19ο TDF: “Mapplethorpe: Look at the Pictures”

ToPeriodiko.gr σχολιάζει τις ταινίες του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

| 08/03/2017

Ακούγοντας τους κατατρομαγμένους κυβερνήτες στο Καπιτώλιο να λένε «αυτό δεν είναι τέχνη και σαφώς ο τύπος δεν είναι καλλιτέχνης, μα ένας ηλίθιος», o μοντερνιστής φωτογράφος του καλλιτεχνικού XXX Robert Mapplethorpe, που ξεμπρόστιασε τον ριζωμένο καθολικό πουριτανισμό των ΗΠΑ, δομείται ως ηθικός νικητής, αλλά σε βάση λανθασμένη. Και σαφώς το «Mapplethorpe: Look at the Pictures» σε πείθει αλλά μέχρι ενός σημείου… την «άλλη» αφήγηση, αυτή της Patti Smith.

Διαφορετική προσέγγιση, διαφορετική ερμηνεία, και σιγουρεμένα πιο ακριβοδίκαιη λόγω μιας αποδεδειγμένα ειλικρινέστερης σχέσης αγάπης, οικειότητας και σεβασμού προς τον Robert. Ήταν το κορίτσι του και ισόβια φίλη του και ταυτόχρονα είναι μια σπουδαίας ευρυμαθής καλλιτέχνις. Το βιβλίο της «Just kids» (στα ελληνικά: «Πάτι και Ρόμπερτ») αποτελεί καθοριστικότερη αντεπίθεση στην επίθεση που δέχτηκε ο Robert, θέτοντας όμως σε ουσιώδη κριτική την εμπορευματοποιημένη τέχνη, το «γουρχολικό» κυνήγι της φήμης, την βιομηχανία ανθρώπων χρηστικών και αναλώσιμων.

Το φωτογραφικό έργο του Robert είναι τεράστιου αισθητικού εκτοπίσματος μα η φιλμική τούτη, άνευ όρων, θριαμβολογία και η άνευ όρων προσέγγιση με εμπορικά κριτήρια της τέχνης, υπερμεγεθύνει κόλακες, «παραγιούς» και επίδοξους απατεώνες μειώνοντας τελικά, την αξία του υποκειμένου. Στον Robert, τούτο το μνημείο που του στήθηκε θα του άρεσε σαφώς αλλά στο πρόσωπο του κοτσάρανε τελικά την εικόνα ενός δολαρίου…

★★★☆☆

Γεννημένος το 1984 στην Λάρισα, εγκλωβισμένος για κάποια χρόνια στην Ιταλία, αντί να μάθει να ξυπνάει στις αίθουσες δικαστηρίων έμαθε να βρίσκεται στις αίθουσες κινηματογράφου καθώς και πίσω από φωτογραφικές μηχανές. Έκτοτε γράφει για ταινίες και για σινεμά (καθώς και για ό,τι άλλο σκέφτεται) και φωτογραφίζει για φωτορεπορτάζ και για ευχαρίστηση. Είναι μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης (ΠΕΚΚ) και της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI).