Aqua Jewel: Το πλοίο-φάντασμα των Κυκλάδων που επιδοτείται για Ανάφη και βρίσκεται… Αζόρες  

Μια βιωματική ιστορία καθημερινής αυθαιρεσίας

| 17/07/2019

Γνωρίζατε ότι η Ανάφη ανήκει στις Αζόρες; Γιατί εκεί φαίνεται ότι προσπαθεί συστηματικά να την εντάξει η ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου «Aqua Jewel», η οποία διατηρεί σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο για να εκτελεί το συγκεκριμένο πλοίο έναντι αδρής επιδότησης ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο που περιλαμβάνει νησιά της άγονης γραμμής, ενώ αυτό βρίσκεται ήδη ναυλωμένο στις… Αζόρες! Σε μια πρωτοφανή κατάσταση, εταιρεία και ταξιδιωτικά πρακτορεία συνεχίζουν να εκδίδουν εισιτήρια με το «Aqua Jewel», με την εταιρεία, κατόπιν, να ακυρώνει ή να μεταβάλλει το δρομολόγιο κατά το δοκούν, και συγκεκριμένα για την Ανάφη, αφήνοντας ντόπιους και επισκέπτες του νησιού στο έλεος των –άγνωστων- προθέσεών της!

Στην Ανάφη, το μικρό αυτό παραδεισένιο νησί της άγονης γραμμής, ένα πλοίο έχει γίνει πλέον ανέκδοτο. Οι ντόπιοι, βέβαια, δυσκολεύονται να διακωμωδήσουν την κατάσταση, αφού, τραβάνε απεγνωσμένοι τα μαλλιά τους, για τις ελλείψεις που αντιμετωπίζει το νησί, την ήδη χαμένη σεζόν και την πικρή ανάμνηση που μένει στους επισκέπτες, οι οποίοι ξεμένουν στην Ανάφη χάνοντας πτήσεις, ανταποκρίσεις και διανυκτερεύσεις ή κινδυνεύουν να απολυθούν από τη δουλειά τους, επειδή έκλεισαν εισιτήρια με ένα πλοίο το οποίο ουδέποτε μπορούσαν να φανταστούν ότι είναι «φάντασμα»!

Αυτά, βέβαια, φαίνεται ότι είναι «ψιλά γράμματα» για την ιδιοκτήτρια εταιρεία του εν λόγω πλοίου, που δεν είναι άλλο από το «Aqua Jewel», της Τζάμπο Τζετ / Seajets, υπεύθυνος Στρατηγικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης της οποίας είναι ο Μάριος Ηλιόπουλος. Ενώ λοιπόν η σύμβαση με το ελληνικό Δημόσιο προβλέπει ότι το πλοίο επιδοτείται από το ελληνικό Δημόσιο προκειμένου να εκτελεί, μεταξύ άλλων, το ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο Σύρος-Πάρος-Νάξος-Φολέγανδρος-Σίκινος-Ίος-Θηρασιά-Θήρα-Ανάφη και επιστροφή, το «Aqua Jewel», κατόπιν σχετικής ναύλωσής του ήδη από τα μέσα Ιουνίου, εκτελεί  ενδο-Αζορικά δρομολόγια αφήνοντας πίσω του ένα «χάος» στην άγονη γραμμή.

Έτσι, σχεδόν από την αρχή της σεζόν, η εταιρεία ακυρώνει δρομολόγια του «Aqua Jewel» από και προς την Ανάφη ή, σύμφωνα με πλείστες μαρτυρίες ντόπιων, τα μεταβάλλει κατά το δοκούν, για παράδειγμα στέλνοντας τουριστικά πλοιάρια (αποκαλούμενα και «λάντζες») να περισυλλέξουν τους εγκαταλελειμμένους επισκέπτες για… Σαντορίνη και από εκεί να τους μεταφέρει στον όποιο προορισμό τους!

Οι ιστορίες είναι πολλές και εξοργιστικές, καθώς καταγράφουν μια κατάσταση αδιανόητη για οργανωμένο κράτος, και δη για μια χώρα όπως η Ελλάδα που καυχάται πως η «βαριά της βιομηχανία» είναι ο τουρισμός.

Μια βιωματική ιστορία για ένα πλοίο που δεν ήρθε ποτέ

Η βιωματική ιστορία της γράφουσας παρατίθεται στη συνέχεια ως ένα ελάχιστο πλην γλαφυρό παράδειγμα για την αντιμετώπιση που επιφυλάσσει η Seajets σε κατοίκους και επισκέπτες της Ανάφης.

Το εισιτήριο, μαζί με τα υπόλοιπα του ταξιδιού, είχε κλειστεί μέσω πρακτορείου και είχε αποσταλεί ηλεκτρονικά από τις 23 Μαΐου για το δρομολόγιο από Ανάφη για Φολέγανδρο με το «Aqua Jewel», την Κυριακή 30 Ιουνίου.

Στις 22 Ιουνίου, μία μόλις ημέρα πριν ταξιδέψουμε προς την Ανάφη, δεχόμαστε τηλεφώνημα από το πρακτορείο μας ότι το δρομολόγιο της 30ης Ιουνίου (ημέρα Κυριακή) από Ανάφη για Φολέγανδρο ακυρώνεται. Έτσι, απλά.

Τι αντιπρότεινε η Seajets; Είτε να ακυρώσουμε τα εισιτήρια και να μας επιστρέψει τα χρήματα (με συνεπακόλουθη ακύρωση όλου του ταξιδιού μας και μεγάλη οικονομική ζημία, εφόσον είχαν προπληρωθεί διαμονή και άλλα εισιτήρια) ή να μας μεταφέρει την προηγούμενη ημέρα (Σάββατο 29 Ιουνίου) στη Σαντορίνη (!) και από εκεί, την Κυριακή το πρωί με ένα από τα γρήγορα πλοία της στη Φολέγανδρο.

Η ενημέρωση που είχε το πρακτορείο μας από την εφοπλίστρια εταιρεία ήταν ότι το πλοίο πάει για επισκευή. Στο τηλεφώνημα που κάναμε στη Seajets την ίδια ημέρα για να διαμαρτυρηθούμε, η υπάλληλος, διατηρώντας μια «δημιουργική ασάφεια» για τις αιτίες της ακύρωσης, ενέπλεξε (άκουσον, άκουσον!) και το λιμενικό στην όλη ιστορία, λέγοντας ότι μπορεί και αυτό να δώσει εντολή για ακύρωση δρομολογίου! Όταν της επισημάνθηκε ότι υποτιμά τη νοημοσύνη μας, γιατί δεν είναι δυνατόν το λιμενικό μία εβδομάδα πριν να δίνει, για παράδειγμα, απαγορευτικό απόπλου, απάντησε με αδιανόητο θράσος: «Άμα σας αρέσει, αν δεν σας αρέσει να ακυρώσετε το εισιτήριο» (sic).

Αποτέλεσμα: Προπληρώνουμε μία εκτός προγράμματος διανυκτέρευση στη Σαντορίνη, ενώ είχαμε ήδη πληρώσει τη διανυκτέρευση για την ίδια ημέρα στην Ανάφη, προκειμένου να μη ζημιωθούμε περισσότερο από συνολική ακύρωση του ταξιδιού μας.

Την 29η Ιουνίου, ημέρα Σάββατο, ενημερωθήκαμε ότι το πλοίο το οποίο θα μας μετέφερε στη Σαντορίνη ήταν μια… λάντζα, ο «Μαΐστρος»! Λάντζα! Από αυτές που ξεναγούν τους επισκέπτες της Θήρας στις παραλίες του νησιού! Δεν ξέραμε αν πρέπει να γελάσουμε, να κλάψουμε ή να νιώσουμε τυχεροί που δεν μας είπαν να πάμε έως εκεί κάνοντας θαλάσσιο σκι.

Η ιστορία, όμως, δεν τελειώνει εδώ. Ενώ το πρακτορείο μας, κατόπιν πληροφόρησης από τη Seajets, μας ενημέρωσε αρχικά ότι η λάντζα θα έρθει στις 19.45, μετά η ώρα άλλαξε για 12 το πρωί, κι ενώ το τοπικό πρακτορείο στην Ανάφη επέμενε για άφιξη στις 19.45. Το πλοιάριο δεν ήρθε ποτέ στις 12. Μετά από αυτό, η Seajets, σύμφωνα με το πρακτορείο μας, δεν σήκωνε ούτε τα τηλέφωνα για να ενημερώσει τι συμβαίνει και πώς έχει σκοπό να μας απεγκλωβίσει από το νησί. Τελικά, το τοπικό πρακτορείο ενημέρωσε ότι ο «Μαΐστρος» δεν θα έρθει καθόλου, λόγω καιρού…

Χαμένη, λοιπόν, και η διανυκτέρευση στη Σαντορίνη, την οποία κλείσαμε μόνο και μόνο επειδή ετσιθελικά μας άλλαξε το πρόγραμμα η Seajets, ενώ, μετά από αυτό, έπρεπε να βρούμε τρόπο μόνοι μας να φύγουμε! Αναγκαστήκαμε, με επιπλέον έξοδα, να πάρουμε το «Πρέβελης» για Μήλο και από κει, πλέον, να μεταβούμε στη Φολέγανδρο!

Όταν τα γεγονότα διαψεύδουν τις φαιδρές δικαιολογίες

Στην Ανάφη, δεν ξεμείναμε μόνο εμείς, αλλά και άλλοι Έλληνες και ξένοι επισκέπτες που έχασαν ακόμα και διεθνείς πτήσεις! Αυτή η συμπεριφορά από την πλοιοκτήτρια του «Aqua Jewel», όπως μας είπαν οι κάτοικοι, είναι συστηματική, όχι μόνο φέτος, αλλά και προηγούμενες χρονιές.

Υπενθυμίζουμε ότι το πλοίο, σύμφωνα με τη σύμβαση που έχει υπογραφεί με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και στην οποία θα αναφερθούμε αναλυτικά στη συνέχεια, προβλέπεται να εκτελεί το δρομολόγιο Σύρος-Πάρος-Νάξος-Φολέγανδρος-Σίκινος-Ίος-Θηρασιά-Θήρα-Ανάφη και επιστροφή, δύο φορές την εβδομάδα, κάθε Τρίτη και Σάββατο από Σύρο, με διανυκτέρευση στην Ανάφη και αναχώρηση την επόμενη ημέρα.

Η λάντζα Μαΐστρος για μεταφορά από Ανάφη σε Σαντορίνη. Τώρα αν κάποιος έχει όχημα… ατύχησε

Σε ένα άλλο τραγελαφικό παράδειγμα, την τελευταία φορά φέτος που το «Aqua Jewel» έπιασε Ανάφη, σύμφωνα με ντόπιο επιχειρηματία και τη σελίδα του ταξιδιωτικού γραφείου του νησιού στο Facebook (11 Ιουνίου), η εταιρεία ειδοποίησε μόλις πέντε ώρες πριν την άφιξη του πλοίου στο νησί ότι, αντί να διανυκτερεύσει εκεί, όπως προβλέπεται, θα έρθει και θα φύγει άμεσα! Το αποτέλεσμα; Οι ξενοδόχοι έψαχναν τους πελάτες τους στις παραλίες για να τους ενημερώσουν και, φυσικά, οι περισσότεροι το έχασαν! Το δρομολόγιο αυτό, ήταν, σύμφωνα με τη μαρτυρία του ίδιου επιχειρηματία, πριν το «Aqua Jewel» πάει στην Καλαμάτα για ανεφοδιασμό (δείτε εδώ), κι από εκεί φύγει για… Αζόρες.

Επιχειρηματίες του νησιού έστειλαν επιστολή στη Seajets, (εδώ) στις 11 Ιουνίου, όταν ο κόμπος έφτασε στο χτένι, με την πλοιοκτήτρια εταιρεία να ανακοινώνει ότι το «Aqua Jewel» διακόπτει την επαφή με το νησί από 12 έως και 28 Ιουνίου «λόγω εκτέλεσης εργασιών συντήρησης» (δείτε, εδώ). Σε αυτή, ανέφεραν ότι «…υπήρξαν πολλές ακυρώσεις δρομολογίων, χωρίς επαρκή αιτιολόγηση, εν μέσω τουριστικής περιόδου. Μας φέρατε σε απόγνωση και βιώσαμε μεγάλη αγωνία, όταν με μια ξαφνική ανακοίνωση απλά ακυρώνατε την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού μας με τον πολιτισμό και εμείς καλούμασταν να λύσουμε το γρίφο σχετικά με το λόγο της ακύρωσης και να αντιμετωπίσουμε όλη την αναστάτωση που αυτό προκαλούσε» και ζητούσαν έγγραφη ενημέρωση «σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι με τα δρομολόγια του Aqua Jewel».

Όχι μόνο δεν πήραν ποτέ απάντηση, αλλά η ιστορία συνεχίζεται.

Πού είναι το Aqua Jewel; Ψάξε, ψάξε, θα το βρεις… στις Αζόρες!

Παραφράζοντας τον σοφό λαό, αναρωτιόμαστε αν «ο κόσμος το ’χει τούμπανο και το υπουργείο Ναυτιλίας, κρυφό καμάρι».

Πού ήταν, λοιπόν, το Aqua Jewel όταν μας ενημέρωσαν ότι ακυρώνεται το δρομολόγιο της 30ης Ιουνίου;

Ο πιο εύκολος και έγκυρος τρόπος να εντοπίσεις τη θέση ενός πλοίου, σε ζωντανό χρόνο, οπουδήποτε στον πλανήτη, είναι μέσω εξειδικευμένων ιστοσελίδων, με δημοφιλή τη marinetraffic.com. Έτσι, την ώρα που ακούγαμε από υπαλλήλους της εταιρείας και πρακτορεία φαιδρές δικαιολογίες για την ακύρωση του δρομολογίου, ο προαναφερθείς ιστότοπος εντόπιζε το πλοίο… στις Αζόρες!

Το γεγονός, ωστόσο, επιβεβαιώνεται και από αρκετά δημοσιεύματα στο Διαδίκτυο. Για παράδειγμα, η ιστοσελίδα ellinikiaktoploia.net έγραφε ήδη στις 13 Ιουνίου: «Πλώρη για τις Αζόρες έχει βάλει από χθες το βράδυ το Aqua Jewel, προκειμένου για δεύτερη συνεχή χρονιά να ξεκινήσει τη ναύλωσή του στο πορτογαλικό σύμπλεγμα νησιών για λογαριασμό της Atlanticonline». Και συνέχιζε: «Σύμφωνα με πορτογαλικά δημοσιεύματα, το πλοίο της Seajets θα ξεκινήσει τα δρομολόγιά του στις 22/6». Η είδηση υπήρχε σε αρκετά ακόμα σάιτ, με το nautilia.gr, για παράδειγμα, να γράφει στις 12 Ιουνίου ότι «τη θέση του AQUA JEWEL στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια αναμένεται να πάρει το ALEXANDRA L. (3.484 gt/1975), το οποίο ναυλώθηκε πρόσφατα από τη Sea Jets και βρίσκεται ήδη στο Νέο Μώλο Δραπετσώνας για τις απαραίτητες αλλαγές και επισκευές». Υπενθυμίζεται ότι η είδηση δημοσιεύεται δύο μόλις μέρες μετά την ανακοίνωση της Seajets ότι αποσύρει το πλοίο «λόγω εκτέλεσης εργασιών συντήρησης» από 12 έως και 28 Ιουνίου.

Στην Ανάφη, βέβαια, σύμφωνα με τα όσα μας καταμαρτυρούν κάτοικοι, δεν εμφανίστηκε κανένα Alexandra L. ούτε άλλο πλοίο της εταιρείας (πέρα από τις λάντζες, κατά περίπτωση) στις 23 ή τις 30 Ιουνίου ή στις 7 Ιουλίου, και μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές.

Το υπουργείο ενέκρινε αντικατάσταση του «Aqua Jewel» «για επισκευή», ενώ ήταν ήδη εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων!

Κι ενώ κάτοικοι και επισκέπτες της Ανάφης βρίσκονταν ήδη στα πρόθυρα νευρικής κρίσης εξαιτίας όλων αυτών, το υπουργείο Ναυτιλίας, λίγο πριν τις εθνικές εκλογές, έρχεται να δώσει άδεια για προσωρινή αντικατάσταση του «Aqua Jewel» λόγω… «ακινησίας», για τις 5-6 και 8-9 Ιουλίου! Κι ενώ –ξαναγράφουμε- το πλοίο κάθε άλλο παρά ακίνητο είναι στις Αζόρες, όπου δημοσιεύεται πως έχει ναυλωθεί!

Σύμφωνα με ενημερωμένες πηγές, ένα πλοίο δικαιούται συνολική ετήσια δίμηνη ακινησία, για διάφορους λόγους, την οποία μπορεί να πάρει και τμηματικά. Αναρωτιόμαστε, ωστόσο: Προβλέπεται σχετική άδεια, ακόμα και όταν το πλοίο δεν είναι πραγματικά σε ακινησία;

Με υπουργική απόφαση, λοιπόν, αναρτημένη στη Διαύγεια με ημερομηνία 5 Ιουλίου 2019 και Αριθμό Πρωτοκόλλου 2252.1.3.98/51764/19 ,την οποία υπογράφει ο τέως αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός, εγκρίνεται: «α) η ακινησία του Ε/Γ-Ο/Γ ΑΚΟΥΑ ΤΖΙΟΥΕΛ Ν.Π. 11045 για την εκτέλεση εργασιών ετήσιας συντήρησης και επιθεώρησης, κατά την 05/07/2019 και κατά την 08/07/2019 και β) η αντικατάσταση του Ε/Γ-Ο/Γ ΑΚΟΥΑ ΤΖΙΟΥΕΛ Ν.Π. 11045 από το Ε/Γ-Ο/Γ-Τ/Χ CALDERA VISTA σημαίας Κύπρου (ΙΜΟ: 8900012) για τα χρονικά διαστήματα από 06/07/2019 μέχρι και 07/07/2019 και από 09/07/2019 έως και 10/07/2019, στα δρομολόγια της υπό στοιχείο (ε) σύμβασης, με μίσθωμα €7.371,54 για το σκέλος (α), €12.019,55 για το σκέλος (β), €20.759,22 για το σκέλος (γ) και €24.683,28 για το σκέλος (δ) αυτής. Κατά τα λοιπά ισχύουν τα αναφερόμενα στην εν λόγω σύμβαση».

Επιπλέον, σύμφωνα και με Αναφιώτες και με δημοσιεύματα (εδώ), το «Caldera Vista», μέχρι και την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, δεν είχε περιλάβει στα δρομολόγιά του την Ανάφη.

Κάπως, έτσι, ακολούθησε και δεύτερη επιστολή (ολόκληρη, εδώ) των επιχειρηματιών του νησιού προς τη Seajets, στις 7 Ιουλίου, στην οποία καταγγέλλουν ότι η εταιρεία συνεχίζει να εκδίδει εισιτήρια με το «Aqua Jewel», ενώ το πλοίο «αρμενίζει» στον Ατλαντικό. Και τονίζουν:

«Την Παρασκευή 5 Ιουλίου έκπληκτοι διαπιστώσαμε ότι το πλοίο “Caldera Vista” δρομολογήθηκε μεν στην ενδοκυκλαδική συγκοινωνία, έστω και προσωρινά, προκειμένου να συνδέσει τα λιμάνια που εξυπηρετούσε το “Aqua Jewel”, χωρίς να περιλαμβάνει δε το λιμάνι της Ανάφης. Αντ’ αυτού μας στέλνετε ένα σκάφος [σσ: λάντζα] για να εκτελεί το δρομολόγιο Σαντορίνη – Ανάφη πράγμα, που σημαίνει ότι η Ανάφη στερείται της σύνδεσης με τα λιμάνια των υπόλοιπων Κυκλάδων αλλά και ενέχει τον κίνδυνο της ακύρωσης δρομολογίων λόγω κακών καιρικών συνθηκών [σσ: με πάνω από 5 μποφόρ, αυτά τα πλοιάρια φέρονται να έχουν πρόβλημα]».

Σημειώνεται ότι, επιπλέον, οι επιβάτες που έχουν μεταφέρει όχημα στο νησί, δεν μπορούν να φύγουν με τις λάντζες!

Στη «μαύρη τρύπα» του «Aqua Jewel» οι επιδοτήσεις της ελληνικής Πολιτείας;

«Δε ζητιανεύουμε ένα δρομολόγιο, το δικαιούμαστε. Οι εταιρίες, ως τώρα, θεωρούν πως μας κάνουν χάρη, ενώ επιδοτούνται»: αυτό το αυτονόητο διατύπωναν και πάλι σε επιστολή τους στις 9 Ιουνίου, μεταξύ άλλων και προς το Υπουργείο Ναυτιλίας, κάτοικοι της Ανάφης, στην οποία, βέβαια, διαμαρτύρονταν συνολικά, επειδή «το νησί μπήκε επίσημα στο πρόγραμμα των εταιρειών τον Μάιο, ενώ η Blue Star δεν είχε μέχρι τότε συμπεριλάβει την Ανάφη στο πρόγραμμά της».

Διαδοχικές είναι οι συμβάσεις που έχει υπογράψει το υπουργείο Ναυτιλίας με την Τζάμπο Τζετ και αφορούν σε επιδοτούμενα δρομολόγια.  Η τελευταία –και ισχύουσα- σύμβαση ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας είναι αυτή με Αριθ. Σύμβασης 2252.1.3.98/68217/2018 για την εξυπηρέτηση, μεταξύ άλλων, της δρομολογιακής γραμμής Σύρος-Πάρος-Νάξος-Φολέγανδρος-Σίκινος-Ίος-Θηρασιά-Θήρα-Ανάφη και επιστροφή. Φέρει ημερομηνία 17 Σεπτεμβρίου 2018 , και έχει ισχύ από τις 18 Σεπτεμβρίου 2018 μέχρι 31 Οκτωβρίου 2020.

Η ανωτέρω σύμβαση προβλέπει στο (δ) σκέλος της:

«δ) ΣΥΡΟΣ – ΠΑΡΟΣ – ΝΑΞΟΣ – ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ – ΣΙΚΙΝΟΣ – ΙΟΣ – ΘΗΡΑΣΙΑ – ΘΗΡΑ-ΑΝΑΦΗ και επιστροφή, με την εκτέλεση δύο (02) δρομολογίων την εβδομάδα, κάθε Τρίτη και Σάββατο από Σύρο, διανυκτέρευση στην Ανάφη και επιστροφή την επομένη, έναντι μισθώματος τριάντα χιλιάδων εκατό ευρώ (30.100,00 €), ανά πλήρες δρομολόγιο, στην εταιρεία με την επωνυμία ΤΖΑΜΠΟ ΤΖΕΤ Ν.Ε. εφοπλίστρια του Ε/Γ-Ο/Γ ΑΚΟΥΑ ΤΖΙΟΥΕΛ Ν.Π.11045, για το χρονικό διάστημα μέχρι και 31/10/2020, με τους παρακάτω όρους και προϋποθέσεις, τις οποίες ο ανάδοχος αποδέχεται ανεπιφύλακτα».

Μάλιστα, το μίσθωμα, σύμφωνα με την απόφαση με Αριθ. Πρωτ.: 2252.1.5/16434/2019 και ημερομηνία 4 Μαρτίου 2019, υπογεγραμμένη και αυτή από τον Νεκτάριο Σαντορινιό, αναπροσαρμόστηκαν κάποια μισθώματα (για λόγους που φαίνονται να σχετίζονται με το κόστος του καυσίμου), μεταξύ των οποίων και της ανωτέρω γραμμής, και, από 1/11/2018 έως 31/10/2019, ανέρχεται στα 30.852,50 ευρώ ανά πλήρες δρομολόγιο.

Με έναν πρόχειρο υπολογισμό, λοιπόν, η Τζάμπο Τζετ λαμβάνει σε μία εβδομάδα για δύο πλήρη τέτοια δρομολόγια, 61.705 ευρώ και σε ένα μήνα περί τα 246.820 ευρώ!

Η προαναφερθείσα σύμβαση2252.1.3.98/68217/2018, την οποία υπογράφουν ο τέως αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός και ο νόμιμος εκπρόσωπος της εταιρείας με την επωνυμία ΤΖΑΜΠΟ ΤΖΕΤ Ν.Ε., εφοπλίστριας του Ε/Γ-Ο/Γ ΑΚΟΥΑ ΤΖΙΟΥΕΛ Ν.Π.11045 Αθανασόπουλος Γεώργιος, αναφέρει ξεκάθαρα ότι τα χρήματα της επιδότησης δίνονται μόνον εφόσον η εταιρεία τηρεί απαρέγκλιτα τους όρους της.

Έτσι, στο μέρος Ι «Υποχρεώσεις Αναδόχου», παράγραφος (στ) προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ρητά ότι ο ανάδοχος οφείλει:

«στ) να εκτελεί όλα τα δρομολόγια, ανελλιπώς, πλήρη και ολοκληρωμένα, σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις καθορισμού δρομολογίων της Διεύθυνσης Θαλασσίων Συγκοινωνιών».

Στο μέρος ΙΙ της σύμβασης αναφέρεται ξεκάθαρα ότι «Η εκτέλεση των εγκεκριμένων δρομολογίων είναι υποχρεωτική για την ανάδοχο. Μεταβολή επιτρέπεται μετά από έγκριση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ή του οργάνου στο οποίο μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα ή παρασχέθηκε η προς τούτο εξουσιοδότηση. Άρνηση της αποδοχής ή εκτέλεσης των δρομολογίων από τον πλοιοκτήτη, επιφέρει έκπτωση αυτού από την παρούσα σύμβαση και από κάθε δικαίωμά του που απορρέει από αυτήν».

Η σύμβαση προβλέπει, επίσης, ότι το πλοίο μπορεί να αντικαθίσταται μόνο κατόπιν έγκρισης του υπουργού Ναυτιλίας ή εξουσιοδοτούμενου οργάνου: «Το Ε/Γ-Ο/Γ ΑΚΟΥΑ ΤΖΙΟΥΕΛ Ν.Π.11045, το οποίο κατά τη διάρκεια της σύμβασης προβλέπεται να εξυπηρετεί τις ως άνω δρομολογιακές γραμμές, δύναται να αντικαθίσταται από το Ε/Γ-Ο/Γ ΑΝΔΡΟΣ ΤΖΕΤ Ν.Π.12497, με το πιο πάνω συμφωνηθέν μίσθωμα, μετά από έγκριση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ή του οργάνου στο οποίο μεταβιβάστηκε η αρμοδιότητα ή παρασχέθηκε η προς τούτο εξουσιοδότηση».

Κατόπιν όλων αυτών, προκύπτουν αμείλικτα τα ερωτήματα προς το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής:

Δεν γνωρίζει το υπουργείο ότι το επιδοτούμενο για συγκεκριμένα δρομολόγια «Aqua Jewel» είναι επίσημα ναυλωμένο στις Αζόρες;

Δεν γνωρίζει το υπουργείο ότι το «Aqua Jewel» ή το «Caldera Vista» που εγκρίθηκε το αντικαταστήσει προσωρινά δεν εκτελεί το δρομολόγιο προς και από την Ανάφη;

Δεν γνωρίζει το υπουργείο ότι, τόσο στην ιστοσελίδα της Seajets, όσο και σε εκείνες ταξιδιωτικών πρακτορείων, το «Aqua Jewel» παρουσιαζόταν (τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές) να εκτελεί το δρομολόγιο της συγκεκριμένης επιδοτούμενης γραμμής και οι πολίτες αγόραζαν εισιτήρια, ενώ το πλοίο είναι εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων;

Δεν γνωρίζει το υπουργείο το μεγάλο πλήγμα που καταφέρεται σε βάρος, τόσο του τουρισμού μας, όσο και των μόνιμων κατοίκων και των επιχειρηματιών του νησιού που έχουν δεινοπαθήσει και εξακολουθούν να δεινοπαθούν, αγωνιώντας αν η Seajets θα δεήσει να εκτελέσει το δρομολόγιο και αν θα το εκτελέσει σύμφωνα με το προβλεπόμενο πρόγραμμα;

Δεν γνωρίζει το υπουργείο ότι το νησί της Ανάφης, εξαιτίας αυτής της ιστορίας, για ημέρες, χωρίς καθόλου πλοίο, και μάλιστα εν μέσω της θερινής σεζόν;

Θα δώσει, τελικά, τα χρήματα της επιδότησης, τα χρήματα του φορολογούμενου πολίτη, για δρομολόγια που ποτέ δεν εκτελέστηκαν ή εκτελέστηκαν με τέτοια ασυνέπεια;

Τόσο η απελθούσα, όσο και η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, αλλά και του υπουργείου Τουρισμού, οφείλουν απαντήσεις. Υπάρχει περίπτωση να δίνεται δημόσιο χρήμα, και δη σε μια εποχή που η Ελλάδα βρίσκεται σε δημοσιονομική μέγγενη, σε ανεκτέλεστα ακτοπλοϊκά δρομολόγια ή ελλιπώς ή με ασυνέπεια εκτελεσμένα; Είναι δυνατόν να αφήνεται στο έλεος των προθέσεων της οποιασδήποτε εταιρείας ένα ολόκληρο νησί, οι επισκέπτες του και η φήμη της Ελλάδας στο εξωτερικό;

H εταιρεία, πάντως, φαίνεται να διαθέτει ιδιάζον χιούμορ, καθώς ενημερωθήκαμε πως, μετά από όλα αυτά, υπάλληλός της κάλεσε στο τηλέφωνο επιχειρηματία του νησιού για να τον ενημερώσει ότι ήθελε (η εταιρεία) να βάλει το νησί σε διαφημιστικό φυλλάδιο της εταιρείας. Λέγεται ότι το τηλέφωνο έκλεισε τόσο απότομα, που επάνω στο ωστικό κύμα που απελευθερώθηκε θα μπορούσαν να μεταφερθούν οι εγκλωβισμένοι στο νησί μέχρι τον Πειραιά.

Υ.Γ. Σημειώνουμε ότι το Aqua Jewel εμφανίζεται στο σάιτ της Seajets ως ένα από τα πλοία του στόλου της και ταυτόχρονα στο σκάφος αναγράφεται το λογότυπο της εταιρείας, ενώ στη σύμβαση με το υπουργείο Ναυτιλίας η εφοπλίστρια εταιρεία του Aqua Jewel αναφέρεται ως «Τζάμπο Τζετ»