32ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

14 μέρες – 60 ταινίες – 13 πρεμιέρες - 5 αφιερώματα & ειδικές προβολές

| 19/11/2019

Το πιο παλιό κινηματογραφικό φεστιβάλ της Αθήνας ανοίγει και πάλι τις πύλες του. Από 21 Νοέμβρη ως και 4 Δεκέμβρη στους κινηματογράφους Τριανόν και Ανδόρα, η 7η τέχνη γιορτάζεται με μια μίξη νέων ταινιών και αφιερωμάτων σε γνωστές και άγνωστες στιγμές της ευρωπαϊκής κινηματογραφίας.

Το φεστιβάλ που δίνει βάρος στο σινεμά τέχνης κρατώντας απόσταση από το καθαρά εμπορικό κομμάτι του, έχει όπως κάθε χρόνο το διαγωνιστικό του τμήμα με 10 ταινίες σε πρεμιέρα:

ΑΛΥΤΗ – Μίνως Νικολακάκης (89’) | ΑΝΑΚΡΙΣΗ – Παναγιώτης Πορτοκαλάκης (80’) | ΕΞΟΡΙΑ – Βασίλης Μαζωμένος (110’)) | AJVAR – Ana Maria Rossi (107’) | ÊTRE VIVANT ET LE SAVOIR– Alain Cavalier (98’) | I WILL CROSS TOMORROW – Sebideh Farsi (90’) | GHOST TROPIC – Bas Devos (85’) | MY THOUGHTS ARE SILENT – Antonio Lukich (104’) | PASSED BY SENSOR – Serhat Karaaslan (96’) | STITCHES – Miroslav Terzic (105’)

Τα βραβεία τα δίνουν τέσσερις επιτροπές: Η επίσημη κριτική επιτροπή (Στάθης Βαλούκος, Αντώνης Μποσκοϊτης, Ελισάβετ Χρονοπούλου), το κοινό (αναγνώστες του Αθηνοράματος) ενώ όπως κάθε χρόνο στηρίζεται από την FIPRESCI (Παγκόσμια Ομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου αποτελούμενη από Alena Sycheva Ρωσία, Vecdi Sayar Τουρκία, Τάσος Γουδέλης Ελλάδα) και την ΠΕΚΚ (Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου αποτελούμενη από τους Δημήτρη Κολιοδήμο, Γεράσιμο Βάκρο, Θόδωρο Σούμα) όπου δίνουν τα δικά τους βραβεία.

Ταινία έναρξης του Φεστιβάλ είναι το IT MUST BE HEAVENτου Elia Suleiman (97’) σε Αθηναϊκή πρεμιέρα και με παρουσία του σκηνοθέτη, που διαγωνίστηκε στις Κάννες και είναι η Παλαιστινιακή πρόταση για τα φετινά Όσκαρ.

Το φεστιβάλ δίνει βάρος στα αφιερώματα μιας και προσπαθεί να κρατήσει το νήμα ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν της ιστορίας του σινεμά και να κάνει γνωστές ταινίες που άφησαν το αποτύπωμα τους στο σύγχρονο κοινό.

Για φέτος λοιπόν τα αφιερώματα έχουν πολύ ενδιαφέρον:

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: 20 ΧΡΟΝΙΑ ΧΩΡΙΣ ΤΟΝ KUBRICK (σε συνεργασία με την Πανελλήνια ‘Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου – Π.Ε.Κ.Κ.) και δίχως να χρειάζεται να πούμε περισσότερα για την σημασία του συγκεκριμένου σύγχρονου δημιουργού στην ιστορία του σινεμά και της τέχνης εν γένει, θα τον επανεκτιμήσουμε με τις παρακάτω ταινίες:

A CLOCKWORK ORANGE BARRY LYNDON | DRSTRANGELOVE | FEAR AND DESIRE | KILLERS KISS | LOLITA | PATHS OF GLORY | THE KILLING
Τις ταινίες του αφιερώματος προλογίζουν οι σκηνοθέτες Κώστας Φέρρης και Δημήτρης Παναγιωτάτος, και οι κριτικοί κινηματογράφου – μέλη της Π.Ε.Κ.Κ. Τάσος Γουδέλης, Κωνσταντίνος Καϊμάκης, Ιφιγένεια Καλαντζή, Νίνος Φένεκ Μικελίδης και Χρήστος Σκυλλάκος.

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΩΜΙΚΟΙ

Με γνώμoνα το ουσιώδες ερώτημα «τι μας κάνει να γελάμε;», το Πανόραμα θα προβάλλει τις παρακάτω ταινίες:

ΘΑΝΑΣΗ ΠΑΡΕ Τ’ ΟΠΛΟ ΣΟΥ με τον Θανάση Βέγγο (93’) | ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΚΑΙΡΟΙ με τον Charlie Chaplin (87’) | Ο ΚΛΕΨΑΣ ΤΟΥ ΚΛΕΨΑΝΤΟΣ με τους Vittorio Gasman & Marcello Mastroianni (111’) | LES VACANCES DE MONSIEUR HULOT – Jacques Tati (89’) | THE MEANING OF LIFE με τους Monty Python (109’) | YOYO  με τον Pierre Etaix (95’) STAN LAUREL & OLIVER HARDY tribute (επιλογή ταινιών τους)

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΤΟ ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΙΝΕΜΑ

Αλλοτε χάρη στα αστυνομικά μυθιστορήματα αλλά και τα σενάρια του Γιάννη Μαρή κι άλλοτε χάρη στην αγάπη και την επιμονή των Ελλήνων σκηνοθετών για το είδος αυτό, που γεννήθηκε και αναπτύχθηκε στο Χόλιγουντ τις δεκαετίες του ‘40 και ‘50, το φιλμ νουάρ έκανε, στις αρχές της δεκαετίας του ‘60, την πρώτη του σημαντική εμφάνιση και στη χώρα μας.

ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΑ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΑ – Ντίνος Κατσουρίδης (1960) | ΕΦΙΑΛΤΗΣ – Ερρίκος Ανδρέου (1961) | Η ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ / ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ – Γιώργος Καρυπίδης (1982) | Η ΝΥΧΤΑ ΜΕ ΤΗ ΣΙΛΕΝΑ – Δημήτρης Παναγιωτάτος (1986) | Η ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΗ – Δημήτρης Σταύρακας (1983) | ΚΛΕΙΣΤΗ ΣΤΡΟΦΗ – Νίκος Γραμματικός (1991) | ΜΑΧΑΙΡΟΒΓΑΛΤΗΣ – Γιάννης Οικονομίδης (2010) | ΜΠΙΓΚ ΧΙΤ – Κάρολος Ζωναράς (2012) | Ο ΖΕΣΤΟΣ ΜΗΝΑΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ – Σωκράτης Καψάσκης (1966) | ΠΑΝΙΚΟΣ – Σταύρος Τσιώλης (1969)

ΑΦΙΕΡΩΜΑ: ΤΟ WOODSTOCK ΚΑΙ Η ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΥ ΑΛΛΑΞΕ ΤΟ HOLLYWOOD

Στις αρχές του 1969 στις Ηνωμένες Πολιτείες, κι ενώ βρισκόμαστε στο απόγειο του πολέμου του Βιετνάμ, ο Λίντον Τζόνσον αποχωρεί από την προεδρία του έθνους και στη θέση του ορκίζεται ο Ρίτσαρντ Νίξον, ιστορικές συγκυρίες που έδωσαν το έναυσμα για μια νέα οπτική των αμερικάνων σκηνοθετών -ονόματα που αποκτήσανε την φήμη που τους άξιζε- πάνω στην κοινωνική τους πραγματικότητα. Μακριά από το ακαδημαικό και με βλέμμα βαθύτερα πολιτικό.

ALICES RESTAURANT – Arthur Penn | BUTCH CASSIDY & THE SUNDANCE KID – George Roy Hill | MIDNIGHT COWBOY (Ο Kαουμπόι Του Μεσονυχτίου) – John Schlesinger | TELL THEM WILLIE BOY IS HERE – Abraham Polonsky | THEY SHOOT HORSESDONT THEY? – (Σκοτώνουν Τα Άλογα Όταν Γεράσουν) – Sydney Pollack | WILD BUNCH (‘Αγρια Συμμορία) – Sam Peckinpah | WOODSTOCK – Michael Wadleigh | ZABRISKIE POINT – Michelangelo Antonioni

Με αφορμή τα 100 χρόνια από την πρώτη προβολή της ταινίας την Δευτέρα 25 Νοέμβρη θα προβληθεί “Το εργαστήρι του Δρ. Καλιγκάρι”, το σημαντικό έργο τέχνης του γερμανικού εξπρεσιονισμού, μια ματιά πάνω στις ναζιστικές συνδηλώσεις που προετοιμάζονταν στην εποχή του μεσοπολέμου, με αποκαταστημένη κόπια της ταινίας, με ζωντανή μουσική του Νίκου Πλάτανου και με τα χρωματιστά φίλτρα που χρησιμοποιήθηκαν στις τότε προβολές της.

MASTERCLASS: ELIA SULEIMAN

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ στις 12.00 στο ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ IANOS

O πολυβραβευμένος Παλαιστίνιος σκηνοθέτης θα παραδώσει masterclass, την αμέσως επόμενη μέρα από την προβολή της ταινίας του “It Must Be Heaven”. O σκηνοθέτης θα μίλησει για την εμπειρία της δημιουργίας μιας ταινίας ποιητικού σινεμά στο σημερινό κινηματογραφικό τοπίο και θα απαντήσει σε ερωτήσεις του κοινού σχετικά με την καινούργια του ταινία αλλά και το έργο του γενικότερα.

Info

Πληροφορίες στην ιστοσελίδα του φεστιβάλ Το αναλυτικό πρόγραμμα σε pdf

Τιμή εισιτηρίου (ανά προβολή): 6€
Κάρτα Διαρκείας 5 προβολών: 20€
Δωρεάν εισιτήρια για ανέργους και ΑμεΑ. (Όπως κάθε χρόνο, το 32ο Πανόραμα προσφέρει για κάθε προβολή, 8 δωρεάν εισιτήρια, τα οποία οι ενδιαφερόμενοι θα προμηθεύονται από τα ταμεία των κινηματογράφων, 45 λεπτά πριν την έναρξη της προβολής, με σειρά προσέλευσης, μέχρι και εξαντλήσεώς τους.)