“Μετά την πρόβα”, του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Η πρόβα μετά την πρόβα. Στο θέατρο της Οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής

| 10/05/2018

Η πρόβα τελειώνει και μένουν οι αναπνοές, οι εντάσεις, η αγωνία, τα βλέμματα, το χειροκρότημα, η αυλαία που πέφτει, τα φώτα που σβήνουν και ένας άνθρωπος που γυρίζει την πλάτη και φεύγει. Για να ξαναγυρίσει… Ο σκηνοθέτης, ο ηθοποιός, ο θεατής. Όταν η πρόβα τελειώνει, όλοι στέκονται απέναντι από τη σκηνή και παρακολουθούν αυτό που δούλεψαν, αυτό για το οποίο μόχθησαν, αυτό που ήθελα να δουν. Ο χρόνος, όμως, προχωρά τον κόσμο και δεν αφήνει τίποτα πίσω. Η πραγματικότητα κυνική και σκληρή και ο ηθοποιός, ο σκηνοθέτης πρέπει να μάθει πως μετά την πρόβα υπάρχει η ζωή και καθένας σκηνοθετεί μόνος του τη ζωή του. Η τέχνη είναι το μεγάλο, όμορφο διάλειμμα της κι αν εγκλωβιστείς σε αυτό, τότε επιστρέφεις μετά την πρόβα και κάνεις τη συζήτηση που σε λυτρώνει. Ίσως…

Το “Μετά την πρόβα” θεωρείται αυτοβιογραφία του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Δεν είναι μόνο σκηνές από τη ζωή του Σουηδού σκηνοθέτη, είναι κομμάτι της ζωής, της ζωής των ηθοποιών, των ανθρώπων του θεάτρου, είναι σκηνή των ορίων του ατόμου που όταν τα ξεπερνά νιώθει αδύναμο και χαμένο. Το “Μετά την πρόβα” είναι η ματιά του σκηνοθέτη μετά την παράσταση, είναι η πρόβα μετά την πρόβα, είναι η ανάγνωση ενός έργου που φτιάχνεται εκείνη τη στιγμή και όλοι μετέχουν. Το ένστικτο, το πάθος, η μνήμη, ο θυμός, ο έρωτας, η συμπόνια, οδηγούν ηθοποιούς και σκηνοθέτη στην παράσταση μετά την παράσταση, πριν την παράσταση.  Αυτή η πρόβα είναι η πιο σημαντική γιατί σου μαθαίνει πώς να υποκλίνεσαι στη ζωή.

Το “Μετά την πρόβα” αφορά τα όρια τέχνης-ζωής, αφορά τη σχέση ηθοποιού-σκηνοθέτη, αφορά την επανάληψη στη ζωή και στην τέχνη. Η επανάληψη που κινεί το όραμα και το έργο ενός καλλιτέχνη, η επανάληψη που προχωρά τη ζωή μας. Το έργο αφορά τον ηλικιωμένο σκηνοθέτη Χένρικ Βόγκλερ, ο οποίος ανεβάζει για πέμπτη φορά το “Ονειρόδραμα” του Στρίντμπεργκ. Μετά την πρόβα, στη σκηνή του θεάτρου, σημειώνει τις παρατηρήσεις του. Ξαφνικά εισβάλλει η Αννα Έγκερμαν, η νεαρή ηθοποιός που παίζει τον ρόλο της Άγκνες, της κόρης του Ίντρα στο “Ονειρόδραμα”, με το πρόσχημα ότι της έχει πέσει το βραχιόλι της. Η συζήτηση γρήγορα γίνεται έντονη. Στην πορεία, εμφανίζεται και η 46χρονη Ράκελ, η νεκρή μητέρα της Άννας και πρώην ερωμένη του σκηνοθέτη. Ωραία, γοητευτική, νευρωσική, αλκοολική γυναίκα.

Ο Περικλής Μουστάκης σκηνοθέτης της παράστασης και ο Χένρικ Βόγκλερ. Η Μαρία Ναυπλιώτου είναι η Ράκελ και η Πηνελόπη Τσιλίκα η Αννα Εγκερμαν. Μαζί το αγόρι Σπύρος Γουλιέλμος (Αγγελος Τσενέκος). Το αποτέλεσμα δικαιώνει το “Μετά την πρόβα”. Ο Χένρικ Βόγκλερ είναι ο σκηνοθέτης που λόγω ηλικίας και μόχθου είναι εξαντλημένος. Επιμένει όμως στο ίδιο έργο. Η Ράκελ επιμένει να αναζητά τον ρόλο που θα την κρατήσει στην κορυφή και την αγάπη του σκηνοθέτη. Και η Άννα Έγκερμαν προσπαθεί να ξεφύγει από την εικόνα τη μητέρα της, αλλά θέλει ακριβώς τα ίδια με εκείνην. Επανάληψη. Οι τρεις τους ευθυγραμμίζονται και δίνουν στην παράσταση μια κυκλική κίνηση, που γίνεται δίνη και όσο προχωρά το έργο τόσο μεγεθύνονται οι ερμηνείες και αναδεικνύουν την αμεσότητα και την ακρίβεια στην κίνηση. Στο τέλος, η αυτοκυριαρχία του Χένρικ Βόγκλερ, η ανεξέλεγκτη δύναμη της Ράκελ και η εύθραυστη και αποφασισμένη Άννα Έγκερμαν μένουν στη μνήμη μας. Το “Μετά την πρόβα”  είναι πρώτο από τρία έργα που ανεβάσει το 2018 το θέατρο της “Οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιάτζης” συμμετέχοντας στο “Ετος Μπέργκμαν”.

 

Info

“Μετά την πρόβα”, του Ινγκμαρ Μπέργκμαν, στο θέατρο της “Οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής” (μέχρι 3/6)

 

Σκηνοθεσία: Περικλής Μουστάκης

Μετάφραση: Χρήστος Μαρσέλλος

Δραματουργική συνεργασία: Ελενα Τριανταφυλλοπούλου

Σκηνικά-κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Βοηθοί σκηνοθέτη: Γκέλλυ Πεντεφούντη, Νίκος Χαλδαιάκης.

Ερμηνεύουν

Περικλής Μουστάσης (Χένρικ Βόγκλερ)

Μαρία Ναυπλιώτου (Ράκελ)

Πηνελόπη Τσιλίκα (Αννα Εγκερμαν)

Αγόρι: Σπύρος Γουλιέλμος, Αγγελος Τσενέκος

Ημέρες και ώρες παραστάσεων

Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 21:00 και Κυριακή 19:00

Τιμές εισιτηρίων

17 ευρώ κανονικό, 12 ευρώ φοιτητικό, ανέργων, ΑΜΕΑ και άνω των 65

Διάρκεια παράστασης: 120 λεπτά