Μετά τη Bροχή- Ένα νουάρ μυθιστόρημα με αντιπολεμική χροιά

O Frederic Fajardie μας παραδίδει την αστική σαπίλα μέσα από τον καθρέπτη της

| 22/03/2018

 Στη βροχερή μεταπολεμική Γαλλία η γυναικεία σαγήνη της πόρνης Λουλού αναμετράται με μια κοινωνία ποτισμένη με καχυποψία και μίση. Ο Τζο Ντικμάν σφόδρα ερωτευμένος και έχοντας αποσαφηνίσει πια στον εαυτό του τη δική του ιδεολογική αλήθεια καλείται ως ιδιωτικός ντεντέκτιβ να διερευνήσει μια μυστήρια υπόθεση θανάτου.

Ο Γάλλος συγγραφέας Frederic Fajardie έχοντας γράψει πάνω από σαράντα μυθιστορήματα, εκατοντάδες διηγήματα, κάποια δοκίμια και κινηματογραφικά σενάρια θεωρείται ένας από τους θεμελιωτές του νέου γαλλικού αστυνομικού μυθιστορήματος ή αλλιώς néo-polar. Μαρξιστής από τη νεότητά του, αυτοαποκαλούμενος αναρχικός, εντάσσει έντονα τις ιδεολογικές του βλέψεις στα βιβλία του. Στρατευμένος στην Προλεταριακή Αριστερά, με έντονα εργατικά βιώματα, εκφράζει ένα ταξικό μίσος για τους Γάλλους δοσίλογους και φασίστες. Το «Μετά τη βροχή» (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Angelus Novus) αποτελεί ένα βιβλίο που εφορμάτε ένα σημαντικό ιστορικό γεγονός  και το εντάσσει στο πλαίσιο αστυνομικού μυστηρίου.

Βρισκόμαστε στη Γαλλία μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Τζο Ντικμάν, βετεράνος του στρατού των «Ελεύθερων Γάλλων» και παλιός σοσιαλιστής, ανοίγει ένα γραφείο ιδιωτικών ερευνών μαζί με τον φίλο του Σκαρφάτι και αναλαμβάνουν μια περίεργη υπόθεση δολοφονίας ενός Γάλλου μεγαλοβιομηχάνου με πολλούς απ’ ό,τι φαίνεται εμπλεκόμενους.

Γλαφυρές περιγραφές και ενδιαφέρουσα σκιαγράφηση χαρακτήρων γύρω, όμως, από μια υπόθεση που λίγο τελικά κεντρίζει τον αναγνώστη. Χωρίς πολλές μυστηριακές πρωτοτυπίες η ιστορία ξετυλίγεται με διάφορα χρονικά πισωγυρίσματα και αναδρομικές εικόνες και οι λεπτομερείς αναφορές του Fajardie ενίοτε κουράζουν. Ωστόσο, ο τρόπος απόδοσης της αισθητικής του είναι ιδιαίτερος. Η ύπαρξη ας πούμε της πόρνης Λουλού αποτελεί ένα σύμβολο της γυναικείας τρυφερότητας και γοητείας, ενώ οι περιγραφές της τότε παρισινής κοινωνίας είναι αρκετά καίριες δίνοντας μια πλήρη και ρεαλιστική εικόνα εκείνων των χρόνων. Κοινωνικές και πολιτικές αντιπαραθέσεις σε έναν τόπο όπου κυριαρχεί η καχυποψία και η ανεντιμότητα, ενώ παράλληλα υψηλά ιδανικά προσπαθούν να διαφυλαχτούν.

   

Ο Fajardie έγινε γνωστός στην Ελλάδα μόλις το 2014 με το μυθιστόρημα «Φονιάδες Μπάτσων». Οι θετικές κριτικές είχαν προοικονομήσει μια εξίσου ενδιαφέρουσα συγγραφική συνέχεια που εν τέλει δεν επετεύχθη στον μέγιστο βαθμό με το συγκεκριμένο βιβλίο.