Μεράλ Τσιτσέκ : «Πρέπει να είμαστε καλά προετοιμασμένοι για ριζοσπαστικές αλλαγές»
Το κουρδικό απελευθερωτικό κίνημα μπορεί να λειτουργήσει ως υπόδειγμα για τους αγώνες στην περιοχή.

Συνεχίζουμε τη συζήτηση και ενημέρωση από τα τεκταινόμενα στη Συρία και ιδιαίτερα στις ελεύθερες περιοχές της Ροζάβα. Ακολουθεί συνέντευξη της Μεράλ Τσιτσέκ στον Φλόριαν Βίλντε, συνεργάτη του Ιδρύματος Ρόζα Λούξεμπουργκ, στα πλαίσια του Παγκόσμιου Κοινωνικού Φόρουμ στην Τύνιδα. Η Μεράλ Τσιτσέκ είναι από την Κολωνία και εργάζεται ως πρόεδρος του Kürt Kadın İlişkiler Merkezi (Κουρδικού Κέντρου για Γυναικεία Ζητήματα) στην Ερμπίλ.
[hr]
Ποιά είναι η σημασία του Παγκόσμιου Κοινωνικού Φόρουμ (ΠΚΦ) 2015 για την κουρδική Αριστερά;
[hr]
Το κοινωνικό ζήτημα και η έννοια της κοινωνίας γενικότερα έχουν αποκτήσει μια ιδιαίτερη σημασία για το κουρδικό απελευθερωτικό κίνημα τα τελευταία χρόνια. Το ΠΚΦ μας προσφέρει τη δυνατότητα της συνδιαλογής με αριστερά, σοσιαλιστικά, φεμινιστικά και λαϊκά κινήματα από όλο τον κόσμο, τη δυνατότητα παρουσίασης του δικού μας αγώνα, καθώς την ευκαιρία να κερδίσουμε εντυπώσεις από άλλους αγώνες. Για αυτό το λόγο είναι ένας σημαντικός χώρος για μας και προσπαθούμε να συμμετέχουμε με μια σειρά από εκδηλώσεις στο πρόγραμμα.
[hr]
Η «αραβική άνοιξη» έχει μετατραπεί σε αρκετές περιπτώσεις σε ένα «αραβικό χειμώνα». Η μόνη περιοχή όπου γινόμαστε μάρτυρες στοιχείων μιας εναλλακτικής κοινωνικής οργάνωσης είναι η αυτόνομη περιοχή Ροζάβα στη βόρεια Συρία, που κατοικείται κυρίως από Κούρδους. Υπάρχει συζήτηση για αυτή την εμπειρία στους κόλπους της αραβικής Αριστεράς;
[hr]
Υπάρχει, αλλά όχι τόσο πολύ όσο θα επιθυμούσαμε εμείς. Η εντύπωση μου είναι ότι η αραβική Αριστερά είναι εγκλωβισμένη σε ιδέες του 20ου αιώνα, στον εθνικισμό και την προσήλωση στο κράτος. Μια συζήτηση των εναλλακτικών ιδεών και στρατηγικών της δημοκρατικής συνομοσπονδίας όπως έχουν αναπτυχθεί από τον Αμπντουλλάχ Οτσαλάν και εφαρμοστεί σήμερα στην πράξη από το κουρδικό κίνημα μπορεί να ανοίξει νέες προοπτικές. Αλλά και εμείς σαν κουρδική Αριστερά έχουμε καθήκον να αναζητήσουμε πιό έντονα την ανταλλαγή απόψεων.
[hr]
Είστε πρόεδρος του Κουρδικού Κέντρου για Γυναικεία Ζητήματα στην Ερμπίλ. Επικεντρώνεται η δουλεία σας στο Κουρδιστάν ή αναζητείτε και την επαφή με την ευρύτερη περιοχή;
[hr]
Είμαστε μια νεαρή οργανώση, ιδρυθήκαμε πριν μόλις από ένα χρόνο. Από τη μια προσπαθούμε να ενδυναμώσουμε τις σχέσεις μεταξύ γυναικείων οργανώσεων και στα τέσσερα μέρη του Κουρδιστάν, καθώς και να αναπτύξουμε μια πιό βαθιά βάση για την κοινή μας δουλειά μέσα από τη διαφορετικότητα μας. Είμαστε μέρος της οικοδόμησης ενός κοινού μετώπου γυναικών στο Κουρδιστάν, ειδικά σαν αντίδραση ενάντια στις επιθέσεις του «Ισλαμικού Κράτους». Πρέπει να υπερασπίσουμε την αξιοπρέπεια, το λαό, το φύλο και τις αξίες μας. Από την άλλη προσπαθούμε να γνωστοποιήσουμε τις εμπειρίες του κουρδικού γυναικίου απελευθερωτικού κινήματος και πέρα από το Κουρδιστάν στην ευρύερη Μέση Ανατολή.
Η Ευρώπη ήταν για πολλά χρόνια το επίκεντρο της κουρδικής εκστρατείας ενημέρωσης στο εξωτερικό. Σήμερα, η Μέση Ανατολή αποκτά όλο και πιό κεντρική σημασία. Το μοντέλο μιας δημοκρατικής συνομοσπονδίας, όπως την οικοδομούμε αυτή τη στιγμή στη Ροτζάβα, βασισμένη στην αυτοοργάνωση, την οικολογία και τη γυναικία απελευθέρωση, μπορεί να είναι υποδειγματική για τους αγώνες στην περιοχή. Η «αραβική άνοιξη» έδειξε ότι οι λαοί δεν ήταν επαρκώς προετοιμασμένοι για αυτή τη διαδικασία. Για τον επόμενο γύρο των ριζοσπαστικών αλλαγών πρέπει να είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι.
[hr]
Αληθεύει η εντύπωση ότι στην κουρδική Αριστερά ο σοσιαλισμός σαν τελικός στόχος και σαν μέθοδος έχει υποχωρήσει για χάρη άλλων ιδεών;
[hr]
Δεν πιστεύω ότι απομακρυνόμαστε από σοσιαλιστικές ιδέες. Το αριστερό κουρδικό απελευθερωτικό κίνημα ήταν πάντα σοσιαλιστικό και αυτό παραμένει μέχρι σήμερα. Προσπαθεί όμως να απαπτύξει περαιτέρω θεωρητικά τις ιδέες του σοσιαλισμού και να συνδέσει τους διάφορους αγώνες στη Μέση Ανατολή με μια σοσιαλιστική προοπτική. Η αλλαγή θεωρητικού παραδείγματος στο κουρδικό κίνημα λόγω της συζήτησης μας για την κατάρρευση του υπαρκτού σοσιαλισμού έχει επιφέρει μια σειρά από νέους όρους όπως τον κοινοτισμό, τη δημοκρατική συνομοσπονδία και τη δημοκρατική αυτονομία. Στην ουσία όμως εννοούμε με αυτά μια μορφή του δημοκρατικού σοσιαλισμού στον 21ο αιώνα.
* Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά από την εφημερίδα Junge Welt στις 28 Μαρτίου 2015: https://www.jungewelt.de/2015/03-28/037.php
Μετάφραση από τα γερμανικά: Λέανδρος Φίσερ. Η μετάφραση έχει χρηματοδοτηθεί από το Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουρκ