Ναυάγιο «Αγία Ζώνη ΙΙ»: Το έγκλημα και η μη τιμωρία

Μαύρος θάνατος στη δαντέλα του Σαρωνικού

| 14/09/2017

Από την Κυριακή το απόγευμα, ένα έγκλημα διαρκείας βρίσκεται σε εξέλιξη στο Σαρωνικό. Η βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» με καιρικές συνθήκες ιδανικές έχει προκαλέσει τεράστια καταστροφή στο θαλάσσιο περιβάλλον, έχει υποβάλλει σε φρικτό θάνατο ψάρια και πουλιά, έχει μολύνει με τρομακτικό τρόπο χιλιόμετρα ακτογραμμής.

Οι ακτές της Σαλαμίνας, του Πειραιά, και όπως πάει μέχρι και το Σούνιο,  μυρίζουν θάνατο. Οι ακτές που πάρα πολύς κόσμος από τις φτωχογειτονιές και όχι μόνο της Αθήνας είχαν ως μοναδική επιλογή δροσιάς ή βόλτας. Οι ακτές που είναι το σπίτι ή η δουλειά δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων. Που είναι η ανάσα όλων μας. Τα λόγια και οι μαρτυρίες δεν φτάνουν να περιγράψουν το πηχτό μαύρο που καλύπτει τα πάντα και πνίγει την αναπνοή και κάθε ίχνος ζωής.

σαλαμίνα 2

Αποκαλυπτική είναι η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού η οποία περιέχει σειρά στοιχείων με βάση τα οποία, κανονικά, θα έπρεπε να στηθούν στα συμβολικά «έξι μέτρα» της δικαιοσύνης πλοιοκτήτρια εταιρεία, ελεγκτικοί μηχανισμοί και κρατική αντίδραση που μοιάζει να είναι πιο «αργή και από το θάνατο», κατά την καθομιλουμένη.

Η ΠΕΝΕΝ σημειώνει ότι είναι «τεράστια και αναπάντητα τα ερωτηματικά που δημιουργεί η βύθιση του μικρού Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» της Ναυτιλιακής εταιρίας του Θ. Κουντούρη το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά.

Το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11…..

Οι δύο Ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες.

αγια ζωνη

Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων. Υπερήλικο το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!

Επίσης η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!!

Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!!

Ταυτόχρονα οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.

Σε ότι αφορά την βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ’ επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά.

Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή, την Φρεατύδα κ.λπ.

Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στην μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή!

σαλαμίνα 3

Ενδιαφέρον έχει και πρέπει να σημειωθεί ότι τις ημέρες της βύθισης του πλοίου και έως χθες ο Υπουργός Ε.Ν παρέμεινε ακλόνητος στο ταξίδι του στο Λονδίνο και στις συναντήσεις του με τους εκεί εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συζητάει μαζί τους την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους και περιχαρής δήλωνε από εκεί σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ότι «το ΥΕΝ έδρασε άμεσα και αποτελεσματικά» και ότι «έχει ελεγχθεί κατά 90 έως 95% η πετρελαιοκηλίδα» ενώ μόλις σήμερα ανακοινώθηκε ότι θα γίνει σύσκεψη με υπηρεσιακούς παράγοντες και άλλους φορείς, δηλαδή 4 μέρες μετά το τραγικό συμβάν.»

Η ΠΕΝΕΝ κλείνει την ανακοίνωσή της απαιτώντας «να γίνει εξονυχιστικός έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή.»

Τίθενται λοιπόν ορισμένα απλά μεν, μείζονα δε ερωτήματα:

Γιατί δόθηκε άδεια σε ένα τέτοιο σαπάκι με τόσο επικίνδυνο φορτίο να αποπλεύσει; Ποιος έδωσε το «πράσινο φως» για την καλή του κατάσταση; Πώς και πότε θα πληρώσει «αυτός» ή «αυτοί» οι υπεύθυνοι; Πώς γίνεται να αποπλέει ένα τόσο επικίνδυνο φορτίο με 2 από τα συνολικά 11 μέλη του πληρώματος;

Τι ακριβώς κάνει η πλοιοκτήτρια εταιρεία πέντε μέρες τώρα; Πόσες εταιρείες απορρύπανσης έχει ήδη ρίξει στην μάχη κατά της πετρελαιοκηλίδας; Τι πρόστιμο θα φάει; Πόσα και πώς θα κληθεί να πληρώσει για την ανυπολόγιστη καταστροφή που προκάλεσε; Θα αναλάβει το κόστος της συνολικής απορρύπανσης; Σε μια πρώτη δακρύβρεχτη ανακοίνωση έκφρασης θλίψης δεν αναφέρεται τίποτε συγκεκριμένο.

Γιατί καθυστέρησε η αντίδραση του κρατικού μηχανισμού; Πόσα και τι μέσα έχει το κράτος και το λιμενικό για ν’ αντιδράσει σε τέτοιες περιπτώσεις; Ποιές εταιρείες απορρύπανσης έχουν αναλάβει, με τί σχεδιασμό, τί χρονοδιάγραμμα και τί στόχο; Τι προτίθεται να κάνει το κράτος με την εταιρεία;

Τι πήγε λάθος και υπό πολύ καλές καιρικές συνθήκες η πετρελαιοκηλίδα κοντεύει να φτάσει στο Σούνιο; Ποιος φταίει γι αυτό;

Πώς θα αντιμετωπιστεί η καταστροφή που αφήνει πίσω του το ναυάγιο αυτό; Συγκεκριμένα, βήμα το βήμα.

Πώς θα αποφευχθεί μια νέα τέτοια καταστροφή; Γιατί ούτε να φανταστούμε κάτι ανάλογο με δεξαμενές άντλησης πετρελαίου πχ στα μεγαλόστομα που τόσο ακούγονται για Κρήτη και Δυτική Ελλάδα. Δεν πρόκειται να επιβιώσουν ούτε οι κατσαρίδες.

Τα ερωτήματα αυτά ζητούν απάντηση. Απάντηση με ονοματεπώνυμο, χρονοδιαγράμματα και συγκεκριμένα μέτρα. Γιατί μας αφορά. Αυτό μας αφορά, όχι τα καλλίγραμμα πόδια και η ηλικία της κ. Μακρόν. Τα «λαλίστατα» μεγάλα ΜΜΕ, που ξετρυπώνουν τα απίθανα, δεν έχουν κάνει καν τον κόπο να ψάξουν λίγο το who is who του, μέχρι πρότινος, αγνώστου κ. Κουντούρη που εμφανίζεται ως πλοιοκτήτης και της εταιρείας του FOS. Πώς κατάφερε να περάσει ένα σάπιο πλοίο από τους ελέγχους; Αυτό είναι το «καμάρι της ελληνικής οικονομίας», το εφοπλιστικό κεφάλαιο; Είναι μόνο η FOS ή υπάρχει και κάτι άλλο που θα πρέπει να ξέρουμε;

fos

Αυτά δεν απασχολούν τα μεγάλα ΜΜΕ. Τα απασχολεί η εκβιαστική ανακοίνωση της El Dorado και ολοφύρονται για το «κακό που μας βρήκε».  Για το πραγματικό κακό που μας βρήκε; Αναρωτιέται κανείς τώρα που το μαζούτ απειλεί να φτάσει στο Σούνιο, τι θα απογίνει το σχέδιο μεγαλόπνοης επένδυσης για την «ελληνική Ριβιέρα» στο οποίο εντάσσεται και το Ελληνικό; Εδώ δεν τραβάμε τα μαλλιά μας για τις επενδύσεις; Για την ανείπωτη ζημιά στη «βαριά βιομηχανία» του τόπου, τον τουρισμό; Λέξη; Μόνο οι απεργίες και οι διαδηλώσεις τον πλήττουν. Όχι οι καταστροφές από τα σαπάκια των εφοπλιστών.

Αυτό το έγκλημα πρέπει και θα τιμωρηθεί. Και όσοι το υποβοήθησαν με οποιονδήποτε τρόπο είναι συνένοχοι.  Δεν είναι ατύχημα. Δεν είναι η κακιά ώρα. Είναι εκ προμελέτης. Και αφορά, εκτός από τις ζωές τόσων δύστυχων πλασμάτων της φύσης που ήδη βασανίζονται, τις δικές μας ζωές. Αν αυτήν την κατάντια, την εκμετάλλευση, τη λαμογιά, την καταστροφή στο όνομα του κέρδους, κύριοι, εσείς την ονομάζετε «ανάπτυξη», τότε δεν αφορά εμάς. Εμείς είμαστε απέναντι..

Ανάμεσα στις δύο μεγάλες αγάπες, την ψυχολογία και τη δημοσιογραφία, την μία την σπούδασε και την άλλη την έκανε επάγγελμα. Καμβάς το διεθνές ρεπορτάζ. Eκεί που δυστυχώς οι ζωές γίνονται ακόμη αριθμοί. Αγαπημένη ερώτηση: γιατί. Αγαπημένο μέσο: οι λέξεις, γραπτές ή ραδιοφωνικές. Μετά κόπων και βασάνων, κατάφερε να ολοκληρώσει διδακτορική διατριβή, όπου αποπειράθηκε να συνδυάσει πολιτική φιλοσοφία και σύγχρονες εξελίξεις.