Σπάνιος ανατολικοευρωπαϊκός κινηματογράφος

Ένα εύχρηστο site με δωρεάν streaming ταινιών

| 03/04/2018

Ένα καινούριο site έκανε την εμφάνιση του στο κόσμο του streaming video προσπαθώντας να καλύψει ένα αληθινό κενό. Να συντηρήσει και να γνωστοποιήσει τον κινηματογράφο μιας συγκεκριμένης εποχής, μιας συγκεκριμένης περιοχής, μιας συγκεκριμένης ιστορικής πραγματικότητας. Ο ανατολικοευρωπαϊκός κινηματογράφος αν και μεγάλης αισθητικής δυναμικής, υψηλού πειραματισμού και σημαντικής πολιτισμικής προσφοράς είναι άγνωστος. Αποτελεί πεδίο που δεν έχει ακόμα ερευνηθεί, δεν έχει γίνει καθόλου κτήμα του κινηματογραφόφιλου, δεν έχει θεωρητικά και αισθητικά μελετηθεί.

Το εγχείρημα easterneuropeanmovies.com λειτουργεί ως μια πλατφόρμα που προσπαθεί να επιλύσει αυτή την ιστορική αδικία. Με μια συλλογή -ως τώρα και που συνεχώς θα ανανεώνεται- 100 ταινιών από όλες τις χώρες της ανατολικής Ευρώπης (Βουλγαρία, Τσεχοσλοβακία, Ανατολική Γερμανία -και τα θρυλικά DEFA στούντιο-, Ουγγαρία, Πολωνία, Ρουμανία, Γιουγκοσλαβία) είναι μιας πρώτης τάξης ευκαιρία για οποιονδήποτε ενδιαφέρεται να εισέλθει στο παγκόσμιο (και ακριβέστερα εθνικό) σινεμά αλλά και να προσεγγίσει (και να μελετήσει) μέσω αυτού τις κοινωνίες που τον παρήγαγαν.

Προφανώς θα ήταν λάθος να πούμε πως ο κινηματογράφος της ανατολικής Ευρώπης λειτουργεί ως κάτι το ενιαίο. Κάθε χώρα, κάθε λαός δημιούργησε μέσα στα χρόνια την δική του ιδιαίτερη εθνική σχολή. Αλλά η ίδια η πολιτική κατάσταση της ψυχροπολεμικής νοοτροπίας τον έθεσε στην αφάνεια θεωρώντας τον «terra non grata» στον παγκόσμιο φιλμικό χάρτη, γεγονός που έρχεται σε πλήρη αντίφαση με την αισθητική του αξία. Μέχρι σήμερα ως κινηματογράφος γενικά θεωρείται ο κινηματογράφος των ΗΠΑ και της Δυτικής Ευρώπης. -Μονάχα η Σοβιετική Ένωση κατάφερε να επιβληθεί και αυτήν όχι ενιαία-.

Σε ένα καλαίσθητο και εύχρηστο layout το site προσφέρει ολόκληρες τις ταινίες για παρακολούθηση με την σύνοψη τους, την βαθμολογία τους στο imdb, το έτος δημιουργίας τους, τον αυθεντικό τους τίτλο. Τέλος προτείνει παρόμοιες ταινίες αναλόγως πάντα το «είδος» ή την χώρα προέλευσης. Σε πολλές ταινίες προσφέρεται η δυνατότητα να τις δεις στην αυθεντική γλώσσα ή στην ντουμπλαρισμένη (αναλόγως σε ποια χώρα είχε μεγαλύτερη διανομή) και προφανώς όλες οι ταινίες έχουν αγγλικούς υπότιτλους. Πολύ μεγάλη αξία έχουν οι αφίσες -αν και όχι όλες αυθεντικές- των ταινιών που διακρίνονται για την υψηλή και ιδιαίτερη αισθητική τους και μπορούν να θεωρηθούν ως έργα τέχνης από μόνες τους -κάτι που στο δυτικό σινεμά σπανίως τους δόθηκε μια τέτοια αξία και προτεραιότητα-.

Η προσπάθεια αυτή είναι σαφώς και δίχως καμιά αμφιβολία σημαντική. Στις νέες εποχές το ίντερνετ μπορεί να παίξει τον ρόλο διαφύλαξης της παγκόσμιας φιλμικής μνήμης -κάτι που άλλοτε μονάχα οι ταινιοθήκες είχαν ως υποχρέωση-. Ένα σινεμά όπως της ανατολικής Ευρώπης του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα που χάθηκε στην λήθη τώρα μπορεί να δηλώνει πως επανέρχεται δυναμικά. Κάποτε ήταν μόνο για τους βαθιά μυημένους. Ετούτο το εγχείρημα το μετατρέπει σε μέρος ισότιμο της παγκόσμιας ιστορίας του κινηματογράφου. Δωρεάν* και ελεύθερο κτήμα των πάντων για να το προσεγγίσουν, να ψυχαγωγηθούν, να το μελετήσουν. Αυτή η προσπάθεια λοιπόν αξίζει κάθε εύσημο.

*Το site από την πρώτη φορά που ενημερώσαμε έχει γίνει επι πληρωμή. Κάτι που μειώνει την αρχική προσδοκία του άρθρου.
*Ο κινηματογράφος της ΕΣΣΔ που λόγω και της ογκώδης παραγωγής της αλλά και της κοινώς αποδεκτής παγκόσμιας προσφοράς του στην 7η τέχνη βρίσκεται στο «αδελφό» site sovietmoviesonline.com.

Γεννημένος το 1984 στην Λάρισα, εγκλωβισμένος για κάποια χρόνια στην Ιταλία, αντί να μάθει να ξυπνάει στις αίθουσες δικαστηρίων έμαθε να βρίσκεται στις αίθουσες κινηματογράφου καθώς και πίσω από φωτογραφικές μηχανές. Έκτοτε γράφει για ταινίες και για σινεμά (καθώς και για ό,τι άλλο σκέφτεται) και φωτογραφίζει για φωτορεπορτάζ και για ευχαρίστηση. Είναι μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης (ΠΕΚΚ) και της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI).

  • Dimitris

    Ε, δεν χάθηκε στη λήθη το ανατολικοευρωπαϊκό σινεμά, μην υπερβάλλουμε! Τόσες σοβιετικές πολωνικές, τσεχοσλοβάκικες, ουγγαρέζικες και γιουγκοσλάβικες ταινίες και δημιουργοί είχαν γίνει γνωστοί στη Δύση και στην Ελλάδα! Μπορεί ΣΗΜΕΡΑ να κινδυνεύει, αλλά αυτό αφορά όλες (πια) τις εθνικές κινηματογραφίες.