης, μια και αυτό που έχει σημασία είναι η συνέχεια. Η καλαίσθητη έκδοση συνοδεύεται από τέσσερα σχέδια του Βασίλη Γεωργίου. Ο Γιάννης Κορίδης βάζει χρώμα στα “Παλιά ημερολόγια” (Κώστα Μόντης, σ.69) συνδυάζοντας τη σοφία και την πείρα του παλιού, με τη φρεσκάδα του νέου.

Info: Ποιητικό ημερολόγιο 2018, εκδ. Ιωλκός

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Σπούδασε αθλητική δημοσιογραφία και παρά την αγάπη και την ενασχόλησή του με τη λογοτεχνία, συνεχίζει να ασχολείται με το αθλητικό ρεπορτάζ. Έχει εργαστεί σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιοφωνικούς σταθμούς, κάνοντας βιβλιοπαρουσιάσεις