Στήλη: Auditorium

AUDITORIUM | Τζαζ και πέρα από αυτήν

| 19/09/2017

Δεν είναι καθόλου καινούρια τούτη η στήλη. Έκανε την πορεία της για αρκετό καιρό, στο παρελθόν («Δίφωνο», «Jazz& Τζαζ») πέρασε στην διαθεσιμότητα και έρχεται και πάλι στο προσκήνιο του φιλόξενου «Περιοδικού». Κυρίως νέες μουσικές θα παρουσιάζει αλλά δεν θα παραλείπει να μεταφέρει δημιουργικές προτάσεις από το κυρίως ρεύμα της δισκογραφίας. Το βασικό χαρακτηριστικό της είναι η συνοπτική αλλά ουσιαστική παρουσίαση των καλλιτεχνικών προϊόντων.

21752012_678029389053401_41757077255651808_n

Με τίτλο, «Live At The Candy Bomber Studios, Vol.1» τούτο το άλμπουμ των Caspar Brötzmann, κιθάρα- Massimo Pupillo,μπάσο- Alexander Babel, ντραμς- περιέχει δυνατές στιγμές καθαρού θορύβου και αντήχησης, κυμάτων ακατέργαστης ενέργειας,  σε αυτό τον κατακλυσμό από drones, noise rock και συνεχούς αυτοσχεδιασμού. Ηχογραφημένο ζωντανά στο στούντιο υπό την καθοδήγηση του Brötzmann- ηγέτη των γνωστών στο χώρο, Massaker, κατορθώνει μέσα σε 32’ χωρισμένα σε δύο κομμάτια, να επαναφέρει όλη εκείνη την αίσθηση της απεριόριστής  ελευθερίας στην  δημιουργική έκφραση που εξέφραζε η Γερμανική σκηνή τόσο στις αρχές του ’70 με το krautrock όσο  και δέκα χρόνια αργότερα με τους Einstürzende Neubauten και την σχολή τους.

Info

[hr]

21740138_678028149053525_3960947324367013738_n

Αληθινά  ιδιόμορφο ντουέτο, οι, Dafna Naphtali και  Gordon Beeferman, όπου ερμηνεύουν, στο «Pulsing Dot», συνθέσεις για φωνή και πιάνο με κινητική επεξεργασία ήχου,  κλάσματα ρυθμών, και γενικές πολυφωνικές διαταραχές. Το ηθελημένα αποσπασματικό και αυτοσχεδιαστικό  παίξιμο στο πιάνο,  επενδυμένο από φωνητικά αλά Diamanda Galas της Naphtali, μέσω απ’ το Max/MSP δημιουργούν μικροήχους και ρυθμούς και πολυτροπικό τραγούδισμα, συμπληρωμένα από λάιβ ελεκτρόνικς. Χωρίς πρόσθετη επεξεργασία  και overdubs, τα κομμάτια χτίζονται επί τόπου με θαυμαστή δημιουργικότητα και τολμούμε να πούμε,με` συμμετρία!

Info

[hr]

21751759_678028292386844_1207728325909038151_n

To «The Expanding Domain» των Dedekind Cut – δηλαδή του Fred Welton Warmsley III και των συνεργατών του- λειτουργεί στα χωράφια του ψυχρού dark ambient συμπληρωμένο από trance μελωδίες, σκληρό θόρυβο και βιομηχανικούς ρυθμούς. Modular συνθετητές, απλό πιάνο και προετοιμασμένο, κρουστά- σε παραγωγή, ενορχήστρωση, mastering και, φυσικά, σύνθεση του Warmsley, δομούν στα 23’ του δίσκου ένα χαοτικό μεν εξαιρετικά βαθύ δε, ηχητικό προϊόν που ισορροπεί στην κόψη κακοφωνίας και μελωδικότητας όπως πχ το ομότιτλο κομμάτι.

Info

[hr]

21731044_678028925720114_8438560201566465463_n

Αν τα τρυπάνια στο πρώτο κομμάτι του «Harvest Of Despair»-των Kraft του Ολλανδού Robert Hofman– σας ξενίσουν συνεχίστε την ακρόαση και θα ανακαλύψετε πως ο άνθρωπος  είναι φαν των θρυλικών Muslimgauze! Με την βοήθεια χεβιμεταλικών μουσικών και μιας Ουκρανής ερμηνεύτριας- με κιθάρες, πλήκτρα, κρουστά, σάμπλερς και ηχογραφήσεις πεδίου-  στήνουν δέκα κομμάτια όπου ενσωματώνουν σπαράγματα μουσικών του μεσοπόλεμου και ανατολίτικα ακούσματα, σε φιλμική ατμόσφαιρα ως ένα καλειδοσκόπιο ονειρικών μουσικών εικόνων.

Info

[hr]

21752260_678029089053431_2729238113615880450_n

Στο ύφος του μινιμαλιστικού ηλεκτρονικού ήχου, το «Folds» των Chris Herbert και Elías Merino – εδώ ως Ogive– δημιουργεί πλέγματα νεφών από σκόρπιους ήχους ραδιοφώνου, παράξενες φωνές, καρυκεύματα μέσα σε πυκνά στρώματα λευκού θορύβου όπου ο ήχος εξελίσσεται  βασισμένος δια των μεθόδων της  generative music και των αλγόριθμων. Καθώς ασυνήθιστα  ηχοπεδία συγκλίνουν και αποκλίνουν «τυχαία» μέσα από κυματισμούς. Όλες αυτές οι μικροδομές, συνταιριάζουν στην δημιουργία περίπλοκων σχημάτων ηλεκτρονικής βέβαια προέλευσης αλλά χωρίς ταμπέλες, χωρίς άμεσες αναφορές.

Info

[hr]

21727966_678029542386719_6400011254052514401_n

H παραμονή του Kαναδού μουσικού και παραγωγού Eric Quach στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας και οι εκεί εμπειρίες του βοήθησαν αποφασιστικά στην δημιουργία του νέου του δίσκου, «Democracy Of Dust» που το κυκλοφόρησε ως Τhisqietarmy. Μαζικές συσσωματώσεις από συνθετητές σε ρυθμούς krautrock πάνω σε επικές ηλεκτρικές κιθάρες με παρατεταμένα τρέμολο- μίξη drones, ηλεκτρονικών ήχων, noise rock ραφιναρισμένων σε abstrait άμπιεντ περιβάλλοντα- με υπόγεια beats.

Info

[hr]

21728168_678028355720171_1169722020112295382_n

Dock In Absolute ονομάζεται το γκρουπ, το ίδιο και ο δίσκος τους- ένα τρίο  από τους JeanPhilippe Koch (πιάνο), David Kintziger (μπάσο) και Michel Mels (ντραμς). Με κυρίαρχο, βέβαια, το πιάνο, το τζαζ τρίο επηρεάζεται από την κλασικότροπη έκφραση το πληκτροφόρου οργάνου και σε αυτή την σπουδή του ακολουθεί δημιουργικά  ο ρυθμικός τομέας. Αλλά είναι η επιλογή των μουσικών να λειτουργήσουν συλλογικά στην παράδοση των τρίο όπως αυτά που ο μεγάλος πιανίστας Bill Evans συνήθιζε να εμφανίζεται και να γράφει. Χωρίς στάνταρ συνθέσεις αλλά με γερό δέσιμο και εξαιρετικό παίξιμο.

Info

[hr]

21730925_678032689053071_7420774594377859423_n

Ένα ιδιαίτερο άλμπουμ, αυτό του Γερμανού τρομπετίστα Thomas Siffling, με τίτλο «Flow» μοιάζει να ρέει χαλαρά καθώς τρομπέτα, ελεκτρόνικς και Fender Rhodes αυτοσχεδιάζουν πάνω απ’ τα ρυθμικά επαναλαμβανόμενα χτυπήματα του μπάσου και των κρουστών. Εναρμονισμένος με την Ευρωπαϊκή σκηνή  της Nu jazz που συνταιριάζει τον ντανσάδικο στιλ με την φιούζιον και τον πυκνό αυτοσχεδιασμό- ο Siffling και η παρέα του συνεχίζει να ερευνά τις εν λόγω αισθητικές χωρίς να ξεχνά, καθόλου,  την μελωδικότητα ως μέσου ανάδειξης των συνθέσεων.

Info

[hr]

21731317_678030962386577_1681268548894448721_n

Το κουϊντέτο του Ιταλού Giovanni Falzone αποτελείται από έναν τρομπετίστα- ο ίδιος- ακορντεόν, τρομπόνι, μπάσο και ντραμς. Αν σε αυτό προσθέσουμε και τα σποραδικά ηλεκτρονικά του Falzone αλλά και τον πίνακα που ζωγράφισε- και είναι στο εσώφυλλο- που κρατά τον ίδιο όνομα με το δίσκο, «Pianeti Affini»,  ήγουν, «Συγγενείς Πλανήτες»- όπως, επίσης, τους τίτλους των κομματιών που αναφέρονται στο κοσμικό σύμπαν, τότε έχουμε μιαν εικόνα, παράλληλα, με την μοντέρνο φουζιονίστικο  άκουσμα της μουσικής, που εκπλήσσει με την αίσθηση του καινοτόμου αυτοσχεδιαστικού timing και την απόλυτη εναρμόνιση των οργάνων μεταξύ τους.

Info

Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία στην Ιταλία και στην Ελλάδα. Παράλληλα, έπαιξε ως μουσικός παραγωγός σε πολλά ραδιόφωνα για πολλά χρόνια και έγραψε ως μουσικός κριτικός σε μια σειρά περιοδικά. Αυτό συνεχίζει μέχρι και σήμερα.