Ο Άμλετ στη Στέγη

14 Ιανουαρίου - 1 Φεβρουαρίου 2015. Ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

| 10/01/2015

«Σε έναν ψυχικό κόσμο, όπου τα όρια δεν μπορούν να διατηρηθούν, όπου ο εαυτός γίνεται αντικείμενο εισβολής και τα φράγματα της λογικής του καταρρέουν, όπου το μεδούλι του αφαιρείται, όπου οι μητέρες-θείες και οι θείοι-πατέρες γίνονται μια αξεδιάλυτη σάρκα, η ίδια η ταυτότητα μοιάζει να βρίσκεται στο χείλος της διάλυσης ή της εξαφάνισης…» [απόσπασμα από: Janet Adelman, «Άντρας και γυναίκα εις σάρκα μία: Ο Άμλετ και η αντιπαράθεση με το μητρικό σώμα», από το βιβλίο: Janet Adelman, Suffocating Mothers. Fantasies of Maternal Origin in Shakespeare’s Plays, Hamlet to The Tempest, Routledge (New York, London): 1992 (Μετάφραση: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου)

Ο βασιλιάς Άμλετ πεθαίνει. Η γυναίκα του, Γερτρούδη, παντρεύεται τον αδελφό του, Κλαύδιο. Εκείνος στέφεται νέος βασιλιάς. Το φάντασμα του νεκρού βασιλιά εμφανίζεται στον γιο του, τον πρίγκιπα Άμλετ, και ζητά εκδίκηση για το δόλιο φόνο του… Με φόντο τη βασιλική Αυλή της Δανίας, έναν κόσμο που κυλιέται στη διαφθορά, τη δουλοπρέπεια, τον πνευματικό αφανισμό, έναν ολοκληρωτικό κόσμο όπου όλοι και όλα τελούν υπό παρακολούθηση, η μορφή του Άμλετ προβάλλει μοναχική, ερημική, απροσπέλαστη.

 «Αποσύροντας τον εαυτό του από το μιασμένο μητρικό σώμα του κόσμου, ο Άμλετ περιχαρακώνεται σε αυτό που αντιλαμβάνεται ως απαραβίαστο πυρήνα της έννοιας του εαυτού, που δεν μπορεί κανείς να γνωρίσει ή να ξεγελάσει, κατασκευάζοντας ένα απόλυτο όριο ανάμεσα στο εσωτερικό και το εξωτερικό σαν να μην υπήρχε δυνατότητα αμόλυντης επικοινωνίας μεταξύ τους…» [απόσπασμα ο.π.]

Κορυφαία στιγμή της θεατρικής τέχνης και θεμελιώδες κείμενο του ευρωπαϊκού πνεύματος, ο Άμλετ αποτελεί πρόκληση για κάθε δημιουργό του θεάτρου. Ο Γιάννης Χουβαρδάς, στην πρώτη του συνεργασία με τη Στέγη καταθέτει τη δική του ρηξικέλευθη ανάγνωση στο ποιητικό αριστούργημα του Σαίξπηρ.

«…δεν υπάρχει καμιά αγνή και αμιγής ταυτότητα για τον Άμλετ. Είναι και αυτός υποταγμένος στη γέννησή του: Θα φανταζόταν τον εαυτό του ως τον αμιγή γιο ενός αμιγούς πατέρα, αλλά η πόρνη-μητέρα μέσα του τον προδίδει, επαναφέροντάς τον στη μικτή του καταγωγή, στη μόλυνσή του από το σεξουαλικό θηλυκό μέσα του.» [απόσπασμα ο.π.]

Τα αποσπάσματα από το βιβλίο της Janet Adelman περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα της παράστασης.

Info:

Μετάφραση: Διονύσης Καψάλης
Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Μουσική: Δημοσθένης Γρίβας
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Τριανταφύλλη
Β΄ βοηθός σκηνοθέτη: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου
Βοηθός σκηνογράφου: Θάλεια Μέλισσα
Βοηθός ενδυματολόγου: Όλγα Πανοπούλου
Εκτέλεση παραγωγής: Ρένα Ανδρεαδάκη
Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών

Ερμηνεύουν:
Ορφέας Αυγουστίδης (Γκίλντενστερν / Νεκροθάφτης)
Κώστας Βασαρδάνης (Οράτιος)
Γιώργος Γάλλος (Κλαύδιος / Φάντασμα)
Γιώργος Γλάστρας (Βερνάρδος / Ρεϋνάλδος / Ηθοποιός / Αξιωματικός / Όσρικ)
Χρήστος Λούλης (Άμλετ)
Αμαλία Μουτούση (Γερτρούδη)
Νικόλας Παπαγιάννης (Μάρκελλος / Φόρτινμπρας / Ηθοποιός / Ναύτης)
Άλκηστις Πουλοπούλου (Οφηλία)
Γιώργος Τζαβάρας (Βόλντεμαντ / Ηθοποιός / Αξιωματικός / Άγγλος Πρέσβης)
Θάνος Τοκάκης (Λαέρτης)
Χάρης Φραγκούλης (Ρόζενκραντς / Νεκροθάφτης)
Νίκος Χατζόπουλος (Πολώνιος / Ιερέας)

Για περισσότερες πληροφορίεςhttp://www.sgt.gr/gr/programme/event/1832