Ύαινες, γύπες και πρόσφυγες

Έριδες για το μεγαλύτερο μερίδιο της πίτας στην εκμετάλλευση προσφύγων

| 21/09/2015

Στα δικαστήρια έφτασαν ΚΤΕΛ, ταξί και τουριστικά λεωφορεία στην Καβάλα, ερίζοντας για το ποιος θα βγάλει λεφτά από τους ταλαιπωρημένους πρόσφυγες που, αφού επιβιώσουν από τα κύματα του Αιγαίου και τα φουσκωτά ή τα σαπιοκάραβα των διακινητών, προσπαθούν με κάθε τρόπο να φτάσουν στα σύνορα για να μετακινηθούν προς την κεντρική και βόρεια Ευρώπη.

Οι ιδιοκτήτες του σωματείου ραδιοταξί της Καβάλας προσέφυγαν κατά της διοίκησης του αστικού ΚΤΕΛ, διαμαρτυρόμενοι για την απόφασή της να μεταφέρει από το λιμάνι της πόλης, προς το σταθμό του υπεραστικού ΚΤΕΛ Σύρους πρόσφυγες. Το σωματείο ραδιοταξί κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα, επισημαίνοντας ότι το αστικό ΚΤΕΛ δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις του νόμου για τη μετακίνηση των προσφύγων, καθώς τόσο η αποβίβαση όσο και επιβίβαση γίνονταν από χώρο που δεν υπήρχε αφετηρία.

Είχε προηγηθεί ανακοίνωση του Συνδέσμου Πρακτόρων Τουρισμού Μακεδονίας – Θράκης, που ζητούσε να διεξαχθεί έρευνα για τις συνθήκες μεταφοράς περίπου 1.000 προσφύγων από το λιμάνι της Καβάλας προς την Ειδομένη, καθώς «τα τοπικά ΚΤΕΛ, αστικό και υπεραστικό, υπέκλεψαν μεταφορικό έργο από τα τουριστικά λεωφορεία και τα ταξί». Πρακτικώς, κατηγορούν τα ΚΤΕΛ ότι «στέρησαν» από τους πρόσφυγες (γιατί προφανώς αυτό τους μάρανε) την δυνατότητα επιλογής νόμιμου μέσου, για να φτάσουν στον προορισμό τους. Καταγγέλλουν δε, ότι αν και οι πρόσφυγες πλήρωσαν (να το σημειώσουμε αυτό, ΠΛΗΡΩΣΑΝ, όπως πληρώνουν οι περισσότεροι εξ αυτών, κυρίως από τη Συρία, σχεδόν για όλες τις μετακινήσεις τους για να τελειώνουμε και με τον οχετό των διαφόρων ανθρωποειδών), δεν πήραν απόκομμα εισιτηρίου (κοινώς, κάποιοι τσέπωσαν λεφτά που δεν φαίνονται). Καταγγέλλουν επίσης, ότι τα ΚΤΕΛ δεν ακολούθησαν το προβλεπόμενο δρομολόγιο (δεν είναι σαφές σε τι επηρεάζει αυτό τους πρόσφυγες) και ότι τα υπεραστικά ΚΤΕΛ δεν τους έκαναν στάση στη Θεσσαλονίκη, αλλά τους μετέφεραν απευθείας στην Ειδομένη από την Καβάλα.

Και επειδή, ως γνωστόν, ενίοτε δεν υπάρχει τίποτε πιο απίθανα παράλογο από το «γράμμα του νόμου» χωρίς το «πνεύμα του», το  Πταισματοδικείο Καβάλας εξέδωσε απόφαση με την οποία απαγορεύει στα λεωφορεία του αστικού ΚΤΕΛ να μεταφέρουν τους Σύρους πρόσφυγεςΣτην εν λόγω απόφαση τονίζεται ότι το αστικό ΚΤΕΛ δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις του νόμου για τη μετακίνηση των προσφύγων καθώς «τόσο η αποβίβαση όσο και επιβίβαση γίνονταν από χώρο που δεν υπήρχε αφετηρία, ενώ δεν υπήρχε καθορισμένη – εγκεκριμένη γραμμή από το λιμάνι προς το σταθμαρχείο του υπεραστικού ΚΤΕΛ»… Διότι το πρόβλημα των προσφύγων ως γνωστόν είναι αν το δρομολόγιο που θα κάνουν ξεκινά από την εγκεκριμένη αφετηρία και ακολουθεί συγκεκριμένη διαδρομή!

metanastes-skopia-treno

Σε εξίσου …λογικά πλαίσια κινείται και η απάντηση του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου του υπεραστικού ΚΤΕΛ Καβάλας, Παναγιώτη Τσεντεμεΐδη, ο οποίος υποστήριξε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι όλα έγιναν νόμιμα και ότι οι πρόσφυγες δεν αποβιβάστηκαν στον σταθμό των υπεραστικών ΚΤΕΛ, όπως ακούστηκε, αλλά σε κανονική στάση αστικών λεωφορείων, η οποία απέχει 150 μέτρα από τον σταθμό. «Δεν ήρθε αστικό μέσα στο ΚΤΕΛ. Ρωτήστε όποιον θέλετε. Το θέμα δημιουργήθηκε, εκτιμά, επειδή οι πρόσφυγες επιβιβάστηκαν σε αστικά μέσα στο λιμάνι» και προσθέτει ότι τη συγκεκριμένη ημέρα υπήρξαν ως επιβατικό κοινό 1550 πρόσφυγες και 150 άλλοι ταξιδιώτες και «τα ΚΤΕΛ έκοψαν 1118 εισιτήρια. Οι άλλοι έφυγαν με τουριστικά λεωφορεία».

Όπως είπε, η μοναδική συνεργασία που είχε το υπεραστικό ΚΤΕΛ Καβάλας ήταν αυτή με τα ΚΤΕΛ Κιλκίς, η οποία είναι απολύτως νόμιμη, αφού προβλέπεται από τον νόμο και καλύπτεται από ιδιωτικό συμφωνητικό. «Πήγαν εκεί πέντε λεωφορεία (από το ΚΤΕΛ Καβάλας), τα οποία μετέφεραν μόνο πρόσφυγες, επειδή το ΚΤΕΛ Κιλκίς δεν είχε διαθέσιμα οχήματα» σημείωσε ο κ. Τσεντεμεΐδης.

Και όλο αυτό συμβαίνει την ώρα που εκατοντάδες συνεχίζουν να θαλασσοπνίγονται στο Αιγαίο αλλά και στα ανοιχτά της Ιταλίας, που τα κύματα ξεβράζουν άψυχα κορμιά παιδιών στην Τουρκία, που χιλιάδες πρόσφυγες γίνονται «μπαλάκι» ντροπής μεταξύ Κροατίας, Ουγγαρίας , Σερβίας,  και γενικότερα στα Βαλκάνια, και αντιμετωπίζονται σαν ζώα με γκλομπς, σπρέι πιπεριού, διακρυγόνα και πάνω από όλα ΑΠΑΝΘΡΩΠΙΑ.

Και η ξεφτίλα συνεχίζεται…

Η αστυνομία της Μυτιλήνης συνέλαβε 30χρονο να μεταφέρει σε αγροτικό αυτοκίνητο 14 εξωλέμβιους κινητήρες που είχε …«δανειστεί» από σκάφη που μετέφεραν  πρόσφυγες στο νησί. Πρόκειται για το πολλοστό τέτοιο περιστατικό στην Λέσβο, ενώ γνωστά έχουν γίνεται τέτοια περιστατικά και στη Σάμο. Εννοείται ότι οι μηχανές αυτές στη συνέχεια μοσχοπωλούνται εκ νέου και μάλιστα εντελώς «μαύρα».

Είχε προηγηθεί η δημόσια και επίσημη καταγγελία του δημάρχου Λέσβου, Σπύρου Γαληνού, για αλλεπάλληλα κρούσματα εκμετάλλευσης και αισχροκέρδειας, αλλά ακόμη και κλοπών σε βάρος των ταλαίπωρων αυτών ανθρώπων που παλεύουν για την ζωή τους. Ο Σπύρος Γαληνός σε κοινή επιστολή του στη Διεύθυνση Εμπορίου, στη Δ.Ο.Υ. Μυτιλήνης, στο Σ.Δ.Ο.Ε., στην Αστυνομική Διεύθυνση Λέσβου, στο Λιμεναρχείο Μυτιλήνης και στην Επιθεώρηση Εργασίας, ζητά την άμεση παρέμβασή τους προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι περιπτώσεις υπερτιμημένης διάθεσης προϊόντων & υπηρεσιών. Ο κ. Γαληνός ζητά την διαρκή κινητοποίηση και παρουσία των παραπάνω ελεγκτικών υπηρεσιών στους χώρους μετακίνησης των προσφύγων, προκειμένου να προστατευθούν οι ίδιοι αλλά και οι ντόπιοι από τους επιτήδειους.

Και επισημαίνει, και ορθώς, ότι δεν μπορεί η στάση ορισμένων λαμόγιων (όχι ακριβώς με αυτήν την ορολογία) να χαρακτηρίζει τους κατοίκους ενός νησιού που, συμπληρώνουμε εμείς, αν και δέχτηκε το μεγαλύτερο βάρος του προσφυγικού κύματος, σε μεγάλο βαθμό τους αντιμετώπισε.

Ανάμεσα στις δύο μεγάλες αγάπες, την ψυχολογία και τη δημοσιογραφία, την μία την σπούδασε και την άλλη την έκανε επάγγελμα. Καμβάς το διεθνές ρεπορτάζ. Eκεί που δυστυχώς οι ζωές γίνονται ακόμη αριθμοί. Αγαπημένη ερώτηση: γιατί. Αγαπημένο μέσο: οι λέξεις, γραπτές ή ραδιοφωνικές. Μετά κόπων και βασάνων, κατάφερε να ολοκληρώσει διδακτορική διατριβή, όπου αποπειράθηκε να συνδυάσει πολιτική φιλοσοφία και σύγχρονες εξελίξεις.