Στήλη: Auditorium

Ο δημιουργικός πειραματισμός ως ελευθερία έκφρασης

| 25/11/2020

Δεν είναι καθόλου καινούρια τούτη η στήλη. Έκανε την πορεία της για αρκετό καιρό, στο παρελθόν («Δίφωνο», «Jazz  & Τζαζ») πέρασε στην διαθεσιμότητα και έρχεται και πάλι στο προσκήνιο του φιλόξενου «Περιοδικού». Κυρίως νέες μουσικές θα παρουσιάζει αλλά δεν θα παραλείπει να μεταφέρει δημιουργικές προτάσεις από το κυρίως ρεύμα της δισκογραφίας. Το βασικό χαρακτηριστικό της είναι η συνοπτική αλλά ουσιαστική παρουσίαση των καλλιτεχνικών προϊόντων.

Η πιο φρέσκια δουλειά του Βρετανού συνθέτη και τσελίστα Oliver Coates με τίτλο skins n slime ακολουθεί τις τεχνικές των guitar-tronics του σπουδαίου Robert Fripp (King Crimson).Πολυστρωματικές μελωδίες με παραμορφωμένες αρμονικές γραμμές συναποτελούν ένα ιδιότυπο progressive ηχητικό τοπίο: με την βοήθεια δυο digital loopers η μουσική πολλαπλασιάζεται δίκην drones (ισοκρατών) έτσι ώστε να ακούγονται σαν μια μεγάλη ορχήστρα από πλήθος εγχόρδων. Είναι τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία που διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό το ύφος των συνθέσεων δίνοντας βάθος αλλά και σκληρές ηχητικές γωνίες.

https://olivercoates.bandcamp.com/album/skins-n-slime

 

Εξαιρετική -για πρώτη φορά -επανέκδοση της ηλεκτρο- ακουστικής σύνθεσης “Oeldorf 8” του Εκουαδοριανού μουσικού της Neue Musik Mesías Maiguashca, μαθητή του Alberto Ginastera και του Karlheinz Stockhausen. Το εν λόγω έργο ηχογραφήθηκε το 1975 στο ομώνυμο χωριό από το Oeldorf Group, ένα κουαρτέτο με ηλεκτρονικά, κλαρινέτο, τσέλο, βιολί, μαγνητοταινίες, πλήκτρα και  αρμόνιο -συνθεζάιερ απ’ τον ίδιο τον συνθέτη. Λειτούργησαν ως κολεκτίβα για αρκετά χρόνια ενώ δίπλα απ’ το στούντιο ο αχυρώνας είχε διαμορφωθεί κατάλληλα ώστε να δέχεται 300 θεατές για τις συναυλίες του γκρουπ. Τούτων δοθέντων  το έργο καθόλου δεν ακούγεται passé, αντίθετα αποδίδει αυθεντικά την δημιουργική ελευθεριότητα των 70’s στην Ευρώπη καθώς μεταφέρει την «κλασική» ηλεκτρονική παράδοση σε περισσότερο μοντέρνες εκφάνσεις.

https://karlrecords.bandcamp.com/album/oeldorf-8

 

Το  κουϊντέτο των Αμερικάνων Summer Of Seventeen ηχογράφησε το ομότιτλο άλμπουμ κατά την διάρκεια των μεγάλων πυρκαγιών το καλοκαίρι του 2017 στην Ουάσιγκτον και στο Σιάτλ. Μέλη διαφόρων  πειραματικών σχημάτων –Zen Mother, Mammifer κ.α. -οι μουσικοί, θέλησαν να εκφράσουν με ήχους και φωνή την ερχόμενη Ημέρα της Αποκάλυψης καθώς είχαν το προαίσθημα. Το τραγούδισμα είναι βαθύ και σκληρό, οι κιθάρες μακρόσυρτες – υπερκόσμιες χορωδίες ακούγονται στο βάθος – τεράστια drones συνοδεύουν σχεδόν όλα τα κομμάτια  σε ένα έργο που ακροβολίζεται μεταξύ Merzbow, Einstürzende Neubauten και death metal.

ttps://karlrecords.bandcamp.com/album/summer-of-seventeen

 

Ακόμη μια ιστορική κυκλοφορία αυτή των Γερμανών Marc Weiser και  Jürgen Hendlmeier υπό το εκφραστικό όχημα των ARURMUKHA και με τίτλο “14.11.90 (ein  acoustisches psychogramm)” ένθα καταγράφεται ηχητικά η βίαιη αντιπαράθεση πολιτών από 13 καταλήψεις, στο Βερολίνο, με την αστυνομία. Ήταν Νοέμβριος του 1990 όταν 500 squatters αντιμετώπισαν οπλισμένα οχήματα, ελικόπτερα και 10 κανόνια νερού στην μεγαλύτερη μεταπολεμική επιχείρηση στην πόλη, με 4000 ένστολους. Επρόκειτο για την τελευταία μεγάλη μάχη των αριστερών καταληψιών στην Γερμανία… Το ντουέτο χρησιμοποιεί πλήθος field recordings από εκείνη την αντιπαράθεση δίκην ηχητικού ντοκιμαντέρ καθώς και ανάλογο υλικό απ’ το ραδιόφωνο και την τηλεόραση εμπλουτίζοντας το με ηλεκτρονικά, drones, industrial ρυθμούς, post- πανκ συν αλλότριες μουσικές και πολιτικές ομιλίες ως ακουστική σκηνογραφία για την κουλτούρα της αντίστασης απέναντι στην εξουσία.

https://karlrecords.bandcamp.com/album/141190-ein-akustisches-psychogramm

 

Φόρος τιμής στον μεγάλο Αμερικανό συνθέτη, συγγραφέα και sound artist  Alvin Curran αποτίει η Αυστραλιανή πιανίστρια Gabriella Smart  καθώς ερμηνεύει παραλλαγές από μια σύνθεσή του στο δίσκο της, Inner Cities Composed By Alvin Curran. Από τα 14 μέρη του έργου, η Smart περιλαμβάνει στο άλμπουμ τα 11 ενώ ακολουθεί πιστά τις εκτελεστικές οδηγίες του μέντορά της. Όπου το κάθε κομμάτι ξεκινά με μια απλή ιδέα, ακόρντο η κυτταρικό μοτίβο που χρησιμεύει ως πηγή αφήγησης και ιστορίας. Μια σειρά από αντιφατικές σπουδές οι μουσικές του έργου, απελευθερωτικές αλλά και απόκρυφες και αινιγματικές, εξελίσσονται χωρίς φαινομενικά νόρμες και σταθερές τόσο δημοφιλείς στην τρέχουσα μουσική των τελευταίων δεκαετιών.

https://room40.bandcamp.com/album/inner-cities

 

O δικός μας συνθέτης και παραγωγός – διοργανωτής του Borderline Festival –Μιχάλης Μοσχούτης ηχογραφεί για την πολύ σημαντική ετικέτα της Room40. Classical Mechanics ο τίτλος του δίσκου όπου με την βοήθεια συνεργατών, στα πνευστά και στο κανονάκι και με τον ίδιον σε διάφορα όργανα (κιθάρες, συνθεζάιζερς, χορδές πιάνου, κρουστά, κοχύλια, μικρόφωνα επαφής, επιστόμια, ελατήρια ταλάντωσης), δημιουργεί ένα ρευστό ηχητικό περιβάλλον, αμπιεντικού, μάλλον, ύφους ως να κολυμπάει κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας όπου οι σλόου μόσιον κινήσεις  και η μεγέθυνση των ακουστικών λεπτομερειών είναι κυρίαρχη.  Η διαρκής αν και ανεπαίσθητη εναλλαγή μοτίβων προκαλεί ένα είδος έντασης και παράλληλα δημιουργικής απόλαυσης στο ακροατήριο.

https://room40.bandcamp.com/album/classical-mechanics

 

Οι Αμερικανές  Edith Lettner (σοπράνο/ άλτο σαξόφωνο, ντουντούκ)  και Dafna Naphtali (φωνητικά, ηλεκροακουστικά) συναντήθηκαν το ’17 στην Νέα Υόρκη και η συνεργασία τους κατέληξε στην ηχογράφηση του We Q. Σε αυτό το άλμπουμ εκφράζουν ως ντουέτο τις διάφορες υφολογικές προτιμήσεις τους: free τζαζ υψηλής ενέργειας, διασταυρωμένης με διάφορα ελεκτρόνικς – χάρντκορ με παλαιά μουσική, θρυμματισμένες Αρμένικες και Βαλκανικές μελωδίες, πολυρυθμία ομού με drone -beat συχνότητες και θόρυβο. Φυσικά τα πνευστά της Lettner οδηγούν την κούρσα με τους βοκαλισμούς και τα κουμπάκια της Naphtali να συμπληρώνουν κυριολεκτικά την όλη εικόνα.

https://clanglabel.bandcamp.com/album/we-q

Ο Δανός visual artist Jonas Kasper Jensen με το έργο του, Plasma in DEX Garden αναφορά κάνει στην «blockchain» τεχνολογία που μεταφράζεται ως «αποκεντρωμένη συναλλαγή». Στα σπάργανα ακόμη τούτη η μέθοδος της οποίας το ηλεκτρονικό νόμισμα Bitcoin είναι παιδί, μεταφέρεται ηχητικά από τον Jensen καθώς οι τίτλοι των κομματιών μιλάνε για δίκτυα, δεδομένα, συμμετοχή, μερίδια κτλ. Μουσικά ο συνθέτης λειτουργεί στον χώρο του abstract άμπιεντ όπου ο ρυθμός, η μελωδία και οι αρμονικές συνυφαίνονται μεταξύ τους σε μια αργή drone κίνηση κάνοντας το άλμπουμ να μοιάζει ως μια εσωτερική λούπα. Όμως μια δεύτερη ακρόαση αποκαλύπτει δεκάδες υπόγειους συνδυασμούς και δυνατότητες.

https://www.traxsource.com/title/1420436/plasma-in-dex-garden

 

Το Νορβηγικό ντουέτων των Vilde&Inga εξέδωσε το τρίτο του άλμπουμ με τον συμβολικό τίτλο How Forests Think. Διπλό άλμπουμ ελεύθερα αυτοσχεδιαζόμενης ακουστικής μουσικής από βιολί και κοντραμπάσο, ηχογραφημένη σε τέσσερες διαφορετικές περιοχές του Όσλο – στο λιμάνι, στη λίμνη έξω από την πόλη, στο μαυσωλείο του Emanuel Vigeland και στο στούντιο Newtone όπου οι ήχοι κάθε μέρους εισέρχονται φυσιολογικά στο παίξιμο της Vilde και της Inga. Ούτως, έχουμε την ενσωμάτωση αυθεντικών field recordings ταυτόχρονα με την δημιουργία μιας μουσικής που εκτυλίσσεται σταθερά και οργανικά με καθαρά την αίσθηση της συνθετικής φόρμας.

https://www.sofamusic.no/album/how-forests-think

 

Έτερο ντουέτο εγχόρδων αυτό των Νορβηγών Kari Rønnekleiv και Ole-Henrik Moe υπό το σχήμα των Sheriffs of Nothingness, στο τέταρτο τους δίσκο με τον μακρύ τίτλο, An Autumn Night at the Crooked Forest, four fireplaces (in reality only one)”. Βιολί και βιόλα ηχογραφημένες στο μέσω του Crooked Forest, ήγουν ενός στοιχειωμένου, θα λέγαμε, δάσους  δυτικά του Όσλο σε κάποια παλιά καλύβα με την φωτιά να καίει διαρκώς. Τέσσερα αυτοσχεδιαζόμενα abstrait κομμάτια αφιερωμένα σε διαφορετικά είδη καυσόξυλων με τον τρόπο που καίγονται και φωτίζουν. Η μουσική κινείται αενάως, χωρίς αρχή και τέλος όπως η φωτιά, το κροτάλισμα της οποίας μπορείτε να ακούσετε ανάμεσα στις δοξαριές.

https://www.sofamusic.no/album/autumn-night-crooked-forest

 

Το έβδομο σόλο άλμπουμ της Ιιαπωνέζας  συνθέτριας Miki Yui, Aperio!” προλογίζει με τον τίτλο τους ανοιχτούς ορίζοντες του ήχου του όπως επίσης και τον απεριοδικό του χαρακτήρα. Παρ’ όλη την καθαρά ηλεκτρονική υπόσταση η έμπνευση έρχεται από την φυσική εμπειρία όπου το ονειρικό στοιχείο  είναι κυρίαρχο παντού – ένα παιγνίδι μεταμόρφωσης του αφηρημένου σε συμπαγές και τανάπαλιν: ηλεκτροακουστικοί ήχοι, field recordings εξοχής, τεχνητά δημιουργήματα, αυτοσχεδιασμός ανάλογα με την διάθεση, παράξενα εφέ και γενικώς abstrait προσέγγιση. Ηχογραφημένο στο Ντίσελντορφ ένθα η Yui ζει και εργάζεται. Mastering από τον σπουδαίο μουσικό και παραγωγό Giuseppe Ielasi.

https://hallowground.bandcamp.com/album/miki-yui-aperio

 

Το δεύτερο σόλο άλμπουμ του Αυστριακού τσελίστα Lukas Lauermann υπό τον τίτλο I N περιλαμβάνει μείγμα μοντέρνας σύνθεσης και ελεύθερου αυτοσχεδιασμού με πλοήγηση στα 12 συνημίτονα της παραδοσιακής μουσικής σκάλας με την συνοδεία του κεντρικού οργάνου από το πιάνο, τον συνθεζάιζερ και τα… πιρούνια. Ούτως, όλα μπερδεύονται γλυκά με την ηλεκτρονική επεξεργασία ενώ κυριαρχεί η εντύπωση πως ακούγεται ολόκληρη ορχήστρα δωματίου. Αυτό το μετα- κλασικό ύφος λειτουργεί εξαιρετικά καθώς παράγει μελωδικές γραμμές που απέχουν παρασάγγες από ότι θα χαρακτηρίζαμε ακαδημαϊκό τρόπο έκφρασης.

https://www.col-legno.com/en/shop/16009-lukas-lauermann-i-n

 

H ορχήστρα ΚRAFFT αποτελεί σύμμειξη δυο σπουδαίων συνόλων, των Γερμανών αβανγκαρντιστών zeitkratzer και των Γάλλων συναδέλφων τους Ensemble 2e2m. Δεκαοχτώ μουσικοί –πνευστά, έγχορδα, κοντραμπάσα, κρουστά – στο πιάνο ο ηγέτης των zeitkratzer, Reinhold Friedl που γράφει και την μουσική και στο γαλλικό κόρνο η δίκης μας Έλενα Κακαλιάγκου. Η σύνθεση έγινε με την βοήθεια του προγράμματος  TTM (Textural Transformation Machine) που ανάπτυξε ο Friedl για να δημιουργήσει πολλαπλές τυχαίες δομικές διαδικασίες. Ένα είδος μαξιμαλιστικής μίνιμαλ όπου όλα τα όργανα παίζουν διαρκώς σε ομοφωνία· μόνο οι ήχοι και οι συνδυασμοί τους αλλάζουν. Το έργο ηχογραφήθηκε σε παλιά γαλλική εκκλησία υπό την διεύθυνση του Pierre Roullier και σε πρώτη ακρόαση δίνει την εντύπωση ενός στατικού ηχητικού ογκόλιθου!

https://zeitkratzer.bandcamp.com/album/reinhold-friedl-krafft

 

Το Γαλλικό ντουέτο Snowdrops με την Christine Ott (πιάνο, Ondes Martenot) και τον Mathieu Gabry (πιάνο, μέλοτρον, MS2000), συνθέτουν μινιατουρίστικες συμφωνίες δωματίου ένθα ο «αρχαίος» συνθεζάιζερ Ondes Martenot δημιουργεί αίσθηση. Στο δίσκο τους “Volutes” συνεργάζονται με την Anne-Irène Kempf (βιόλα) σε μουσικές που συνδυάζουν το μπαρόκ ύφος, τον τζαζίστικο αυτοσχεδιασμό, την ελεκτρόνικα και την φιλμική μουσική, μα, πάνω απ’ όλα δημιουργούν ένα ιδιόμορφο ηχητικό αμάλγαμα που δεν κατασταλάζει στιλιστικά πουθενά. Μέρος των συνθέσεων ακούγεται στο Ταϊλανδέζικο φιλμ του ’18,  “Manta Ray”, που βραβεύθηκε στο Φεστιβάλ της Βενετίας.

ttps://www.injazerorecords.com/releases/volutes/

 

Έργο γραμμένο την εποχή του πρώτου κύματος του Covid19, τούτη την φορά απ’ τον Ισραηλίτη μουσικό παραγωγό Yair Etziony, το State Of Exception αναφέρεται ακριβώς σε αυτή την κατάσταση εξαίρεσης. Με έμπνευση από την ηλεκτρονική μουσική των 90’s, επηρεάζεται από το Drum & Bass, την IDM, το χάρτντκορ, το Garage –το 2step, τα βαριά drones και το πρώιμο Detroit techno αλλά σε πιο αργές ταχύτητες, θέλοντας έτσι να αποδώσει τον ήχων των άδειων σούπερ μάρκετ, των γραφείων και των δρόμων. Συγχωνεύει γόνιμα field recordings, feedbacks και συγκεχυμένα digital beats.

http://www.false-ind.com/exception.html

 

To Fischgeist της Γιαπωνέζας μουσικού Tomoko Sauvage –με έδρα πλέον το Παρίσι –ηχογραφήθηκε σε μια πελώρια δεξαμενή νερού στα περίχωρα του Βερολίνου. Χτισμένη τον 19ο Αιώνα αποτελείται από πέντε κυκλικά επίπεδα με μια σπειροειδή σκάλα στο μέσο που οδηγεί στο εσωτερικό του ένθα επικρατούν αρκετά χαμηλές θερμοκρασίες ενώ παράγει ακουστικά αντηχήσεις που διαρκούν μέχρι και 20 δευτερόλεπτα! Η Sauvage, έχοντας αναπτύξει «φυσικούς συνθεζάιζερς» με πορσελάνινα και γυάλινα δοχεία γεμάτα νερό όπου μέσα πλέουν υδρόφωνα με ενισχυτές, κατορθώνει εντός των δεξαμενών να μεγιστοποιεί κάθε ήχο  από χτύπημα ή τρίψιμο με αποτέλεσμα να ακούγονται ως να εκτελείται ένα φαντασμαγορικό ηλεκτρονικό συμφωνικό ταξίδι που διατρέχει τον λαβύρινθο του πέτρινου όγκου.

https://tomokosauvage.bandcamp.com/album/fischgeist

 

Το πρώτο σόλο άλμπουμ του Ιταλού μουσικού και συνθέτη Gianmaria Aprile φέρει το μακρύ τίτλο, Rain, Ghosts, One Dog and Empty Woodland που επεξηγεί ευκρινώς τα υποκείμενα των αναφορών του: ιστορίες με φαντάσματα, μεγάλους περιπάτους στο πυκνό δάσος με την παρέα ενός σκύλου! Οπλισμένος με την κιθάρα, ένα κινέζικο νυκτόν έγχορδο χιλιετιών -το guqin -δημιουργεί ατμοσφαιρικές καταστάσεις κοντά στην ψυχεδέλεια και το άμπιεντ με πολύ αυτοσχεδιασμό και noise εφέ. Θα το χαρακτηρίζαμε ως ιδανικό σάουντρακ μιας εκδοχής της άγριας φύσης.

https://weinsistrecords.com/gianmaria-aprile-rain-ghosts-one-dog-and-empty-woodland-cd/#1528897435861-59d98fe3-fd77

 

Πρώτη συνεργασία μεταξύ του Γάλλου ηλεκτροακουστικού  παραγωγού Philippe Petit και του Γερμανού άμπιεντ συνθέτη Michael Schaffer, το άλμπουμ  “Ι” με την ηλεκτρική κιθάρα του πρώτου και τον Buchla συνθεζάιζερ του δεύτερου να λειτουργούν συμπληρώνοντας αλλήλους. Επιρροές από πρώιμους Tangerine Dream, Stockhausen -με πολυκαναλική διάχυση, στιγμιαίους πειραματισμούς και διάτρητες μελωδικές γραμμές αλλά με διακριτούς εσωτερικούς ρυθμούς. Χαρακτηριστικό το τελευταίο μέρος, ένα «συμφωνικό» tours de force του κλασικού συνθεζάιζερ με τις οξύτονες παρεμβάσεις της κιθάρας.

https://philippepetitmichaelschaffer.bandcamp.com/releases

 

Ηχογραφημένο στο Σικάγο, στο στούντιο των γνωστών Wilco, το Bow Shoulder  του Νορβηγικού τρίο Huntsville -Ivar Grydeland (κιθάρες, ηλεκτρονικά), Ingar Zach (διάφορα κρουστά) και Tonny Kluften (ηλεκτρικό μπάσο)  -αριθμεί στους συνεργάτες του και δύο μέλη (Neils Cline (κιθάρα), Glenn Kotche (ντραμς), του Αμερικάνικου γκρουπ. Αν σε αυτούς προσθέσουμε την Yuka Honda (Cibo Matto) στα κίμπορντς και τον Darin Gray (ακουστικό μπάσο) τότε έχουμε την εικόνα μιας εξαιρετικής μπάντας, ικανής για περίτεχνους αυτοσχεδιασμούς: η μελωδικότητα αποτελεί βάση για να αναπτυχθεί ο φαινομενικά άναρχος πειραματισμός που όμως λειτουργεί ολοκληρωμένα και απολαυστικά· μια βελτιωμένη έκδοση των 13th Floor Elevators!

https://hubromusic.com/huntsville-yoka-honda-nels-cline-darin-gray-glenn-kotche-bow-shoulder-cd/

 

From Russia with love, οι Lucidvox στην πρωτοπορία της εκεί εναλλακτικής σκηνής κυκλοφορούν το πρώτο τους «διεθνές» άλμπουμ, We Are (мы есть)”. Επηρεασμένες από συγκροτήματα όπως οι Siouxsie And The Banshees, οι Sonic Youth και οιWarpaint, οι τέσσερες κοπέλες του σχήματος δίνουν στα τραγούδια τους ατμοσφαιρικές  psych-rock προεκτάσεις παράλληλα με ρώσικες λαϊκές μελωδίες και πανκ -ροκ ερμηνείες. Τούτων δοθέντων, οι Lucidvox ακούγονται ως σύνολο προσανατολισμένο στο ύφος  του λεγόμενου new wave χωρίς, βεβαίως, να ξεχνούν την γεωπολιτική τους προέλευση.

https://glitterbeat.com/artists/lucidvox/

Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία στην Ιταλία και στην Ελλάδα. Παράλληλα, έπαιξε ως μουσικός παραγωγός σε πολλά ραδιόφωνα για πολλά χρόνια και έγραψε ως μουσικός κριτικός σε μια σειρά περιοδικά. Αυτό συνεχίζει μέχρι και σήμερα.