Ρόζα, Jonathan Rabb

Μετάφραση: Ρηγούλα Γεωργιάδου, Εκδόσεις Πόλις

| 01/07/2014

roza

Ρόζα, Τζόναθαν Ραμπ

Μετάφραση: Ρηγούλα Γεωργιάδου, Εκδόσεις Πόλις

Πολιτικός επιστήμονας στις ΗΠΑ, ο Jonathan Rabb,  έγραψε τη “Ρόζα” σαν πρώτο μέρος της τριλογίας που ξεκινά από τη Δημοκρατία της Βαϊμάρης και φθάνει μέχρι την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία. Σε περισσότερες από πεντακόσιες σελίδες σκιαγραφεί με  πιστότητα το κοινωνικό κλίμα του τέλους του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου στη Γερμανία, αμέσως μετά την εξέγερση των Σπαρτακιστών  και την δολοφονία της Ρόζας Λούξεμπουργκ και του Κάρλ Λίμπκνεχτ.

Βασικός χαρακτήρας ο αστυνομικός επιθεωρητής Νικολάι Χόφνερ, ο οποίος καλείται να ερευνήσει μια σειρά τελετουργικούς φόνους γυναικών στις φτωχές γειτονιές του Βερολίνου. Σε αυτούς εμπλέκεται και ο φόνος της Ρόζας για την οποία ο τύπος έγραφε πως κατακρεουργήθηκε από  τον αγριεμένο όχλο. Ο Ράμπ στήνει ένα πολύ παραστατικό, πράγματι, σκηνικό του μεταπολεμικού Βερολίνου και δημιουργεί έντονη αίσθηση του τρόπου ζωής σε μια πόλη όπου  πρόσφατα είχε προηγηθεί ένας εμφύλιος. Απεικονίζει απολαυστικά τον τρόπο ζωής της πόλης, πηγαίνει στις κρατικές υπηρεσίες, στην Πόλπο (Πολιτική Αστυνομία) και στην Κρίπο (Εγκληματολογική Αστυνομία), στους μεγάλους δρόμους, στα γιαπιά, στις  στοές του υπόγειου, στα καφέ και στα μπαράκια αλλά και στα σπίτια των μικροαστών και των φτωχών εργαζόμενων. Σε ένα τέτοιο  γοτθικό φρεσκό, ο Χόφνερ ψάχνει τον κατά συρροή δολοφόνο, με το πτώμα της Ρόζας να τον αφορά όλο και περισσότερο. Πολύ σύντομα διαπιστώνει πως η Πόλπο εμποδίζει κάθε προσπάθεια συνδυασμού της δολοφονημένης Ρόζας με τις υπόλοιπες δολοφονημένες γυναίκες και όσο περνά ο καιρός καταλαβαίνει πως τα πράγματα δεν είναι όπως εκ πρώτης όψης δείχνουν. Αυτό τον οδηγεί να σκάψει πιο βαθιά και να φθάσει στο σκληρό πυρήνα του πρωτοεμφανιζόμενου τότε Εθνικοσοσιαλιστικού κινήματος και να βρεθεί αντιμέτωπος με τα Φράικόρπς, τα ακροδεξιά παραστρατιωτικά σώματα που επιδιώκουν να χτίσουν ξανά την παλιά Μεγάλη Γερμανία. Παράλληλα με την κάθοδό του  στη μήτρα του Ναζισμού, ο επιθεωρητής μάχεται και τα δικά του προσωπικά δράματα με τις διάφορες ερωτικές σχέσεις που συνάπτει αλλά και με τον  έφηβο γιο που κάνει την εξέγερσή του ενάντια στον «ανήθικο» πατέρα.

Με καλογραμμένο ύφος – σε καθαρή μετάφραση-  ο Τζόναθαν Ραμπ  δημιουργεί τον κοινωνικό και ιστορικό χώρο για να οικοδομήσει μια ιστορική περίοδο από τις πιο ενδιαφέρουσες, όσον αφορά  το σήμερα. Ο ρυθμός ελέγχεται με ακρίβεια, οι χαρακτήρες λειτουργούν πειστικά, τέμνουν  ο ένας τον άλλον -η Ρόζα υπάρχει πάντοτε στο βάθος- και είναι η επιτάχυνση της πλοκής στις τελευταίες σελίδες που κλείνει κάπως απότομα το στόρι.

Η Ρόζα διαβάζεται με ενδιαφέρον καθώς πέρα από την βασική ίντριγκα δημιουργεί ένα παζλ κοινωνικών αναφορών που κουμπώνουν με την ιστορία, καθώς μεταφέρουν παραστατικά το όλο κλίμα μιας κοινωνίας που γέννησε το Ναζισμό. Έχει τιμηθεί και με το βραβείο Hammet στη Semana Negra της Χιχόν.

Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία στην Ιταλία και στην Ελλάδα. Παράλληλα, έπαιξε ως μουσικός παραγωγός σε πολλά ραδιόφωνα για πολλά χρόνια και έγραψε ως μουσικός κριτικός σε μια σειρά περιοδικά. Αυτό συνεχίζει μέχρι και σήμερα.