Αρης Μπινιάρης: Οι παραστάσεις είναι ζωντανοί οργανισμοί

Ο Αρης Μπινιάρης υπογράφει τη σκηνοθεσία σε τρεις θεατρικές παραστάσεις. Το “Ξύπνα Βασίλη” και το “Υψωμα 731” επαναλαμβάνονται, ενώ ο “Χορός της φωτιάς” ξεκινά φέτος την πορεία του. Μας μίλησε γι’ αυτές και τον ευχαριστούμε.
.
Υπογράφετε τη σκηνοθεσία σε τρεις παραστάσεις. Υπάρχει κάτι που να τις συνδέει σκηνοθετικά ή καθεμία είναι ξεχωριστή προσπάθεια;
Η ισχυρή παρουσία της μουσικής είναι κάτι που συνδέει τις τρεις παραστάσεις, καθώς και το ότι πραγματεύονται και οι τρεις το θέμα του ιδεολογικού δογματισμού.
Πόσο δύσκολο είναι να διαχειριστείτε τρεις παραστάσεις;
Το «Ξύπνα Βασίλη» και το «Ύψωμα 731» είναι έτοιμες παραστάσεις που επαναλαμβάνονται. «Ο Χορός της φωτιάς» είναι η καινούργια παράσταση που χρειάζεται περισσότερη ενέργεια. Παρόλα αυτά κάθε μία παράσταση χρειάζεται την φροντίδα της. Η σωματική κούραση είναι το μόνο που χρειάζεται να διαχειριστώ γιατί κατά τα άλλα είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος.
Τι επιθυμείτε να κρατήσει το κοινό απ’ αυτές τις δουλειές;
Να αναλογιστεί, ακριβώς, πάνω στο ζήτημα του ιδεολογικού δογματισμού και τις καταστροφικές του συνέπειες. Πιστεύω πως διατρέχει τις σχέσεις των ανθρώπων μια ανομολόγητη δυσκολία να συνδεθούν και να συνυπάρξουν ουσιαστικά και εξελικτικά. Αυτήν την ανομολόγητη δυσκολία έρχονται να καλύψουν ο ιδεολογικός παροξυσμός, η εμμονή για ανέλιξη με κάθε τίμημα, ο δογματισμός των θέσεων και η μη αποδοχή της γνώμης, ακόμα, και της ύπαρξης του άλλου.
Η δουλειά σας τελειώνει στις πρόβες ή διαρκεί όσο διαρκούν οι παραστάσεις;
Διαρκεί όσο διαρκούν οι παραστάσεις. Στο «Ύψωμα 731» παίρνω μέρος και ως ηθοποιός. Στο «Ξύπνα Βασίλη» και στον «Χορό της φωτιάς» θα συνεχίσω να παρακολουθώ την εξέλιξη. Οι παραστάσεις είναι ζωντανοί οργανισμοί.
Ο θεατής έχει “ρόλο” σε μια θεατρική παράσταση;
Υπάρχουν παραστάσεις που ο θεατής συμμετέχει ενεργά κατά την διάρκεια. Όταν απλά παρακολουθεί από την θέση του, μπορούμε να πούμε πως ο ρόλος που έχει είναι αυτός του μάρτυρα της δράσης που συμβαίνει εκείνη τη στιγμή στην σκηνή. Σε αυτήν την περίπτωση, εκδραματίζει τα συναισθηματά του μέσω των δράσεων των ηθοποιών.
Υπάρχει στήριξη από την Πολιτεία για το θέατρο; Πού θα μπορούσε να παρέμβει το κράτος για να βοηθήσει τους δημιουργούς;
Υπάρχουν πολλοί τρόποι, που μπορεί το κράτος να βοηθήσει τους δημιουργούς. Είναι, για παράδειγμα, πολύ καλό που έχουν ξεκινήσει πάλι, οι κρατικές επιχορηγήσεις. Πιστεύω πάντως πως όσο σημαντικό είναι να λαμβάνεις βοήθεια από το κράτος για τη δημιουργία μιας παράστασης, άλλο τόσο σημαντικό είναι μία παράσταση, από ένα σημείο και μετά, να μπορεί να σταθεί μόνη της, στα πόδια της.
Ο δημιουργός πρέπει να παίρνει θέση για τα πράγματα που συμβαίνουν στην κοινωνία;
Εννοείται. Θέλει, απλά, μεγάλη προσοχή να μην πέσεις, μέσω της παράστασης, στην παγίδα της προπαγάνδας και του διδακτισμού.
.
Πληροφορίες
“Ξύπνα Βασίλη” του Δημήτρη Ψαθά, στο Εθνικό Θέατρο. Από 2 Οκτωβρίου έως 5 Ιανουαρίου 2020.
“Υψωμα 731” στο Θέατρο Πορεία. Από 4 Νοεμβρίου έως 3 Δεκεμβρίου 2019.
“Χορός της φωτιάς” στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Από 30 Οκτωβρίου έως 5 Ιανουαρίου 2020.