“Βόυτσεκ”: Σοκ και δέος!

| 09/04/2019

Γιόχαν Κρίστιαν Βόυτσεκ, στρατιώτης, υπηρετεί θητεία που δεν τελειώνει ποτέ. Κι ας τελειώνουν όλα! Δυστυχώς, γι’ αυτόν, αρχίζουν ξανά και η θητεία κύκλους κάνει και ο Βόυτσεκ όλο και πιο βαθιά στη γη χώνεται, όλο και πιο βαθιά… Η κάθοδος στον πυρήνα της ζωής, του μυαλού είναι τρομακτική, μοναχική, αναπότρεπτη. Και εκεί, στο έσχατο σημείο, εκεί που οι φλόγες της ψυχής λιώνουν το μυαλό, ο ουρανός ενώνεται με την κόλαση, μόνο που δεν υπάρχει γαλάζιο και μπλε, μόνο ψυχρό, παγωμένο λευκό, σκόνη στον αέρα, κομμάτια του εαυτού ατάκτως τοποθετημένα και βαθύ κόκκινο, κόκκινη γραμμή, κόκκινη ατσάλινη κλωστή γύρω από τον λαιμό δεμένη… Και εκεί που όλα δείχνουν να τελειώνουν, η θητεία συνεχίζεται. “Βόυτσεκ! Μη σταματάς! Πάρε το φεγγάρι-λεπίδα και συνέχισε…, Βόυτσεκ…”. 

Ο “Βόυτσεκ”, του Γκέοργκ Μπύχνερ,-σε μετάφραση Σπύρου Ευαγγελάτου- σαν μαχαιριά στο μυαλό καρφώνεται, γιατί ο Βόυτσεκ κουβαλά το βάρος του κόσμου τούτου. Ανθρωπος πειραματόζωο, άνθρωπος υπηρέτης, άνθρωπος-στρατιώτης, άνθρωπος ανίσχυρος, αποδέκτης της κοινωνικής σύμβασης, εραστής πιστός, απατημένος. Ο στρατιώτης Γιόχαν Κρίστιαν Βόυτσεκ σε μια κρίση ζήλιας μαχαίρωσε την ερωμένη του και καταδικάστηκε σε θάνατο. Η διαδρομή, το ταξίδι προς τον φόνο, τον θάνατο, έχει σημασία και πρέπει να αφεθούμε στον Βόυτσεκ, να χαθούμε στο ταραγμένο του μυαλό για να φτάσουμε στο δίχως επιστροφή σημείο. Ο άνθρωπος –κάθε άνθρωπος- οφείλει να κοιτάξει στα σκοτάδια της ψυχής του για να βρει τον δικό του Βόυτσεκ, κι αν όχι αυτόν, τη κοφτερή λάμα που λαμπυρίζει…

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου που υπογράφει τη σκηνοθεσία-δραματουργία κάνει αυτό ακριβώς και το αποτέλεσμα είναι καθηλωτικό. Μέσα στον κόσμο του Βόυτσεκ συμβαίνουν όλα και εκεί μας τα παρουσιάζει η Ευαγγελάτου. Σε ρυθμό αργό, σε ατμόσφαιρα που η σιωπή επικρατεί και ο θόρυβος δυναμώνει σταδιακά, ξεδιπλώνεται η δράση. Η κίνηση-χορογραφία της Πατρίσια Απέργη αυτό αποτυπώνει. Το σκηνικό της Εύας Μανιδάκη φτιαγμένο από το υπό κατάρρευση σύμπαν του ήρωα. Ημικυκλική, υπερυψωμένη εξέδρα, επενδυμένη με ξύλα, σαν ανολοκλήρωτη σκηνή τσίρκου. Τα κοστούμια της Βασιλικής Σύρμα αναπαριστούν τον κόσμο ενός νοσηρού τσίρκου. Στα πρόσωπα των ηθοποιών κυριαρχεί λευκό χρώμα και η τραγωδία τονίζεται με τον καλύτερο τρόπο, το μακιγιάζ και το ύφος των παρανοϊκών κλόουν, στιλβώνουν τον κόσμο του Μπύχνερ.

Οι 29 σύντομες σκηνές του έργου δίνουν κινηματογραφική αίσθηση και η Ευαγγελάτου κόβει και ράβει άψογα. Η αφήγηση δεν είναι συμβατική, δεν θα μπορούσε, αλλά ταιριάζει απόλυτα σε έναν άνθρωπο που διαλύεται. Ο Γιώργος Γάλλος είναι συγκλονιστικός. Βρίσκεται στο όριο από την αρχή ως το τέλος και αξίζει τον σεβασμό μας. Δίπλα του η Ελενα Μαυρίδου, ψύχραιμη και τόσο γοητευτικά εύθραυστη, ήρεμη, ενώ όλοι οι ηθοποιοί αποπνέουν τη σιγουριά και τη δύναμη  του ήρωα που είναι έτοιμος να χαθεί στο σκοτάδι, στην κόλαση.

Info


Βόυτσεκ, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Μετάφραση: Σπύρος Α. Ευαγγελάτος. Δραματουργία-Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάτου. Κίνηση-Χορογραφία: Πατρίσια Απέργη. Σκηνικό: Εύα Μανιδάκη. Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα. Μουσική σύνθεση: Γιώργος Πούλιος. Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ. Δραματολογική έρευνα: Ερι Κύργια. Φωτογραφίες: Μιχάλης Κλουκίνας. Κατασκευή σκηνικού: Γιάννης Νίτσος. Βοηθός σκηνοθέτη: Αθηνά Σακαλή. Βοηθός χορογράφου: Εμμανουέλα Σακελλάρη. Βοηθός σκηνογράφου: Φιλάνθη Μπουγάτσου. Βοηθός παραγωγής: Πάνος Σβολάκης. Διεύθυνση παραγωγής: Ολγα Μαυροειδή.

Ερμηνεύουν: Γιώργος Γάλλος, Ελενα Μαυρίδου, Σωτήρης Τσακομίδης, Χάρης Χαραλάμπους, Λευτέρης Πολυχρόνης, Γιώργος Ζυγούρης, Μιχάλης Μιχαλακίδης, Στέλιος Θεοδώρου-Γκλίναβος, Μάνος Πετράκης, Αγγελική Αναργύρου και τα παιδιά: Ιάκωβος Δουλφής, Τζώρτζης Καθρέπτης, Αλέξανδρος Καραμούζης, Νίκος Μικελάκης, Πάμπλο Σότο

Συμπαραγωγή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά με την εταιρεία “ΛΥΚΟΦΩΣ”.


Εισιτήρια: 25-15 ευρώ, ισχύουν ειδικές τιμές

Παραστάσεις: Τετάρτη 19:00, Πέμπτη 20:30, Παρασκευή 20:30, Σάββατο 18:00, Σάββατο 21:00, Κυριακή 19:00

Διάρκεια: 85 λεπτά

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Σπούδασε αθλητική δημοσιογραφία και παρά την αγάπη και την ενασχόλησή του με τη λογοτεχνία, συνεχίζει να ασχολείται με το αθλητικό ρεπορτάζ. Έχει εργαστεί σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιοφωνικούς σταθμούς, κάνοντας βιβλιοπαρουσιάσεις