Στήλη: Auditorium

Πειραματικές μουσικές ηχογραφημένες τον καιρό του κορωνοιού

| 14/06/2021

Δεν είναι καθόλου καινούρια τούτη η στήλη. Έκανε την πορεία της για αρκετό καιρό, στο παρελθόν («Δίφωνο», «Jazz & Τζαζ») πέρασε στην διαθεσιμότητα και έρχεται και πάλι στο προσκήνιο του φιλόξενου «Περιοδικού». Κυρίως νέες μουσικές θα παρουσιάζει αλλά δεν θα παραλείπει να μεταφέρει δημιουργικές προτάσεις από το κυρίως ρεύμα της δισκογραφίας. Το βασικό χαρακτηριστικό της είναι η συνοπτική αλλά ουσιαστική παρουσίαση των καλλιτεχνικών προϊόντων.

Για την δεύτερη δουλειά της η Σέρβα field recordist  και  sound artist Manja Ristić, λειτούργησε σε ένα μεμονωμένο νησί της Κροατίας ως ηχητική γεωγράφος και φυσιοδίφης. Το «Kairos & the Dwellers» – από το ελληνικό, «καιρός» – είναι καθαρά ηλεκτροακουστικό drone άλμπουμ που περιλαμβάνει ήχους από πεύκα, κύματα και τρεχούμενα νερά, θορύβους λατομείων και εργασίες κατοίκων που εδώ ακούγονται μέσω διαφορετικών τεχνικών ηχογράφησης όπως υδρόφωνα, μικρόφωνα επαφής και στέρεο συστήματα. Εξερευνά περιοχές του νησιού ύστερα από εντατική εκμετάλλευση που όντας πλέον εγκαταλειμμένες επανέρχονται στην φυσική τους κατάσταση. Με την ευαισθησία του ήχου να καταγράφει τις μικροκοινωνίες των καρκινοειδών αλλά και τα σπασίματα των κλαδιών, τα τζιτζίκια κ.α. σε ένα εξαιρετικό βιο- γεωφωνικό άμπιεντ.

https://f-o-m.bandcamp.com/album/kairos-the-dwellers

 

«From Here To There» τιτλοφορείται το πέμπτο άλμπουμ των Ιταλών Alberto Braida (πιάνο) και Giancarlo Nino Locatelli (βαρύτονο κλαρινέτο).  Ένα ντούο με τεράστια οργανική πείρα που έχει δώσει πλείστα όσα κονσέρτα, αποδίδει δικές του συνθέσεις με λιτότητα και μέτρο. Ο αυτοσχεδιασμός είναι κυρίαρχος, η τζαζ αίσθηση παρούσα αλλά το ύφος δεν κατηγοριοποιείται· η ατονάλ έχει, μάλλον, τον πρώτο λόγο. Ο συντονισμός των δυο άψογος, οι δρόμοι του πιάνου και του κλαρινέτου συμπλέουν μέσα στην διαφορετικότητά τους, μακριά από κάθε είδους ακαδημαϊσμό, ενίοτε δε, ακούγονται σαν ολόκληρη ορχήστρα.

https://weinsist.bandcamp.com/album/from-here-from-there

 

Η σύμπραξη τριών Ιταλών αυτοσχεδιαστών είχε ως ευτυχές γεγονός την δημιουργία του άλμπουμ “Tombé De La Voûte”. Ο Michel Doneda στο σοπράνο και το σοπρανίνο σαξόφωνο, ο Andrea Grossi στο ακουστικό μπάσο και ο Filippo Monico στα ντραμς και στα κρουστά λειτουργούν υπό το συλλογικό όνομα KORR και στην διάρκεια 11 συνθέσεων τους παίζουν χωρίς φαινομενικά να ακολουθούν αισθητικούς κανόνες και στυλ. Και όμως μια επισταμένη ακρόαση στο έργο τους αποκαλύπτει την φοβερή άνεση συνεργασίας στην χάραξη ενός οριακού abstrait ήχου που βρίθει εντάσεων.

https://weinsist.bandcamp.com/album/tomb-de-la-vo-te

 

Με χαρακτηριστικό τίτλο, «Fengselsfugl», ήτοι «Φυλακισμένο πουλί», η τελευταία δουλειά του Νορβηγού κιθαρίστα Trond Kallevåg εμπνέεται απ’ την συνεργασία που είχε τα τελευταία χρόνια με κρατούμενους. Με το σεπτέτο του και την παρουσία πέραν των άλλων του γνωστού σε εμάς, συμπατριώτη του, Geir Sundstøl, στην ηλεκτρική, την pedal steel και την φυσαρμόνικα, παίζει οργανική φολκ με πειραματική διάθεση. Την ονομάζει «cinematic nordicana» καθώς ανασυνθέτει στοιχεία κάντρι και νορβηγικές λαϊκές μελωδίες της σχολής Ry Cooder και Bill Frisell. Να σημειώσουμε την χρήση field recordings ως και μουσικών πριονιών! Μεγάλο μέρος της ηχογράφησης έλαβε χώρα στην Κρατική Φυλακή του Όσλο.

 https://hubromusic.com/trond-kallevag-fengselsfugl-cd-lp/

 

Οι Καναδοί Fly Pan Am εξέδωσαν το πέμπτο κατά σειρά άλμπουμ για την σημαντική ετικέτα της Constellation. Το Frontera δημιουργήθηκε για τις ανάγκες του, εκ Μόντρεαλ, χοροθεάτρου Animals Of Distinction. Συνδυάζοντας τα ηλεκτρονικά και το μινιμαλιστικό μοτορικό αβαντ- ροκ, οι FPA λειτουργούν με καταιγιστικούς ρυθμούς και σε υψηλές εντάσεις  καθώς αναφέρονται στα σύνορα που χωρίζουν και ελέγχουν με απανθρωπιά απελπισμένες φτωχές υπάρξεις- ενδεικτικοί οι τίτλοι, “Grid/Wall”, “Fences”, “Frontier”. Η παράδοση των This Heat, Faust, Liars και Mogwai συνεχίζεται.

https://flypanam.bandcamp.com/album/frontera

 

Mycrotom ονομάζεται το εκφραστικό όχημα του Ιταλό- Καναδού, με έδρα την γενέτειρα του Μπρεχτ, Άουγκσμπουργκ, Tom Simonetti. Παίζει κρουστά με την βοήθεια ηλεκτρονικών, είναι DJ και χειρίζεται τα ηλεκτρονικά έτσι ώστε η πρόσφατη κυκλοφορία του, Ratoratiyo (τίτλος δανεισμένος απ’ την φυλή των Ινδιάνων Μοχόκ), να έχει το συνεχές beat ως σήμα κατατεθέν. Όλα μπερδεύονται γλυκά: cool disco, krautrock, χιπ χοπ, ψυχεδέλεια, field recordings, dub και μινιμαλισμός. Αλλά είναι το mycrotom ντραμ που κυριαρχεί παράλληλα με ένα σωρό αρχαίες ηλεκτρονικές συσκευές- Casio, Korg, Roland και πολλές άλλες.

https://mongkong.bandcamp.com/

 

Με την ηχογράφηση του«Slåttesong» οι δυο Νορβηγοί φολκ μουσικοί Margit Myhr και Erlend Apneseth αναφέρονται στην παράδοση της πατρίδας τους αποκλειστικά για Hardanger βιολί και φωνητικά. Ερμηνεύουν 11 παλαιά τραγούδια, συν τρία γραμμένα από τον Apneseth στο ύφος των προηγούμενων και το άκουσμά τους μας θυμίζει έντονα αγγλοσαξονική μουσική. Το ντουέτο έκανε έρευνες, ανακάλυψε σε συλλογές διάφορες συνθέσεις και στιχάκια και με σεβασμό αλλά και ανανεωτική διάθεση έφερε στο στούντιο τα αγαπημένα του κομμάτια. Και μόνο η φωνή της Myhr, ο τρόπος ερμηνείας και το ιδιόμορφο της skat τραγούδισμα της και μόνο αυτά αξίζουν μεγάλης προσοχής.

https://margitmyhr.bandcamp.com/album/sl-ttesong

 

Με ηγέτη τον αρκετά γνωστό Βέλγο ντράμερ Teun Verbruggen, το τρίο με τους συντοπίτες του ονόματι Cram Nation  αρέσκεται να παίζει εντελώς ελεύθερα! Στον ομώνυμο δίσκο τους – με τον Vitja Pauwels στην κιθάρα και τα ηλεκτρονικά και τον Cesar De Sutter στην άλλη κιθάρα, δημιουργούν περίτεχνες ηχητικά καταστάσεις που δεν ακολουθούν κανένα στιλ: αυτοσχεδιάζουν βεβαίως αλλά χωρίς να πλατειάζουν καθώς ακολουθούν έναν υπόγειο ρυθμό –των κρουστών –και χωρίς να επιβάλλουν νόρμες συγκρατούν το όλο ηχητικό οικοδόμημα για τους όποιους πειραματισμούς των μελών.

https://teunverbruggen.bandcamp.com/album/cram-ration

 

Ένα διπλό άλμπουμ για τον βετεράνο Άγγλο βιολιστή, καλλιτέχνη πολυμέσων και συνθέτη Jon Rose, με τίτλο “State Of Play” εμπεριέχει την σύνοψη 60 χρόνων συνεχούς πειραματισμού. Διότι ο Rose έχει δημιουργήσει, όπως ο Harry Partch, μια σειρά ιδιότυπων μουσικών οργάνων – κυρίως έγχορδων – όπου ακούμε εδώ, -περιλαμβάνουν σόλο, ντουέτα αλλά και μεγαλύτερα σύνολα με τα αυτοσχέδια ηχητικά του εργαλεία. Τούτων δοθέντων η παρέλαση των απίθανων βιολιών, των διαδραστικών δοξαριών, της αιολικής άρπας, του πλέκτραφον, του «αγχωμένου» βιολιού, keyolin κ.α. λειτουργεί συνδυαστικά μέσα σε ένα φαινομενικό χάος αυτοσχεδιασμών.

http://www.rermegacorp.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Category_Code=&Product_Code=ReRJR8&Store_Code=RM

 

Murcof ονομάζεται καλλιτεχνικά ο Μεξικάνος παραγωγός Fernando Corona που έγινε αρκετά γνωστός στην παγκόσμια ηλεκτρονική σκηνή την πρώτη δεκαετία του 2000. Η τελευταία δουλειά του «The Alias Sessions» (3LP/2CD) βασίζεται στο minimal techno, το glitch, το microhouse – στα σαμπλς μοντέρνας κλασικής μουσικής και στα field recordings. Ο στακάτος ρυθμός κυριαρχεί όπως επίσης και ένα βαρύ υπόγειο μπάσο.  Ο Murcof παίζει με τα sequencers καθώς σκηνοθετεί δυστοπικές ατμοσφαιρικές ηχητικές εικόνες περισσότερο αφηρημένες από προηγούμενα έργα του. Γενικώς μια σπουδαία δουλειά που άξιζε 13 χρόνια προσμονής.

https://murcofmusic.bandcamp.com/album/the-alias-sessions

 

Το “Inner Lift” δημιουργήθηκε, κυριολεκτικά, από τους  αυτοσχεδιαστικούς βοκαλισμούς της Νορβηγής Sissel Vera Pettersen (Trondheim Voices) και της Δανής Randi Pontoppidan (Theatre of Voices). Με επιρροές από διάφορες παραδόσεις και στιλ διαμορφώνουν ένα εντελώς καινούριο αισθητικό κόσμο. Στοχαστικό, άμπεντ, μελωδικό και ρυθμικό με υλικά την ανθρώπινη φωνή, live processing και ελάχιστα μουσικά όργανα όπως zither και Θιβετιανά ηχητικά κύπελλα. Η τελετουργική αίσθηση πανταχού παρούσα αλλά είναι οι φωνητικοί αυτοσχεδιασμοί, τα όποια κρουστά μαζί με το εξαιρετικό remixing που ολοκληρώνει σκηνοθετικά το όλο πρότζεκτ.

https://chantrecords.com/releases/randi-pontoppidan-sissel-vera-pettersen-inner-lift/

 

Πριν λίγα χρόνια η Σουηδή βιολίστρια Eva Lindal  ανακάλυψε τις ξεχασμένες, από το 1935, παρτιτούρες της Αρμένισσας συνθέτριας Sofia Ganeshian. Ήταν γραμμένες με νότες και σύμβολα εκκεντρικά, πολύ μπροστά για την εποχή της καθώς άφηναν χώρο για αυτοσχεδιασμούς. Η Lindal συνεργάστηκε με την Αμερικάνα πιανίστρια Virg Dzurinko για την ηχογράφηση του άλμπουμ. The Hidden Life Of Sofia G.” με συνθέσεις της «αόρατης» δημιουργού η οποία όπως μαθαίνουμε έζησε μετά τον πόλεμο στην Κέρκυρα ένθα και πέθανε εκεί. Η ερμηνεία των δυο καλλιτέχνιδων φέρνει στο φως μουσική επηρεασμένη -όπως κάπου σημειώνει η Ganeshian – από Ravel, Bartok, Varese και Dallapiccola. Ένας σίκουελ  δίσκος της Sofia G είναι στα σκαριά για το 2022.

https://evalindal.com/portfolio-item/the-hidden-music-of-sofia-g-2/

 

Οι Sky Burial ήτοι ο Αμερικάνος visual/ sound artist Michael Page και το Stations Of The Sunη τελευταία δουλειά του. Ύστερα από χρόνια στην ηλεκτρονική σκηνή του industrial θορύβου, ο Page, με το όχημα τους SK, ερευνά, πλέον, τις άμπιεντ και πειραματικές πλευρές του εν λόγω είδους.  Επηρεασμένος από τις Θιβετιανές τελετουργίες απ’ όπου και το όνομα του πρότζεκτ, συνδυάζει τους δίκην μάντρα επαναλαμβανόμενους ρυθμούς με kosmische ή κοσμικό ροκ αλά Tangerine Dream και γενικώς το ηλεκτρονικό προγκρέσιβ των 70s και 80s σε μια ασαφή περιοχή στα όρια διαφόρων στυλ μουσικής.

https://skyburial2.bandcamp.com/album/stations-of-the-sun

Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία στην Ιταλία και στην Ελλάδα. Παράλληλα, έπαιξε ως μουσικός παραγωγός σε πολλά ραδιόφωνα για πολλά χρόνια και έγραψε ως μουσικός κριτικός σε μια σειρά περιοδικά. Αυτό συνεχίζει μέχρι και σήμερα.