Με αντίδοτο την δημιουργική μουσική απέναντι στην πανδημική κρίση
Δεν είναι καθόλου καινούρια τούτη η στήλη. Έκανε την πορεία της για αρκετό καιρό, στο παρελθόν («Δίφωνο», «Jazz & Τζαζ») πέρασε στην διαθεσιμότητα και έρχεται και πάλι στο προσκήνιο του φιλόξενου «Περιοδικού». Κυρίως νέες μουσικές θα παρουσιάζει αλλά δεν θα παραλείπει να μεταφέρει δημιουργικές προτάσεις από το κυρίως ρεύμα της δισκογραφίας. Το βασικό χαρακτηριστικό της είναι η συνοπτική αλλά ουσιαστική παρουσίαση των καλλιτεχνικών προϊόντων.
Το τέταρτο άλμπουμ του Αυστραλού κιθαρίστα και συνθέτη Andrew Tuttle με τίτλο “Alexandra”ακολουθεί τα ηχητικά μονοπάτια της εναλλακτικής φολκ, στα βήματα του John Fahey, του Leo Kottke αλλά και των νεώτερων Calexico και Steve Gunn. Τούτων δοθέντων ο Tuttle συνεργάζεται με παίκτες όπως ο Chuck Johnson (Saariselka) και ο Tony Dupe (Saddleback), σε μια μπάντα που, εκτός της κιθάρας, ακούγονται πιάνα, έγχορδα, πνευστά, pedal steel και μπάντζο. «Αγροτικό» σάουντρακ στους ήσυχους λόφους της Αλεξάνδρεια, μερικά χιλιόμετρα έξω από το Μπρίσμπεϊν, στην Ανατολική Ακτή των down under με την αντήχηση των νυκτών σε πρώτο πλάνο· λεπτοδουλεμένο ηχοτόπιο ενός κόσμου που εξαφανίζεται καθημερινά.
https://room40.org/edition/alexandra/
Ο λόγος για τον Αυστραλό συνθέτη Erik Griswold και το έργο του, “All’s Grist That Comes To The Mill”, έμπνευση εξαιρετική σχετικά με το χτίσιμο ενός ιδιαίτερου ατμόμυλου -στούντιο για πιάνα! Ούτως, ο καλλιτέχνης τοποθέτησε 16 vintage όρθια πιάνα με την βοήθεια του αρχιτέκτονα Bruce Wolfe έτσι ώστε να συνδυαστούν όλα μαζί. Σε αντίστοιχους πιανίστες δόθηκαν ειδικές παρτιτούρες για κάθε συγκεκριμένο όργανο ενώ το ακροατήριο παρακολουθεί το συμβάν απ’ έξω. Καθώς τα πιάνα ήταν πολλών δεκαετιών αφέθηκαν χωρίς να διορθωθούν τα τεχνικά τους -λόγω φθοράς- προβλήματα. Επίσης, δεν κουρδίστηκαν! Οι πιανίστες αυτοσχεδιάζουν διαρκώς υπό την διεύθυνση της Vanessa Tomlinson και είναι κάποιες φορές που ακούγονται ως ένα γιγαντιαίο πιάνο όταν δεν σκηνοθετούν abstrait ατμόσφαιρες. Ενδιαφέρον είναι και το κομμάτι ποτ-πουρί από πασίγνωστες συνθέσεις και πως αυτές υπονομεύονται σιγά – σιγά.
https://room40.bandcamp.com/album/alls-grist-that-comes-to-the-mill
Κουαρτέτο από την Κινσάσα της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό (πρώην Ζαΐρ), οι Bantou Mentale, συνθέτουν αυτό το απολαυστικό μείγμα χιπ –χοπ, soukous, ελέκτρο, φανκ, ροκ, grime του παρθενικού ομώνυμο δίσκου τους. Ψυχή του γκρουπ, ο κρουστός Cubain Kabeya, μορφή της σύγχρονης Αφρικάνικης σκηνής μαζί με τον βετεράνο Ιρλανδό μπασίστα Liam Farrell. Οι BM δημιουργούν γιορταστικές κλαμπίστικες φάσεις και είναι η πληθωρική τους εικόνα, η απίστευτη ενέργεια που εκπέμπουν στις λάιβ εμφανίσεις μέσω της μουσικής που τους έφεραν στο προσκήνιο και στην ηχογράφηση, σε γαλλικό στούντιο, του γιορταστικού τους άλμπουμ.
https://bantoumentale.bandcamp.com/album/bantou-mentale
Οι αδελφές Eva Lindal και Anna Lindal, βιολίστριες εκ Σουηδίας με έδρα την Στοκχόλμη, με ρίζες από την Ελλάδα και μάλιστα από την Χαλκίδα, έχουν χρηματίσει τόσο με σύνολα παλαιάς όσο και σύγχρονης μουσικής. Το “Bäver” είναι πρώτη στούντιο δουλειά τους αφιερωμένη στον μποέμ, βιρτουόζο του βιολιού, Heinrich Ignaz Franz Biber. Και είναι εκεί που αφήνονται ελεύθερες να εκφραστούν καθώς μετατρέπουν τα όργανά τους σε κρουστά χτυπώντας τις χορδές, το σκάφος και το δοξάρι χωρίς να παραμελούν τις μελωδίες -μπαρόκ, ρομαντικές κ.α. –υπό το κράτος του δημιουργικού αυτοσχεδιασμού.
https://www.annalindal.se/bio.html
Ο Αυστραλός μινιμαλιστής Todd Anderson–Kunert δημιουργεί τα ηχοτόπια του αποκλειστικά μέσω του Moog συνθεζάϊζερ και στο “Past Walls And Windows” πειραματίζεται με την καθαυτή έννοια του ήχου και πως αναδύεται και στην συνέχεια αποσυντίθεται. Αναδεικνύει την εφήμερη φύση του συγκεκριμένου μέσου και τον τρόπο που η μη υλική του υπόσταση προκαλεί την διαίσθηση και την εσωτερικό διαλογισμό του ακροατή. Με αυτά τα δεδομένα ο TAK συνθέτει ηχητικές δομές, ενίοτε, χαμηλών εντάσεων, υπόκρυφες, σκοτεινές με αρκετό σασπένς δίκην φανταστικού εξπρεσιονιστικού φιλμ. Και μάλιστα με καφκικές διαθέσεις αν κρίνουμε από την ονειρική και συνάμα σουρεαλιστική ατμόσφαιρα.
https://room40.bandcamp.com/album/past-walls-and-windows
Το “Mountains Are Mountains“ είναι το σόλο πρότζεκτ του Berke Can Özcan– πρώην μέλους των Konstrukt. Μάστορας των κρουστών ο Τούρκος μουσικός εκθέτει την πραμάτειά του στο εξώφυλλο του δίσκου του. Ο Özcan πέρα από ντράμερ συνθέτει, γράφει, κάνει παραγωγές και πειραματίζεται διαρκώς. Εδώ χρησιμοποιεί βιμπράφωνο, προετοιμασμένο πιάνο, ένα vintage αρμόνιο, ακόμη, χειροποίητα πράγματα: παλιά κλειδιά, βάζα λουλουδιών, μπαμπού, καπάκια σόδας, κουδούνια ποδήλατου, αρχαία παιχνίδια, αχυρένιες σκούπες μαζί με σωλήνες κήπου! Η μουσική ρέει αργά και χαλαρά μακριά από τα φασαριόζικα κομμάτια του παλιού του σχήματος.
https://bohemiandrips.bandcamp.com/album/mountains-are-mountains
Το 2017 ο Κύπριος συνθέτης Γιάννης Κυριακίδης και ο Σκωτσέζος μουσικός Andy Moor (The Ex) κλήθηκαν από την 57η Μπιενάλε της Βενετίας να λάβουν μέρος σε ένα πρωτότυπο λάιβ: ο ΓΚ με την βοήθεια Moog συνθεζάϊζερς και άλλων αναλογικών πληκτροφόρων ομού με την ηλεκτρική κιθάρα του AM αυτοσχεδίαζαν σαν σε στούντιο ηχογράφησης ανάμεσα στους επισκέπτες της έκθεσης. Η αίσθηση μουσικών και περιστασιακών ακροατών ήταν καθ’ όλα παράξενη γιατί ήταν φορές που δεν ήξερε κανείς από έρχεται η μουσική. Από αυτό το διήμερο περφόρμανς κυκλοφόρησε το άλμπουμ “Pavilion” με τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια της δουλειάς τους. Μπορεί εδώ να μην έχουμε το πνεύμα εκείνης της ζωντανής εμφάνισης, όμως, οι έξι συνθέσεις λειτουργούν αυτόνομα με τα συνθεζάϊζερς να δημιουργούν υπόγεια ρεύματα από drones και την κιθάρα να αυτοσχεδιάζει με παραμόρφωση και echo ανάμεσα σε αυτά.
https://unsounds.com/shop/catalogue/pavilion
Το “Crossfade Estate” ηχογραφήθηκε μέσα σε 10 ώρες τέλη του 2005 με ηγέτη και παραγωγό τον Charles Hayward, των θρυλικών μετά -πανκ This Heat. Με αρκετούς μουσικούς -ανάμεσα στους οποίους ο κιθαρίστας Sean O’Hagan (The High Llamas) -έπαιξαν σε ένα ατελείωτο τζαμάρισμα που περιελάμβανε μια δυναμική ριδμ σέξιον – ο Hayward τραγούδησε και ήταν πίσω από διάφορα κρουστά ενώ πρωταγωνιστικό ρόλο κράτησαν πιάνο, κιθάρα και σαξόφωνο. Κατά κάποιο τρόπο οι μουσικοί πήγαιναν και έρχονταν και έτσι από ένα εκτεταμένο σώμα σύνθεσης επιλέχτηκαν οι περισσότερο συμπαγείς εκφράσεις χωρίς καθόλου να λείπουν στιγμές αυτοσχεδιασμού σε αυτό το φανκ –ηλεκτρόνικα, αρτ -ποπ πρότζεκτ.
https://www.klanggalerie.com/gg340
Ηχογράφηση του Ιάπωνα κιθαρίστα και συνθέτη Makoto Kawabata (ψυχή των σπουδαίων Acid Mothers Temple), με τον Γάλλο-βρετανό πολυοργανίστα RG.Rough στο ομότιτλο άλμπουμ, με το ντουέτο να δημιουργεί μια ηχητική ζούγκλα όπου τα drones της κιθάρας του Makoto συμπεριπλέκονται και ενίοτε συγκρούονται με την ποικιλία των ηλεκτρονικών εφέ, κρουστών και concrete ήχων του Rough. Με επιρροές απ’ το krautrock, σε κάποιες στιγμές ο αχός ηρεμεί, χαλαρώνει στο επίπεδο του ψιθύρου αλλά πολύ γρήγορα υποχωρεί κάτω από καταρράκτες κρουστών ή επαναληπτικά μίνιμαλ πιανίσματα.
Γνωστοί από προηγούμενες παρουσιάσεις οι Lean Left αποτελούνται από τον Νορβηγό ντράμερ Paal Nilssen-Love, τον Αμερικανό Ken Vandermark στο σαξόφωνο και το κλαρινέτο και τους κιθαρίστες Terrie Ex και Andy Moor από τους Ολλανδούς The Ex. Η αφετηρία των δυο πρώτων ήταν η τζαζ ενώ των υπόλοιπων το πανκ -ροκ για να φτάσουν στα ίδια, περίπου, μονοπάτια έκφρασης την τελευταία δεκαετία όπου μετράνε αρκετά άλμπουμ μαζί από ζωντανές κυρίως εμφανίσεις. Έτσι και το τελευταίο τους άλμπουμ, “Medemer”, ηχογραφημένο δυο χρόνια πριν σε κάποιο κλαμπ στην Βαρσοβία. Ολόκληρο κονσέρτο 72 λεπτών ένθα οι τέσσερεις καλοί μουσικοί αυτοσχεδιάζουν συνεχώς σε ένα πλαίσιο που ανακαλεί μνήμες από τις μουσικές παραδόσεις που ξεκίνησαν μέσα σε απίστευτες στιγμές έντασης και δημιουργικού χάους!
https://pnlrecords.bandcamp.com/album/medemer
Ιδιοκτήτης της σημαντικής ετικέτας Room40 ο συνθέτης και curator Lawrence English, απ’ το Μπρίσμπεϊν της Αυστραλίας, έχει, στην πολυάριθμη δισκογραφία του επισταμένως ασχοληθεί με το εκκλησιαστικό όργανο το οποίο στον τελευταίο του δίσκο, “Lassitude”, έχει την τιμητική του. Ο English ηχογράφησε τη δουλειά του σε ένα παλιό μουσείο του 19ου αιώνα απ’ όπου και το όργανο. Η μουσική κυλάει αργά και ούτως δίνει την αίσθηση στον ακροατή μιας διαρκούς μεταιώρησης. Το πρώτο από τα δυο μέρη είναι αφιερωμένο αλλά και επηρεασμένο από την Γαλλίδα συνθέτρια ηλεκτρονικής μουσικής Éliane Radigue καθώς ο βαθύς και υπόκοφως ήχος της μοιάζει να εξομαλύνει την ανησυχία και να καταπραΰνει καταστάσεις βαθιάς εξάντλησης. Το δεύτερο αφιερώνεται στο Αμερικάνο συνθέτη και σκηνοθέτη Phill Niblock με τα χαρακτηριστικά του υπνωτικά επαναλαμβανόμενου, ήχου και την εμμονή στο μπάσο πετάλι έως το τέλος, χωρίς edits κτλ.
https://lawrenceenglish.bandcamp.com/album/lassitude
Πολυοργανίστας εκ Νέας Υόρκης, ο Greg Fox έχει, εδώ και λίγο καιρό, το τρίτο του άλμπουμ στην κυκλοφορία με τίτλο,”Contact”. Ντράμερ σε γνωστά εναλλακτικά σύνολα όπως οι Ex Eye και Liturgy καθώς και σε άλλα μέταλ και τζαζ συγκροτήματα συνθέτει εδώ με το drum kit συνδεδεμένο σε λογισμικό που ονομάζεται Sensory Percussion το οποίο επιτρέπει σε μεμονωμένα μέρη των ντραμς να φέρουν διαφορετικά σαμπλς πάνω τους. Όταν χτυπά, ακούγεται τόσο το τύμπανο όσο και μια σειρά προγραμματισμένων ήχων. Με αυτό τον τρόπο ο Fox πειραματίζεται πάνω σε διάφορους ρυθμούς καθώς στήνει ένα τελετουργικό σκηνικό σαν σε αρχαίο χορό.
https://gregfox.bandcamp.com/album/contact
Τραγουδίστρια, συνθέτρια και πιανίστρια η Γιαπωνέζα Ytamo παραδίδει προς κοινή ακρόαση το έργο της “Vacant”, ηχογραφημένο την εποχή που ήταν έγκυος στο πρώτο της παιδί. Με αυτά τα δεδομένα τα οκτώ τραγούδια της κατέχονται από την αίσθηση της μεταβίβασης στην ενήλικη ζωή και την απώλεια της νεότητας. Το πιάνο κυριαρχεί με τις μίνιμαλ κυκλικές κινήσεις του, με την φωνή να συμπληρώνει το σκηνικό της άμπιεντ ποπ και της υπνωτικής αρμονίας σε καθαρά ηλεκτροακουστικό επίπεδο. Η Ytamo πειραματίζεται με τα πλήκτρα και τα ηλεκτρονικά ενώ το τραγούδισμα της λειτουργεί δίκην μεταμοντέρνου νανουρίσματος.
https://room40.bandcamp.com/album/vacant
Η σφραγίδα του Νορβηγού ντράμερ Paal Nilssen-Love καθορίζει το τρίο του σαξοφωνίστα συμπατριώτη του, Frode Gjerstad, ένθα συμμετέχουν και δυο ακουστικοί μπασίστες. Με αυτό το σχήμα ηχογραφούν το “Forgotten City” για την ετικέτα του PNL ενώ συνεχίζουν απολαυστικά την παράδοση της free jazz στις ημέρες μας. Ο συγχρονισμός σπάει κόκκαλα με το ένα μπάσο να κρατά τον ρυθμό και το άλλο να αυτοσχεδιάζει διαρκώς έτσι ώστε να περνούν με άνεση τα σόλα του κάθε μουσικού. Τέσσερα μεγάλα κομμάτια δείχνουν ανάγλυφα πως η σύγχρονη ευρωπαϊκή, εναλλακτική, μουσική – αν κρίνουμε και από άλλα σχήματα –έχει κυριολεκτικά εδραιωθεί στην Νορβηγία!
https://pnlrecords.bandcamp.com/album/forgotten-city
Ένα ιδιαίτερο άλμπουμ, αυτό του Εσθονού συνθέτη Arvo Pärt, το “Works For Choir” περιέχει χορωδιακά κομμάτια γραμμένα την περίοδο 1989 -1991 με την Vilnius Municipal Choir Jauna. Φυσικά, συστάσεις δεν χρειάζονται γιατί είναι πολύ γνωστό το έργο του στο ευρωπαϊκό κοινό. Μετά την σειραϊκή περίοδο του ο Pärt άρχιζε να στρέφεται και να μελετάει την μεσαιωνική και την αναγεννησιακή μουσική για να δημιουργήσει έναν προσωπικό τρόπο έκφρασης αποκαλούμενο tintinnabuli που συμπυκνώθηκε στην πρώτη κυκλοφορία του για την ECM, το “Tabula Rasa”. Στο ίδιο πνεύμα τούτη η δουλειά του προσφέρει πολλές στιγμές ενόρασης και ηρεμίας.
http://cugate-classics.com/arvo-part-works-for-choir/
Χωρισμένο σε δυο διαφορετικές πλευρές το άλμπουμ “Notes From The Forest Floor/Line Of Parts”φιλοξενεί τον Άγγλο μουσικό Chris Watson, των πάλαι ποτέ Cabaret Voltaire και την συμπατριώτισσά του συνθέτρια Georgia Rodgers. Στο πρώτο μέρος –αφιερωμένο στον Ιταλό συνθέτη Giacinto Scelsi -τα field recordings του Watson μεταφέρουν οργανωμένα ήχους φύσης, εντόμων, πτηνών και άγριων ζώων από το τροπικό δάσος βροχής στην Λα Σέλβα της Κόστα Ρίκα ενώ στο δεύτερο υπάρχουν δείγματα από το Εθνικό Πάρκο του Κάιρνγκορμς της Σκωτίας και του Βόρειου Λονδίνου. Και είναι πολύ ενδιαφέρον θα λέγαμε πως οι συγκεκριμένοι sound artists συνδυάζουν μάλλον ετερόκλητα ηχητικά στοιχεία μεταξύ τους όπως πχ στην περίπτωση της Rodgers, την καταρρακτώδη βροχή με τα κοάσματα των κορακιών.
Το “Music for Violin Alone” ηχογραφήθηκε στην Γαλλία σε ένα πρόχειρα φτιαγμένα στούντιο άδειου σπιτιού κατά την διάρκεια του lockdown την Άνοιξη. Η Καζάκα Asha Orazbayeva ερμηνεύει συνθέσεις δυο χρόνων που έπαιζε κατά την άδεια μητρότητας. Με αυτά τα δεδομένα, η δημιουργική αποχή μεταφράζεται σε επτά κομμάτια με υπογραφές όπως του J.S.Bach, του Angharad Davies, του John Cage κ.α. Συνθέσεις γεμάτες σιωπές αλλά και γεμάτες θόρυβο, αλλά και συνθέσεις με «σπασμένες» αρμονικές δημιουργούν ένα κύκλο κομματιών όπου πέρα από την όποια παρτιτούρα ο δωρικός αυτοσχεδιασμός καλά κρατεί.
http://aishaorazbayeva.com/Album-4-Music-for-Violin-Alone
Το “Moravian Meeting” αποτελεί την ζωντανή συνεργασία του Τσέχικου συγκροτήματος Už Jsme Doma με έναν εκ των περίφημων Residents, τον τραγουδιστή τους Randy. Γέννημα εκθεσιακής ρετροσπεκτίβας για το πρωτοποριακό σύνολο απ’ το Σαν Φρανσίσκο περιλάμβανε κουστούμια, μάσκες και άλλα τεχνουργήματα του σχήματος μεταξύ των οποίων και ένα κονσέρτο. Ούτως, αποδίδονται 13 τραγούδια με τον τρόπο των UJD και την αρωγή του Randy σε διαφορετικό μάλλον, περισσότερο πανκ- ροκ ύφος. Επιλογή από τα 60 άλμπουμ των Residents μεταξύ των οποίων τα “Santa Dog”,“This Is A Man’s Man’s Man’s World” και Constantinople για να ονομάσουμε τα πιο γνωστά.
https://www.klanggalerie.com/gg328
“Kalipedia” τιτλοφορείται το ντεμπούτο του Δανέζικου τρίο The Moms με έδρα την Κοπενχάγη. Ηλεκτρική κιθάρα με διάφορα πετάλια, ακουστικό μπάσο, πνευστά ακόμη και ήχοι από διάφορα αντικείμενα στην υπηρεσία ενός noise free jazz πειραματικού ήχου άνευ χαλαρών μελωδικών γραμμών και ευκολοχώνευτου στιλ. Τα όργανα παίζουν στα όρια τους, ακροβατούν κυριολεκτικά στην κόψη της κακοφωνίας χωρίς ποτέ να ξεπέφτουν στην μανιέρα. Μουσική εμπειρία που απαιτεί ελεύθερη πρόσβαση στις αισθήσεις αλλιώς η πρόσληψη είναι απαγορευμένη. Πρόκειται για αυτοχρηματοδοτούμενη κυκλοφορία.
https://asgerthomsen.bandcamp.com/album/the-moms-kalipedia
Βασισμένο σε γραφιστικά και σε γραπτές οδηγίες προς τους μουσικούς, το “Six Scores” του Δανού ηλεκτρονικού συνθέτη Jørgen Teller προσφέρεται για ντούο, χορωδία, ανσάμπλ και σόλο ερμηνείες. Οι The Monday Band, οι Folkets All Out Choir, τρεις βοκαλίστριες, σαξόφωνο, ηλεκτρική κιθάρα και συνθεζάϊζερς αποτελούν τα ερμηνευτικά εργαλεία τούτων των ομολογουμένως ιδιόμορφων συνθέσεων και μολονότι οι παρτιτούρες καμιά σχέση δεν έχουν με τις συμβατικές συμβάλουν σε πολύ ενδιαφέρουσες abstrait ακροάσεις!
https://jorgenteller.bandcamp.com/