Στήλη: Auditorium

AUDITORIUM | Σύγχρονες μουσικές εκφράσεις από όλο τον πλανήτη

| 12/08/2018

Δεν είναι καθόλου καινούρια τούτη η στήλη. Έκανε την πορεία της για αρκετό καιρό, στο παρελθόν («Δίφωνο», «Jazz & Τζαζ») πέρασε στην διαθεσιμότητα και έρχεται και πάλι στο προσκήνιο του φιλόξενου «Περιοδικού». Κυρίως νέες μουσικές θα παρουσιάζει αλλά δεν θα παραλείπει να μεταφέρει δημιουργικές προτάσεις από το κυρίως ρεύμα της δισκογραφίας. Το βασικό χαρακτηριστικό της είναι η συνοπτική αλλά ουσιαστική παρουσίαση των καλλιτεχνικών προϊόντων

Μια  Βαλκανική –  Τζαζ Φολκ  Όπερα, το «Rousilvo»– δεύτερο μέρος τριλογίας της οποίας ο «Nostos» αποτελεί το πρώτο κομμάτι- ηχογραφήθηκε πριν λίγα χρόνια απ’ τον Κώστα Θεοδώρου ή, (στα σλαβομακεδονικά),  Dine Doneff  και κυκλοφόρησε σε περιορισμένη έκδοση. Εδώ και λίγους μήνες ξαναβγήκε με άλλη ετικέτα και διανομή ECM. Ο Θεοδώρου, μέλος των  Primavera en Salonico, πλαισιώνεται εδώ από σημαντικούς μουσικούς όπως οι, Τάκης Φαρατζής- πιάνο, Παντελής Στόικος- τρομπέτα, Αντώνης Ανδρέου- τρομπόνι, Δήμος Δημητριάδης- φλάουτο, σαξόφωνα κ.α. επίσης από την εξαιρετική Slava Pop’va (Ευδοξία Γεωργίου), την Λιζέτα Καλημέρη, την Μάρθα Μαυροειδή  και ένα κουαρτέτο γυναικείων φωνών. Ούτως, στο «Rousilvo» εξιστορούνται τα πάθη των σλαβόφωνων Μακεδόνων που ζούσαν αιώνες εκεί και υπέστησαν μεγάλους διωγμούς μετά τον εμφύλιο, με το χαμό των ανδρών, το διωγμό των κατοίκων και την απαγόρευση της γλώσσας καθώς και την αλλαγή των τοπωνυμίων- Ρουσίλβο πλέον Ξανθόγεια – με την ερήμωση των χωριών. Ο συνδυασμός βαλκανικών ρυθμών, ντόπιων μελωδιών και γλώσσας- τα χορωδιακά μέρη και η δουλειά των μουσικών αναδεικνύουν ένα δραματικό  έργο που αξίζει πραγματικά να ακουστεί.

http://www.neredmusic.eu/new.html

 

Ο AMMAR 808 είναι ο μαγκρεμπίνος Sofyann Ben Youssef, γνωστός, ίσως και από τους Bargou 08.  Στο «Maghreb United» συνεργάζεται με τραγουδιστές από το Μαρόκο, την Αλγερία και την Τυνησία για να συνδυάσει την παλιά Βόρειο Αφρικάνικη  μουσική με τον ηλεκτρονικό ρυθμό. Από το φολκλόρ και την μυθολογία στον φουτουρισμό. Όλα τα της δημοφιλή είδη- Targ, Gnawa και Raï- ο συνθετητής  TR-808 δίπλα στα παραδοσιακά όπως το έγχορδο gumbr, το φλάουτο gasba, τις πίπιζες zokra και τις φωνές που εξακολουθούν να διαλαλούν τις ιστορίες τους εν μέσω ηλεκτρονικών ρυθμών και σκληρών μπάσων- παραμορφώσεων, φίλτρων και σαμπλς.

https://ammar808.bandcamp.com/album/maghreb-united

 

Ο Ketan Bhatti γεννήθηκε στο Νέο Δελχί και ζει μόνιμα στην Γερμανία όπου γράφει μουσική για θέατρο και χορό ενώ συμμετείχε σε breakdance  και χιπ- χοπ σχήματα. Εδώ, με το οκτέτο του παρουσιάζει το «Nodding Terms» στο οποίο ανακατεύει  σύγχρονη μουσική δωματίου με κλαμπ μουσική. Ο Ινδός συνθέτης, ντράμερ και παραγωγός, προσκαλεί το γερμανό- ισλανδικό  Ensemble Adapter και το ντουέτο  Brandt Brauer Frick-  γκραν πιάνο ο, δικός μας,  Αντώνης Ανισέγκος- σε ένα είδος ντανσάδικης, τρόπον τινά, ατονάλ μουσικής όπου οι αρμοί ανάμεσα στα διάφορα είδη ξεθωριάζουν δημιουργικά προσφέροντας ένα δυναμικό και απρόσμενα  ευχάριστο ακρόαμα.

https://www.col-legno.com/de/shop/16005-ketan-bhatti-nodding-terms

Με βάση το Μπρούκλιν, οι Βodega, ένα κουϊντέτο διανοούμενων ακολουθεί τα βήματα των πάνκηδων του ’70 και πιο πολύ, ίσως, του ποιητή ρόκερ Jim Carroll αλλά και των Modern Lovers του φίλτατου Jonathan Richman. Στο «Endless Scroll» η λιτή ενορχήστρωση, τα αγχωμένα φωνητικά και οι επιρροές ποστ πανκ και krautrock αποκαλύπτουν, βέβαια, τις πηγές της έμπνευσής τους αλλά είναι η απέριττη ηχητική τους εικόνα που δικαιώνει την ανάμιξή τους με παλιά και πολυακουσμένα  υλικά. Ένα συγκινητικό μουσικό αφιέρωμα στους ήρωες εκείνης της γενιάς,  με θάρρος και ειλικρίνεια .

https://whatsyourrupture.bigcartel.com/product/endless-scroll-lp-cd

Το «Shearwater Drift» του Νεοζηλανδικού τρίο, (Al Fraser,  ngā taonga pūoro –Neil Johnstone, ηχοτόπια, μαντολίνο, μεταλλικά κρουστά και Steve Burridge, ηχογραφήσεις, συνθετητές, κρουστά, σαμπλς), αποτελείται από  μεγάλα κολλάζ  ήχων  που εξερευνά φανταστικά τοπία. Οι συνθέσεις, προϊόντα ηχητικής αρχιτεκτονικής,  περιλαμβάνουν στοιχεία από ανθρώπινα περιβάλλοντα αλλά και στοιχεία από τον ουρανό, την γη και την θάλασσα μαζί με ενδιάμεσες καταστάσεις.  Αρχαία και σύγχρονα όργανα αυτοσχεδιάζουν και ηχογραφούν μουσικές που κινούνται κυκλικά  μακριά  από την αίσθηση το γραμμικού χρόνου με τους ήχους και τους θορύβους να υφαίνονται δίκην σάουντρακ της φύσης. Ο δίσκος αρχίζει και τελειώνει με κελαϊδίσματα πουλιών από τα δυο ημισφαίρια του πλανήτη μας.

https://www.rattle.co.nz/catalogue/releases/shearwater-drift

Ως έργο της σειράς Σύγχρονοι Συνθέτες του Μουσικού Κέντρου Ενημέρωσης της Λιθουανίας, το άλμπουμ  «Horizons» της συνθέτριας Žibuoklė Martinaitytė αποτελείται από πέντε μέρη και αποκαλύπτει  την «μελαγχολική» φάση της καριέρας της. Με κομμάτια για -συμφωνική ορχήστρα- ακαπέλα χορωδία- για μεγάλο σύνολο και, τέλος, για βιολί, μαγνητοταινία και εικόνες- το  «Horizons» – ηχογραφημένο σε στούντιο και σε κοντσέρτα- δείχνει αν μη τι άλλο ένα σώμα καλλιτεχνικής εργασίας διαφορετικών αισθητικών υπό την ετικέτα της σύγχρονης ανατολικοευρωπαϊκής μουσικής που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τις υπόλοιπες σκηνές της Δύσης. Πολύ χαρακτηριστικά, ο δίσκος ξεκινά με ένα συμφωνικό κομμάτι και τελειώνει  με ένα εκλεπτυσμένο, θεσπέσιο,  έργο δωματίου ( «Serenity Diptychs).

http://www.mic.lt/en/news/2018/01/02/zibuokle-martinaityte-new-album-horizons/

Το ηλέκτρο- ακουστικό τρίο των Νορβηγών Splashgirl  (ακουστικό και ηλεκτρικό  μπάσο, κιθάρες, πλήκτρα, ηλεκτρονικά, συνθετητές, κρουστά), κυκλοφορεί τον έκτο  δίσκο για την ετικέτα  Hubro και η  μόνιμη συνεργασία του γκρουπ με τον τεχνικό ήχου των  Earth και  Sunn O))),  Randall Dunn, δίνει ένα επιβλητικό βάθος στον ρυθμικό τομέα του. Το «Sixth Sense», με πυκνά στρώματα ήχου  δημιουργεί ένα μετά- τζαζ ύφος, μίνιμαλ,  με κυκλική δομή- μαζί με  musique concrete και leftfield- αβυσσαλέο ηλεκτρικό φιούζιον-  krautrock  με κυρίαρχα τις μπασογραμμές και το πιάνο όπου ο αυτοσχεδιασμός συνδέει απολαυστικά, αντίθετα μεταξύ τους  μουσικά θέματα. http://hubromusic.com/splashgirl-sixth-sense-cdlp/

Υπό το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο TERRITOIRE,  ο Γάλλος Olivier Arson– συνθέτης και παραγωγός- διερευνά τις συνθέσεις μεταξύ ηλεκτρονικών  και πειραματικών οργάνων και αφηγηματικών θραυσμάτων. Στο τελευταίο του άλμπουμ, «Alix» διηγείται την ιστορία μιας σκλαβιάς  με παραγωγό τον βετεράνο του techno Oscar Mulero και τον audiovisual καλλιτέχνη και μουσικό Tasio μαζί με άλλους στις κιθάρες, την τούμπα και το κλαρινέτο. Δυναμική ελεκτρόνικα, διαφόρων ειδών drones- με εκρήξεις ήχων και έντονα συναισθηματικά περάσματα. Σκοτεινή, γεμάτη σασπένς ατμόσφαιρα, θαμποί ήχοι που εναλλάσσονται με άγριους, καθαρτικούς ρυθμούς. Σαν όλα οι ήχοι να καλύπτονται από μονωτικά πέπλα.

https://txrrxtxxrx.bandcamp.com/album/alix

Το ντουέτο kutin | kindlinger δουλεύει με τους ήχους και τις πιθανές τους προεκτάσεις- με  το βίντεο, την γλυπτική  και την τεχνολογία της πληροφορίας. Μελετά τις σχέσεις ήχου- εικόνας και ηχητικών διεπιστημονικών  αντικειμένων.  Στο τέταρτο μέρος της σειράς  DECOMPOSITION- το «Decomposition IV: Variations on Bulletproof Glass»–  ηχογραφούν ηχητικά κύματα  προερχόμενα αποκλειστικά από αλεξίσφαιρους υαλοπίνακες καθώς χρησιμοποιούνται κρουστικά. Δημιουργούν ηχητικά σώματα που ντοκουμεντάρουν μια διαδικασία μεγάλης «φυσικής καταστροφής». Φυσικά ακούμε μουσική εδώ- ηλέκτρο- ακουστική, κλαμπίστικες αισθητικές ή  broken beats- αλλά με ιδιαίτερες τονικότητες. Οι ίδιοι την αποκαλούν  broken music, σπασμένη μουσική, συναρμολογημένη έτσι ώστε να  αντιμετωπίζει τον καταναλωτή  με απρόβλεπτες  προοπτικές.

http://ventil-records.com/?page_id=1534

Ο Καναδός συνθέτης και παραγωγός Nicolas Bernier δημιουργεί οπτικοακουστικές παραστάσεις και installations, musique concrete και λάιβ ελεκτρόνικς- βίντεο τέχνη ενώ συνεργάζεται με θέατρα, χορευτικά σχήματα κ.α. Στο  «Transfert/Futur»  επηρεάζεται από την επιστημονική φαντασία  συνοδεύει τις ηχητικές δομές του από πλήθος συνθετητών με σκοπό να δημιουργήσει εμφανώς τεχνητές οργανικές, συνθέσεις. Στα δυο μεγάλα κομμάτια του ο Bernier χρησιμοποιεί περίπλοκα ρυθμικά μοτίβα, εύχυμα συνθετικά περιβάλλοντα και πλήθος ηλεκτρονικών εφέ ως ένα είδος μετά- αφροφουτουρισμού ιδανικού ως ηχητικής μπάντας  κάποιου φαντασιακού κινηματογραφικού έργου.

https://acte.bandcamp.com/

Το «Some Rest»-η  έβδομη ηχογράφησή του ως  a Mute, του Βέλγου  Jérôme Deuson–  κυριαρχείται από το στοιχείο της κίνησης και των ανοιχτών οριζόντων. Κιθάρα και τσέλο  οδηγούν την κούρσα σε ένα ονειρικό  και, μάλλον, νοσταλγικό ταξίδι  με ποστ- ροκ,  νέο- φολκ αλλά και άμπιεντ  στοιχεία σε ένα συνεχές ρέον με φωνές στο βάθος, χορωδιακά θραύσματα  σε ύφος αλά Tim Hecker. Οι ρυθμοί και οι μελωδίες ακούγονται σαν σε φίλτρο, απέριττες, ικανές να δρομολογήσουν μουσικές τροχιές σε ένα στιλιστικό παιγνίδι όπου μέσα από την υποβόσκουσα ανησυχία  έχουμε  την αίσθηση της απελευθέρωσης.

https://humptydumptyrecs.bandcamp.com/album/some-rest

O Yonatan Gat, κιθαρίστας, παραγωγός και πειραματικός συνθέτης,  κάτοικος Νέα Υόρκης, συγχωνεύει το παλιό γκαράζ πανκ με ελεύθερους αυτοσχεδιασμούς, στοιχεία αβαν – γκαρντ, ελεκτρόνικα υπό τους ήχους της επινοητικής κιθάρας του. Ο συγκεκριμένος έγινε γνωστός με τους Monotonix, μουσικό σχήμα από  Ισραήλ μεριά του οποίου πολλά απ’ τα κονσέρτα ακυρώνονταν  ένεκα του θορυβώδους ύφους και της απροσδόκητης συμπεριφορά τους. Τώρα, στο δεύτερο του άλμπουμ «Universalists»,  ο ήχος του τρίο του Gat αποκτά έναν σαμανιστικό χαρακτήρα, με επιρροές  από Ινδιάνικες τελετουργίες , βραζιλιάνικη ψυχεδέλειας, δάνεια Άντονιν Ντόβρζακ και τραλαέρο εκ Γένοβας,   άφρομπιτ , surf και free jazz- με σαμπλς και field recordings-  και με αυτοσχεδιασμούς  ηχογραφημένους μια και έξω, άνευ editing.

https://universalists.bandcamp.com/album/universalists

Δεύτερο άλμπουμ για τον Γερμανό ηλεκτρονικό  Arovane– καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Uwe Zahn- και το Ιρανό Porya Hatami– βασικός πρωταγωνιστής της δυναμικής άντεργκράουντ σκηνής της πατρίδας του- το «Organism_evolution» συνδυάζει έξοχα στοιχεία musique concrete και ηλέκτρο- ακουστικά  έχοντας ως βάση πειραματικά άμπιεντ  field recordings. Με ανασυνθέσεις και αντηχήσεις και αλλεπάλληλα ριμίξιν οι δυο τους δημιουργούν πολλαπλά στρώματα ήχων κερδίζοντας σε βάθος και πυκνότητα. Στις 23 συνθέσεις του δίσκου, οι  Arovane και Hatami κατορθώνουν να στήσουν ένα μουσικό έργο που ναι μεν υπακούει σε διαφόρων ρυθμών μετρονόμους κατορθώνει, όμως, να επιβάλλει με τα διάφορα ηλεκτρονικά ένα ατμοσφαιρικότατο  ηχητικό σύμπαν.

https://karlrecords.bandcamp.com/album/organism-evolution

Τρίτος δίσκος για τους House of Blondes, ενός τρίο από την Νέα Υόρκη που αρέσκεται να παίζει με παλιούς συνθετητές που διατηρούν μια ζεστασιά αποτίοντας συμβολικό, θα λέγαμε, φόρο τιμής στους πρώτους διδάξαντες  Kraftwerk και Tangerine Dream και στους επίγονους όπως οι Air . Το «Time Trip» θυμίζει τα πρωτοποριακά, τότε, σάουντρακ των 80’s  («Blade Runner» κ.α.) για ένα δυστοπικό μέλλον το οποίο πλέον είναι παρόν…  Επηρεασμένοι από το πέρασμα του χρόνου οι HOB δομούν ηχητικά τα κομμάτια με ηλεκτρονικά και παραδοσιακά όργανα- μεταξύ των οποίων, αναλογικοί και digital συνθετητές, μπάσο, σαμπλς, ηλεκτρονικά και ακουστικά κρουστά-  με την δημιουργία άμπιεντ  μελωδικών γραμμών παράλληλα με διάφορους πειραματισμούς.

https://alrealonmusique.bandcamp.com/album/time-trip-alrn083

 

Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία στην Ιταλία και στην Ελλάδα. Παράλληλα, έπαιξε ως μουσικός παραγωγός σε πολλά ραδιόφωνα για πολλά χρόνια και έγραψε ως μουσικός κριτικός σε μια σειρά περιοδικά. Αυτό συνεχίζει μέχρι και σήμερα.

ola