Δημήτρης Καρράς: Ένας τραγουδοποιός της νέας γενιάς που μεταδίδει μουσική ενέργεια
ΙΛΙΟΝ plus, Σάββατο 28 Μαΐου, στις 22:00
Τον Δημήτρη Καρρά και τον Φώτη Ανδρικόπουλο μαζί με έξι εξαιρετικούς μουσικούς και την πρωτοεμφανιζόμενη τραγουδίστρια Κατερίνα Ζευγαρά θα απολαύσουμε σε μία μοναδική εμφάνιση στο Ίλιον plus το τελευταίο Σάββατο της Άνοιξης. Μία μουσική συνεύρεση που αποτελεί την κορύφωση της πολύχρονης συνεργασίας των δύο τραγουδοποιών, ένα μουσικό πρόγραμμα γεμάτο από μουσικές εκπλήξεις και θετική ενέργεια. Τραγούδια δικά τους που αγαπήσαμε και όχι μόνο.
Στην παρέα τους οι μουσικοί: Κατερίνα Τεπελένα – Βιολί, Φλάουτο, Δρόσος Σκυλλάς – Τύμπανα, Τάσος Ρούσης – Μπάσο, Δημήτρης Τσιμπάνος – Πλήκτρα, Ιάσονας Κτενάς – Βιολί, Παντελής Κλήμης – Κιθάρα.
Ο Δημήτρης Καρράς πρώην μέλος των συγκροτημάτων Παζλ & Βωξ, έχει συνεργαστεί με τους σπουδαιότερους Έλληνες καλλιτέχνες σε δισκογραφικό επίπεδο. Σωκράτης Μάλαμας, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Βασίλης Καρράς, Γιώργος Μαζωνάκης, Γιάννης Κότσιρας, Σταμάτης Γονίδης, Μανώλης Μητσιάς, Κώστας Μακεδόνας, Νατάσσα Μποφίλιου, Αρετή Κετιμέ, είναι μόνο λίγα από τα ονόματα που έχουν ερμηνεύσει τραγούδια του, ενώ έχει συνεργαστεί και με τον σπουδαίο Έλληνα συνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλο στον δίσκο οι «Βωξ τραγουδούν Γιάννη Μαρκόπουλο». Τα τελευταία 16 χρόνια έχει στην κυκλοφορία 20 δισκογραφικές δουλειές, πάνω από 40 συνεργασίες και περισσότερα από 160 τραγούδια.
Ο Φώτης Ανδρικόπουλος απόφοιτος του Εθνικού ωδείου Περιστερίου, το 2006 σε ηλικία 17 ετών γνωρίζεται με τον Δημήτρη Καρρά και ηχογραφούν τρεις δισκογραφικές δουλειές το πρώτο, του νεαρού τότε τραγουδοποιού, «Άγρυπνη Νύχτα» (Lyra), ακολουθεί το δεύτερο cd «Έτσι οι μέρες περνούν» (Lyra) που περιέχει και την ομώνυμη επιτυχία, τέλος το cd «Εξοδα» (Final Touch) ένα τραγούδι σε στίχους Μάνου Ελευθερίου. Εμείς συναντήσαμε τον Δημήτρη Καρρά στον χώρο του, στο studio pazl και κάναμε μια κουβέντα εφ όλης της ύλης.
Πότε ξεκίνησε η δική σου ενασχόληση με τη μουσική; Στη δισκογραφία μπήκες αρκετά νέος μιας και μετράς αισίως 16 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας.
Η μουσική για εμένα ουσιαστικά ξεκίνησε το 1994 στην ηλικία των 15 ετών. Σε ένα ξενοδοχείο που δούλευε ένας φίλος νυχτοφύλακας, ο μετέπειτα συνεργάτης στους «Παζλ» Γιάννης Σπύρου, το φιλαράκι μου λοιπόν, μου έδειξε τις πρώτες συγχορδίες και άρχισε το γρατσούνισμα. Από εκεί και πέρα ήρθαν τα πρώτα τραγούδια, το συγκρότημα «Παζλ» και το πρώτο συμβόλαιο για cd με την Minos Emi το 2000. Από τότε έως σήμερα με έχουν τιμήσει γύρω στους 40 συναδέλφους με την συνεργασία τους, υπάρχουν στην κυκλοφορία 160 τραγούδια μου και έχω 20 δισκογραφικές κυκλοφορίες, 6 με εταιρείες και οι άλλες ανεξάρτητες.
Γράφεις ετερόκλητα μουσικά πράγματα πάντα όμως με γνώμονα τη προσωπική σου δημιουργία μιας και επιδιώκεις να αφήνεις το δικό σου στίγμα. Πώς θα χαρακτήριζες τη μουσική σου, σε ποια κατηγορία πιστεύεις θα την τοποθετούσε ένας ακροατής;
Δεν ξέρω. Οποτε με ρωτούν τί παίζω στα μαγαζιά που κλείνω τα live μου, τους λέω έντεχνο ροκ και αισθάνομαι ότι τους λέω ανακρίβειες αλλά αλλιώς θα μπλέκαμε σε μεγάλη κουβέντα που δεν είναι το ζητούμενο. Το τί παίζεις εξαρτάται από το πώς ενορχηστρώνεις τα τραγούδια σου και σε μεγάλο βαθμό τα λόγια που τα ντύνεις. Εμένα κύριο χαρακτηριστικό μου νομίζω ότι είναι οι στίχοι μου από εκεί κάποιοι με καταλαβαίνουν. Οι μουσικές, διάφορες γιατί μου αρέσει να πειραματίζομαι.
Η σειρά με τα 45αρια με τίτλο «Γεροντοπείσματα» έκαναν αίσθηση και κέρδισαν αμέσως τόσο τους μουσικόφιλους όσο και τους ανθρώπους του ραδιοφώνου. Μίλησε μου για αυτά αλλά και για το πλήθος των μουσικών που συμμετέχουν και συμπράττουν στο στούντιο.
Με οδήγησε η ανάγκη για φυσικό προϊόν στην απόφαση της έκδοσης της συλλογής αυτής. Από την μία είχα απογοητευτεί, άλλη μια φορά με το σύστημα που επικρατεί, να κάνεις κόπο να βγάζεις 10 ή 12 τραγούδια ένα cd δηλαδή και ζήτημα να ακουστεί μισό και από την άλλη δεν μου αρέσει η ευκολία του διαδικτύου που ο καθένας ανά πάσα στιγμή μπορεί να λέει τον πόνο του με χάλια ήχο ή χάλια παιξίματα ή για πλάκα. Οπότε έψαχνα έναν τρόπο να κυκλοφορώ σε φυσικό προϊόν λίγα τραγούδια σε τακτά χρονικά διαστήματα. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα για τα 45άρια, ευτυχώς αγαπήθηκε από τους συμπαραγωγούς – συνεργάτες μου, από τους τραγουδιστές που με τίμησαν από το ραδιόφωνο και από το κοινό.
Εδώ και αρκετά χρόνια διαθέτεις ένα από τα πιο αξιόλογα επαγγελματικά στούντιο ηχογράφησης αλλά και πρόβας το STUDIO PAZL. Πέρα από το ότι σου έλυσε …πρακτικά ζητήματα, σε κάνει να βλέπεις τα πράγματα πιο σφαιρικά όσον αφορά το κομμάτι της μουσικής βιομηχανίας; Το αναφέρω αυτό γιατί παρατηρώ ότι η κρίση δεν σε έχει επηρεάσει τόσο, αποφεύγεις τις κακοτοπιές και τις …ελλείψεις που προσφέρει εδώ και καιρό το ρημαγμένο δισκογραφικό τοπίο.
Ευχαριστώ πολύ για την γνώμη που έχεις για τον χώρο μας. Κοιτά δεν πληρώνω ενοίκιο είναι πολύ σημαντικό, επίσης το Pazl γεννήθηκε το 2002 μία εποχή που υπήρχε ακόμη η αγορά των δίσκων και άνθιζε με όποιο τρόπο και αν άνθιζε η τότε Legend, Lyra κτλπ μετά αποδείχθηκε όλο αυτό μία πλάνη αλλά εμείς το πετύχαμε στην ακμή του. Μας βοήθησε πολύ το χαμηλό τιμολόγιο που είχαμε όταν ξεκινήσαμε με αποτέλεσμα να μαζευτούν πολλά συγκροτήματα της underground σκηνής, μας βοήθησε πολύ ο Μάνος Ξυδούς που έφερε ονόματα στον χώρο μας. Έχουμε κάνει γύρω στους 140 δίσκους και μας αγαπούν πια. Έρχονται παιδιά από την Κύπρο από την Πάτρα και από άλλες πόλεις για να γράψουν σε εμάς. Στις πρόβες δεν είμαστε πολύ δυνατοί πια γιατί επικρατεί προχειρότητα πλέον λόγω οικονομικής κρίσης και όλα γίνονται τελευταία στιγμή αλλά εμείς στεκόμαστε ακόμη.
Χρησιμοποιείς αρκετά το διαδίκτυο και τα μέσα που αυτό που προσφέρει εντούτοις όμως καταφεύγεις στον παραδοσιακό τρόπο προώθησης διανομής της μουσικής (βινύλιο, cd). Πώς βλέπεις να οδηγούνται τα πράγματα όσον αφορά τον τρόπο επικοινωνίας της μουσικής και πώς βλέπεις την αλλαγή της ελληνικής δισκογραφίας;
Θέλω τον φυσικό τρόπο, είναι άμεσος, το διαδίκτυο είναι χάος, είναι μία γειτονιά σε πόλη που κανείς δεν λέει καλημέρα άλλα όλοι πλαστικά γελάνε, το φυσικό προϊόν για εμένα είναι το χωριό που όλοι γνωριζόμαστε και είμαστε καλά λόγω της ποιότητας ζωής που έχουμε. Μου αρέσει η επαφή, να σφίγγουμε τα χέρια και όχι τα like και τα share. Από εκεί και πέρα ναι ξέρω το ίντερνετ καλά και ακόμα το μαθαίνω. Γλυτώνω χρόνο πληρώνοντας τα πάντα από εκεί για να μπορώ να έχω συχνή επαφή με τους φίλους μου και τους συνεργάτες μου.
Έχεις επιλέξει να συμπορευτείς τα τελευταία χρόνια με ανεξάρτητες κινήσεις όσον αφορά τις εκδόσεις σου το τελευταίο διάστημα. Τις εκδόσεις του δισκοπωλείου Music Corner και τις εκδόσεις του μουσικού περιοδικού της εφημερίδας Αυγή την Κόκκινη Καρφίτσα. Όλα αυτά μέσα από το «κανάλι» του STUDIO PAZL. Είναι τελικά ο πιο τίμιος αλλά και ο πιο δύσκολος δρόμος; ‘Η το τελευταίο πια δεν ισχύει και τόσο;
Είναι δύσκολο να ανακαλύπτεις ανθρώπους και να ανακαλύπτεσαι από αυτούς, που μπορείς να έχεις κοινούς κώδικες στην δουλειά. Να υπάρχει κατανόηση, άλλοι βλέπουν στην δουλειά μόνο αριθμούς, άλλοι μόνο ρομαντισμό, άλλοι και τα δύο, άλλοι κάτι άλλο, προσωπικά και στην περίπτωση του δισκοπωλείου που αναφέρεις που στέκεται από την δεκαετία του ’60 και στην περίπτωση του εντύπου Κόκκινη Καρφίτσα βρήκα ανθρώπους ρεαλιστές και συνεννοήθηκα, δεν βρήκα ούτε ανόητους ονειροπόλους που υπάρχουν πολλοί ανάμεσα μας, ούτε στυγνούς τεχνοκράτες. Περνούν τα χρόνια, μα πίστεψέ με κάποια στιγμές συναντάς ανθρώπους του είδους σου.
Οντας τραγουδοποιός γράφεις, επιλέγεις τον ελληνικό στίχο για τα τραγούδια σου. Θα μπορούσες να εκφραστείς το ίδιο γράφοντας στα αγγλικά ή σε κάποια άλλη γλώσσα;
Πολλά τραγούδια μου έχουν μεταφραστεί, στα Γαλλικά, Εβραικά, Αγγλικά, Ισπανικά. Εγώ μάλλον δεν θα μπορούσα να εκφραστώ γιατί δεν κατέχω καμία γλώσσα καλά, θα είμαι σαν να γράφει τραγούδια το μεταφραστικό της google.
Μόλις πριν από λίγες μέρες συμμετείχες στο πρόγραμμα «Χαρίζω μια κιθάρα σ’ ένα κρατούμενο και συμμετέχω στην αντίστοιχη δράση». Μίλησε μας για αυτό.
Μπράβο σε αυτούς που το σκέφτηκαν και το έκαναν πράξη, εάν μπορούμε όλοι με τον τρόπο μας να βοηθήσουμε σε τέτοιου είδους δράσεις καλό θα ήταν. Είναι σημαντικό να δίνεις χαρά σε ανθρώπους, ειδικά όταν είναι σε δύσκολη θέση επανένταξης ή θεραπείας.
Η κρίση που επικρατεί εδώ και χρόνια είναι ικανή να ανατρέψει την ελληνική δισκογραφία; Παρατηρούμε ότι έχουν αλλάξει οι όροι όχι όμως και η δισκογραφία. Δισκογραφία υπάρχει, δισκογραφικές μειώνονται. Αν συνυπολογίσουμε τον καλπασμό του διαδικτύου και τα home studio στα οποία νέα συγκροτήματα και τραγουδοποιοί φτιάχνουν τις δουλειές τους μπαίνουμε εδώ και καιρό σε άλλη εποχή.
Να σας πω ότι όσο τα στελέχη των εταιρειών, έστω αυτών που έχουν μείνει, είναι τα ίδια εδώ και δεκαετίες δεν αλλάζει το τοπίο εύκολα. Ο άνθρωπος δύσκολα αλλάζει αυτό που έχει μάθει, το digital στην Ελλάδα είναι ακόμη θολό τοπίο. Δεν ξέρω αν θα μπούμε ποτέ σε μία νέα εποχή, προσωπικά παλεύω με τους ίδιους «εχθρούς» σχεδόν 20 χρόνια. Τελικά δεν ξέρω αν αλλάζει κάτι ή απλά ανακυκλώνεται. Είναι μεγάλη κουβέντα δυστυχώς.
Τί μουσική ακούει ο Δημήτρης Καρράς όταν δεν φτιάχνει τη δική του; Υπάρχουν άλμπουμ που να ξεχώρισες μέσα στο 2016;
Πρώτα θα σου πώ ότι έχω ξεχωρίσει συγκροτήματα και φωνές ανεξάρτητα από δισκογραφία, τους Ηλιοδρόμιο από την Θεσσαλονίκη, την Βιολέτα Ίκαρη, τους Υπεραστικούς από την Αθήνα, μου άρεσαν οι δίσκοι του Πέτρου Μάλαμα, των V.I.C, των La Coka Nostra, και περιμένω το νέο cd από Ρόδες. Σίγουρα μου άρεσαν και σκόρπια τραγούδια όπως το “Οι Πρώτες λέξεις” του Ο.Ιωάννου και του Θ. Καραμουρατίδη με την φωνή του Σωκράτη Μάλαμα, τα “Έξοδα” του Μ.Ελευθερίου και του Φώτη Ανδρικόπουλου με την φωνή του δεύτερου αλλά και το τραγούδι “Η Πόρτα” του Π.Μανουιλίδη με την φωνή της Μελίνας Κανά.
Το Σάββατο 28 Μαίου θα εμφανιστείς από κοινού στη σκηνή του Ιλιον Plus μαζί με τον Φώτη Ανδρικόπουλο παρουσιάζοντας καινούργιο αλλά και παλαιότερο υλικό από τη δισκογραφία σας. Τί θα περιλαμβάνει αυτή η συναυλία;
Υλικό από την παράλληλη και από την κοινή μας δισκογραφία, κάποιες διασκευές παλιών τραγουδιών, μία καινούρια μπάντα που ευελπιστούμε να στεριώσει, την νεαρή τραγουδίστρια Κατερίνα Ζευγαρά και θα μας τιμήσει ο Μανώλης Φάμελλος με την παρουσία του. Μεταξύ πρώτου και δευτέρου προγράμματος θα ακούσουμε και θα δούμε τέσσερις νέους σχετικά καλλιτέχνες που είναι άξιοι προσοχής
Τα επόμενα σχέδια σου;
Εννιά ή δέκα τραγούδια θα κυκλοφορήσουν Οκτώβρη ή Νοέμβρη – δεν ξέρω ακόμα ποιος θα είναι ο τελικός τίτλος της δουλειάς – σε cd και σε βινύλιο όπως συνηθίζω. Μέχρι στιγμής τραγουδούν η κυρία Κανά και η κυρία Μπάμπαλη καθώς και νεότεροι καλλιτέχνες όπως ο Mάριος από τους fundracar, ο Πάρης από τους Υπεραστικούς η Bizzy boo η Νατάσα Καμπαστάνα και η Κατερίνα Ζευγαρά.
Δεν έχω άλλα σχέδια συγκεκριμένα ακόμα….Για αυτό θα περιοριστώ σε ευχές, Θα ήθελα να συνεχίσω να συνεργάζομαι με την Βάνα Δαφέρμου στο Δεύτερο πρόγραμμα της Ελληνικής ραδιοφωνίας στην εκπομπή της Παντός Καιρού, θέλω να γράφω τραγούδια που να μου αρέσουν, θέλω να βοηθάω τους φίλους μου στην δουλειά, θέλω να παίζουμε και να ερχόμαστε σε επαφή με τον κόσμο. Δισκογραφικά μπορεί να σταματήσω να είμαι τόσο συνεπής μετά από την επόμενη κυκλοφορία γιατί πρέπει να πάρουν άλλα πράγματα σειρά. Αλλά βλέπουμε. Ευχαριστώ πάρα πολύ για την κουβέντα μας.
Οι φωτό είναι από το fb του Δημήτρη Καρρά
https://www.facebook.com/pazl.dimitris.karras/