Στήλη: Auditorium

Νέες πειραματικές μουσικές

| 21/06/2020

Δεν είναι καθόλου καινούρια τούτη η στήλη. Έκανε την πορεία της για αρκετό καιρό, στο παρελθόν («Δίφωνο», «Jazz& Τζαζ») πέρασε στην διαθεσιμότητα και έρχεται και πάλι στο προσκήνιο του φιλόξενου «Περιοδικού». Κυρίως νέες μουσικές θα παρουσιάζει αλλά δεν θα παραλείπει να μεταφέρει δημιουργικές προτάσεις από το κυρίως ρεύμα της δισκογραφίας. Το βασικό χαρακτηριστικό της είναι η συνοπτική αλλά ουσιαστική παρουσίαση των καλλιτεχνικών προϊόντων.

Το  TheTigersMind, έργο του θρυλικού πρωτοποριακού Άγγλου συνθέτη CorneliusCardew, ερμηνεύεται ζωντανά  σε φεστιβάλ στον Καθεδρικό Ναό της Βέρνης από τον συμπατριώτη του JohnTilbury– μέλη αμφότεροι των θρυλικών AMM. Πρόκειται για ένα κείμενο με έξι χαρακτήρες όπου ο Tilburyεκφράζει με διάφορες επινοήσεις στο πιάνο του παίζοντας εκτός από τα πλήκτρα και με τις χορδές εντός, ακόμη και στο ξύλο του. Προηχογραφημένοι ήχοι φωτιάς, νερού, πουλιών και διάφοροι μη αναγνωρίσιμοι θόρυβοι που αναδεικνύονται ένεκα της εξαιρετικής ακουστικής του μεγάλου ναού. Ο μουσικός ερμηνεύει δημιουργικά και τελετουργικά  με σιωπές και αντηχήσεις.

http://www.cubus-records.ch/en/work/john-tilbury/

 

Ο τίτλος του άλμπουμ, Minoa Linear Aπαραπέμπει βεβαίως στην περίφημη Γραμμική Β  της Κρήτης και νησιών του Αιγαίου, η οποία παραμένει μέχρι σήμερα άγνωστη. Ούτως θέλησαν να  ονοματίσουν τον δίσκους τους οι  Καλιφορνέζοι  Eucalyptus, ένα κουαρτέτο που στήθηκε στα μέσα του ’90, στην υπνωτική- μονοτονική παράδοση με καθαρά αμπιεντική διάθεση σε drone ατμόσφαιρα και με στοιχεία ψυχεδέλειας, noise rock αλλά και shoegaze και βάση τον αυτοσχεδιασμό. Το έργο αναφέρεται σε μια ουτοπική Αμερική -φυσική και μεταφυσική ταυτόχρονα -άδεια τελείως και γι’ αυτό μοναχική. Το δεύτερο μέρος του “Linear A” κυκλοφορεί στο τέλος της χρονιάς.

https://falseindustries.bandcamp.com/album/minoa-linear-a

 

Ο γνωστός Αιγύπτιος συνθέτης και μουσικός, Sam Shalabi,  ηχογραφεί για την σπουδαία Καναδέζικη ετικέτα Constellation- με το συγκρότημά του Land Of Kush– τον  τέταρτο δίσκο τους Sand Enigma. Το σχήμα των LOK, με 25 μέλη- πολλά πνευστά, έγχορδα, ηλεκτρικές κιθάρες, μπάσα, πιάνο, σαντούρι, ντραμς, πλήκτρα, ηλεκτρονικά και φωνές- θυμίζει αρκετά την  Solar Akrestra του μεγάλου Sun Ra έτσι όπως ενορχηστρώνεται  μουσική της με τα σαξόφωνα και τα παραδοσιακά κρουστά να κυριαρχούν και να διανθίζονται από τα ελεκτρόνικς.Λόγω, βέβαια, κουλτούρας, οι ανατολίτικες μελωδίες βρίσκονται στην ημερήσια  διάταξη, όμως, είναι τα κορυφώματα των αυτοσχεδιασμών που αλλάζουν εντελώς την, τύποις, παραδοσιακή και μαζί ψυχεδελική ατμόσφαιρα.

http://cstrecords.com/products/land-of-kush-sand-enigma/

 

Bureau Of Atomic Tourism,  ένα απίστευτα δυναμικό σεξτέτο του Βέλγου ντράμερ, Teun Verbruggen  όπου με τον δίσκο τους, Eden ακολουθούν τα μονοπάτια της Νεοϋορκέζικης αβαντ-γκαρ ενώ κλέβουν αρκετά από την ηλεκτρική περίοδο του Miles Davis· από εκεί προχωρούν στο τζαζ- ροκ και πιο πέρα στους περίφημους Lounge Lizards του σαξοφωνίστα John Lurie. Οι υπόλοιποι παίκτες- ακουστικό μπάσο, τρομπέτα, σαξόφωνο, Fender Rhodes και ηλεκτρική κιθάρα- εννοούν να αυτοσχεδιάζουν διαρκώς στην μεγαλύτερη δυνατή ένταση ενώ προσφέρουν, εδώ και εκεί, ολιγόλεπτα διαστήματα χαλάρωσης.

http://www.teunverbruggen.com/The-Bureau-Of-Atomic-Tourism

 

Το Possible Worlds του Νορβηγικού ντουέτου Pip αποτελείται από ένα και μοναδικό κομμάτι μιας ώρας και έξι λεπτών με την μουσική να εξελίσσεται αργόστροφα. Αυτές οι ηχητικές κούρβες φέρνουν στο νου τις πρώτες δουλειές του Brian Eno  και του Robert Fripp  στην δεκαετία του ’70 ή, πιο παλιά,  εκείνες του Terry Rile Riley με τις φαινομενικά χαλαρές συνέργιες του συνθετητή και το οργάνου. Επίσης, αντλούν επιρροές από την παραδοσιακή μουσική της Ινδίας, Dhrupad και την χαλαρή και με ποικίλματα φωνή απέναντι στο σταθερό κτύπημα του ταμπουρά. Οι κιθάρες είναι κουρδισμένες διαφορετικά έτσι ώστε να μην διαφέρουν πολύ μεταξύ τους- καθώς συνοδεύονται από συνθετητές, ελεκτρόνικς και shambles.

https://www.sofamusic.no/album/possible-worlds

 

Το τέταρτο άλμπουμ του κουαρτέτου Dans Les Arbres κυκλοφορεί στην καλή Νορβηγική ετικέτα Sofa  και φέρει τίτλο, Volatil”, ηχογραφημένο ζωντανά στο Teatro San Leonardo στην Μπολόνια. Γνωστότερα μέλη τους, οι Xavier Charles, κλαρινέτο και Christian Wallumørd στο πιάνο, με τους μουσικούς να αυτοσχεδιάζουν έχοντας σαν βάση παρτιτούρες, αλλά είναι τέτοια η ορμή και συνάμα η ακρίβεια της εκτέλεσης, ο τρόπος σύνδεσης των μουσικών- ηλεκτρική κιθάρα, ντραμς, οι άλλοι δυο- ώστε ακόμη και ο κάθε μικροτονισμός λειτουργεί  διασταλτικά και διάφανα σαν κρύσταλλο.

https://www.sofamusic.no/album/volatil

 

Enfant terrible της πειραματικής σκηνής  του Λονδίνου ο  Σκοτσέζος ντράμερ, Seb Rochford (Polar Bear, Son Of Kemet), λανσάρει με την μπάντα του, Pulled By Magnets, το Rose Golden Doorways– ένα doom τρίο με μπάσο, σαξόφωνο Pete Wareham ( Polar Bear) συν τα κρουστά του SR. Ηχογραφημένο σε παλιά εκκλησία του Λονδίνου, το άλμπουμ των PBM περιέχει εμφανή στοιχεία χέβι, death και grindcore καθώς και ρυθμούς κλασικής Ινδικής ράγγα, με το γνωστό τους βαρύγδουπο ρυθμό και τις δυστοπικές αναφορές. Κάθε τίτλος έχει δίπλα του και από ένα σύμβολο τόσο ως μέτρηση όσο και ως φιλοσοφικό σχολιασμό- το ίδιο και το εξώφυλλο.

https://glitterbeat.com/artists/pulled-by-magnets/

 

Συνθέτης και τρομπετίστας ο Jon Hassell θεωρήθηκε πρωτοπόρος μουσικός για πολλές δεκαετίες. Από τους βασικούς συντελεστές του “Fourth World” ήχου, με την μίξη τεχνολογίας και παράδοσης ένθα η μη- δυτική κουλτούρα περνούσε μέσα από τις καινοτομίες του σύγχρονου στούντιο. Στα 1987, ο Hassell συνεργάζεται με τους Farafina από την Μπουρικίνα Φάσο, σχήμα αποτελούμενο από κρουστά, μπάλαφον, φλάουτο, τραγουδιστές και χορευτές-, για να γράψει το κλασικό πλέον Flash Of The Spirit, στην παραγωγή  του οποίου, πέρα από τον JH συμμετέχουν οι Brian Eno και Daniel Lanois. Ψηφιακά επεξεργασμένα πλήκτρα και τρομπέτα, με την τελευταία να διαχέεται μέσα από τις μελωδικές γραμμές των συνθέσεων, με νύξεις από τo  “Bitches Brew” του Davis- μια ευτυχής διασταύρωση άμπιεντ, κλασικής, αβάντ- γκαρντ και τζαζ.

https://glitterbeat.com/artists/jon-hassell-brian-eno/

 

Σούπερ γκρουπ από την Κολομβία με τρεις από πιο σημαντικούς μουσικούς της σκηνής στην πρωτεύουσα Μπογκοτά. Οι Los Pirañas με περισσότερο γνωστό τον κιθαρίστα Elbis Alvarez ( Meridian Brothers) ηχογράφησαν, λάιβ στο στούντιο, το τρίτο τους άλμπουμ “Historia Natural”- μια σοφιστικέ επιστροφή στην εφηβική ηλικία και στην μουσική που άκουγαν τότε -surf- rock, cumbia, dub, ρυθμοί valenato και γενικώς ότι μπορούσε να προκύψει από την δεκαετία του ’50 μέχρι εκείνη του ’70. Κυρίως οργανικά τα κομμάτια ξεχειλίζουν από ενέργεια και πάθος και μεταφέρουν το γιορταστικό κλίμα που χαρακτηρίζει την λαϊκή μουσική της περιοχής στο σήμερα.

https://los-piranas.bandcamp.com/album/historia-natural

 

Πέντε χρόνια μετά το πρώτο τους άλμπουμ οι Νορβηγοί Lumen Drones κυκλοφορούν το Umbra ενώ εμπλουτίζουν το post- rock αλλά και μαζί φολκ  της παρθενικής δουλειάς τους. Το ίδιο πειραματικό με το προηγούμενο, λιγότερο, όμως, ηλεκτρικό, με το Hardanger βιολί του Nils Økland, τις κιθάρες του Per Steinar Lie και τα κρουστά του Ørjan Haarland- από τους The Low Frequency In Stereo, οι  δυο τελευταίοι-   γράφουν μικρά και μεγάλα κομμάτια όπου οι «παλιές» μελωδίες έχουν, μάλλον, την μερίδα του λέοντος. Τα drones, βέβαια, στην ημερήσια διάταξη, ο μοτορικός ρυθμός, οι χέβι συγχορδίες και η εκτεταμένη χρήση του φίντμπακ αναπολούν τους Sonic Youth, τους Joy Division. τον La Monte Young και τον Παγκανίνι!

https://hubromusic.com/lumen-drones-umbra/

 

Το δεύτερο πόνημα του ντουέτου του Νορβηγού Joe Berger Myhre (ακουστικό μπάσο, ηλεκτρονικά, συνθετητές) και του Ισλανδού Ólafur Björn Ólafsson (όρθιο μπάσο, κρουστά, φαρφίζα, moog), τιτλοδοτείται Lanzarote . Στα 32 λεπτά διάρκειάς του η αμπιεντική  αίσθηση είναι πανταχού παρούσα με πρωταγωνιστές το πιάνο και το μπάσο ενώ σε τρία κομμάτια συμμετέχουν μουσικοί στην τρομπέτα, την τούμπα και το τρομπόνι. Αυτοσχεδιαστικοί πειραματισμοί παντού, ατμόσφαιρα γκρίζα μελαγχολική επηρεασμένη εν μέρει από τα κείμενα του Γάλλου συγγραφέα  Μισέλ Ουελμπέκ και το ομότιτλο  βιβλίο του.

https://hubromusic.com/jo-berger-myhre-olafur-bjorn-olafsson-lanzarote-cd-lp/

 

Με το Constellation In Steel Time, ο σημαντικός Πορτογάλος συνθέτης και μουσικός Rafael Toral, περνάει, όπως γράφει ο ίδιος στην τρίτη φάση της δημιουργίας του. Το μοναδικό κομμάτι του δίσκου, το “AER 7” έχει γραφτεί το 1992 και ενώ τότε υπήρχε μια drone κιθάρα, στην νέα εκδοχή, στην θέση της, υπάρχει κενό. Αυτές οι σιωπές συγχρονίζονται με την ροή των άλλων οργάνων καθιστώντας την αλληλοδιαδοχή των ηχητικών φράσεων κάπως τυχαία. Είναι σίγουρα το αμπιεντικό ύφος που καθορίζει το έργο ερμηνευμένο με πλήκτρα, συνθετητές και ξύλινα κρουστά.

https://room40.bandcamp.com/album/constellation-in-still-time

 

Πολυοργανίστας από την Μπρέσια, ο Gabriele Mitelli κυκλοφόρησε το “The World Behind The Skin έχοντας στην σκέψη εικόνες από τις περιγραφές  του θαλασσοπόρου Ρόαλντ Άμουνδσεν στην Αρκτική αλλά και του ντοκιμαντέρ που γύρισε ο Βέρνερ Χέρτσογκ για την ίδια περιοχή. Ο Ιταλός μουσικός χειρίζεται την κορνέτα, το σοπράνο σαξόφωνο, το άλτο φλούγκελχορν, τα ελεκτρόνικς, τα ηχητικά αντικείμενα αλλά και την φωνή του ενώ σκηνοθετεί μια τελετουργική ατμόσφαιρα, φορές φορές απόκοσμη, με σκληρούς ήχους από πνευστά, ενίοτε στα όρια του καθαρού θορύβου που παραχωρούν την θέση τους σε μελωδικά μάντρας.

https://weinsistrecords.com/the-world-behind-the-skin-cd/

 

Το Kitchen Music είναι η πρώτη σόλο δουλειά του Νορβηγού βιολίστα και συνθέτη Adrian Løseth Waade με το κουαρτέτο του-ηλεκτρική κιθάρα, μπάσο, ντραμς. Πολλά χρόνια στην Σκανδιναβική σκηνή της τζαζ εμφορείται από σουίνγκ διάθεση με έμφαση στις μελωδικές γραμμές, σε αναζήτηση της καθαρής μουσικής έκφραση, χωρίς να αποφεύγει τις αυτοσχεδιαστικές κορυφώσεις αλλά και τις μικροτονικές εκφράσεις όπου αναδεικνύεται κυριολεκτικά βιρτουόζος χωρίς πληθωρισμό δεξιοτεχνίας.

http://www.nakamarecords.no/store/adrian-lseth-waade-nbspkitchen-music

 

Το νέο Σκανδιναβικό δυναμικό σχήμα των The Big Yes! εξέδωσε πριν λίγο καιρό το ομότιτλο LP του με μία 31λεπτη σύνθεση. Στην ηγεσία του κουαρτέτου ο κοντραμπασίστας Christian Meaas Svendsen και δυο παίκτριες από την Δανία και την Σουηδία στο τρομπόνι και στο σαξόφωνο αντίστοιχα πλαισιωμένες από τον Νορβηγό ντράμερ. Με αυτά τα δεδομένα ο αυτοσχεδιασμός και οι εντάσεις κυριαρχούν- απ’ την free jazz και παραπέρα στην πλήρη αποδόμηση των ήχων κάθε μουσικού οργάνου.

http://www.nakamarecords.no/store/the-big-yes

 

Τα τρία μέλη των Old Castle– Robin Storey ( Rapoon, Zoviet France), Robert Pepper ( Pas Musique), Shaun Santor (Promute) έρχονται από υποφωτισμένα περιβάλλονται και ούτως η μουσική τους λειτουργεί μεταφυσικά. Στο άλμπουμ με τον ίδιο τίτλο, χρησιμοποιούν το Industrial, τα ηλεκτρονικά, ενίοτε το krautrock, με πλείστους όσους πειραματισμούς που αναδιανέμονται μέσω λελογισμένου αυτοσχεδιασμού. Υπάρχουν δουλεμένες λούπες, μερικά sambles, διάφορα κρουστά και ένα μιξάρισμα που σκηνοθετεί ηχητικές εικόνες φανταστικής ταινίας τρόμου.

https://alrealonmusique.bandcamp.com/album/old-castle-alrn103

 

Πρώτη συνεργασία του Ολλανδού κιθαρίστα Terrie Ex (The Ex) και της  Σλοβένας πιανίστριας Kaja Draksler στο The Swim”- λάιβ στο Cafe Oto του Λονδίνου- όπου δυο εντελώς διαφορετικοί στην μενταλιτέ μουσικοί συνθέτουν την πλήρη ρήξη κάθε μελωδικής έννοιας! Εκμαιεύουν από την ηλεκτρική κιθάρα και το πιάνο όλους τους δυνατούς ήχους από οποιοδήποτε μέρος του οργάνου. Μια εντελώς μίνιμαλ- με την κυριολεκτική έννοια του όρου, ντανταϊστική ερμηνεία καθαρού αυτοσχεδιασμού που συμπληρώνεται από διάφορα ετερόκλητα εργαλεία- παιγνίδια, μαχαίρια και σιδερένιοι ράβδοι.

http://www.terprecords.nl/is31.html

 

Φόρο τιμής αποτίουν οι παλαίμαχοι Ολλανδοί It Dockumer Lokaeltsje στο ιστορικό Γερμανικό γκρουπ των DAF ή Deutsch Amerikanische Freundschaft και στο δίσκο του “Alles Is Gut” που κυκλοφόρησε το μακρινό 1981. Τώρα, με τίτλο σε μια δική τους διάλεκτο το έργο ονομάζεται Alles Is Goed,  ενώ ακόμη και το εξώφυλλο παραπέμπει ευθέως στο πρωτότυπο αλλά και τα τραγούδια εκτελούνται με περίσσια ενέργεια αφήνοντας μάλλον στην άκρη το κομπιούτερ krautrock που τα χαρακτήριζε τότε για να τρέξουν με άνεση πάνω στις ράγιες του πανκ ροκ.

https://makkumrecords.nl/mr28lp.html

 

Η τσελίστρια Maria Bertoni μετακόμισε από την Ρώμη στο Βερολίνο πριν τρία χρόνια και μέλημά της είναι να αναδημιουργεί  την καλλιτεχνική της ταυτότητα με το να αποδομεί την σχέση της με το συγκεκριμένο όργανο. Οι ερμηνευτικές τεχνικές- στη πρώτη δική της δουλειά, All The Ghosts Are Gone– έχουν σχέση με τα ηλεκτρονικά και την άμπιεντ υφολογία. Η Bertoni παίζει εξαιρετικά με τις αντηχήσεις, τους απόηχους, τα ηλεκτρικά κύματα και τους λεπτεπίλεπτους ρυθμούς καθώς εμβαπτίζεται σε υπναγωγικά μουσικά περιβάλλοντα.

https://falkworld.bandcamp.com/album/all-the-ghosts-are-gone

 

Το Ethiobraz αποτυπώνει την συνάντηση της Large Unit Big Band– του Νορβηγού ντράμερ και ενορχηστρωτή Paal NilssenLove με το Αιθιοπικό χορευτικό και μουσικό σύνολο των Fendika -μαζί τους, ο κιθαρίστας Terrie Ex (The Ex). Ηχογραφημένο στο τζαζ φεστιβάλ του Μόλντε- γενέτειρας  του PNL- με 22 μουσικούς και χορευτές επί σκηνής να δημιουργούν ένα απίθανο γιορταστικό αίσθημα καθώς συνδυάζουν τον λαϊκό τελετουργικό ρυθμό με την συμμετοχή- την μελωδική παράδοση της Αιθιοπίας με την ένταση του σύγχρονου αυτοσχεδιαζόμενου ήχου.

https://pnlrecords.bandcamp.com/album/ethiobraz

Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία στην Ιταλία και στην Ελλάδα. Παράλληλα, έπαιξε ως μουσικός παραγωγός σε πολλά ραδιόφωνα για πολλά χρόνια και έγραψε ως μουσικός κριτικός σε μια σειρά περιοδικά. Αυτό συνεχίζει μέχρι και σήμερα.