Auditorium

Ο ήχος της ECM (vol.III)

ecm-620x330
Γράφει ο Αντώνης Ν. Φράγκος - Auditorium, Μουσική - 04/04/2017

Δεν είναι καθόλου καινούρια τούτη η στήλη. Έκανε την πορεία της για αρκετό καιρό, στο παρελθόν («Δίφωνο», «Jazz& Τζαζ») πέρασε στην διαθεσιμότητα και έρχεται και πάλι στο προσκήνιο του φιλόξενου «Περιοδικού». Κυρίως νέες μουσικές θα παρουσιάζει αλλά δεν θα παραλείπει να μεταφέρει δημιουργικές προτάσεις από το κυρίως ρεύμα της δισκογραφίας. Το βασικό χαρακτηριστικό της είναι η συνοπτική αλλά ουσιαστική παρουσίαση των καλλιτεχνικών προϊόντων.

17759668_609150109274663_5930436785344226302_n

Ο λόγος για το, ομολογουμένως, θαυμάσιο έργο της Ελένης Καραΐνδρου, τη σκηνική καντάταDavid”, (“Δαβίδ”), στο οποίο η συνθέτις βασίστηκε στην δραματική ποίηση αγνώστου ποιητή του 18ου αιώνα από την Χίο. Οι στίχοι του που ανακαλύφθηκαν μόλις πριν λίγες δεκαετίες σε βιβλιοθήκη της Ρώμης, είναι επηρεασμένοι από τα δραματικά ορατόρια με θρησκευτικά θέματα που άκμασαν τότε, τέλη 17ου με αρχές 18ου αιώνα. Το έργο παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μουσικής το 2010 και από εκεί ηχογραφήθηκε σε δίσκο. Έργο για μεσόφωνο, βαρύτονο, σολίστ, χορωδία και ορχήστρα με σολίστ την πολύ γνωστή – από παλιά – συνεργάτιδα της, Kim Kashkashian, στην βιόλα. Η Καραΐνδρου πορίζεται το μπαρόκ ύφος μιας και μιλάμε για “δυτικό” κείμενο ενώ συνοδεύει με συγκινητική χάρη, με το οικείο, μελαγχολικό και συνάμα λυρικό της γράψιμο – τα γλυκόπικρα λεγόμενα για την ματαιότητα όλων των πραγμάτων, την φθορά του χρόνου και την πρόσκαιρη, την ελάχιστη ζωή των ανθρωπίνων υπάρξεων.

540050_609150422607965_2686515855098612495_n

Ο εμβληματικός ντράμερ Andrew Cyrille – συνεργάτης  παλιότερα των Cecil Taylor, Oliver Lake, Carla Bley κ.α. – ντεμπουτάρει ως leader για την ECM με το άλμπουμ The Declaration of Musical Independence, με δεινούς μουσικούς – Bill Frisell (κιθάρα), Richard Teitelbaum (συνθετητής, πιάνο), Ben Street (ακουστικό μπάσο) – παίζοντας με αυτόν τον σχεδόν ανεπαίσθητο τρόπο, με βάση, ενίοτε, το ταμπούρο καθώς συγκροτεί και συγκρατεί ολόκληρο το γκρουπ και μεγαλουργεί ως μέγας περφόρμερ στο 10λεπτο, σχεδόν, “Dazzling (Perchordally Yours)”. Όσο για τους υπόλοιπους, ακούστε, ας πούμε, τον Frisell στο δικό του, “Song for Andrew NO. 1”, ή, τον Ben Street  στο“Say”.

17798999_609149972608010_6600820855390640879_n

Ο πρώτος προσωπικός δίσκος του Δανού κιθαρίστα  Jakob Bro για την ECM, με τίτλο, “Gefion” (τον δεύτερο του, “Streams”, τον είχαμε παρουσιάσει πριν λίγο καιρό) – δίσκος, με την συνδρομή του Thomas Morgan στο ακουστικό μπάσο και του θρυλικού Jon Christensen στα κρουστά. Χαρακτηριστικό δείγμα γραφής το δεκάλεπτο ομώνυμο κομμάτι που ανοίγει το άλμπουμ με την δημιουργική χρήση της λούπας, του delay και της αντήχησης εκ μέρους του Bro αλλά και την διακριτική συνοδεία των άλλων δυο. Γενικώς, η ένταση της μουσικής κινείται, συνειδητά σε χαμηλό επίπεδο, περισσότερο ακουστικά καθώς γεμίζει από μελωδικά κλάσματα  και  λεπταίσθητες ρυθμολογίες – ακούστε, επίσης, το  κινητικότατο «And They All Came Marching Out Of».

17795683_609149795941361_7096605381796114200_n
Μουσική για πιάνο και κρουστά, εμπνευσμένη από συνθέτες όπως οι Dufay, Franco, Komitas και Gourdjief, περιλαμβάνει η καινούρια δουλειά του Ιταλού πιανίστα Glauco Venier με τίτλο Miniatures. Ακριβώς, δεκαπέντε μινιατούρες με τον καλλιτέχνη να παίζει, επίσης, γκονγκ, κύμβαλα και καμπάνες εν είδη ηχητικών γλυπτών – των συμπατριωτών του, Giorgio Celiberti και Harry Bertoia – με αποτέλεσμα ένα, μελαγχολικής υφής, υποβλητικό μελωδικό έργο – μινιμαλίστικης αισθητικής, ικανό να συγκινήσει με την ελεγειακή απλότητά του και  την περικλείουσα ατμοσφαιρικότητά του.

17798905_609150025941338_1359159644733494695_n

Το διπλό άλμπουμ Atmosphères προσφέρει δημιουργικό πεδίο δράσης για τον Αρμένιο Tigran Hamasyan (πιάνο) και τους Νορβηγούς Arve Henriksen (τρομπέτα), Eivind Aarset (κιθάρα) και Jan Bang (σαμπλς, live sampling), έτσι ώστε τόσο οι δικές τους συνθέσεις όσο και εκείνες του Αρμένιου Komitas να συγκροτήσουν ένα όλον σε ύφος όπου ο αυτοσχεδιασμός δένεται εξαιρετικά με την μελωδική παράδοση της Ανατολής. Ατμοσφαιρικά ηχοπεδία, αμπιεντικά περιβάλλοντα, υποστηριζόμενα έξοχα από τα drones της κιθάρας του Aarset και το αλά duduk παίξιμο του Henriksen στην τρομπέτα προβάλλουν ένα μουσικό έργο που μεταφέρει τις αρχαίες μουσικές στον μεταμοντέρνο κόσμο μας.

*Όλοι οι δίσκοι της ECM κυκλοφορούν στην Ελλάδα από την Μικρή Άρκτο. Πληροφορίες εδώ