Με κατασκόπους στα ΜΜΜ θέλει να πολεμήσει ο ΟΑΣΑ τους λαθρεπιβάτες

Ανοίγει έτσι η κεκρόπορτα για την ιδιωτικοποίηση και του ελέγχου των εισιτηρίων

| 20/06/2017

Ιδιαίτερα προσεκτικοί πρέπει να είναι οι επιβάτες των ΜΜΜ, καθώς πλέον, εκτός από τους συνήθεις τραμπουκισμούς των ελεγκτών, θα έχουν να αντιμετωπίσουν και τους… (χαμηλόμισθους) αστυνόμους Σαΐνηδες των ιδιωτικών εταιρειών!

Συγκεκριμένα, πριν λίγο καιρό ο ΟΑΣΑ ανέθεσε σε ιδιωτική εταιρεία την πραγματοποίηση έρευνας για τους τύπους κομίστρου που χρησιμοποιούν οι επιβάτες στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας. Η έρευνα θα πραγματοποιηθεί από τις 10 Ιουλίου έως και τις 9 Σεπτεμβρίου με τη χρήση ερευνητών μέσα σε όλα τα Μέσα του ΟΑΣΑ (Λεωφορεία, Τρόλεϊ, Μετρό, ΗΣΑΠ, Τραμ).

Πιο αναλυτικά, στα λεωφορεία, οι ντέντεκτιβ της ιδιωτικής εταιρείας θα επιβιβάζονται στην αφετηρία και το τέρμα των λεωφορειακών γραμμών και «θα στέκονται με τρόπο που να μπορούν να ελέγχουν τους εισερχόμενους επιβάτες». Αφού καταγράψουν τα στοιχεία του δρομολογίου, θα καταγράφουν τι εισιτήριο ή κάρτα χρησιμοποιεί ο κάθε επιβάτης που επιβιβάζεται στο λεωφορείο σε όλες τις στάσεις της διαδρομής. Στο Μετρό και το Τραμ οι «ερευνητές» θα επιλέγουν ένα βαγόνι ανά δρομολόγιο και θα στέκονται ανά δύο μπροστά σε κάθε πόρτα ελέγχοντας τους επιβάτες αφού επιβιβαστούν στο συρμό.

Το αποκορύφωμα όμως είναι ο τρόπος με τον οποίο θα γίνεται η εξέταση. Πέρα από την καταγραφή των τύπων του κάθε εισιτηρίου, οι λάιτ ελεγκτές θα προχωρούν και σε έλεγχο εγκυρότητας των εισιτηρίων, καταγράφοντας τους επιβάτες που χρησιμοποιούν μη έγκυρα εισιτήρια στην κατηγόρια των παραβατών. Παραβάτες θα χαρακτηρίζονται και όσοι  αρνούνται να επιδείξουν το εισιτήριό τους στους ιδιώτες ερευνητές, παρόλο που κανένας νόμος δεν τους αναγκάζει να δείχνουν το εισιτήριό τους. Σε αυτό το κομμάτι δεν έχει διευκρινιστεί ακόμα το αν θα υπάρχουν και… κυρώσεις σε όσους δεν συμμορφώνονται στις επιδείξεις.

Το επιθυμούμενο εύρος της έρευνας είναι, αν μη τι άλλο, φιλόδοξο. Υπάρχει πρόβλεψη για τουλάχιστον 20.000 ερωτηματολόγια και συγκεκριμένα: 13.000 ερωτηματολόγια σε 55 λεωφορειακές γραμμές, 6.500 ερωτηματολόγια στις 3 γραμμές του Μετρό και 500 ερωτηματολόγια στις 3 γραμμές του Τραμ. Το συνολικό κόστος για τον ΟΑΣΑ θα ανέλθει σε 74.400 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Ωστόσο, το πλέον ανησυχητικό δεν είναι τόσο ο χαρακτήρας της έρευνας, όσο το σκεπτικό πίσω από αυτή.

Αρχικά, τόσο ο τρόπος με τον οποίο θα διεξαχθεί, όσο και η περίοδος, αφήνουν τα στοιχεία έωλα, αφού δεν μπορεί να διασφαλιστεί, εν μέσω θέρους, η αντικειμενική κίνηση των ΜΜΜ. Επιπλέον, η έρευνα, με την μέθοδο που δηλώνει πως θα ακολουθήσει, θυμίζει περισσότερο ιδιωτική αστυνόμευση παρά οτιδήποτε άλλο.

Πέρα όμως από τον εντελώς πρόχειρο τρόπου που στήθηκε το όλο εγχείρημα, αυτό θυμίζει πολύ περισσότερο πιλοτική ιδιωτικοποίηση. Εάν πραγματικά ενδιέφερε τον ΟΑΣΑ μια σοβαρή έρευνα για την ποιότητα των ΜΜΜ, τότε θα μπορούσαν για παράδειγμα να χρησιμοποιηθεί μέρος του υπάρχοντος προσωπικού ενώ η έρευνα να οργανωθεί από κάποιο πανεπιστήμιο ή κάποιο άλλο δημόσιο φορέα ώστε το κόστος να ήταν κατά πολύ μικρότερο, και τα αποτελέσματα να είχαν μεγαλύτερη εγκυρότητα. Ωστόσο επέλεξε το ακριβώς αντίθετο…

Με πληροφορίες από το athenstransport