Ο Μπέργκμαν...στο θέατρο Κυκλάδων

Η Φθινοπωρινή Σονάτα από την ομάδα "προτσές"

| 10/12/2015

Μια συνταρακτική θεατρική εμπειρία έχουν την ευκαιρία να βιώσουν οι θεατές στο θέατρο της οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής (Κυκλάδων 11 και Κεφαλληνίας, Κυψέλη): η κλασική ταινία του Μπέργκμαν Φθινοπωρινή Σονάτα ανεβαίνει επί σκηνής από την ομάδα προτσές, τη σκηνοθέτιδα Μαρία Μαγκανάρη, που μετέφρασε και διασκεύασε το σενάριο, και τις ηθοποιούς Μαρία Κεχαγιόγλου και Ανθή Ευστρατιάδου.

Όλη η παράσταση στήνεται γύρω από τις δύο ηρωίδες: Η Σαρλότ είναι μια επιτυχημένη πιανίστα, με διεθνή καριέρα, μια γυναίκα ανεξάρτητη, δυναμική, ερωτεύσιμη. Από την άλλη πλευρά, η κόρη της, Ελένα, μοιάζει να ζει στη σκιά της. Κατοίκει σε μια απομονωμένη αγροικία, παντρεμένη με ένα εφημέριο που ποτέ δεν ερωτεύτηκε, ενώ κουβαλά διαρκώς το τραύμα της απώλειας.

Η συνάντησή τους, μετά από πολλά χρόνια αποξενωμένων σχέσεων, πυροδοτεί μια μοιραία σύγκρουση. Οι δυό γυναίκες στέκονται η μία απέναντι από την άλλη και ξετυλίγουν ένα κουβάρι ανείπωτων συναισθημάτων, επώδυνων αναμνήσεων, λυτρωτικών καταθέσεων, τραυματικών απωθημένων, αλλά και αιτούμενων για αγάπη.

04-1024x683

Το δίπολο μητέρας-κόρης, η αρχέγονη σχέση, όχι τόσο ως βιολογικός δεσμός όσο ως κοινωνική κατασκευή, συγκροτεί τον πυρήνα της παράστασης. Η Σαρλότ παρουσιάζεται ως ανεπαρκής μητέρα, στην ουσία, όμως, είναι ένας άνθρωπος ανίκανος να αγαπήσει, να σχετιστεί  βαθύτερα. «Είσαι συναισθηματικά ανάπηρη» θα της πει η Ελένα και εκείνη θα προσπαθήσει να της εξηγήσει ότι διαθέτει μόνο ένα τρόπο για να επικοινωνήσει τα συναισθήματα της, μέσω της μουσικής. «Δεν ήθελα να είμαι η μητέρα σου», λέει απολογούμενη η Σαρλότ, που μοιάζει περισσότερο με συναισθηματικά ανώριμη κόρη παρά με μάνα.

Από την άλλη πλευρά η Ελένα, βιώνοντας το μητρικό κενό ως απόρριψη, αναλαμβάνει να το καλύψει δομώντας έναν υπερτροφικό αντίστοιχο ρόλο για την ίδια. Από την παιδική της ηλικία, ήδη, μεταμορφώνεται σε «μητέρα». Αυτόν τον ρόλο αναλαμβάνει απέναντι στον πατέρα, την αδερφή ακόμη και τη μητέρα της, ενώ η τραγικότητα του χαρακτήρα της  έγγυται στο ότι τελικά δεν κατορθώνει να βιώσει τη μητρότητα «κανονικά», καθώς χάνει το παιδί της.  Μέχρι το τέλος της παράστασης γίνεται καταφανές ότι το δίπολο δεν υπάρχει ως τέτοιο. Είναι και αυτό μια εύθραυστη κατασκευή. Κάθε γυναίκα μπορεί να γίνει διαδοχικά κόρη και μητέρα, ωστόσο είναι πιθανό αυτοί οι δύο ρόλοι να ενυπάρχουν ταυτόχρονα στη ζωή της.

12313654_10207961544861733_839220691390449187_n

Η παράσταση σκάβει βαθιά και βγάζει στην επιφάνεια πλήθος ερωτήματων για τα βαρίδια που κουβαλούν οι γυναίκες, στο πλαίσιο των πατριαρχικών κοινωνιών: Άραγε ο μητρικός ρόλος είναι βιολογική ανάγκη ή κοινωνική κατασκευή; Επιθυμούν όλες οι γυναίκες να τον βιώσουν; Η απόρριψη του τις αφήνει ανολοκλήρωτες, όπως υποστηρίζουν οι κυρίαρχες αντιλήψεις; Η άρνηση του γονεακού ρόλου έχει επιπτώσεις στην ψυχολογία του παιδιού; Γιατί η αποφυγή του μητρικού ρόλου αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα από την αντίστοιχη άρνηση του πατρικού;

Η παράσταση ξεδιπλώνεται σε ένα «γυμνό» χώρο, με πρόδηλη σκοπιμότητα να επικεντρωθεί ο θεατής αποκλειστικά στις ηθοποιούς και το κείμενο. Η σκηνοθετική ματιά της Μαρίας Μαγγανάρη, διεισδυτική και ευθύβολη, μεταπλάθει το κείμενο σε μια δυνατή παράσταση, με κέντρο βάρους την αλληλοεπιδραστική σχέση των ηρωίδων. Η πανταχού παρούσα μουσική, τόσο μέσα από τις μελωδίες των κλασσικών που ακούγονται όσο και από τη σωματοποίηση της από τις πρωταγωνίστριες, αποτελεί εύστοχο σκηνοθετικό εύρημα που «γεμίζει» τις στιγμές των μοναχικών αναπολήσεων-αναμοχλεύσεων, τις αναγκαίες σιωπές, ενώ δημιουργεί και στιγμές «αποσυμπίεσης» στο πλαίσιο μιας παράστασης πυκνής σε συναισθηματικές φορτίσεις.

Η Μαρία Κεχαγιόγλου και η Ανθή Ευστρατιάδου παραδίδουν δύο αριστοτεχνικές ερμηνείες, με έντονη εσωτερικότητα αλλά και έναν καλοδουλεμένο συναισθηματικό λυρισμό, χωρίς υπερβάσεις και ακρότητες.

Συντελεστές

Παίζουν: Μαρία Κεχαγιόγλου, Ανθή Ευστρατιάδου

Μετάφραση, Διασκευή, Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη

Σκηνικός χώρος, Κοστούμια: προτσές

Φωτισμοί, Σχεδιασμός Ήχου: Μαρία Γοζαδίνου

Φωνή off, Βοηθός Σκηνοθέτη: Ανδριάνα Χαλκίδη

Τρέιλερ: Ιάσων Αρβανιτάκης

Φωτογραφίες: Μαρία Τούλτσα

Μια παραγωγή της ομάδας προτσές

Παραστάσεις: κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00
Πληροφορίες: Τηλ.: 210 82 17 877
Τιμές εισιτηρίων: 15 ευρώ, 12 (φοιτητικό, ΑΜΕΑ) και 5 ευρώ (ατέλεια)

Από πιτσιρίκα ήθελε να «δουλέψει ένα φεγγάρι αλογάκι σε λούνα παρκ» (βλέπεις κάτι είχε πιάσει το αυτί της από το ποίημα της Τζένη Μαστοράκη, Δούρειος Ίππος). Τελικά δεν τα κατάφερε και ασχολήθηκε με πιο πεζά πράγματα όπως η ιστορία και η δημοσιογραφία. Από το 2008 γράφει στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο.