Κλειστά σχολεία, ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς και μνημόνιο 3

Το δημόσιο σχολείο στο στόχαστρο των μνημονιακών πολιτικών

| 19/09/2015

Γράφει: Δημήτρης Πολυχρονιάδης

Μας χωρίζουν μόλις λίγες ημέρες από το άνοιγμα των σχολείων που έγινε στις 11 Σεπτέμβρη και η τραγική πραγματικότητα που επικρατεί στα δημόσια σχολεία της χώρας αποτελεί πλέον κοινή παραδοχή μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας (εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών), αφού χιλιάδες σχολεία της χώρας παραμένουν ουσιαστικά κλειστά λόγω ελλείψεων – ανυπαρξίας εκπαιδευτικών που θα τα λειτουργήσουν.

Σε πολλές περιοχές της χώρας εκπαιδευτικοί εξαναγκάστηκαν να δεχτούν προσωρινές μετακινήσεις (Λακωνία κ.α.) προκειμένου να ανοίξουν σχολεία που δεν είχαν καθόλου εκπαιδευτικούς, ενώ ολόκληρες περιοχές της χώρας (Κρήτη, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Δυτική και Ανατολική Αττική κ.α.) παραμένουν άδειες από εκπαιδευτικούς, ως αυτή τη στιγμή, αναμένοντας την πρόσληψη των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, η οποία τοποθετείται χρονικά, σύμφωνα με δηλώσεις της υπηρεσιακής ηγεσίας του ΥΠΟΠΑΙΘ, μετά τις βουλευτικές εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου.

Υπό το καθεστώς των κοσμογονικών πολιτικών εξελίξεων και με τις  βουλευτικές εκλογές να διενεργούνται στις 20 Σεπτέμβρη είναι πλέον, απόλυτα βέβαιο ότι τόσο η έναρξη όσο και η εξέλιξη της φετινής σχολικής χρονιάς έγινε και θα γίνει με άπειρα και αξεπέραστα σε κάποιες περιπτώσεις προβλήματα για την ομαλή λειτουργία των σχολείων, με ό, τι αυτό σημαίνει για την ποιότητα της εκπαίδευσης.

Όμως, η τραγική πραγματικότητα που επικρατεί αυτή τη στιγμή στο χώρο της Δημόσιας Εκπαίδευσης επιχειρείται να αποκρυφτεί επιμελώς από την απερχόμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας (Μπαλτάς-Κουράκης) και την απερχόμενη νεομνημονιακή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.

Ως την ώρα που γράφονται οι γραμμές αυτές εκκρεμούν ακόμα οι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών, ενώ οι πιστώσεις που υπάρχουν για τις προσλήψεις αναπληρωτών προκειμένου να καλυφθούν τα χιλιάδες κενά (ξεπερνούν τις 25.000) εκπαιδευτικών που υπάρχουν και στις δυο βαθμίδες της εκπαίδευσης, ανέρχονται μόλις στις 16.000 με 17.000, αφήνοντας ακάλυπτα χιλιάδες κενά, όταν και εφόσον πραγματοποιηθούν οι προσλήψεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.  

Ιδιαίτερα στο χώρο της Π.Ε. η λειτουργία χιλιάδων Δημοτικών σχολείων ΕΑΕΠ βρίσκεται στον αέρα, λόγω έλλειψης ικανού αριθμού πιστώσεων για την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών ειδικοτήτων, χιλιάδες ολοήμερα τμήματα στα Δημοτικά σχολεία της χώρας απειλούνται με κλείσιμο, λόγω έλλειψης δασκάλων, ενώ πολλά ειδικά σχολεία και αντισταθμιστικές δομές εκπαίδευσης (τμήματα ένταξης, δάσκαλοι παράλληλης στήριξης κτλ.) είναι  βέβαιο ότι θα υπολειτουργήσουν ή θα καταργηθούν.

Η επέλαση των ρυθμίσεων του πρόσφατα ψηφισμένου από τη Βουλή των Ελλήνων (με τις ψήφους των βουλευτών της κυβέρνησης  ΣΥΡΙΖΑ–ΑΝΕΛ), 3ου μνημονίου και στη δημόσια εκπαίδευση και η πλήρης μετάλλαξη της πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης επιχειρείται αυτή τη στιγμή να καλυφθεί πίσω από την εξαγγελία των βουλευτικών εκλογών, τις δικαστικές προσφυγές συλλόγων αναπληρωτών, που εξαιτίας τους καθυστέρησε δήθεν η έκδοση της εγκυκλίου για τις προσλήψεις των αναπληρωτών, άλλα και με την παροιμιώδη ανικανότητα, η οποία δεν είναι καθόλου τυχαία, των παραγόντων και υπηρεσιών που βρίσκονται γύρω από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και υλοποιούν τις πολιτικές αυτές. 

Είναι προφανές ότι πίσω από όλα αυτά υπάρχει ένα συνεκτικό και υπολογισμένο σχέδιο οριστικής διάλυσης και μετάλλαξης της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης στο πλαίσιο της εφαρμογής των μνημονιακών δεσμεύσεων που επιβλήθηκαν από τους «εταίρους»-δανειστές και την Ε.Ε.

Έτσι, η «ανάσα» παιδαγωγικής ελευθερίας που βίωσαν οι εκπαιδευτικοί, με την προσωρινή αναστολή των διαδικασιών της «αξιολόγησης»-χειραγώγησης από τις 25 Ιανουαρίου 2015 έως τώρα, φαίνεται να μετατρέπεται σε εφιάλτης επαναφοράς της αξιολόγησης με τον πιο στυγνό και εξοντωτικό τρόπο για τους εκπαιδευτικούς, στη βάση των επιταγών και δεσμεύσεων του 3ου μνημονίου, ενώ οι πολυπόθητοι μαζικοί διορισμοί των προεκλογικών υποσχέσεων του ΣΥΡΙΖΑ για 7.000 εκπαιδευτικούς (σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπ/ση) έχουν ήδη πέσει στις 2.500 (κι αυτό σύμφωνα με δηλώσεις της απερχόμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας) με αδιευκρίνιστο το σύστημα διορισμού για τους μόνιμους εκπαιδευτικούς.

Στο ίδιο πνεύμα και πλαίσιο για λόγους προετοιμασίας της εκπαιδευτικής κοινότητας κινήθηκαν και οι πρόσφατες δηλώσεις του απερχόμενου υπουργού Παιδείας, Α. Μπαλτά, περί επιβάρυνσης του υποχρεωτικού ωραρίου των μόνιμων εκπαιδευτικών με μία–δύο ώρες παραπάνω, προκειμένου να καλυφθούν τα τεράστια κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό που υπάρχουν στα σχολεία προδιαγράφοντας ουσιαστικά, παρά τις διαψεύσεις από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας, τον τρόπο που θα λειτουργήσουν τα σχολεία τη φετινή σχολική χρονιά.

Το χειρότερο όλων είναι ότι με τις πολιτικές που ακολούθησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στην εκπαίδευση φαίνεται να ολοκληρώνεται ο στρατηγικού χαρακτήρας σχεδιασμός των επιτελείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για απογείωση και μονιμοποίηση του φαινόμενου της ελαστικής εργασίας στο χώρο του Δημόσιου Σχολείου, αφού αυτή τη στιγμή το ¼ των υπηρετούντων εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση είναι συμβασιούχοι (αναπληρωτές) με επισφαλείς σχέσεις εργασίας, απόλυτα απαραίτητοι για τη λειτουργία των δημόσιων σχολείων της χώρας.

Η έναρξη του σχολικού έτους 2015 – 2016 με όλα τα ανυπέρβλητα σε πολλές περιπτώσεις παραπάνω προβλήματα αποκάλυψαν για άλλη μια φορά την ένδεια και τα αδιέξοδα της πολιτικής της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ–ΑΝΕΛ  και στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης, αφού για να λειτουργήσει στοιχειωδώς χωρίς προβλήματα το δημόσιο σχολείο σήμερα έχει ανάγκη από μια σειρά μονομερών ενεργειών που έχουν συγκεκριμένο οικονομικό κόστος και απαγορεύονται ρητά από τα εφαρμοζόμενα μνημόνια νέα και παλιά και τις πολιτικές της Ε.Ε., την υλοποίηση και εφαρμογή των οποίων έχει αναλάβει και εγγυάται πλέον, ο νεομνημονιακός ΣΥΡΙΖΑ του Αλέξη Τσίπρα.

Χωρίς τη σύσταση των απαραίτητων οργανικών θέσεων για όλα τα διδακτικά αντικείμενα της Π.Ε., χωρίς τις απαραίτητες πιστώσεις για μόνιμους διορισμούς και διορισμούς αναπληρωτών, χωρίς την απαραίτητη αύξηση των δαπανών για την Παιδεία η εκκωφαντική κατάρρευση του δημόσιου σχολείου είναι πλέον, σίγουρη και δεν αντιμετωπίζεται ούτε με σχέδια για αναβολή της έναρξης των μαθημάτων δήθεν λόγω εκλογών (όπως στο πρόσφατο παρελθόν έπεσε ως ιδέα από τους αρμοδίους παράγοντες του ΥΠΟΠΑΙΘ) ούτε με έωλους υπολογισμούς των κενών από το Υπουργείο Παιδείας με στόχο να «μειωθούν» τα πραγματικά κενά ούτε με την καταστρατήγηση των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών (αύξηση ωραρίου, υποχρεωτικές μετακινήσεις κτλ.). Άλλωστε, όλα αυτά τα δοκίμασαν και οι προηγούμενες κυβερνήσεις (ΝΔ – ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ – ΛΑΟΣ)  στο πλαίσιο της εφαρμογής των ίδιων μνημονιακών πολιτικών εξανδραποδισμού και διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης με γνωστά και απτά αποτελέσματα που δεν έγιναν και δεν πρόκειται να γίνουν ποτέ αποδεκτά από το εκπαιδευτικό λαϊκό κίνημα.

Τα σχολειά θα ανοίξουν χωρίς κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό χάρη στους δικούς μας αγώνες, τους αγώνες του εκπαιδευτικού λαϊκού κινήματος που παλεύει για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου και την κατοχύρωση και διεύρυνση του δικαιώματος για Δημόσια Δωρεάν Παιδεία για όλους.   

Σε αυτή τη βάση διεκδικήσεων και πιέσεων, παράλληλα με τη συνεχή και αδιαπραγμάτευτη διεκδίκηση της κατάργησης των μνημονίων και της μονομερούς διαγραφής του δημοσίου χρέους σε ρήξη με τις πολιτικές της Ε.Ε., οφείλει να κινηθεί άμεσα το εκπαιδευτικό–λαϊκό κίνημα και το συντεταγμένο συνδικαλιστικό κίνημα των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπ/σης.   

* Ο Δ. Πολυχρονιάδης είναι δάσκαλος – ενεργός συνδικαλιστής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης