Σπύρος Πολυχρονόπουλος «Live Electronic Music»

H ηχογραφημένη μουσική ποτέ πλέον δεν θα είναι ίδια

Γράφει ο Αντώνης Ν. Φράγκος - Μουσική - 26/03/2018

O Σπύρος Πολυχρονόπουλος ήτοι, ο Spyweirdos -εδώ και μερικά χρόνια στο Λονδίνο- έχει αρκετά χρόνια ενασχόλησης με τους ηλεκτρονικούς ήχους μέσα από την αίσθηση της συνεχούς ροής των. Έχει κυκλοφορήσει στις δουλειές του διάφορες όψεις της ελεκτρόνικα – εν συνδυασμό, ενίοτε, με τις σπουδές φυσικής που έχει κάνει. Με το «Live Electronic Music» ο Αθηναίος συνθέτης προχωρά σε ένα άλλο χώρο, αυτόν της αέναης αλλαγής της μουσικής.  Επηρεασμένος από τα κείμενο του Βάλτερ Μπένγιαμιν για την «Aura» ήγουν την «Αίγλη» που ενδύεται το καλλιτεχνικό προϊόν την εποχή της μοναδικότητας του όταν τα έργα τέχνης δεν μπορούσαν να αναπαραχθούν μηχανικά. Σύμφωνα με την παρατήρηση του Ηράκλειτου ότι το ποτάμι ποτέ δεν είναι το ίδιο λόγω  συνεχούς ροής- και με αυτήν, ίσως, την αίσθηση- ο Πολυχρονόπουλος, με τον στενό του συνεργάτη Φώτη Κοντομίχο, αμφισβητούν πλέον την αίγλη της προηχογραφημένης μουσικής. Στο LEM- μια «επαναληπτική» σύνθεση μέσα σε χειροποίητο πολυανθρακικό κουτί -με την χρήση ειδικά σχεδιασμένου software με την βοήθεια του Κοντομίχου, δημιουργείται ένα απέραντο και βαθύ ηχητικό σύμπαν στεγασμένο μέσα σε  αυτό το μικροσκοπικό αντικείμενο. Κάθε επανάληψη, κάθε playback, είναι διαφορετικό από το προηγούμενο! Το κομμάτι αποκαλύπτει διαρκώς καινούριες διαστάσεις ήχων παρμένες από μεγάλη γκάμα ακουστικών στοιχείων. Ουσιαστικά, όσες φορές και αν παιχτεί το track καμιά του εκδοχή δεν είναι όμοια. Μια ευκαιρία να βιώσει κανείς την εμπειρία της εξέλιξης ήχων που είναι «ζωντανοί» ενόσω μεταλλάσσονται  στιγμιαία αδιάφορο πόσο απειροελάχιστη  είναι η αλλαγή. Ο ίδιος ο συνθέτης γράφει πως, «το άλμπουμ αποτελείται από τέσσερα κομμάτια. Η μουσική που πρόκειται να ακούσετε δεν είναι προκατασκευασμένη ή αποθηκευμένη σε συσκευή μνήμης και κάθε επανάληψη είναι μοναδική. Πέντε επεξεργασμένα ανεξάρτητα μεταξύ τους audio κανάλια μειξάρονται και αναπαράγονται σε πραγματικό χρόνο. Ένα διαφορετικό σάμπλ υπάρχει σε κάθε κανάλι, διαλεγμένο τυχαία από βάση δεδομένων με σάμπλ. Επί προσθέτως κάθε κανάλι περιέχει και ένα διαφορετικό φίλτρο με μοναδικές παραμέτρους. Οι τιμές των παραμέτρων διαφέρουν σταθερά μεταξύ δύο ακραίων τιμών με επακόλουθο την ρευστή ανάπτυξη των  ηχητικών στρωμάτων-  το ένα μέσω του άλλου- στο πέρασμα του χρόνου. Κατέληξα  στην LEM ύστερα από συζητήσεις για τις δυνατότητες και τους περιορισμούς της λάιβ εκτέλεσης ηλεκτρονικής μουσικής, με τον φίλο μου Φώτη Κοντομίχο. Σε αντίθεση με την μουσική που ερμηνεύεται από όργανα, η ηλεκτρονική μουσική συνίσταται κυρίως από προηχογραφημένα ή δημιουργούμενα σάμπλς σε συγχρονισμό με ειδικό software. Ούτως, το  ακροατήριο εκτίθεται, βασικά, σε καθαρά ακουστικά ερεθίσματα. Με αφορμή αυτήν την ιδέα, σκεφτήκαμε ότι θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε ένα software που θα υποστήριζε την δυναμική εξέλιξη διαφόρων συνθέσεων εκτελεσμένων ζωντανά χωρίς την παρουσία του καλλιτέχνη. Το LEM προέκυψε από αυτή την απλή ιδέα.»