Μια μοντερνίστικη μουσική εισαγωγή για τον καινούριο χρόνο

Εννέα δίσκοι σε μια συνοπτική παρουσίαση

Γράφει ο Αντώνης Ν. Φράγκος - Auditorium, Μουσική - 12/02/2018

Δεν είναι καθόλου καινούρια τούτη η στήλη. Έκανε την πορεία της για αρκετό καιρό, στο παρελθόν («Δίφωνο», «Jazz& Τζαζ») πέρασε στην διαθεσιμότητα και έρχεται και πάλι στο προσκήνιο του φιλόξενου «Περιοδικού». Κυρίως νέες μουσικές θα παρουσιάζει αλλά δεν θα παραλείπει να μεταφέρει δημιουργικές προτάσεις από το κυρίως ρεύμα της δισκογραφίας. Το βασικό χαρακτηριστικό της είναι η συνοπτική αλλά ουσιαστική παρουσίαση των καλλιτεχνικών προϊόντων.


Με έναν δίσκο έκπληξη οι Βρετανοί Spaceheads -ήγουν ο τρομπετίστας  Andy Diagram και ο κρουστός Richard Harrison– αφιερώνουν τη μουσικής τους στα 100 χρόνια από την Οκτωβριανή Επανάσταση και με ανάλογο περιεχόμενο τιτλοφορούν την 13η δουλειά τους, «A New World In Our Heats»! Ένας καινούριος κόσμος στις καρδιές μας, φόρος τιμής στους αγώνες των εργαζόμενων- απ’ τους θρυλικούς Άγγλους Diggers του 17ου Αιώνα, στους Ιρλανδούς Σοσιαλιστές μέχρι σήμερα με τους αυτόχθονες Ινδιάνους  ενάντια στις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις στο Standing Rock των ΗΠΑ. Σε γιορταστικό κλίμα τα κομμάτια τους άνετα θα μπορούσαν να δίνουν τον ρυθμό στις όπου γης διαδηλώσεις χωρίς να χάνουν την  όποια ιδιαιτερότητά τους ως ένα ρυθμικό πανκ- τζαζ σχήμα που δίνει μεγάλο βάρος στον αυτοσχεδιασμό και την επεξεργασία του ήχου.

Info


Ο Αυστραλός John Chantler -περισσότερο γνωστός για τις σόλο δουλειές του με συνθετητές και pipe organs (όργανο με πλήκτρα του οποίου ο ήχος δημιουργείται απ’ τον αέρα διαμέσου κυλινδρικών σωλήνων)-  έχει εδώ ένα άλμπουμ με τους Steve Noble (κρουστά) και  Seymour Wright (σαξόφωνο)- με τίτλο «Front & Above», ηχογραφημένο ζωντανά στο περίφημο κλαμπ Cafe OTO του Λονδίνου. Με βάση τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό, το τρίο δημιουργεί έξοχα μουσικά μέρη όπου ο συνδυασμός των παικτών γνωρίζει χαλαρές εντάσεις αλλά και κορυφώσεις με την εκμετάλλευση κάθε ηχητικής δυνατότητας των οργάνων.

Info


Το ντουέτο των Γάλλων Philippe Foch (τάμπλας, κρουστά, πέτρες, ηλεκτρονικά εφέ) και Mathias Delplanque (ηλεκτρονικά, λάιβ σαμπλάρισμα, επεξεργασία ήχου), ηχογράφησε το «Secret» εντελώς ζωντανά  στο στούντιο, χωρίς overdubs οκτώ ηλεκτρονικό-ακουστικά κομμάτια που παίζουν με τα ηχοχρώματα και την υφή, δημιουργώντας αυτοσχεδιαστικές συνθέσεις που εμφορούνται απ’ την αίσθηση του συνολικού χώρου- έχουν βάθος, συνέχεια και ατμοσφαιρικό σασπένς.

Info


Ο Ιταλός Alessio Santini ποτέ δεν ξέχασε την θητεία του στις doom metal μπάντες και στα ηλεκτρονικά IDM σχήματα καθώς, μια δεκαπενταετία τώρα, ασχολείται με την επεξεργασία ήχων και την αλληλεπίδραση audio-video. Στο «Kenter» υπάρχουν μόνο ηλεκτρικές κιθάρες και (ακουστικά) ντραμς, παραποιημένα σε μεγάλο βαθμό. Οι πρώτες επεξεργασμένες πολλές φορές ώστε να ηχούν ογκώδεις, με γιγαντιαία drones  και ριφς. Επίσης, τα κρουστά, με διάφορα δικά του software και τεχνικές αλλοίωσης του ήχου ακούγονται έτσι όπως είναι αδύνατον άνθρωπος να παίξει σε τέτοιες εντάσεις. Διάσπαρτα υπάρχουν, απόμακρα, τελετουργικά φωνητικά και απόηχοι από σκοτεινές χορωδίες.

Info


Η δεύτερη συνάντηση του Adrian Corker (ταλαντωτές και ηλεκτρονικά) με τον  γνωστό απ’ τους Portico Quartet, Jack Wyllie (σαξόφωνα και ηλεκτρονικά) είχε ως αποτέλεσμα το ομώνυμο τους άλμπουμ με εφτά συνθέσεις που φέρουν τίτλους τις ημερομηνίες και ώρες που ηχογραφήθηκαν! Η θαυμάσια συνδιαλλαγή πνευστών και ελεκτρόνικς -ο οργανωμένος σε μελωδικές βάσεις αυτοσχεδιασμός τους- η αίσθηση του μουσικού ταξιδιού και η συνειδητή ηρεμία που διακρίνει το παίξιμο θυμίζει, μάλλον, τις δουλειές του τρομπετίστα Arve Henriksen αλλά και του «μινιμαλιστή» συνθέτη Jon Hassell.

Info


Δυο χρόνια πήρε στον Αμερικανό συνθέτη και μουσικό David Sheppard να ηχογραφήσει το δεύτερο δίσκο του υπό το όνομα Snow Palms. Το «Origin and Echo» στηρίζεται κυρίως σε διάφορα μεταλλόφωνα,  glockenspiels και marimbas που συνδυάζονται αποδοτικά με συνθετητές και ηλεκτρονικά έτσι ώστε τα κομμάτια να αποκτούν κινητικότητα μέσα σε ένα άμπιεντ περιβάλλον. Πέρα από τον ικανό παραγωγό Giles Barrett, ο Sheppard συνεργάζεται με διάφορους μουσικούς -σύνθι, omnichord, cupola drum, πλήκτρα- σε καθαρά μίνιμαλ ταξιδιάρικο κλίμα όπου δεν λείπουν οι μελωδικές γραμμές.

Info


Nqia είναι το μουσικό όχημα που ίδρυσε -«ο σκανταλιάρης της ηλεκτρονικής μουσικής»- εκ Τόκιο, Serph, με την βοκαλίστρια Nozomi. Το τρίτο τους άλμπουμ, «fantastica», ενσωματώνει, όπως και τα προηγούμενα, στοιχεία από breakbeats, τζαζ, techno, ποπ και μουσική ταινιών. Με έντονες μελωδίες που αναδεικνύουν την υψηλής συχνότητας φωνή της Nozomi, τούτη εδώ η «εναλλακτική ποπ ελεκτρόνικα» ακούγεται ίσως, αθώα, παραμυθένια, αλλά ο τρόπος δημιουργίας της απαιτεί γνώση και εμπειρία.

Info


Ο συνεργασία του Δανού Anders Holst και του Γάλλου Yann Coppierσυνθετών, περφόρμερ και sound artists είχε ως αποτέλεσμα το πρότζεκτ «Οnomatopeia» -έργο ηχητικό που εδράζεται στα ελεκτρόνικς, στις ηλεκτρικές κιθάρες- στα  σκληρά ηχοπεδία και στους ενισχυτές. Η ατμόσφαιρα που δημιουργείται παραπέμπει σε industrial καταστάσεις μείον την γκριζάδα τους καθώς το ντουέτο εννοεί να ανεβάζει διαρκώς τους τόνους μέσα από ένα καλώς ενορχηστρωμένο αυτοσχεδιασμό.

Info


Σε αναμονή του καινούριου άλμπουμ των Amp ήτοι, του Λονδρέζου Richard F. Walker (γνωστού και ως Richard Amp)- ακούμε, εδώ, το «Q Factors (a mixtape, μια συλλογή από remixes που έχουν δουλευτεί κατά την διάρκεια 17 ολόκληρων χρόνων. Διάφοροι παραγωγοί μαζί και ο Walker, μεταλλάσσουν ηχητικά ακυκλοφόρητα κομμάτια με σεβασμό πάντοτε στο ιδιόμορφο ηλεκτρονικό space rock ύφος του σχήματος. Ηχητικά πεδία εναλλάσσονται σε υψηλές ταχύτητες μέσα σε κύματα από feedback, σε περιβάλλοντα με έντονο echo. To τριπ- χοπ του Μπρίστολ συναντά το shoegaze- ενίοτε το άμπιεντ και το dub.

Info


Bruxista είναι το  καλλιτεχνικό όνομα που χρησιμοποιεί ο Χιλιανός παραγωγός José Manuel Cerda και το «Human Resources» το τελευταίο του άλμπουμ, επηρεασμένο από τον μινιμαλισμό του Steve Reich, τον φριτζαζίστικο αυτοσχεδιασμό και την dance μουσική όλα τόσο καλά αφομοιωμένα ώστε ακούς ένα μοντέρνο ηχητικό μωσαϊκό, ικανό να τραβήξει την προσοχή απαιτητικού κοινού. Μάλιστα, δίπλα στα ηλεκτρονικά υπάρχουν ακουστικά όργανα όπως η marimba αλλά και η ανθρώπινη φωνή που συμπληρώνουν χαρακτηριστικά το σώμα των συνθέσεων.

Info