Στον ταραγμένο κόσμο των έφηβων κοριτσιών

Έμα Κλάιν: Τα κορίτσια, Εκδόσεις Ψυχογιός

| 15/03/2017

17191469_10155967380793345_7113688708958647678_nΤο πρώτο μυθιστόρημα της Εμα Κλάιν τελειώνει με έναν κοφτό, μεταλλικό ήχο. Εσύ απορροφημένος, απομονωμένος και παραδομένος στη σιωπή και ξαφνικά στο ψυχρό και παγερό περιβάλλον, να ακούς το “Bang Bang my baby shot me down”. Δίχως λόγο και αφορμή, δίχως να υπάρχει λογική αλληλουχία γεγονότων. Από το πουθενά να χάνεσαι στην ομίχλη του τοπίου και του εαυτού σου κι όταν βγεις επιτέλους στο ξέφωτο τα χέρια σου να είναι γεμάτα αίμα. Το κορίτσι έγινε γυναίκα και αυτό μετράει πάνω απ’ όλα. Κι ας μην είναι πια το ίδιο. Κι ας έχασε απότομα την αθωότητα του. Η γνωριμία με το οργισμένο είδωλο είναι αυτό που μένει και σημαδεύει μια ολόκληρη ζωή. “Τα κορίτσια” της Εμα Κλάιν είναι ο ταραγμένος κόσμος των έφηβων κοριτσιών που περνά και δεν χάνεται.

Ο μύθος της Κλάιν, όπως αναφέρει σε συνέντευξη της στο “publishersweekly”, είναι εμπνευσμένος από την ιστορία της “οικογένειας” Μάνσον, η οποία στις 10 Αυγούστου 1969, στο Χόλιγουντ, σκότωσε τέσσερα άτομα, μεταξύ των οποίων και τη Σάρον Τέιτ, έγκυο, σύζυγο του Ρομάν Πολάνσκι. Ο Μάνσον δεν ήταν φυσικός αυτουργός, αλλά αυτός που ώθησε τα κορίτσια της ομάδας να διαπράξουν τους φόνους. Η Κλάιν, στη δική της ιστορία, επικεντρώνει στα κορίτσια και όχι στον αρχηγό τους, τον Ράσελ Χάντρικ. Αυτό που την κινητοποίησε ήταν η εύλογη απορία όλων όσοι έρχονται αντιμέτωποι με τέτοια φρίκη: Πώς γίνεται νεαρά κορίτσια, από “καλές” οικογένειες, να φτάνουν στο αδιανόητο έγκλημα; Η απάντηση δεν είναι απλή και εύκολη. Πώς θα μπορούσε άλλωστε. Η Κλάιν, λοιπόν, επιχειρεί να ερμηνεύσει τη σύγχυση και τα ψυχολογικά αδιέξοδα στην πιο όμορφη και επικίνδυνη περίοδο της ηλικίας του ανθρώπου, την εφηβεία.

Βρισκόμαστε στη Βόρεια Καλιφόρνια, τέλη της δεκαετίας του ’60. Καλοκαίρι και η Ιβι Μπόιντ, μοναχική και απελπισμένη να ξεφύγει από το περιβάλλον της, βλέπει μια παρέα κοριτσιών στο πάρκο. Σαγηνεύεται από την ελευθερία τους και γοητεύεται από τη Σούζαν, ένα μυστηριώδες μεγαλύτερο κορίτσι. Η Ιβι θα παρασυρθεί στους κόλπους μιας σέκτας με αρχηγό τον Ράσελ Χάντρικ και θα ακολουθήσει τα κορίτσια μέχρι τέλους. Θα πάει μαζί τους ως το σημείο που δεν έχει γυρισμό.

Το σενάριο στα “Κορίτσια” της Κλάιν δεν είναι πρωτότυπο. Η Ιβι είναι παιδί χωρισμένων γονιών, η επικοινωνία με τη μητέρα της έχει χαθεί και οι φίλες της είναι χαμένες στα στερεότυπα και τις αναμενόμενες “εξεγέρσεις” τους. Η Ιβι θέλει κάτι ξεχωριστό. Θέλει να μεγαλώσει απότομα και να ξεχωρίσει αμφισβητώντας πραγματικά τον ασφυκτικό κόσμο των ενηλίκων, τις υπάρχουσες καταπιεστικές δομές (σχολείο, δουλειά, κ.α) και τις προδιαγεγραμμένες συμβάσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών. Τα κορίτσια και ο κόσμος που έχουν φτιάξει στο καλά κρυμμένο ράντζο τους φαντάζει το ιδανικό μέρος για να πραγματοποιηθούν όλα αυτά τα “θέλω”. Ο Ρασέλ μοιάζει με τον προφήτη που κομίζει φως και αληθινή, ουσιαστική αλλαγή. Μέσα από καπνούς, ναρκωτικά και ατέλειωτο μίσος δημιουργείται χάος που είναι αδύνατον να ξεφύγεις.

17264332_10155967381278345_9152405297752541754_n

Η Κλάιν βάζει την ενήλικη Ιβι Μπόιντ να αφηγηθεί την ιστορία και με την ωριμότητα του χρόνου και της απίστευτης εμπειρίας που έζησε, διεισδύει στον ψυχισμό αυτών των κοριτσιών. Η ματιά του αποστασιοποιημένου εμφανίζει σημαντικές λεπτομέρειες. Κάθε μία απ’ αυτές γίνεται ο συνδετικός κρίκος για την επόμενη. Η Κλάιν δημιουργεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα και με τον αιχμηρό της λόγο “επιτίθεται” στην ασφάλεια του αναγνώστη. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό και πλέον οι προσδοκίες από την Κλάιν είναι μεγάλες.

Η Εφη Τσιρώνη ανέλαβε τη μετάφραση και κατάφερε αποδώσει όλα όσα ήθελε η Κλάιν.

Info: Εμα Κλάιν: Τα κορίτσια, Μετ: Εφη Τσιρώνη, Εκδ. Ψυχογιός