Οι εξαγγελίες του Κοντονή έχουν ήδη όνομα: 4049/12

Αφιέρωμα ToPeriodiko: Διακοπή πρωταθλημάτων και επόμενη μέρα

| 01/03/2015

Έχουν γίνει σίγουρα πολλά, στο πολύπαθο -όπως πολλοί το χαρακτηρίζουν- ελληνικό επαγγελματικό ποδόσφαιρο. Τα τελευταία γεγονότα των επεισοδίων στη Λεωφόρο και της κλωστσοπατινάδας στο ΔΣ της Superleague από αυτή τη σκοπιά, λίγοι θα διαφωνούσαν πως μοιάζουν με κορυφές σε παγόβουνα.

Ο κ. Κοντονής πάντως με αφορμή αυτά, και σε συνεννόηση με τον πρωθυπουργό, αποφάσισε την διακοπή του πρωταθλήματος, έτσι ώστε να υπάρξει περιθώριο προώθησης αλλαγών. Κάποιες από αυτές εξαγγέλεται ότι αφορούν την εξυγίανση – διαφθορά – διαιτησία που αφορά στους παράγοντες και τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο ποδόσφαιρο, χωρίς ακριβώς να έχουμε πληροφορηθεί τι αφορούν.

Κάποιες άλλες όμως αφορούν πολύ πιο στοχευμένα τον έλεγχο του κόσμου που πηγαίνει στα γήπεδα. Των οπαδών ή θεατών ή φιλάθλων (όπως θέλει ο καθένας το περιγράφει και όπως θέλει επίσης ο καθένας αυτοπροσδιορίζεται).

Εκεί στη φαρέτρα των κυβερνώντων φαίνεται να υπάρχουν, σύμφωνα και με τις εξαγγελίες, συγκεκριμένα μέτρα κατασταλτικά και αυταρχικά που φαίνεται να εντείνουν το τσουβάλιασμα και να στοχοποιούν άκριτα τον κόσμο της κερκίδας. Τέτοια μέτρα αφορούν την κατάργηση των συνδέσμων ,τις κάμερες, τα ονομαστικά ηλεκτρονικά εισιτήρια κλπ.

Για όλα αυτά αποφασίσαμε να δώσουμε το λόγο σε ανθρώπους που ασχολούνται με τα γήπεδα ώστε να μας πουν τις σκέψεις τους.  ToPeriodiko λοιπόν συνομιλεί με αθλητικογράφους, φιλάθλους ή οπαδούς, ( + κάποιες ακόμη εκπλήξεις) με αφορμή την περίφημη πλέον διακοπή και τα νέα μέτρα, καθώς και την επόμενη μέρα αυτών των κινήσεων.

Εδώ αναδημοσιεύουμε την άποψη των παιδιών του Humba! (τριμηνιαίο περιοδικό για το κοινωνικό και πολιτικό νόημα των σπορ, την εμπειρία του γηπέδου, την οπαδική κουλτούρα και τον κόσμο της κερκίδας) :

[hr]

Οι εξαγγελίες του Κοντονή έχουν ήδη όνομα: 4049/12

[hr]

Στον απόηχο όσων έγιναν στη Λεωφόρο και το ΔΣ της Σούπερ Λίγδας, ο Υφυπουργός Αθλητισμού Σταύρος Κοντονής, ύστερα από συνεννόηση με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, αποφάσισαν τη διακοπή των αγώνων της Σούπερ Λίγκα σε μία προσπάθεια εξυγίανσης του βόθρου που έχει ονομαστεί «ελληνικό ποδόσφαιρο». Βέβαια, η συγκεκριμένη κίνηση έρχεται να πλαισιώσει τις εξαγγελίες του Υφυπουργού για τη χρήση ηλεκτρονικού εισιτηρίου, την αποτελεσματικότερη χρήση του συστήματος παρακολούθησης (κάμερες), τη δημιουργία λεσχών φιλάθλων με άδεια από τις ΠΑΕ, την εισαγωγή κάρτας φιλάθλου και στην ουσία, την εφαρμογή του ήδη υπάρχοντος νόμου 4049 για την «Aντιμετώπιση της βίας στα γήπεδα, του Ντόπινγκ, των προσυνεννοημένων αγώνων και λοιπές διατάξεις» που ψηφίστηκε το 2012.

Ο συγκεκριμένος νόμος αποτελεί τρανό δείγμα αντιδημοκρατικών διατάξεων, κατασταλτικών παρεμβάσεων και ειδικής μεταχείρισης ενός συγκεκριμένου κοινωνικού συνόλου, εν προκειμένω των οργανωμένων (κυρίως) οπαδών. Η αλήθεια είναι πως έχουμε συνηθίσει τέτοιες διατάξεις από το 2009 και έπειτα. Η «κάρτα φιλάθλου», που απ’ ό,τι φαίνεται θα μας απασχολήσει αρκετά στο άμεσο μέλλον, εισήχθη στη δημόσια αθλητική σφαίρα το 2009, με τη σταδιακή (μη-)εφαρμογή της σε συγκεκριμένα γήπεδα. Το μόνο θετικό εκείνου του μέτρου ήταν ότι συσπείρωσε για πρώτη φορά στα ελληνικά οπαδικά χρονικά πολλούς συνδέσμους διαφόρων ομάδων της χώρας γύρω από ένα σύνθημα που έλεγε «Ειδική κάρτα, ειδικοί νόμοι, ειδική μεταχείριση. Ελεύθεροι πολίτες; Όχι! Οπαδοί…». Ένα σύνθημα που γράφτηκε σε πανό και αναρτήθηκε σε πολλά γήπεδα ως μία πρώτη ένδειξη του τι μπορούμε να πετύχουμε όταν λειτουργούμε με αλληλοσεβασμό και κατανόηση.

Παρακάτω, αναδημοσιεύουμε το editorial από το HUMBA! #8 (Καλοκαίρι 2012), όπου είχαμε αναλύσει μέτρο μέτρο εκείνες τις διατάξεις του νόμου που αφορούν το «ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄: ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΣΑΣ – ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΣΤΑ ΓΗΠΕΔΑ» προκειμένου να αποδείξουμε το σαθρό του υπόβαθρο και το γεγονός ότι σκληραίνει η καταστολή ως η πιο εύκολη λύση για την αντιμετώπιση ενός θέματος με κοινωνικές προεκτάσεις και την αποφυγή σύγκρουσης με τα μαφιόζικα (και άρα βαθιά διαπλεκόμενα με το κράτος) συμφέροντα που εκφράζουν οι πρόεδροι των ΠΑΕ.

pegasus_o_1301_10898290Στις 23 Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ο νέος αθλητικός νόμος -υπ” αριθμόν 4049- με τίτλο “Αντιμετώπιση της βίας στα γήπεδα, του Ντόπινγκ, των προσυνεννοημένων αγώνων και λοιπές διατάξεις”. Το συγκεκριμένο νόμο ανέμεναν με αγωνία διάφοροι πρωταγωνιστές της αθλητικής ζωής του τόπου. Από τους οπαδούς που περίμεναν να δουν τι ακόμα τους επιφυλάσσεται μέχρι τους δημοσιογράφους που ζητούν εναγωνίως να εφαρμόζονται οι νόμοι. Από τους διοικητικούς παράγοντες που αναμένουν τα νέα μέτρα πάταξης του ντόπινγκ και των στημένων αγώνων μέχρι τους αρμόδιους υπουργούς που πρέπει να παρουσιάσουν έργο.

Ο συγκεκριμένος νόμος τράβηξε πάνω του αρκετά τα φώτα της δημοσιότητας. Δυστυχώς όμως όχι για τις οριακά συνταγματικές και αντισυνταγματικές διατάξεις που αφορούν κυρίως τις οργανωμένες μετακινήσεις. Τα φωτά της δημοσιότητας τράβηξε κυρίως η ενδεχόμενη είσοδος επιχειρηματιών από χώρες εκτός ΕΕ στην αθλητική ζωή του τόπου. Ο ντόρος ξεκίνησε από την πρώτη στιγμή που τέθηκε η συγκεκριμένη διάταξη σε δημόσιο διάλογο με αφορμή τον ερχομό Αράβων επενδυτών για την αγορά του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της ΠΑΕ ΠΑΟ παράλληλα με δημοσιεύματα για την αγορά της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό από Άραβες επενδυτές. Δεν χρειάζεται να γράψουμε και εμείς για τις κόντρες “πράσινων” και “κόκκινων” παραγόντων και ΜΜΕ σχετικά με τη συγκεκριμένη διάταξη. Θα υπενθυμίσουμε απλά αυτό που γράψαμε και στο σχόλιο “Καιροί για πρίγκιπες” του έκτου τεύχος πως τέτοιου είδους κινήσεις από Άραβες επιχειρηματίες κρύβουν από πίσω τους πολλά περισσότερα από μία απλή ποδοσφαιρική επένδυση. Και στους καιρούς της οικονομικής κρίσης καμία επένδυση δεν πρέπει να πηγαίνει χαμένη. Τον αν τελικά θα έρθουν ή όχι οι ξένοι επενδυτές, μένει να αποδειχθεί στο μέλλον. Μέχρι τότε τα χρέη των ομάδων θα αυξάνουν, το ενδεχόμενο τιμωρίας από την ΟΥΕΦΑ θα πλανάται σαν απειλή και οι οπαδοί θα προσπαθούν να γλιτώσουν τις ομάδες τους από τη διάλυση.

Εμείς θα επιλέξουμε να σταθούμε στις διατάξεις του νόμου που αφορούν τους οπαδούς: τη διενέργεια οργανωμένων μετακινήσεων, τις Λέσχες Φίλων και τις υποχρεώσεις τους και την απαγόρευση εισόδου στα γήπεδα. Δεν θα κάνουμε όμως λόγο για τις διατάξεις της ποινικής αντιμετώπισης της βίας στα γήπεδα, στο ηλεκτρονικό εισιτήριο και στην επαναφορά του ιδιώνυμου. Όχι επειδή μας αφήνει αδιάφορους αλλά επειδή είναι τα ίδια μέτρα που προτείνονται εδώ και πέντε περίπου χρόνια μετά τη δολοφονία Φιλόπουλου στην Παιανία. Καταστολή και άγιος ο θεός! Επιλέγουμε να σταθούμε στις προαναφερθείσες διατάξεις γιατί σηματοδοτούν μία νέα εποχή στην προσπάθεια ελέγχου, επιτήρησης και καταστολής των οπαδών. Παραθέτοντας την κάθε διάταξη και σχολιάζοντάς τη πιστεύουμε ότι θα γίνουμε αρκετά κατανοητοί.

DSC06997Δυστυχώς η αντίδραση των οπαδών, αυτών δηλαδή που βλάπτονται από το νόμο και θα έρθουν αντιμέτωποι με τις διατάξεις του από τη νέα χρονιά, ήταν ανύπαρκτη. Ενώ τα πολύχρωμα κασκόλ κατέκλυσαν (ορθότατα κατά τη γνώμη μας) για ακόμα μία φορά το κέντρο της Αθήνας στη μαχητική διαδήλωση της 12ης Φλεβάρη ενάντια στα νέα μέτρα υποβάθμισης της ζωής μας, στάθηκε αδύνατο να κατακλύσουν και τα γήπεδα με διαμαρτυρίες ενάντια στο νέο νόμο. Σίγουρα  η κοινωνική κατάσταση είναι πολύ διαφορετική σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και ίσως και για αυτό η οποιαδήποτε διαμαρτυρία να παίρνει πλέον πολύ πιο συνολικά και πιο ριζοσπαστικά χαρακτηριστικά. Όταν θα δουλεύεις (και αν δουλεύεις…) για 500 ευρώ, θα σε νοιάζει αν θα πάρεις άδεια να πας εκδρομή; Αφού με τόσα φράγκα ούτε για εκδρομή στην Πάρνηθα δεν θα βγαίνεις. Πλήρως κατανοητό αλλά από την άλλη να μην ξεχνούμε ότι μέσα σε ένα περιβάλλον συνεχούς υποτίμησης της αξιοπρέπειάς μας δεν θα πρέπει να αφήνουμε να μας πατάνε ακόμα περισσότερο στο κεφάλι. Αν μπορούμε να διασώσουμε έστω και ελάχιστα από αυτά που έχουμε κατακτήσει ως οπαδοί, καλό θα είναι να το κάνουμε. Χωρίς όμως να ξεχνούμε πως όσο οι ομάδες μας ελέγχονται από προέδρους λαμόγια, τσάτσους δημοσιογράφους, παίκτες μισθοφόρους, εταιρίες στοιχημάτων και διεφθαρμένες εξουσίες, τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει. Για αυτό χρειάζεται να προκαλούμε μικρά ρήγματα όπως οι αντιδράσεις απέναντι σε κάθε νέο αθλητικό τρομονόμο. Πλην ελαχιστότατων αντιδράσεων ο νέος νόμος πέρασε αέρα και ενώ πριν δύο χρόνια είχαν υπάρξει μαζικές αντιδράσεις των πετάλων στους νόμους για την ειδική κάρτα φιλάθλου και την απαγόρευση των μετακινήσεων. Ας πάμε όμως στο διά ταύτα (οι υπογραμμίσεις στις διατάξεις είναι δικές μας):

Άρθρο 7

Διενέργεια οργανωμένων μετακινήσεων

Στο άρθρο 41Δ του ν. 2725/1999, τίθεται παράγραφος 8, η οποία είχε καταργηθεί με το άρθρο 20 του ν. 3708/2008 (Α΄ 210) ως εξής:

8.α. Τα αθλητικά σωματεία, Α.Α.Ε. ή Τ.Α.Α. οφείλουν να μισθώνουν το μαζικό μέσο μεταφοράς που πρόκειται να χρησιμοποιήσουν οι οπαδοί τους μέλη Λεσχών Φίλων, προκειμένου να προσέλθουν ή να αποχωρήσουν οργανωμένα από μία αθλητική συνάντηση. Ως οργανωμένη μετακίνηση νοείται και η καθ’ οιονδήποτε τρόπο οργάνωση ταυτόχρονης μετακίνησης με περισσότερα μεταφορικά μέσα ιδιωτών, αν η έκταση και η μορφή της μετακίνησης αυτής προσιδιάζει σε μαζική μετακίνηση οπαδών για την παρακολούθηση αθλητικής συνάντησης της ομάδας τους σε αντίπαλη έδρα. Με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, ύστερα από γνώμη της Δ.Ε.Α.Β. και της ΕΛ.ΑΣ., μπορεί, εάν συντρέχουν σοβαροί λόγοι διαφύλαξης της δημόσιας τάξης, να απαγορεύεται η οργανωμένη μετακίνηση φιλάθλων.

Κατά τις μετακινήσεις αυτές το οικείο αθλητικό σωματείο, Α.Α.Ε. ή Τ.Α.Α. διαθέτει το αναγκαίο προσωπικό ασφαλείας, το οποίο επιβαίνει στο ως άνω μαζικό μέσο μεταφοράς για τη συνοδεία των φιλάθλων. Η αναλογία του αριθμού του προσωπικού ασφαλείας με τους ανά μεταφορικό μέσο μετακινούμενους φιλάθλους δεν επιτρέπεται, σε κάθε περίπτωση, να είναι μικρότερη του 1:20. Ο φορέας εκμετάλλευσης μαζικού μέσου μεταφοράς υποχρεούται να αρνείται τη χρήση του για τον ανωτέρω σκοπό, εφόσον δεν συντρέχουν οι ως άνω προϋποθέσεις. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Προστασίας του Πολίτη και Πολιτισμού και Τουρισμού, προσδιορίζονται τα μαζικά μέσα μεταφοράς για τα οποία ισχύει η εν λόγω υποχρέωση, καθορίζεται το ελάχιστο περιεχόμενο μιας τέτοιας σύμβασης, οι αναγκαίες εγγυήσεις για τη μη φθορά του μαζικού μέσου και κάθε άλλο σχετικό θέμα.

Πλέον, οι διοικήσεις είναι αυτές που θα πληρώνουν τις εκτός έδρας εκδρομές. Η συγκεκριμένη διάταξη είναι αρκετά ανοιχτή σε ερμηνείες μια και ως οργανωμένη μετακίνηση θα θεωρείται η μαζική μετακίνηση με ιδιωτικά μέσα μεταφοράς. Ας τα δούμε όμως έναν ένα: α) Αν η διοίκηση πληρώνει τα πούλμαν, θα μιλάμε για πολλές και ωραίες εκδρομές διαφόρων οπαδών ανά την Ελλάδα μιας και το κόστος θα περιορίζεται στο εισιτήριο του αγώνα και τα προσωπικά διατροφικά έξοδα. Αυτό βοηθά ιδιαίτερα τις “μικρές” ομάδες αφού οι κερκίδες θα γεμίζουν με φιλοξενούμενους που σε αντίθετη περίπτωση δεν θα μπορούσαν να έρθουν τόσοι πολλοί (αναλογικά με τις αντίστοιχες μετακινήσεις των “μεγάλων” ομάδων) εξαιτίας του κόστους της εκδρομής. β) Αν η διοίκηση αρνηθεί να πληρώσει τα πούλμαν, οι οπαδοί μπορούν να πάνε μόνοι τους αλλά όχι με μαζικό μέσο μεταφοράς παρά μόνο με τα αυτοκίνητά τους. Σε αυτή την περίπτωση δεν προβλέπεται από τη συγκεκριμένη διάταξη η χρήση πούλμαν από τους οπαδούς. Ίσως να θεωρείται αυτονόητο ότι θα μπορούν να μετακινούνται και με αυτόν τον τρόπο αλλά από την άλλη αφήνεται και ένα παραθυράκι που μπορεί να ερμηνεύεται ποικιλοτρόπως. Για παράδειγμα θα μπορούσε η αστυνομία να πει “Αφού η διοίκηση δεν μίσθωσε το πούλμαν, να πάτε με τα αυτοκίνητά σας. Αυτό προβλέπει ο νόμος λέγοντας μεταφορικά μέσα ιδιωτών”. Έτσι, το κόστος της εκδρομής ανεβαίνει, η μετακίνηση στην έδρα του αντιπάλου γίνεται με πολλά περισσότερα μέσα μεταφοράς από ότι με τα πούλμαν που είναι και πιο ελεγχόμενα. Άρα η αστυνομία μπορεί ανά πάσα στιγμή να απαγορεύσει μία τέτοια οργανωμένη μετακίνηση επειδή θα συντρέχουν σοβαροί λόγοι διαφύλαξης της δημόσιας τάξης. γ) Η τελευταία πρόταση της πρώτης παραγράφου ισχύει ήδη εδώ και χρόνια. Ακόμα και σε περιπτώσεις που οι διοικήσεις παρείχαν εισιτήρια στους φιλοξενούμενους οπαδούς, η αστυνομία απαγόρευσε τη μετακίνησή τους με πρόσχημα την αδυναμία της να εγγυηθεί την ομαλή διεξαγωγή του αγώνα. Ασφαλώς και η συγκεκριμένη τακτική εφαρμόστηκε και σε παιχνίδια που δεν χαρακτηρίζονται ως ντέρμπι. Πλέον και με τον τρόπο που θα (ή δεν θα) διεξάγονται οι οργανωμένες μετακινήσεις, η αστυνομία θα έχει ακόμα μεγαλύτερο ρόλο στο να τις επιτρέπει ή να τις απαγορεύει. Ουσιαστικά δηλαδή θα απαγορεύεται να μετακινείσαι μέσα στην ίδια σου τη χώρα, αν δεν έχεις πάρει προηγουμένως άδεια  από την αστυνομία! Θυμηθείτε απλά τι συνέβη πριν δύο χρόνια σε αγώνα κυπέλλου με τα μπλόκα της αστυνομίας και τον έλεγχο ταυτοτήτων σε οπαδούς του ΠΑΟΚ έξω από τα Γιάννινα…

Στη δεύτερη παράγραφο αυτό που διαφοροποιεί πλέον την οργανωμένη μετακίνηση σε σχέση με παλιότερα είναι και η παρουσία προσωπικού ασφαλείας που θα μισθώνεται από τη διοίκηση. Τουλάχιστον ένας σεκιουριτάς ανά 20 οπαδούς θα είναι η αναλογία. Αυτό σημαίνει ότι η ασφαλής μετακίνηση περνά και αυτή στα χέρια των διοικήσεων αποπλέκοντας τουλάχιστον φανερά την αστυνομία. Τον τελευταίο ένα χρόνο -και με αφορμή την κρίση και τα “αλόγιστα” ποσά που ξοδεύει το κράτος εδώ και εκεί- έχουν δει το φως της δημοσιότητας διάφορα δημοσιεύματα που αναφέρονται στο πόσο κοστίζει μία αθλητική Κυριακή. Παράλληλα συζητιόταν και το γεγονός της πληρωμής των αστυνομικών από τις ίδιες τις διοικήσεις μιας και προστατεύουν το δικό τους “προϊόν” και δεν χρειάζεται το κράτος να πληρώνει και εκεί. Να που τώρα θεσμοθετείται και αυτό. Όμως, μας φαίνεται τουλάχιστον αδιανόητο να γίνονται οργανωμένες εκδρομές χωρίς την, έστω και διακριτική, παρουσία της αστυνομίας. Δεν είμαστε δα και τόσο Ευρωπαίοι…

β. Η διενέργεια οργανωμένης μετακίνησης οπαδών από μη δικαιούμενους προς τούτο ή η παραβίαση της απαγόρευσης οργανωμένης μετακίνησης επισύρει για τον διοργανωτή της μετακίνησης, τον ιδιοκτήτη, εφόσον γνώριζε ότι διαθέτει το μεταφορικό του μέσο για παρανόμως οργανωθείσα μετακίνηση, το μισθωτή του μεταφορικού μέσου και τον οδηγό αυτού ποινή φυλάκισης μέχρι τριών ετών και χρηματική ποινή. Αν η συντελεσθείσα παράνομη μετακίνηση έχει ως συνέπεια τη δημιουργία σοβαρών επεισοδίων ή άλλων πράξεων βίας που τιμωρούνται σύμφωνα με το άρθρο 41ΣΤ του ν. 2725/1999, ο διοργανωτής της μετακίνησης και ο χρήστης του μεταφορικού μέσου τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών. Οι εν γνώσει τους μετέχοντες σε παράνομα οργανωμένη μετακίνηση οπαδών τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης μέχρι ενός έτους και χρηματική ποινή. Σε περίπτωση υποτροπής ή εάν κατά την μετακίνηση βρέθηκαν όπλα, εύφλεκτες ύλες, εκρηκτικά, ναρκωτικές ουσίες και γενικώς αντικείμενα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διατάραξη της ομαλής διεξαγωγής αθλητικής εκδήλωσης, η ποινή που επιβάλλεται στους κατέχοντες αυτά για τις πράξεις των προηγούμενων περιπτώσεων δεν μετατρέπεται σε χρηματική, δεν αναστέλλεται και δεν συγχωνεύεται με ποινές που επιβάλλονται για άλλες πράξεις.

Έτσι, λοιπόν, σε περίπτωση που κάποιοι ταξιδέψουν μέσα στη χώρα τους, για να δουν την ομάδα τους, χωρίς την άδεια της αστυνομίας θα φυλακίζονται και θα πληρώνουν και χρηματικό πρόστιμο. Άρα, οι μετακινήσεις ή θα γίνονται οργανωμένα και με τη σύμφωνη γνώμη των αστυνομικών άρχων ή δεν θα γίνονται καθόλου. Αυτό βέβαια ίσχυσε για λίγους μήνες και πριν δύο χρόνια αλλά όχι ως νόμος, όπως τώρα. Τότε οι οπαδοί βρήκαν τρόπο να ξεπεράσουν τα όποια εμπόδια. Τώρα όμως θα υπάρχουν και ποινές φυλάκισης. Το παράλογο της υπόθεσης είναι ότι οι εν γνώσει τους μετέχοντες σε παράνομα οργανωμένη μετακίνηση οπαδών θα τιμωρούνται με φυλάκιση. Άρα αν κάποιοι ισχυριστούν ότι δεν ήξεραν ότι πάνε στον αγώνα αλλά  φιλική εκδρομή δεν θα τιμωρούνται; Μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι ήταν υπό την επήρρεια ουσιών, όταν πήρε την απόφαση και δεν ήξερε σε τι συναινούσε; Ή μήπως οι δικαστικές και αστυνομικές αρχές θα κάνουν ένα σωρό ανακριτικές ερωτήσεις μέχρι να βγάλουν άκρη; Και ο παραλογισμός συνεχίζεται. Μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι δεν είχε γνώση των όπλων και των ναρκωτικών που είχε το αμάξι; Είναι δυνατόν να φυλακίζεσαι χωρίς αναστολή επειδή σου βρήκαν μικροποσότητα ναρκωτικών; Άραγε, οι φωτοβολίδες και τα καπνογόνα θα θεωρούνται όπλα, εύφλεκτες ύλες, εκρηκτικά και γενικώς αντικείμενα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διατάραξη της ομαλής διεξαγωγής αθλητικής εκδήλωσης ή αντικείμενα που ομορφαίνουν την αθλητική ατμόσφαιρα; Υπάρχει γενικά τεκμήριο αθωότητας ή είμαστε εκ των πραγμάτων καταδικασμένοι;

γ. Ανεξαρτήτως της ποινής των ανωτέρω υπό στοιχείο β΄ διατάξεων της παρούσας παραγράφου, στον ιδιοκτήτη του μέσου μεταφοράς επιβάλλεται, με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη, διοικητικό πρόστιμο από πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ έως ογδόντα χιλιάδες (80.000) ευρώ και αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας για έξι (6) μήνες.

Και για να είμαστε σίγουροι ότι κάτι θα κερδίσει και το κράτος από όλη αυτή τη διαδικασία, ας βάλουμε και ένα υπέρογκο χρηματικό ποσό για τον ιδιοκτήτη του μέσου. Άλλωστε, όταν οι μισθοί πέφτουν στα τάρταρα και η ανεργία φτάνει στα ουράνια, είναι λογικό να καλείσαι να πληρώσεις δεκάδες χιλιάδες ευρώ επειδή απλά ήθελες να δεις την ομάδα σου…

Άρθρο 8

Λέσχες Φίλων των Αθλητικών Σωματείων, Τ.Α.Α. ή Α.Α.Ε.

[…]

  1. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ. Προκειμένου το αρμόδιο πρωτοδικείο να προβεί στην αναγνώριση Λέσχης ως σωματείου, απαιτείται, πλέον των όσων προβλέπονται από τον Α.Κ.:

α) να επισυναφθούν στην αίτηση αναγνώρισης:

αα) γραπτή συναίνεση της διοίκησης του οικείου αθλητικού σωματείου, του Τ.Α.Α. ή της Α.Α.Ε.,

[…]

Σε αυτή την παράγραφο καταργείται οριστικά η αυτονομία -με τις όποιες ιδιαιτερότητες έχει στον ελλαδικό χώρο- του συνδέσμου. Εφεξής κάθε σύνδεσμος είναι υποχρεωμένος να παίρνει άδεια από τη διοίκηση της ομάδας που υποστηρίζει για να λειτουργήσει. Τα πράγματα όμως είναι πολύ πιο περίπλοκα από όσο φαίνονται. Αν οι οπαδοί βρίσκονται σε κόντρα με τη διοίκηση πώς θα πάρουν άδεια; Αν η διοίκηση δεν δίνει την άδεια, μέχρι ποιο σημείο μπορεί να φτάσει η κόντρα; Αν η διοίκηση δώσει άδεια μόνο σε αυτούς που θέλει (“τσάτσοι της διοίκησης” ονομάζονται αυτοί στη γλώσσα του πετάλου), πόσο θα εκτραχυνθεί η κατάσταση στους κόλπους των οργανωμένων οπαδών; Θα αγοράζουν μεμονωμένα εισιτήρια σε συγκεκριμένη θύρα οι “μη εξουσιοδοτημένοι” οπαδοί; Ή μήπως θα γραφτούν μέλη στη λέσχη που θα εξασφαλίσει την άδεια και θα την αλώσουν “από τα μέσα”; Αν οι οπαδοί πάρουν την άδεια αλλά αλλάξει η διοίκηση της ομάδας μεσούσης της περιόδου; Ο παραλογισμός είναι φανερός. Είναι σαν να ζητάμε από τους εργαζόμενους να πάρουν άδεια από τον εργοδότη τους για να φτιάξουν σωματείο. Ρε λέτε;

  1. ΒIΒΛΙΑ. Κάθε Λέσχη τηρεί υποχρεωτικά Βιβλίο Μητρώου Μελών και Βιβλίο Εσόδων − Εξόδων, τα οποία, πριν από τη χρήση τους, θεωρούνται από τον οικείο Περιφερειάρχη ή από άλλο εξουσιοδοτημένο από αυτόν όργανο. Όταν διενεργεί πράξεις παράδοσης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών, που υπάγονται στο Φόρο Προστιθέμενης Αξίας ή στη φορολογία εισοδήματος, τηρείται για τις πράξεις αυτές θεωρημένο από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. Βιβλίο Εσόδων − Εξόδων και σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 2 του Κ.Β.Σ. (π.δ.186/1992 − Α΄ 84) έχει για τις πράξεις αυτές όλες τις υποχρεώσεις που ορίζονται από τις διατάξεις του ίδιου Κώδικα για τον επιτηδευματία.

Να λοιπόν που μετά τις εξευτελιστικές μειώσεις μισθών και συντάξεων, την αύξηση του ΦΠΑ, τις απολύσεις και τα τόσα νέα δημοσιονομικά μέτρα ήρθε και η σειρά των οπαδικών στεκιών να συμβάλλουν στη διάσωση της ελληνικής οικονομίας. Τα έσοδα-έξοδα του κάθε συνδέσμου θα υπάγονται σε πλήρη έλεγχο. Όσοι ανήκουμε, ανήκαμε ή έχουμε απλά επαφή με συνδέσμους γνωρίζουμε ότι η διαφάνεια των οικονομικών αποτελεί πάντα είτε λόγο διάλυσης του συνδέσμου για λεφτά που φαγώθηκαν είτε αιτία καλοζωίας κάποιων μελών του αλλά παράλληλα και το πιο σημαντικό είναι ο λόγος που υπάρχει ο σύνδεσμος. Τα λεφτά από τα διάφορα οπαδικά αξεσουάρ (από αναπτήρες μέχρι μπουφάν), τις μπύρες και τους καφέδες αλλά και τα “καπέλα” των εισιτηρίων βοηθούν το σύνδεσμο να λειτουργεί και απλά να επιβιώνει. Οι σύνδεσμοι δεν είναι εταιρείες, δεν έχουν αφεντικά και υπαλλήλους, δεν λειτουργούν με σκοπό το κέρδος. Άρα τι ακριβώς θα φορολογείται;

  1. ΓΡΑΦΕΙΑ−ΕΝΤΕΥΚΤΗΡΙΑ. Η Λέσχη ή παραρτήματά της μπορεί να έχει γραφεία ή εντευκτήρια, ύστερα από άδεια της αρμόδιας αστυνομικής αρχής, η οποία χορηγείται, εφόσον προσκομισθεί σε αυτήν αντίγραφο του εγκεκριμένου κατά τον παρόντα νόμο καταστατικού, πρόσφατο πιστοποιητικό εγγραφής της Λέσχης στο βιβλίο σωματείων του οικείου Πρωτοδικείου και έχει ορισθεί υπεύθυνος για τη λειτουργία του γραφείου ή εντευκτηρίου. Η άδεια εκδίδεται στο όνομα του υπεύθυνου για τη λειτουργία του γραφείου ή εντευκτηρίου, ισχύει για δύο χρόνια και ανανεώνεται με τους ίδιους όρους με τους οποίους χορηγείται. Η αστυνομική αρχή προβαίνει υποχρεωτικά στη σφράγιση κάθε χώρου που, χωρίς την ανωτέρω άδεια, στεγάζει με οποιονδήποτε τρόπο τη λειτουργία γραφείων ή εντευκτηρίων Λέσχης ή άλλες δραστηριότητες ενίσχυσης ή υποστήριξης αθλητικού σωματείου, Τ.Α.Α ή Α.Α.Ε. από ομάδες ή ενώσεις φυσικών προσώπων που δεν αποτελούν σωματείο (άρθρο 107 Α.Κ.), έστω κι αν ο χώρος λειτουργεί στο όνομα τρίτου προσώπου ή την εκμετάλλευσή του έχει τρίτο πρόσωπο. Όποιος λειτουργεί τα ως άνω γραφεία ή εντευκτήρια χωρίς άδεια της αρμόδιας αστυνομικής αρχής ή παραβιάζει τη σφραγίδα που έθεσε η αστυνομική αρχή στους χώρους αυτούς τιμωρείται με την ποινή που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 178 του Ποινικού Κώδικα.

Σαφήνεια αλλά και ασάφειες. Άντε να πούμε ότι καταλαβαίνουμε πως θα σφραγίζονται τα μέρη που δεν έχουν άδεια να λειτουργούν ως λέσχες αλλά το πράττουν. Ποια είναι όμως αυτά τα μέρη και ποιες οι δραστηριότητες ενίσχυσης ή υποστήριξης; Αν μαζευτούμε σε ένα καφενείο να δούμε την ομάδα και παράλληλα συζητάμε για το πως θα πάμε εκδρομή την άλλη Κυριακή, θα κλείσει το καφενείο επειδή δεν έχει άδεια; Ναι, λέει ο νόμος! Άρα θα απαγορεύεται να συζητάμε σε ιδιωτικούς χώρους δημόσιας χρήσης. Αν όμως μαζευτούμε σε ένα πάρκο ή σε πλατεία, θα μπορούμε να συζητούμε παρόμοια θέματα ή τα πάντα θα πρέπει να γίνονται στη Λέσχη; Μπορεί οι συγκεκριμένες υποθέσεις μας να είναι τραβηγμένες αλλά από την άλλη και ο ίδιος ο νόμος δεν είναι εντελώς ξεκάθαρος.

  1. ΕΤΗΣΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ. Κάθε Λέσχη υποχρεούται μέσα στο μήνα Ιούλιο κάθε έτους να υποβάλει στη Γ.Γ.Α. ή σε άλλο εξουσιοδοτημένο από αυτήν όργανο της κεντρικής ή της περιφερειακής διοίκησης, καθώς και στην οικεία Α.Α.Ε. ή Τ.Α.Α. ή σωματείο:

α) επίσημο αντίγραφο του Μητρώου Μελών,

[…]

Θα πραγματοποιείται δηλαδή φακέλωμα των οπαδών-μελών της λέσχης στο οποίο θα έχει πρόσβαση κάθε ανώτερη αρχή όπως φαίνεται και παρακάτω.

Άρθρο 9

Ειδικές υποχρεώσεις και ευθύνες των Λεσχών Φίλων των Αθλητικών Σωματείων, Τ.Α.Α. ή Α.Α.Ε.

  1. Στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 41Δ του ν. 2725/1999, που προστέθηκε με το άρθρο 5 του ν. 3057/ 2002, όπως αυτή τροποποιήθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 4 του ν. 3262/2004, προστίθενται εδάφια ως εξής:

≪Τα οικεία αθλητικά σωματεία, οι Α.Α.Ε. και τα Τ.Α.Α., σε περίπτωση παράνομων πράξεων βίας κατά προσώπων ή πραγμάτων που τελέσθηκαν από μέλη Λέσχης φίλων τους, υποχρεούνται να διευκολύνουν το έργο των αστυνομικών αρχών με τη γνωστοποίηση σε αυτές των στοιχείων της ταυτότητας των υπαιτίων και, αν οι πράξεις αυτές έγιναν κατά τη διάρκεια αθλητικής εκδήλωσης στον οποίο μετείχε το αθλητικό σωματείο ή Α.Α.Ε. ή Τ.Α.Α. ή κατά τη διάρκεια οργανωμένης μετακίνησης για την παρακολούθηση τέτοιας εκδήλωσης, ευθύνονται με τα πρόσωπα αυτά εις ολόκληρον για τη ζημία που προξένησαν σε τρίτους. Τα ως άνω αθλητικά σωματεία, οι Α.Α.Ε. και τα Τ.Α.Α. έχουν, μετά την καταβολή της αποζημίωσης, δικαίωμα αναγωγής κατά των υπαιτίων

Βλέπουμε λοιπόν που ακριβώς χρησιμεύει η ετήσια υποβολή στοιχείων. Θα είναι μία βάση δεδομένων από την οποία θα αντλούνται πληροφορίες κάθε φορά που θα τελούνται παραβατικές συμπεριφορές. Επιπλέον, οι ευθύνες των επεισοδίων μετακυλίονται και στη διοίκηση. Μέχρι τώρα υπήρχαν συχνότατα νουθεσίες για τα καπνογόνα και τα πρόστιμα που επιφέρουν ή για την αποφυγή επεισοδίων και το ενδεχόμενο διεξαγωγής αγώνα κεκλεισμένων των θυρών. Πλέον, ότι και να συμβεί θα είναι συνυπεύθυνη και η διοίκηση (αυτός είναι και ο λόγος της φημολογούμενης  αποχώρησης του Μαρινάκη από τη διοίκηση του ΟΣΦΠ) άρα θα αλλάξει και η στάση της απέναντι στους οπαδούς. Κανένας παράγοντας δεν θέλει να πληρώνει συνεχώς πρόστιμα, να παίζει σε άδειο γήπεδο ή να αναλαμβάνει επιπλέον ευθύνες που επισύρουν δικαστήρια.

≪11. Εάν μέλη Λέσχης φίλων αθλητικού σωματείου, Α.Α.Ε. ή Τ.Α.Α. κινήθηκαν οργανωμένα και ενήργησαν πράξεις βίας κατά προσώπων ή πραγμάτων ή δεν συμμορφώθηκαν με τις αποφάσεις της αρμόδιας αρχής κατά τη μετάβασή τους σε γήπεδο ή σε χώρο γηπέδου ή κατά την αποχώρησή τους μετά τη λήξη αθλητικής εκδήλωσης, απαγορεύεται στο οικείο αθλητικό σωματείο Α.Α.Ε. ή Τ.Α.Α. να οργανώσει ομαδική μετακίνηση για τους επόμενους αγώνες της αγωνιστικής περιόδου. Αν υπολείπονται λιγότεροι από πέντε (5) αγώνες, η ως άνω απαγόρευση εκτείνεται και για τους πέντε (5) πρώτους εκτός έδρας αγώνες της επόμενης αγωνιστικής περιόδου στην οποία συμμετέχει το οικείο αθλητικό σωματείο ή Τ.Α.Α. ή Α.Α.Ε.. Στα μέλη της διοίκησης και στους εκπροσώπους αθλητικού σωματείου, Α.Α.Ε. ή Τ.Α.Α. που παραβιάζουν την πιο πάνω απαγόρευση επιβάλλεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών (3) μηνών

Εξοντωτικές ποινές για ακόμα μία φορά θα είναι η “λύση”. Αν δηλαδή γίνει το παραμικρό σε κάποια από τις πρώτες εκδρομές, δεν θα ξανακάνεις εκδρομή όλη τη χρονιά. Άσχετα αν ότι έγινε μπορεί και να προκλήθηκε από την αστυνομία ή οι φιλοξενούμενοι να βρισκόταν σε άμυνα ύστερα από επίθεση των γηπεδούχων οπαδών. Δεν υπάρχει δηλαδή η παραμικρή περίπτωση υπεράσπισης. Εξίσου παράλογος είναι και ο μπακαλίστικος λογιστικός συμψηφισμός του αν μένουν λιγότεροι από πέντε αγώνες η ποινή να μεταφέρεται και την επόμενη χρονιά.

Άρθρο 10

Απαγόρευση εισόδου στα γήπεδα

Στο άρθρο 41Δ του ν. 2725/1999, όπως τροποποιείται με τον παρόντα νόμο, προστίθεται παράγραφος 19 ως εξής:

≪19. Οι διοικήσεις των διοργανωτριών αρχών των πρωταθλημάτων και των γηπεδούχων ομάδων έχουν δικαίωμα με απόφασή τους να απαγορεύουν αιτιολογημένα την είσοδο σε συγκεκριμένη αθλητική εκδήλωση σε κάθε πρόσωπο, το οποίο, κατ’ εκτίμηση των περιστάσεων και της συμπεριφοράς του, ενδέχεται να δημιουργήσει επεισόδια σε αυτή και ιδίως σε πρόσωπα που έχουν παραβιάσει τους κανονισμούς ασφαλείας ή κρίνονται ύποπτα διάπραξης αδικημάτων σχετιζόμενων με τη βία στα γήπεδα ή αρνούνται τη σωματική έρευνα από το προσωπικό ασφαλείας των γηπέδων ή βρίσκονται υπό την επήρεια ουσιών και αλκοόλ. Η απόφαση αυτή, η οποία πρέπει να εδράζεται σε αντικειμενικά στοιχεία, γνωστοποιείται στην επιτόπια αστυνομική δύναμη

“Τι γράφει η ταυτότητά σου; Λακωνία; Δεν μπαίνεις! Δεν μπαίνεις!” φώναζε ο Γιάννης Ζουγανέλης στον Σάκη Μπουλά στην ταινία “Ας περιμένουν οι γυναίκες”. Έτσι και εδώ. Αντιμίλησες στον αστυνομικό ή στον σεκιουριτά; Δεν μπαίνεις! Ήπιες μπύρες πριν τον αγώνα γιατί γουστάρεις τη φάση; Δεν μπαίνεις! Είσαι ολίγον ατημέλητος με αντεργκράουντ εμφάνιση; Δεν μπαίνεις! Βέβαια η απόφαση πρέπει να εδράζεται σε αντικειμενικά κριτήρια χωρίς όμως αυτά να καταγράφονται. Και αν η επήρεια ουσιών είναι εμφανής, τι θα γίνεται με αυτούς που “κατ” εκτίμηση” θα μένουν απ” έξω; Πόσο εύκολο είναι με ένα απλό face control να μένουν απ” έξω οι δήθεν ενοχλητικοί επειδή δεν είναι αρεστά τα μούτρα τους;

Και κάπου εδώ τελειώνουμε προς το παρόν. Μένει να δούμε το νόμο να εφαρμόζεται και θα τα ξαναπούμε τότε.

kontonis

1of10