«Lebensraum»: Το πεπερασμένο όριο του «ζωτικού χώρου»

«Οι άνθρωποι γεννιούνται καλοί. Μέχρι να βρεθεί κάποιος να απειλήσει τον ζωτικό τους χώρο (...)»

LEBENSRAUM-Θανάσης-Τριαρίδης
ToPeriodiko admin team - Θέατρο + Χορός - 29/03/2016

Πάνω στον γερμανικό όρο «Lebensraum», «ζωτικός χώρος» το ελληνικό του αντίστοιχο, που εμφανίζεται στο τέλος του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα, «χτίστηκε», κατά τον μεσοπόλεμο, το ναζιστικό ιδεολόγημα του «δικαιώματος» ενός «λαού», να επεκτείνεται στα εδάφη που ο ηγέτης του θεωρεί ότι του «χρειάζονται» για να «αναπτυχθεί».

Πλέον γνωρίζουμε, ότι ο «ζωτικός χώρος» ήταν το λεξικογραφικό «κλειδί» για τις «πύλες» της «κόλασης»…

Ο Θανάσης Τριαρίδης επιλέγει το «LEBENSRAUM» ως τίτλο του νέου θεατρικού του έργου, το οποίο ανέβηκε σε παγκόσμια πρώτη στο Theater Aufbau Kreuzberg του Βερολίνου του το Σάββατο 5 Μαρτίου, σε σκηνοθεσία Έλενας Σωκράτους, με πρωταγωνιστές τους Κωστή Καλλιβρετάκη και Κωνσταντίνο Γεράκη.

Το έργο παρουσιάστηκε στα γερμανικά και μετά τα διαδοχικά sold out στο Βερολίνο, ταξίδεψε στην Φρανκφούρτη, για δύο παραστάσεις στις 19 και 20 Μαρτίου. Το ταξίδι του «LEBENSRAUM» θα συνεχίσει σε Ελλάδα και Κύπρο, με σταθμούς την Αθήνα («Θησείον, ένα Θέατρο για τις Τέχνες»), Θεσσαλονίκη («Black Box»), Πάτρα («Λιθογραφείο»), Λευκωσία («Wherehause 612») και Λεμεσό («Τεχνοχώρος ΕΘΑΛ»).

Από την Πέμπτη 7 έως και την Κυριακή 10 Απριλίου, το κοινό της Αθήνας θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει το «LEBENSRAUM» στο «Θησείον, ένα Θέατρο για τις Τέχνες» στα ελληνικά (7, 9, 10 Απριλίου) και στα γερμανικά (8 Απριλίου), με ελληνικούς υπέρτιτλους.

LEBENSRAUM-Θανάση-Τριαρίδη

Σύνοψη

Δύο άντρες συναντιούνται πάνω στη σκηνή του (γεμάτου με θεατές) θεάτρου. Ο ένας είναι ο Χειριστής του Πειράματος, ο άλλος προσφέρεται να γίνει πειραματόζωο έναντι αμοιβής. Ωστόσο το Πείραμα μοιάζει με απλή στατιστική καταγραφή: Ο Χειριστής κάνει διάφορες εγκυκλοπαιδικού τύπου ερωτήσεις γύρω από τη ναζιστική θεωρία του Lebensraum, του Ζωτικού Χώρου, και στη συνέχεια του δίνει μια υδρόγειο σφαίρα και τον καλεί να βρει διάφορες πρωτεύουσες χωρών του κόσμου. Όλα μοιάζουν σχεδόν αστεία – μα όταν το Πειραματόζωο αγγίζει την Κουάλα Λουμπούρ, ένας πυροβολισμός σκοτώνει έναν θεατή του θεάτρου.

Πόσο μπορεί να αντέξει το Πειραματόζωο μια τέτοια πιθανότητα; Πόση διαπραγμάτευση με την ηθική του είναι επιτρεπτή;

Και πόσο μπορούν να αντέξουν οι θεατές τη θεατρική σύμβαση βλέποντας το κεφάλι του διπλανού τους να συντρίβεται από μια σφαίρα;

Λίγα Λόγια για το έργο

Σ’ έναν κόσμο γεμάτο ερωτήματα,βασιλεύει αυτός που δεν αναζητά πια απαντήσεις.Είτε γιατί τις έχει ήδη βρει, αυτό που ονομάζουμε άποψη, είτε γιατί δεν τις χρειάζεται πια, αυτό που ονομάζουμε γνώση.Και οι υπόλοιποι; Προσπαθούν να αντεπεξέλθουν αναζητώντας το νόημα, τη σημασία, το καλό και νομίζοντας ότι αυτή είναι η γεύση της ελευθερίας.

Ο συγγραφέας Θανάσης Τριαρίδης μέσα από τα θεατρικά του έργα ξύνει τις πληγές των σύγχρονων ευρωπαϊκών κοινωνιών, χρησιμοποιώντας όλες τις φόρμες γραφής, από την ποίηση μέχρι το παραμύθι. Το έργο “Lebensraum” είναι το πρώτο του έργο που ανεβαίνει στη Γερμανία. Η ομάδα, κάτω από την καθοδήγηση της σκηνοθέτιδος Έλενας Σωκράτους, αποτελείται από ανθρώπους των οποίων η καλλιτεχνική προσπάθεια σφυρηλατήθηκε και σφυρηλατείται μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας. Προσπαθούν με τη δουλειά τους να συνεισφέρουν στον Γερμανο-ελληνικό διάλογο.

Σκηνοθετικό Σημείωμα

Οι άνθρωποι γεννιούνται καλοί. Μέχρι να βρεθεί κάποιος να απειλήσει τον ζωτικό τους χώρο. Τότε αγριεύουν. Ειδικά όταν είναι σκοτάδι. Οι άνθρωποι φοβούνται το σκοτάδι. Είναι δοκιμασμένο. Νιώθουν όμως ασφάλεια, όταν εμπιστεύονται τον ζωτικό τους χώρο σε κάποιον «ειδικό». Σε κάποιον που τους έπεισε. Ακόμα και με μια σαχλαμάρα. Και όταν έχουν πειστεί, μπορούν να γίνουν κακοί. Πολύ κακοί.

Εσύ;

LEBENSRAUM-Θανάση-Τριαρίδη2

Ταυτότητα Παράστασης:

Κείμενο: Θανάσης Τριαρίδης

Σκηνοθεσία: Έλενα Σωκράτους

Σκηνικά: Βασιλική Χριστοπούλου

Δραματουργική Ανάλυση: Γεράσιμος Μπέκας

Μουσική: Πάνος Βούλγαρης

Sound design: Daisy Chain

Βίντεο / Φωτογραφίες: Παναγιώτης Πασχαλίδης

Graphic design: Πέτρος Ζάβρακας

Μετάφραση στα γερμανικά: Mirja Lahidjanian und Maria Thomas

Επιστημονικός Συνεργάτης: Ευτυχία Παπαγιάννη

Συντονισμός: Χριστίνα Καμπέρη

Ερμηνεύουν: Κωστής Καλλιβρετάκης, Κωνσταντίνος Γεράκης

Στοιχεία Παράστασης

Προγραμματισμένη Πρεμιέρα: Πέμπτη, 7 Απριλίου

Παραστάσεις: Πέμπτη, 7 – Παρασκευή, 8 – Σάββατο, 9 και Κυριακή, 10 Απριλίου

** την ημέρα της πρεμιέρας, μετά την παράσταση, θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό, τον συγγραφέα και τους συντελεστές της παράστασης

** την Παρασκευή, 8 Απριλίου η παράσταση θα ανέβει στα γερμανικά με ελληνικούς υπέρτιτλους.

Ώρα έναρξης: 21.00

Τιμές Εισιτηρίων: 12€ (γενική είσοδος), 8€ (Φοιτητικό, νεανικό (κάτω των 22), άνω των 65 και ανέργων

Διάρκεια: 75 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Χώρος: Θησείον, Ένα Θέατρο Για Τις Τέχνες / Τουρναβίτου 7,Ψυρρή / Τηλέφωνο για πληροφορίες και κρατήσεις.: 2103255444

Προπώληση Εισιτηρίων: Ticket Services / Πανεπιστημίου 39 (εντός Στοάς Πεσμαζόγλου) / Τηλεφωνική αγορά: 210 7234567 / Online: www.ticketservices.gr /Καταστήματα Forthnet

Sorry. No data so far.

Sorry. No data so far.