Μάχη για έναν άλλο πολιτισμό...

Η Άτυπη Κινηματογραφική Συμμορία tiiinewzfilms κηρύσσει μανιασμένο αντάρτικο έκφρασης

| 08/10/2015

Οι εκλογές πέρασαν και άφησαν πίσω τους πολλά… Ένα από αυτά ήταν τα προεκλογικά σποτάκια, τα οποία συζητήθηκαν, σχολιάστηκαν, “πειράχτηκαν”, αναπαράγονταν καθημερινά με καινούργιες τρολ λεζάντες στα social media κι έμειναν κι αυτά στην Ιστορία. Ένα από τα σποτάκια που συζητήθηκαν πολύ και από πολλές και διαφορετικές πλευρές ήταν αυτό που απεικόνιζε έναν νταβατζή που κρατούσε φυλακισμένες σε ένα υπόγειο εκδιδόμενες γυναίκες και στο τέλος η μία εξ αυτών δραπέτευσε.

Βρήκαμε την ομάδα που έφτιαξαν το επίμαχο βίντεο και μιλήσαμε μαζί τους για το σποτ, για τη σημερινή δημιουργία και τον κινηματογράφο, για τη μαχόμενη τέχνη. Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στην εφημερίδα ΠΡΙΝ. 

[hr]

Μια παρέα φοιτητών Γεωπονικής, κάπου στο 2006, θέλησε να πάρει την τέχνη στα χέρια της  και να εκφράσει ευθαρσώς ό,τι πιο νέο στο χώρο του σινεμά, αμφισβητώντας το στερεότυπο των απαγορευτικά πανάκριβων παραγωγών που κάνουν το filming άπιαστο όνειρο για όποιον δε διαθέτει υπέρογκα budget. Εννέα χρόνια μετά, η παρέα αυτή, γνωστή πλέον ως Άτυπη Κινηματογραφική Συμμορία tiiinewzfilms, έχει πια στο ενεργητικό της  αρκετές δουλειές (video clips, short movies, presentations κ.ά) και παρουσία σε πλήθος φεστιβάλ, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσει προσπάθειες για συσπείρωση νέων δημιουργών, όπως για παράδειγμα μέσα από τη συμμετοχή της στο Ελληνικό Δίκτυο Ανεξάρτητων Κινηματογραφιστών. Πρόσφατα, η «συμμορία» ξαναχτύπησε,  προκαλώντας αναστάτωση μέσα από ένα αμφιλεγόμενο προεκλογικό σποτ στήριξης στην ΑΝΤΑΡΣΥΑ.

Συναντήσαμε τα μέλη της ομάδας και συζητήσαμε μαζί τους για την πολιτική, για τους τρόπους έκφρασης νέων δημιουργών και για τη διεκδίκηση ενός συνολικά διαφορετικού τρόπου ζωής…

Δεχτήκατε κριτική για σεξισμό και αδέξια «χρήση» του ζητήματος του trafficking και της κακοποίησης γυναικών στο προεκλογικό σποτ που δημιουργήσατε για την ΑΝΤΑΡΣΥΑ.  Όλη αυτή η κουβέντα που άνοιξε στα social media σχετικά με τα ενδεχόμενα νοήματα που μπορεί να έχει, σχετίζεται με την πρόθεσή σας να παράγετε προβοκατόρικες ή τουλάχιστον αμφιλεγόμενες δημιουργίες;

Η αλήθεια είναι πως το σπότ έκανε μεγάλο θόρυβο και ακούσαμε πολλές και ενδιαφέρουσες κριτικές, άλλες δίκαιες κ άλλες εντελώς αβάσιμες. Κάναμε μια προσπάθεια να απαντήσουμε ολοκληρωμένα μέσα από την ανακοίνωσή μας στο site μας. Ήταν λογικό πάντως, πως από τη στιγμή που το spot έγινε viral, θα προκαλούσε αντιδράσεις, είτε από κόσμο που ήθελε να συνεισφέρει στην κουβέντα είτε από κόσμο που απλώς, έβρισκε ευκαιρία να “χτυπήσει” την ΑΝΤΑΡΣΥΑ.

Με δεδομένο τον αποκλεισμό της αντικαπιταλιστικής Αριστεράς από τα ΜΜΕ, προσπαθήσαμε να βρούμε μια κινηματογραφική αφήγηση εντελώς διαφορετική από τις υπόλοιπες, εστιάζοντας ταυτόχρονα στην ανάγκη για απελευθέρωση από τη φυλακή ΕΕ-ευρώ. Ξέραμε ότι το σποτ δεν θα περνούσε απαρατήρητο και θα χαρούμε αν συμβάλει στο να ανοίξει συγκροτημένα μια κουβέντα στο χώρο της Αριστεράς για ζητήματα που δυστυχώς, θεωρούνται δευτερεύοντα, όπως ο σεξισμός και το trafficking.

Πάντως, αν κάποιος παρακολουθήσει το έργο μας συνολικότερα, θα παρατηρήσει ότι συχνά αφήνουμε περιθώρια για διαφορετικές ερμηνείες. Για παράδειγμα, στην τελευταία σκηνή του σποτ δεν είναι απαραίτητο η κοπέλα να ξέφυγε. Μπορεί να θυμάται ή μπορεί να ονειρεύεται.

ανταρσυα σποτς (5)

Ποιός ήταν ο λόγος που σας παρακίνησε να στηρίξετε, με τον τρόπο σας, την ΑΝΤΑΡΣΥΑ και πώς σχετίζεται αυτό με το χαρακτήρα σας ως ανεξάρτητη κινηματογραφική συλλογικότητα;

Ποτέ δεν κρύψαμε ότι είμαστε μέλη της ΑΝΤΑΡΣΥΑ, εξάλλου αυτό είναι το τρίτο προεκλογικό σποτάκι που δημιουργήσαμε. Το μοντέλο που εφαρμόζουμε είναι να φτιάχνουμε πρωτοβουλιακά τα spots και στη συνέχεια είναι στο χέρι της βάσης του κόσμου της αντικαπιταλιστικής Αριστεράς αν θα τα υιοθετήσει ως συμπληρωματικό εργαλείο προπαγάνδισης των θέσεων και του πολιτικού στίγματος της ΑΝΤΑΡΣΥΑ. Είμαστε ανοιχτοί στο να ακούσουμε ιδέες για σενάρια για μελλοντικά σποτάκια, ωστόσο διατηρώντας το δικαίωμά μας στην ελεύθερη έκφραση, δύσκολα θα δεχόμασταν κάποια λογοκρισία ή παρέμβαση στη δουλειά μας.

Παρακολουθώντας κάποιος τις δημιουργίες σας, μπορεί να παρατηρήσει ότι έχετε ασχοληθεί με ποικιλία διαφόρων projects που όλα τους, όμως, χαρακτηρίζονται από την απόρριψη κοινώς αποδεκτών μορφών και ισορροπούν ανάμεσα στο cult και στο underground. Πόσο και πώς σχετίζεται η φόρμα των έργων σας με το περιεχόμενό τους; Προκύπτει κάτι καινούργιο από όλο αυτό;

Το περιεχόμενο των projects μας καθορίζεται από τις ιστορίες που έχουμε ανάγκη να αφηγηθούμε και είναι στοίχημα να το πετύχουμε μέσα στη μικρή φόρμα. Αν τώρα καταφέρουμε να μην περάσουμε αδιάφοροι από το κοινό, για μας είναι επιτυχία. Μετά από 9 χρόνια λειτουργίας της ομάδας, έχουμε μάλλον δημιουργήσει ένα δικό μας ιδιαίτερο-αιρετικό στυλ, το οποίο προσπαθούμε έστω και αργά να εξελίσσουμε. Για παράδειγμα η κινηματογραφική γραφή των 2 φετινών spots (πόκερ και trafficking) ήταν αναγνωρίσιμη για κάποιον που παρακολουθεί τις δουλειές μας. Δεν πιστεύουμε πως βάζουμε κάποιο λιθαράκι στην εξέλιξη του σινεμά, σίγουρα όμως, αναδεικνύουμε τις δυνατότητες της ελεύθερης έκφρασης, χωρίς χορηγούς, νταβατζήδες της τέχνης και διαφημιστικές εταιρίες.

Η απόρριψη κάθε πεπατημένης φόρμουλας κινηματογράφησης είναι για εσάς μόνο ζήτημα καλλιτεχνικής διερεύνησης ή σχετίζεται και με τον τρόπο που αντιλαμβάνεστε την κατεστημένη κινηματογραφική παραγωγή και τη σχέση της με το κέρδος; Κοινώς, πώς αντιλαμβάνεστε τις έννοιες του «ερασιτεχνικού» και του «επαγγελματικού»;

Καλώς ή κακώς, δεν έχουμε σπουδάσει σινεμά και ό,τι έχουμε κάνει είναι αποτέλεσμα πειραματισμού και κινηματογραφικής αναζήτησης. Ξεκινήσαμε να κινηματογραφούμε χρησιμοποιώντας μια απλή ψηφιακή κάμερα και φυσικό φωτισμό και κάπως έτσι συνεχίζουμε. Κρατώντας το κόστος παραγωγής στα 0 ευρώ, έχουμε αποσυνδέσει πλήρως τη δημιουργία από το κυνήγι κάποιου κέρδους και αυτό απελευθερώνει πλήρως την όλη διαδικασία. Είμαστε 100% ερασιτέχνες και δουλεύουμε τα projects μας στους ρυθμούς που θέλουμε. Φυσικά, ξεκαθαρίζουμε πως οι επαγγελματίες καλλιτέχνες πρέπει να πληρώνονται και να έχουν πλήρη εργασιακά δικαιώματα, όπως και εμείς απαιτούμε να πληρωνόμαστε από τις κανονικές μας δουλειές.

Εκτός Πλάνου

Εκτός Πλάνου

Λέτε στην ιστοσελίδα σας ότι κινείστε συνειδητά στις παρυφές του καλλιτεχνικού περιθωρίου. Αυτό που λείπει, τελικά, σήμερα είναι οι δημιουργοί που αμφισβητούν ή μήπως και το κοινό που αμφισβητεί;

Εμείς δεν είμαστε καλλιτέχνες. Είμαστε μισθωτοί που στον ελεύθερό μας χρόνο κάνουμε ταινίες. Είμαστε εργαζόμενοι που αμφισβητούμε ότι οι ζωές μας θα είναι σπίτι-δουλειά, δουλειά-σπίτι ή ακόμα χειρότερα ανεργία και κατάθλιψη. Διεκδικούμε ένα άλλο τρόπο ζωής γεμάτο αξιοπρέπεια και ελευθερίες, διεκδικούμε την επαφή με ένα άλλο απελευθερωτικό πολιτισμό και ως δέκτες και ως δημιουργοί. Στην τελική, η μάχη για ένα άλλο πολιτισμό συνδέεται άμεσα με τον αγώνα για κοινωνική απελευθέρωση και στους αγώνες που έρχονται η γενιά μας έχει χρέος να πρωταγωνιστήσει σπάζοντας και τις κινηματογραφικές και τις κοινωνικές αλυσίδες.

Στο ίδιο ύφος άγριας αισιοδοξίας με τις παραπάνω απόψεις που εξέφρασαν τα μέλη της ομάδας, κρατάμε και ένα απόσπασμα από αυτά που γράφουν στον ιστότοπό τους:

«Σε εποχές ολοκληρωτικής ισοπέδωσης της διαφορετικότητας κ απόλυτης ακύρωσης της έννοιας του ελεύθερου χρόνου, σε εποχές που η τρομοκρατία της κρίσης τσακίζει σε κάθε ευκαιρία τα όνειρα της νέας γενιάς για ένα καλύτερο αύριο, η Άτυπη Κινηματογραφική Συμμορία tiiinewzfilms σηκώνει από το έδαφος τα πιο πρωτόγονα κ ακατέργαστα κινηματογραφικά της ένστικτα κ εξαπολύει απειλές κ υποσχέσεις για ακόμα πιο βλάσφημες, ακόμα πιο προβοκατόρικες δημιουργίες»

*Οι δημιουργίες της ομάδας κυκλοφορούν ελεύθερα στο youtube και στο site http://www.tnfilms.gr/

Το πλήρωμα της ΑΚΣ tiiinewzfilms βρίσκεται υπό διαρκή ανανέωση κ αναδιάταξη ρόλων και θέσεων. Στο βασικό πυρήνα και σε μόνιμη βάση βρίσκονται οι Δήμος Καπόγιαννης, Θάνος Καρβούνης και Axel Καπόγιαννης, υπογράφοντας  κυρίως σκηνοθεσία, συγγραφή σεναρίων, μοντάζ, εφέ κ ανεπισήμως τις δημόσιες σχέσεις. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους εναλλάσσονται κυρίως νέοι ερασιτέχνες ή επαγγελματίες ηθοποιοί που εμπιστεύονται τα σενάρια της ομάδας κ μοιράζονται το ίδιο όραμα με τους δημιουργούς. Μουσική σε projects της tiiinewzfilms έχουν κατά καιρούς γράψει οι Magic De Spell, Κώστας Παρίσης (Υπόγεια Ρεύματα), Σπύρος Γραμμένος, Μαρία Λούκα, Bob Katsionis (Firewind, Nightfall, Septic Flesh), Λύσσανδρος Φαληρέας (Ιμάμ Μπαϊλντί), Trendy Hooliguns, Αντίποινα, Karmic Link.

Ο Δημήτρης Κεχρής σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και παρακολούθησε μαθήματα φωτογραφίας στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Είναι συνδημιουργός του ALDEBARAN-Contemporary Photography Hub και εργάζεται ως επιμελητής στο MedPhoto Festival. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.