J. Cornford: ο δισέγγονος του Δαρβίνου πέφτει πολεμώντας το φασισμό

Ο νεαρός άγγλος ποιητής από το Cambridge με τις Διεθνείς Ταξιαρχίες στη δίνη του ισπανικού εμφυλίου

| 28/12/2016

“Εδώ στους γυμνούς λόφους της Αραγονίας
αυτό το μήνα ξεκινά η δοκιμασία μας”


Γεννημένος στο Cambridge με σπουδές στο Trinity College, o John Cornford,  δισέγγονος του Δαρβίνου, γιος καθηγητή αρχαίας φιλοσοφίας στο Cambridge, έδειξε από την εφηβεία του μια ιδιαίτερη κλίση στην λυρική ποίηση. Ωστόσο, ήταν η πολιτική στράτευση στα προτάγματα του κομμουνισμού που καθόρισε την πορεία του, ήδη από την εποχή των σπουδών του στο London School of Economics, όπου και οργάνωνε τις δράσεις της Ένωσης Νέων Κομμουνιστών. Όντας από νωρίς ενταγμένος στο Κομμουνιστικό Κόμμα της Μεγάλης Βρετανίας, ο Cornford δε δίστασε να κάνει και το επόμενο βήμα, εκείνο που θα τον τοποθετούσε ανάμεσα στους πλέον αγνούς αγωνιστές του 20ου αιώνα: με την έναρξη του ισπανικού εμφυλίου, ταξιδεύει στη Βαρκελώνη χωρίς νομότυπα έγγραφα (ενώ είναι ήδη πατέρας ενός παιδιού) για να ξεκινήσει εθελοντικά να μάχεται στο μέτωπο της Αραγονίας (μέσα από τις τάξεις της τροτσκιστικής οργάνωσης POUM) ενάντια στο φασισμό.

Στη συνέχεια επιστρέφει στην Αγγλία για να πείσει και άλλους συμπατριώτες του να πολεμήσουν για τη δημοκρατία. Και όντως τα καταφέρνει και μαζί με άλλους άγγλους μαχητές, φθάνει εκ νέου στο Albacete και εντάσσεται στις Διεθνείς Ταξιαρχίες. Συμμετέχοντας στο 12ο Τάγμα της 14ης Μεραρχίας, έπεσε πολεμώντας για την κατάληψη του χωριού Lopera, κοντά στην Cordoba, στις 28 Δεκεμβρίου 1936.  Μία μέρα πριν κλείσει τα 21 του χρόνια. Ήταν ο πρώτος Βρετανός που πήγε στην Ισπανία και ένας από τους πρώτους που έπεσαν στη μάχη. Οι ακριβείς συνθήκες θανάτου του παραμένουν αδιευκρίνιστες. Το πτώμα του δεν βρέθηκε ποτέ.

Το διάσημο ποίημά του, Full Moon At Tierz (1937), που φλέγεται από ένα πνεύμα μαχητικότητας, ένα ποίημα όπου είναι παρόντες ο φόβος, ο πόνος και το οποίο διαπνέεται από μια ωμή και συνάμα τρυφερή ευθύτητα, είναι ταυτόχρονα ένα κατεξοχήν δείγμα μιας μοντερνιστικής αντίληψης του ιστορικού χρόνου αρκετά πρωτοπόρας στη λογοτεχνία του καιρού του.

 

Ο Δημήτρης Κεχρής είναι φωτογράφος και επιμελητής. Σπούδασε Φυσική στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και ολοκλήρωσε το πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Ψηφιακές Μορφές Τέχνης» της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Είναι συνιδρυτής του κόμβου θεωρίας και κριτικής της φωτογραφίας ALDEBARAN και εργάζεται ως επιμελητής στο MedPhoto Festival. Κείμενά του για τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο έχουν δημοσιευτεί σε επιθεωρήσεις, σε συλλογικούς τόμους και στον ημερήσιο Τύπο. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.