"Το πένθος πρέπει να τελειώνει" | Ξεκινούν οι εκδηλώσεις «Το 2017 για το 1917»

Μια συνέντευξη τύπου που άνοιξε αλλιώς την κουβέντα για τη Ρωσική Επανάσταση

| 16/10/2017

Βρεθήκαμε στις 16 Οκτωβρίου στην ΕΣΗΕΑ, στη συνέντευξη τύπου και παρουσίαση του προγράμματος σχετικά με τις πολύμορφες εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν στον ιστορικό χώρο του κτηρίου του Κέντρου Τεχνών του Δήμου Αθηναίων (πρώην ΕΑΤ-ΕΣΑ),  για τα 100 χρόνια από την Ρωσική Επανάσταση.

Η Πρωτοβουλία «Το 2017 για το 1917» σε συνεργασία με τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ) διοργανώνει ένα ζωντανό διάλογο συσπειρώνοντας δημιουργούς  του σήμερα, που με την  ανεξάρτητη ευαισθησία του ο καθένας κι η καθεμιά, με την κοινή αγωνία για τον πολιτισμό, με τα ιδιαίτερα ο καθένας κι η καθεμιά εκφραστικά τους μέσα, θέλουν να συναντήσουν το Ρήγμα του 1917.

Εκ μέρους της Πρωτοβουλίας τοποθετήθηκε ο συγγραφέας Σάββας Μιχαήλ. Αναφερόμενος στον τρόπο με τον οποίο συνήθως προσεγγίζεται η ιστορική αυτή τομή και τα παρεπόμενά της, άλλοτε δηλαδή με νοσταλγία και άλλοτε με φρίκη, σημείωσε ότι ζητούμενο είναι όλοι όσοι εμπλακούν στη διαδικασία αυτή που θα διαρκέσει ένα μήνα, να βγουν αλλαγμένοι, έξω από προκατασκευασμένα σχήματα, τονίζοντας την επιδίωξη της συνευρεσης αυτής να συνομιλήσει από την σκοπιά του ταραγμένου Τώρα με το θυελλώδες Τότε, κάνοντας σαφές ότι το συγκεκριμένο εγχείρημα είναι μακριά από μίζερα μνημόσυνα ή άνευρες και τυπικές επετειακές φιέστες.

Εκ μέρους του ΟΠΑΝΔΑ τοποθετήθηκε ο επιμελητής, ιστορικός και κριτικός τέχνης, Ντένης Ζαχαρόπουλος. Εξέφρασε την πεποίθησή του πως η συγκεκριμένη απόπειρα είναι ένα ιστορικής σημασίας βήμα ώστε το Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων να γίνει ένας διεθνούς επιπέδου χώρος φιλοξενίας και ανάδειξης έργων και καλλιτεχνών του παρόντος, μακριά και από την προσκόλληση στην υψηλή τέχνη του παρελθόντος, που συχνά χαρακτηρίζει τα Μουσεία, αλλά και από την εμπορευματική αντιμετώπιση της τέχνης που κυριαρχεί στον κόσμο των γκαλερί. Επεσήμανε δε, ότι η συγκεκριμένη καλλιτεχνική πράξη αφενός ανοίγει ξανά μια συζήτηση για τον πειραματισμό στη φόρμα, έναν δρόμο που χάραξαν οι πρωτοπορίες του 20ου αιώνα και αφετέρου είναι ένα ρίσκο καθώς οι δημιουργοί αφέθηκαν εντελώς ελεύθεροι να παρουσιάσουν τα έργα τους χωρίς κανενός είδους εξωτερική παρέμβαση στο περιεχόμενο και στην επιμέλεια. “Μια άσκηση ελευθερίας και μια άσκηση στην ελευθερία”, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε.

Κεντρική θέση στις τοποθετήσεις των διοργανωτών, των καλλιτεχνών και των δημοσιογράφων που πήραν μέρος στη συζήτηση που ήδη άνοιξε και ξέφυγε από το στενό πλαίσο μιας τυπικής συνέντευξης τύπου, φάνηκε πως είναι το ζήτημα της μελαγχολίας. Της μελαγχολίας η οποία κυριεύει πολλές απόπειρες ψηλάφησης τέτοιων θεμάτων και που προκύπτει ως σύμπτωμα ενός μη εκπληρωμένου πένθους. “Το πένθος πρέπει να τελειώνει”, ακούστηκε με διάφορες παραλλαγές από το στόμα πολλών παρευρισκομένων, ενώ ταυτόχρονα, δεν έλειψαν οι αναφορές στο θέμα της μνήμης ως διαρκούς πεδίου μάχης.

Ο απέραντος Γαλαξίας όπου λάμπουν πάμπολλοι, διαφορετικοί ήλιοι, ο Μαλιέβιτς, ο Σαγκάλ και η Ποπόβα, ο Τάτλιν και ο Τσέρνικωφ, ο Μαγιακόβσκυ και ο Χλιέμπνικωφ, ο Μέγερχολντ και το θέατρο γίντις, ο Σεργκέι Αϊζενσταϊν και ο Ντζίγκα Βερτόφ, θα είναι παρών στις εκδηλώσεις «Το 2017 για το 1917». Θα είναι όμως όλοι και όλες παρόντες μέσα από τη δημιουργική πράξη σύγχρονων καλλιτεχνών.

Το προανάκρουσμα των εκδηλώσεων θα δοθεί στις 30/10, 19.00, με ένα ρεσιτάλ πιάνου του Παύλου Αντωνιάδη με έργα σύγχρονης μουσικής και της ρωσικής πρωτοπορίας, παρουσία του συνθέτη Wieland Hoban.

Kazimir Malevich

Πρόγραμμα εκδηλώσεων

  • Δευτέρα 30 Οκτωβρίου, 7μ.μ Εναρκτήριο ρεσιτάλ πιάνου του Παύλου Αντωνιάδη για την αναγγελία της έκθεσης, με έργα σύγχρονης μουσικής και ρωσικής πρωτοπορίας παρουσία του συνθέτη Wieland Hoban.
  • Εγκαίνια Τετάρτη 1η Νοεμβρίου, 7.μμ. Θα ανοίξουν την έκθεση  ο  Κωστής Μπιτζάνης, Πρόεδρος του ΟΠΑΝΔΑ κι ο Σάββας Μιχαήλ, εκ μέρους της Πρωτοβουλίας καλλιτεχνών και διανοουμένων. Θα ακολουθήσει αναλόγιο με το ποίημα του Αλεξάντερ Μπλοκ «Οι Δώδεκα», με τον Σάββα Στρούμπο και την Έλλη Ίγγλις της θεατρικής ομάδας Σημείο Μηδέν, μουσική Αρσένι Αβραάμωφ, με  ταυτόχρονη προβολή του ντοκιμαντέρ «Από τον Τσάρο στον Λένιν».
  • 3, 5 και 7 Νοεμβρίου, 7-9 μ.μ Προβολή κινηματογραφικών ταινιών της σοβιετικής πρωτοπορίας (Ντζίγκα Βερτώφ, Σ. Αιζενστάιν κ.ά)
  • 4 Νοεμβρίου, 8-9 μ.μ Άγγελου Σκούρτη «Τα ερείπια εντός μου» Performance
  • 8 Νοεμβρίου, 7μ.μ Βραδιά Ποίησης – αναγνώσεις
  • 11 Νοεμβρίου, 7μ.μ, Ο Χορός στην Επανάσταση, ο Χορός ως Επανάσταση, βίντεο  γαι την Ισιδώρα Ντάνκαν, χορευτικά δρώμενα από την χορογράφο Βικτώρια Ζαφέτ
  • 13 Νοεμβρίου, 9μ.μ Θέατρο Πόλεμος Ερειπίων. Κείμενα Ηλίας Πούλος-Δημήτρης Αλεξάκης. Σκηνοθεσία Irène Bonnaud Ερμηνεία Φωτεινή Μπάνου Κιθάρα, loops Βασίλης Τζαβάρας, βιόλα Μιχάλης Καταχανάς.Θα ακολουθήσει συζήτηση. Το Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων είναι κλειστό τις Δευτέρες. Η παράσταση θα γίνει  στο Κέντρο ελέγχου τηλεοράσεων, Κύπρου 91Α, Κυψέλη με δωρεάν δελτία προτεραιότητας.
  • 14 Νοεμβρίου, 7-9 μ.μ, Ρωσική Πρωτοπορία και η Τέχνη σήμερα. Στρογγυλό τραπέζι και συζήτηση με τους Ντένη Ζαχαρόπουλο, Λένα Σαρτόρι, Πέπη Ρηγοπούλου, Εμμανουήλ Μαυρομάτη και Σάββα Μιχαήλ
  • 15 Νοεμβρίου, 7.30-9 μ.μ Το Ουρλιαχτό του Allen Ginsberg (απόσπασμα- μετάφραση Δ. Πουλικάκου). Στρογγυλό Τραπέζι Οκτώβρης ’17 – Μάης ’68 – Τώρα (και Πάλι!) – με  Δημήτρη Πουλικάκο, Τέο Ρόμβο, Περικλή Κοροβέση και Αντώνη Αντωνάκο.
  • 18 Νοεμβρίου, 7-9 μμ. Η 17λεπτη όπερα τσέπης του Χάρη Βρόντου «Η Παγίδα» (Ο Μάντελστάμ στην εξορία). Με τους Μάιρα Μηλολιδάκη (σοπράνο), Σπύρο Κλείσσα (βαρύτονο), Χρήστο Γκίνο (κλαρινέτο), Claire Demeulenaere (βιολοντσέλο), Τίτο
    Γουβέλη (πιάνο).Θα ακολουθήσει συζήτηση με θέμα Επανάσταση και Ελευθερία της Τέχνης.
  • 21 Νοεμβρίου, 7.30 -9μ.μ. Ο Ανδρέας Εμπειρίκος για την χώρα του Οκτώβρη. Παρουσίαση και Απαγγελία των ποιημάτων Το Θέαμα του Μπογιατίου ως κινουμένου Τοπίου και CCCP- Ρωσία  από τον Λεωνίδα Εμπειρίκο (στο πρωτότυπο) και την Λένα Σαρτόρι (σε ρωσική μετάφραση)
  • 24 Νοεμβρίου, 7-9μ.μ Συζήτηση με θέμα Φωτογραφία και Επανάσταση
  • 25 Νοεμβρίου, 7-9 μ.μ Ομιλία της Μαρίας Τσαντσάνογλου Τυπογραφικοί πειραματισμοί στην περίοδο της ρωσικής πρωτοπορίας
  • 28 Νοεμβρίου, 7-9 μ.μ Βραδυά «Δράμα στο Φουτουριστικό Καμπαρέ» (ο τίτλος προς τιμήν της χαμένης κινηματογραφικής ταινίας του Μαγιακόφσκι και της παρέας του) με διάφορες «ατραξιόν»: Laterna Magika με Bill Hunchback, Εξορκισμός με Γέλια του Βελιμίρ Χλιέμπνικωφ, με Θοδωρή Μπασιάκο και φίλους και  Καθόμουν ώρες και σκεφτόμουν τους αϊτούς / Ο Χαρμς σας Performance με Σοφία Κορώνη και Νικόλας Γκόγκος με το γιουκαλίλι του. Κείμενο  του ποιητή Βασίλη Ludens
  • 30 Νοεμβρίου, 7-9μ.μ Το Μέλλον της Ουτοπίας Συζήτηση με τα μέλη της Πρωτοβουλίας

22519549_125843408171223_5709298260911944167_n

Συμμετέχοντες: Aγγέλη Ευτυχία, Αγγελής Ερνέστο, Αληθεινός Δημήτρης, Βασιλάκου Μαργαρίτα, Zαφέτ Βικτώρια, Ζερβός Γιώργος, Ζουρούδης Δημήτρης, Καραηλίας Γιώργος, Καρδουλάκη Άρτεμις, Καρπούζης Γιάννης, Κεχρής Δημήτρης, Κοκκίνου Μαρία, Λαζόγκας Γιώργος, Λαμπρινίδη Χριστιάνα, Λιατσόπουλος Ηλίας, Μακρή Κλειώ, Μαυρομάτης Εμμανουήλ, Μιχαήλ Σάββας, Μιχαλιτσιάνου Άννα, Μπασιάκος Θόδωρος, Μπέη Εύα, Μπόλης Γιάννης, Παπαδογιάννης Θάνος, Πλιάτσικας Ανδρέας, Σαρρής Κύριλλος, Σαρτόρι Έλενα, Σιατερλή Bέρα, Σιατερλή Δήμητρα, Σκούρτης Άγγελος, Σταθόπουλος Κοσμάς, Στεφανάκις Γιάννης, Τριανταφύλλου Κωστής, Τσαντσάνογλου Μαρία, Τσίκουτα Λίνα, Φυσάκης Παύλος, Χαρβαλιάς Γιώργος, Χατζημιχάλης Γιώργος

Info:

Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων (πρώην ΕΑΤ/ΕΣΑ), Πάρκο Ελευθερίας

Μετρό: Μέγαρο Μουσικής

Ώρες λειτουργίας της έκθεσης: 10πμ-21 μμ. , Κυριακή 10πμ-14μ.μ,

Δευτέρες κλειστά

[hr]

κεντρική: Beat the Whites with the Red Wedge,  Lazar Markovich Lissitzky

*το βιντεο της συνέντευξης τυπου έγινε από τον Ανδρέα Πλιάτσικα και το μοντάζ από τον Μανώλη Τρίκα