Στήλη: SmassingCulture
Κόμικ, sci - fi, κινηματογράφος, υπερήρωες, animation, πολιτική και κοινωνία

Ποια βιβλία/comics να διαβάσετε δίπλα στο χριστουγεννιάτικο δέντρο;

Δωρο-προτάσεις για εσάς ή για φίλους και φίλες...

| 24/12/2018

Καλώς ήρθαν λοιπόν τα Χριστούγεννα, ώρα να ξεκουραστούμε λίγο, να πάμε κάνα ταξιδάκι και γενικά να περάσουμε καλά (για όποιον δεν δουλεύει βέβαια). Όμως, πέρα από γιορτές, μελομακάρονα και τραπέζια, τα Χριστούγεννα συνήθως συνδυάζονται και με δώρα. Εκτός, λοιπόν, απ’ τα δώρα που θα σας φέρει ο Άγιος Βασίλης, έχετε μπει ήδη σε προβληματισμούς για το τι δώρα να πάρετε στα αγαπημένα σας πρόσωπα.

Εμείς απ’ τη μεριά μας, προσπαθήσαμε να σας λύσουμε εν μέρει το πρόβλημα, μαζεύοντας κάποιες προτάσεις απ’ τις καλύτερες νέες κυκλοφορίες βιβλίων και comics της χρονιάς, αυτά δηλαδή που θεωρούμε εμείς τα καταλληλότερα για να τα κάνετε δώρα σε άλλους (ή και στον εαυτό σας). Έτσι κι αλλιώς πάντα, αλλά ειδικά τα Χριστούγεννα, ένα βιβλίο θεωρείται απ’ τα καλύτερα δώρα, αρκεί να μπορεί να ταξιδέψει τον αναγνώστη του. Οπότε, αν έχετε τζάκι βάλτε φωτιά, αν όχι ζεστάνετε έτσι κι αλλιώς την πολυθρόνα και το σαλόνι σας, καθίστε αναπαυτικά δίπλα στο χριστουγεννιάτικο δέντρο κι αρχίστε αμέσως την ανάγνωση.

Ακολουθούν οι προτάσεις μας, με τις οποίες προσπαθήσαμε να καλύψουμε όλα σχεδόν τα γούστα. Η τελική επιλογή είναι δική σας.

Λογοτεχνία

Να Τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ, του Εντουάρ Λουί (εκδόσεις Αντίποδες)

Ο Εντουάρ Λουί είναι ένας νέος συγγραφέας με κοινωνική και πολιτική άποψη, η οποία φάνηκε και απ’ τη στήριξή του στο κίνημα των κίτρινων γιλέκων. Με το ημιαυτοβιογραφικό “Να τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ” ο Λουί μιλάει καθαρά για δύσκολα θέματα, όπως είναι ο συντηρητισμός των κλειστών κοινωνιών, ο ρατσισμός, η ομοφοβία και γενικότερα η βία που έζησε μεγαλώνοντας.  

Ο Εντουάρ Λουί μέσα σε κάτι λιγότερο από 200 σελίδες πλάθει για τον Εντύ Μπελγκέλ (το λογοτεχνικό του alter ego) το σκηνικό ενός τοξικού κοινωνικού περιβάλλοντος, μέσα στο οποίο ασφυκτιά ο 10χρονος πρωταγωνιστής του. Ο Εντύ είναι ένα απ’ τα παιδιά μιας πολύ φτωχής οικογένειας, που μεγαλώνουν σε ένα χωριό της Βόρειας Γαλλίας. Όμως, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα αγόρια που γνωρίζει στο χωριό του και στον οικογενειακό του κύκλο, ο Εντύ είναι διαφορετικός. Από πολύ μικρός ήταν πιο ευαίσθητος, είχε προτιμήσεις αποκλίνουσες από αυτές των αγοριών της ηλικίας του, αλλά και πιο θηλυπρεπής απ’ όσο θα τον ήθελαν ο αλκοολικός πατέρας του και η -καταδικασμένη για πάντα στο σπίτι- μητέρα του. Η διαφορετικότητα του Εντύ του προκαλεί προβλήματα και στο σπίτι και στο σχολείο, στα οποία, μόνιμα στιγματισμένος ως «αδερφή», μοιάζει να είναι ξένο σώμα. 


Σπίτι από Γη, του Woody Guthrie (εκδόσεις Αίολος)

Πρόκειται για το μοναδικό μυθιστόρημα του άστεγου cowboy της countryWoody Guthrie,ο οποίος ξεκινάει την αφήγηση ενός folkπαραμυθιού, με τους δύο ήρωες να μοιάζουν σαν αποκύημα των τραγουδιών του. Πράγματι, όπως τα πάντα σε ένα τραγούδι του (δηλωμένου) σοσιαλιστή Guthrie αναδεικνύουν την όμορφη πλευρά του αγώνα ενάντια στο σύστημα που υποβαθμίζει και εξαθλιώνει τον άνθρωπο, έτσι και το “Σπίτι από γη” είναι ένα μυθιστόρημα ποτισμένο με τρυφερότητα, ειλικρίνεια και αλήθεια.

Οι δύο ήρωες, που ζουν ως μεσιακάρηδες -κάτι ανάμεσα στον σκλάβο και τον αυτόνομο αγρότη- ονειρεύονται το δικό τους κομμάτι γη και ένα σπίτι φτιαγμένο από πέτρα, μέσα στο οποίο θα μπορούν να προστατευτούν από τη σκόνη, το κρύο ή τη ζέστη. Ένα φυλλάδιο οδηγιών του Υπουργείου Γεωργίας ξυπνάει μέσα τους την ελπίδα και το όνειρο, μόνο για να βρεθούν αντιμέτωποι με την ωμή πραγματικότητα.

Στις σελίδες του βιβλίου θα ανακαλύψετε ένα παραμύθι, που μοιάζει με μια κλαψιάρικη bluesμελωδία. Ένα τραγούδι του λαού που αντιστέκεται στην καταπίεση και ονειρεύεται ενάντια στο ρεαλισμό της υποταγής που προβάλει μπροστά του σαν μοναδική λύση!


Κόκαλα από Ήλιο, του Μάικ Μακόρμακ (εκδόσεις Αντίποδες) 

Η ώρα είναι δώδεκα το μεσημέρι και σ’ ένα μικρό χωριό της Ιρλανδίας ακούγεται η καμπάνα που χτυπά. Καθισμένος στο τραπέζι της κουζίνας, ο Μάρκους Κόνγουεϊ, πολιτικός μηχανικός, ξεκινά εκείνη ακριβώς τη στιγμή έναν νοερό απολογισμό της ζωής του, σκέφτεται το γάμο του, τα παιδιά του, τη δουλειά του, την πολιτική, σε μια χώρα που βρίσκεται στη δίνη της οικονομικής κρίσης. Ο απολογισμός αυτός κάθε άλλο παρά συγκροτημένος είναι· ακολουθεί τις υπόγειες και τυχαίες συνδέσεις που κυβερνούν τη μνήμη των ανθρώπων. Για μία ώρα ακριβώς, μέχρι να ακουστεί το σήμα των ειδήσεων στο ραδιόφωνο, ο απόηχος της καμπάνας γεννά στο νου του πολιτικού μηχανικού ένα αδιάκοπο τραγούδι, χωρίς τελείες, ερωτηματικά και θαυμαστικά: μια ελεγεία για το χάος της ζωής και τις καταδικασμένες προσπάθειές μας να το βάλουμε σε τάξη.  


Επιστημονική Φαντασία

Περιφερειακό, του Ουίλιαμ Γκίμπσον (εκδόσεις Αίολος)

Ο Ουίλιαμ Γκίμπσον επιστρέφει με το «Περιφερειακό» στην ατμόσφαιρα των cyberpunk αριστουργημάτων του. Με την αφήγηση να κινείται ανάμεσα σε δύο διαφορετικούς μελλοντικούς χρόνους, το Περιφερειακό συνδυάζει οξεία κοινωνική και πολιτική κριτική, καταιγιστικό ρυθμό και εκλεπτυσμένη φαντασία.

Βρισκόμαστε στα τέλη της δεκαετίας του 2030. Η Φλιν Φίσερ και ο αδελφός της ο Μπάρτον ζουν σε μια απομακρυσμένη γωνιά του αμερικανικού Νότου, όπου κυριαρχούν η ανεργία και η παράνομη παρασκευή ναρκωτικών ουσιών. Η Φλιν δουλεύει στο τοπικό κατάστημα τρισδιάστατων εκτυπώσεων. Ο Μπάρτον ζει με το επίδομα από την Υπηρεσία Βετεράνων λόγω νευρολογικών βλαβών που υπέστη όταν υπηρετούσε στην επίλεκτη Απτική Αναγνωριστική Μονάδα του Σώματος Πεζοναυτών, αλλά δουλεύει, κρυφά από τη Φλιν, στην ασφάλεια ενός διαδικτυακού παιχνιδιού, που εκτυλίσσεται σ’ έναν εικονικό κόσμο, μια παράξενη εκδοχή του Λονδίνου…

Πατώντας με το ένα πόδι στο neo-noir και με το άλλο στην ατόφια επιστημονική φαντασία  (καθαρόαιμο cyberpunk σε κάθε του σελίδα) το «Περιφερειακό» γίνεται ένα όχημα με το οποίο ο Γκίμπσον εξερευνά το κοντινό και απώτερο μέλλον που βιώνουμε ήδη.


Θνητοί Θεοί, του Morgan Richard (εκδόσεις Anubis)

Tο Altered Carbon (ή «Θνητοί Θεοί» στα ελληνικά) του Morgan Richard έγινε ευρύτερα γνωστό μέσα από την τηλεοπτική μεταφορά του στην πλατφόρμα του Netflix, η οποία μας ταξίδεψε σε έναν cyberpunk κόσμο, συγγενικό με αριστουργήματα του είδους, όπως το Blade Runner.

Οι Θνητοί Θεοί είναι ένα φουτουριστικό μυθιστόρημα για τη Γη του 25ου αιώνα όπου ο θάνατος έχει καταστεί μία απλή «ενόχληση» καθώς η ψηφιακή αποθήκευση της ψυχής εγγυάται την αθανασία. Ενώ ένα από τα μεγαλύτερα οράματα της ανθρωπότητας φαίνεται να έχει πραγματοποιηθεί, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο σκοτεινή. Ο θάνατος ενός πρώην διπλωμάτη του ΟΗΕ θα ξετυλίξει ένα δυστοπικό περιβάλλον βίας και κοινωνικής ανισότητας που θέτει ερωτήματα για την αξιοποίηση της τεχνολογίας και τις δυνατότητες της.

Οι Θνητοί Θεοί είναι ένα από τα πιο σημαντικά μυθιστορήματα σύγχρονης επιστημονικής φαντασίας και έχει τιμηθεί, μεταξύ άλλων, με το βραβείο Philip K. Dick.


Η Δικαιοσύνη της Τόρεν, της Ανν Λέκι (εκδόσεις Αίολος)

Πρόκειται για ένα από τα πιο πολυσυζητημένα βιβλία επιστημονικής φαντασίας των τελευταίων χρόνων! Κατέκτησε ό,τι βραβείο υπάρχει –μεταξύ αυτών την τριάδα HugoNebulaLocus– και έκανε γνωστή την Ανν Λέκι, αναδεικνύοντας το συγγραφικό της ταλέντο.

Μετά την καταστροφή του πολεμικού σκάφους «Η Δικαιοσύνη της Τόρεν», η τεχνητή νοημοσύνηείναι η μόνη που επιβιώνει και παίρνει ανθρώπινη μορφή. Ξεκινάει ένα ταξίδι σε μακρινούς πλανήτες, αναζητώντας εκδίκηση. Η πορεία της θα τη φέρει σε σύγκρουση με τη διαγαλαξιακή Αυτοκρατορία της Ραντς και θα φέρει στην επιφάνεια ζητήματα πολέμου και κοινωνικής δικαιοσύνης, συνδυασμένα με καταιγιστική δράση και πολυσύνθετους χαρακτήρες.

Δεν είναι τυχαίο ότι το έργο της Λέκι έχει συγκριθεί με όλους τους κλασικούς συγγραφείς επιστημονικής φαντασίας.


Φανταστική Λογοτεχνία

Η Σκοτεινή Καρδιά του Δάσους, της Naomi Novik (εκδόσεις Seλini)

Η Novik, βασισμένη στα παραμύθια του τόπου της, συνθέτει ένα πολύπλοκο ψηφιδωτό που ενώ στην αρχή μοιάζει απλοϊκό, όσο προχωρά η πλοκή βαθαίνει, διακλαδώνεται και εμπλουτίζεται με νέα πρόσωπα, θέματα και προβληματικές. Η συγγραφέας δε διστάζει να ανατρέψει εντελώς τους παραδοσιακούς λόγους και ρόλους των παραμυθιών, διατηρώντας όμως αναλοίωτη τη συνειρμική και συμβολική τους χροιά. Έτσι ο Δράκος γίνεται (αρχικά) ένας γκρινιάρης δάσκαλος, ο πρίγκηπας ένας βιαστής και η αβοήθητη πριγκίπισσα χωριατοπούλα με ιδιαίτερες ικανότητες. Tαυτόχρονα, το «Η Σκοτεινή Καρδιά του Δάσους» ανατρέπει και ένα άλλο, κομβικό στοιχείo των παραμυθιών: οι καλοί όχι μόνο δεν νικούν (πάντα) αλλά, τελικά, δεν υπάρχουν καν. Αυτό το σήκωμα του πέπλου, η απόπειρα για το συγκεκριμένο μέσα σε έναν κόσμο παραμυθικό, όπου ο χρόνος κυλά αργά, σαν μελωμένος από την ίδια του την γοητεία, είναι και η ασυναγώνιστη δύναμη αυτού του βιβλίου. Το ίδιο βέβαια κυλά πολύ γρήγορα, παρά το γεγονός ότι ανά σημεία σταματά εντελώς τη δράση, για να περιγράψει την καθημερινή ζωή που χάνεται στις μεγάλες αφηγήσεις.

Τελικά, τι μένει όταν φτάσουμε στην καρδιά του δάσους, την ευάλωτη και σκληρή, την εκτεθειμένη και προστατευμένη ταυτόχρονα; Μια ολοκληρωμένη ιστορία, και ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία φαντασίας που διαβάσαμε πρόσφατα.


Το Βιβλίο της Σκόνης, του Φιλιπ Πούλμαν(εκδόσεις Ψυχογιός)

Ο Πούλμαν επιστρέφει στο σύμπαν που έχτισε με την Τριλογία του Κόσμου για ένα νέο ξεκίνημα.

Στο πρώτο βιβλίο της καινούριας τριλογίας μας πηγαίνει 12 χρόνια πριν το Αστέρι του Βορρά με τη Λύρα να είναι νεογέννητο μωρό. Το Διευθυντήριο, το κέντρο της θρησκευτικής εξουσίας έχει απλώσει τους ανθρώπους του σε όλο το Λονδίνο. Ψάχνει τη Λύρα και κυνηγάει όσους ανθρώπους  τολμούν να αμφισβητήσουν την εξουσία του, μελετώντας τη Σκόνη που κρύβει το κλειδί της ανθρώπινης συνείδησης.

Ο συγγραφέας μας παρουσιάζει, σε νέο πλαίσιο, τον συνδυασμό που έκανε τόσο επιτυχημένη την αρχική τριλογία: χαρακτήρες με βάθος και ένταση, πολύπλοκα σενάρια που συναρπάζουν μαζί με φιλοσοφικά και θρησκευτικά ερωτήματα που διαπερνούν την πλοκή και χωρίζουν τα στρατόπεδα.


Το Υφαντό της Φιόναβαρ: Το Δέντρο του Καλοκαιριού, του Guy Gavriel Kay (εκδόσεις Anubis)

Για τους φίλους της επικής φαντασίας, αυτή είναι η ενδεδειγμένη επιλογή.

Η τριλογία Το Υφαντό της Φιόναβαρ έχει όλα τα στοιχεία ενός μεγάλου έργου φαντασίας, εντός της παράδοσης του Τόλκιν. Ο Kay χτίζει το δικό του κόσμο, με παράλληλα σύμπαντα που ενώνονται μεταξύ τους και ό,τι συμβαίνει στο καθένα, έχει συνέπειες και για τα υπόλοιπα.

Πέντε φοιτητές πείθονται από τον μάγο Λορίν να ταξιδέψουν στη Φιόναβαρ, τον Πρώτο από τους Κόσμους και πολύ σύντομα θα συνειδητοποιήσουν ότι ο καθένας έχει το δικό του ρόλο να παίξει σε μία επικείμενη σύγκρουση. Το Δέντρο του Καλοκαιριού είναι το πρώτο βήμα σε ένα μαγικό κόσμο που δεν πρέπει να χάσετε.


Αστυνομική Λογοτεχνία

Κόκκινα Κορίτσια, Πάντα Πιο Όμορφα, του Φρεντερίκ Φαζαρντί (εκδόσεις Angelus Novus)

Ο Φαζαρντί είναι μία απ’ τις εμβληματικότερες πένες του σύγχρονου ευρωπαϊκού αστυνομικού μυθιστορήματος, ως ένας εκ των θεμελιωτών του γαλλικού Neo-Polar της δεκαετίας του 1970.

Τα «Κόκκινα Κορίτσια, πάντα πιο όμορφα» είναι ένα απ’ τα πιο δυνατά του μυθιστορήματα, ανάμεσα σε αυτά που έχουμε διαβάσει μέχρις στιγμής απ’ τις εκδόσεις Angelus Novus αλλά και απ’ τις Εκδόσεις των Συναδέλφων, που τα τελευταία χρόνια ασχολούνται συστηματικά και αξιέπαινα με τη μετάφραση των έργων του. Ο Φαζαρντί σε αυτό το βιβλίο του ασχολείται με τα παρισινά οδοφράγματα του Μάη του ’68, μέσα από δύο ιστορίες, μία πολιτική και μία ερωτική.

Πρωταγωνιστής είναι ο Φρέντυ, ένας 20χρονος Μαοΐκός, καταγόμενος από οικογένεια με αναρχικό ιδεολογικό υπόβαθρο. Τα γεγονότα του Μάη ξεκινάνε και ο Φρέντυ με τον κολλητό του Τέντυ βρίσκονται στην πρώτη γραμμή καθ’ όλη την διάρκεια των συγκρούσεων, όταν βρίσκονται στο λάθος μέρος τη λάθος στιγμή και γίνονται μάρτυρες μιας προβοκατόρικης και ενδοαστυνομικής δολοφονίας με πρωταγωνιστή ένα ισχυρό στέλεχος της γαλλικής αστυνομίας. Σε μια περίοδο όπως εκείνη, η παρουσία τους στο εν λόγω συμβάν τους οδηγεί στην απόφαση της αυτοεξορίας, μακριά από τη Γαλλία. Τότε είναι που ο Φρέντυ θα γνωρίσει την Φρανσίν, το δικό του κόκκινο κορίτσι, την οποία θα ερωτευτεί.. για πάντα.


Είναι Ήδη Νεκρός, του Τάσου Θεοφίλου (εκδόσεις Red n’ Noir) 

Το συγγραφικό έργο του Τάσου Θεοφίλου συνεχίζεται, με τη noir και pulp αισθητική να παραμένει σημαντικό εργαλείο στον καυτηριασμό των σύγχρονων μητροπόλεων, και κυρίως της Αθήνας. Στο τελευταίο του πόνημα ακολουθεί την noir αισθητική, που είδαμε και στο Αντίο Μπάτμαν, τον Οθέλο και το Παρανουαρικό, παρουσιάζοντας μια νουβέλα βασισμένη σε μια πραγματική ιστορία, γραμμένη ως αστυνομική ιστορία. 

Η αρχή γίνεται στον Κορυδαλλό, όταν μέσα από ένα αυτοκίνητο στην είσοδο των φυλακών εκτοξεύονται πυροβολισμοί εναντίων των σκοπών, τραυματίζοντας τον έναν. Αμέσως μετά, θα ακολουθήσει ανταλλαγή πυρών την οποία θα εκμεταλλευτεί για να δραπετεύσει με επιτυχία ο κρατούμενος Κλεάνθης Δαβής. Λίγους μήνες μετά ύστερα από βομβιστική επίθεση θα βρεθεί νεκρός ένα μεγάλο στέλεχος της κυβέρνησης, με την Ελληνική Αστυνομία να συνδέει τον θάνατο αυτό με τον προσφάτως δραπέτη, χωρίς την ύπαρξη ουσιαστικών στοιχείων.


Λευκή Καραϊβική, του Μορίς Αττιά (εκδόσεις Πόλις)

Εννέα χρόνια μετά το Παρίσι Μπλουζ, επιστρέφουν στο χαρτί οι ήρωες που πρωταγωνίστησαν στα προηγούμενα έργα του, με τον Μορίς Αττιά να ξεκινάει μια καινούργια τριλογία, αυτή τη φορά μεταξύ του 1976 και του 1981.

Η Λευκή Καραϊβική, από τις εκδόσεις Πόλις, προσθέτει ένα ακόμα κομμάτι στο πολύχρωμο μυθιστορηματικό μωσαϊκό του. Η συνταγή που είχε εφαρμόσει ο Αττιά στα προηγούμενα βιβλία δεν αλλάζει, και έτσι για ακόμα μία φορά, βλέπουμε την ζωή και την ψυχολογία των χαρακτήρων να κερδίζει την παράσταση συγκριτικά με την αστυνομική πλοκή, η οποία πάντως κάνει εντονότερη την παρουσία της από το αμέσως προηγούμενο βιβλίο, Παρίσι Μπλουζ.

Η αριστοτεχνική χρήση του πρώτου προσώπου στην αφήγηση από τον Αττιά είναι πάλι παρούσα, με τον αφηγητή να αλλάζει σε κάθε κεφάλαιο δίνοντας την σκυτάλη από τον Πάκο στον Κουπί και στην Ιρέν, μέχρι και σε άλλους φαινομενικά λιγότερο σημαντικούς χαρακτήρες. Φυσικά δε θα μπορούσαν από ένα βιβλίο του Αττιά να λείπουν οι αναφορές στην κοινωνία και την πολιτική της περιοχής στην οποία διαδραματίζονται όλα αυτά.


Ξένα Νερά, του Wolfgang Schorlau (εκδόσεις Angelus Novus)

Τον Schorlau τον γνωρίσαμε πέρσι με τη «Συνομωσία του Μονάχου», την πρώτη αστυνομική υπόθεση του  Γκέοργκ Ντένγκλερπου μεταφράστηκε στα ελληνικά, ξανά απ’ τις εκδόσεις Angelus Novus. Σε αντίθεση με πολλούς συγγραφείς του αστυνομικού μυθιστορήματος, ο Schorlau ξεχωρίζει για την πολιτική και κοινωνική ματιά των μυθιστορημάτων του. Εξάλλου και ο ίδιος έχει υποστηρίξει ότι «το αστυνομικό μυθιστόρημα είναι το κοινωνικό μυθιστόρημα της εποχής μας».

Με αυτό το σκεπτικό επανέρχεται στα «Ξένα νερά», ώστε να ασχοληθεί ξανά με ένα επίκαιρο πολιτικό θέμα, μέσα από το αίνιγμα ενός μυστηριώδους φόνου, τον οποίο καλείται να εξιχνιάσει ο ντετέκτιβ Ντένγκλερ.

Η βουλευτής Αγγέλικα Σαίλκοπφ πεθαίνει μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες, τη στιγμή ακριβώς που ανεβαίνει στο βήμα της Βουλής. Η γιαγιά της, όμως, δεν πιστεύει οτι ο θάνατός της οφείλεται σε φυσικά αίτια. Αναθέτει στον ιδιωτικόντετέκτιβ Γκέοργκ Ντένγκλερ να ερευνήσει την υπόθεση. Ο Ντένγκλερ είναι έτοιμος να κλείσει το θέμα, όταν ένα πληρωμένος δολοφόνος τον βάζει στο στόχαστρο – και ξαφνικά ο Ντένγκλερ βρίσκεται μπλεγμένος σε μια παγκόσμια σύγκρουση με διακύβευμα τον πολυτιμότερο από τους ζωτικούς πόρους του πλανήτη: το νερό. Χωρίς νερό δεν υπάρχει ζωή. Αλλά τι γίνεται, όταν το νερό ιδιωτικοποιείται;


Ακούω τις Σειρήνες στο Δρόμο, του Adrian McKinty (εκδόσεις Οξύ)

Ο Adrian McKinty και ο αντισυμβατικός αστυνόμος του, ο Σον Ντάφι συστήθηκαν στους Έλληνες αναγνώστες πολύ πρόσφατα με το Κρύο Χώμα. Στο πρώτο βιβλίο της σειράς είδαμε έναν καλοδουλεμένο χαρακτήρα, με κυνισμό και χιούμορ, να εξιχνιάζει φόνους την ίδια ώρα που οι συγκρούσεις μεταξύ IRA και βρετανικών σωμάτων ασφαλείας ήταν στο ζενίθ τους και οι σχέσεις μεταξύ Καθολικών και Προτεσταντών στη Β. Ιρλανδία βρίσκονται στα άκρα τον Μάιο του 1981.

Τώρα, στο νέο βιβλίο του McKinty που εκτυλίσσεται τον Απρίλιο του 1982, ο Σον Ντάφι θα αντιμετωπίσει ένα ακρωτηριασμένο πτώμα σε μια βαλίτσα. Στο κάδρο έχουν ήδη προλάβει να μπουν ξεπεσμένοι αριστοκράτες, αμφιλεγόμενοι επιχειρηματίες, όμορφες νεαρές χήρες και αινιγματικά ιδιόχειρα σημειώματα. Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα στην Ιρλανδία της δεκαετίας του 1980, που θα σας απορροφήσει.


Τρόμος – Θρίλερ

Κινέζικα Φαντάσματα, του Lafcadio Hearn (εκδόσεις Ars Nocturna)

Τον Lafcadio Hearn τον γνωρίζουμε. Αν δεν έχετε ήδη απολαύσει τις «Ιστορίες Φαντασμάτων από την Ιαπωνία» πρέπει να καλύψετε αυτό το κενό και να περάσετε στη συνέχεια στον κινεζικό τρόμο. Ο Hearn γνώρισε και αγάπησε τον ιαπωνικό πολιτισμό ζώντας στην Ιαπωνία και αποκτώντας το όνομα Γιακούμο Κοϊζούμιφτάνοντας να  καταταχθεί ανάμεσα στους εθνικούς της συγγραφείς.

Οι εκδόσεις Ars Nocturna έχουν μελετήσει το έργο του και μετά τις ιαπωνικές ιστορίες, τώρα μας προσφέρουν άλλο ένα γοητευτικό ανάγνωσμα, το οποίο επικεντρώνεται στον τρόμο στην Κίνα.

Τα «Κινέζικα φαντάσματα» είναι άλλη μια ενδιαφέρουσα και εντυπωσιακή προσθήκη της σειράς «Μικρά γοτθικά», την οποία έχουμε ξεχωρίσει και στο παρελθόν με μικρά διαμαντάκια της παγκόσμιας λογοτεχνίας τρόμου, όπως ήταν η «Νεκρή», η «Ολάγια» και άλλα, από διάφορους κλασσικούς συγγραφείς. Αξίζει να δώσετε την προσοχή σας σε αυτές τις φρέσκιες και καλοδουλεμένες μεταφράσεις έργων των PoeDickensStevenson και άλλων!


Το Κάλεσμα του Κθούλου,του H.P.Lovecraft (εκδόσεις Webcomics)

Το Κάλεσμα του Κθούλου αποτελεί ίσως το πιο γνωστό και χαρακτηριστικό έργο του Lovecraft, αυτό που έδωσε το όνομα του στην μυθολογία την οποία εμπνεύστηκε και κληροδότησε στους επιγόνους του.

Το Κάλεσμα του Κθούλου, η μνημειώδης αυτή αφήγηση συνοδεύεται σε αυτή τη νέα έκδοση (και τελικά ορίζεται) από την εικονογράφηση του Φρανσουά Μπαρανζέ, Γάλλου συγγραφέα και δημιουργού με μεγάλη εμπειρία στον χώρο της εικονογράφησης βιβλίων και στη δημιουργία artworks για video games. Πολλοί καλλιτέχνες που έχουν κληθεί να αναπαραστήσουν το λαβκραφτικό κόσμο δουλεύουν με τους περιορισμούς που φαίνεται να επιβάλλει ο ίδιος ο συγγραφέας, με έντονες σκιέςκαι διακεκομμένα περιθώριαξεθωριασμένα χρώματα και ελλειπτικές γωνίες. Αντίθετα, ο Μπαρανζέ διαλέγει μια  διαφορετική οπτική. Προσεγγίζοντας τα θεϊκά τέρατα του Lovecraft ως ακατανόητης δύναμης πλάσματα και χωρίς θεολογικό σεβασμό, ξαναβάζει τον  υλισμό μέσα στη μυθολογία.

Η μετάφραση από τον ειδήμονα του είδους Γιώργο Μπαλανό δίνει ένα φρέσκο τόνο στο κλασσικό κείμενο.


Οι Νύφες του Δράκουλα 2: Σντένκα, των Κάουα και Ρουμπούλια (εκδόσεις Jemma Press)

Μόλις κυκλοφόρησε το 2ο μέρος μιας τριλογίας που μας κέρδισε απ’ την πρώτη στιγμή. Ο λόγος για τις Νύφες του Δράκουλα, των Αβραάμ Κάουα και Γιάννη Ρουμπούλια, οι οποίοι ανέλαβαν να αφηγηθούν τον εμβληματικό μύθο του Δράκουλα, από μια εντελώς νέα οπτική γωνία, αυτής των γυναικών του.

Στο 1ο μέρος γνωρίσαμε την Νουρ, μια σκλάβασε ένα χαρέμι της Κωνσταντινούπολης, η οποία ελεύθερα επέλεξε το θάνατο αντί για μια ζωή αναλώσιμη γεμάτη καταπίεση.

Στο 2ο μέρος οι δημιουργοί μας συστήουν την Σντένκα, η οποία ζει σε μια αγροικία της Ορεινής Σερβίας, το 1759. Όποιος τολμήσει να φτάσει εκεί θα βρει μια σειρά από τάφους, σκαμμένους και αδειανούς στην αυλή, ένα κομμένο κεφάλι που σαπίζει πάνω σε ένα παλούκι μπρος στο σπίτι, και μια νέα γυναίκα να τον σημαδεύει με το όπλο της. Η Σντένκα περιμένει, μόνη και οπλισμένη, τη σωτηρία ή την αιώνια καταδίκη, όποια από τις δύο έρθει πρώτη.

Η σκοτεινή τριλογία των Κάουα και Ρουμπούλια, γεμάτη αίμα, έρωτες, προδοσίες, τρόμο και πάθη, έχει κερδίσει γρήγορα μια θέση στις καλύτερες στιγμές της φετινής ελληνικής comic σκηνής.


Σύγχρονη Ελληνική Πεζογραφία

Η γυναίκα του Πρωινού Τρένου, του Δημήτρη Γράψα (εκδόσεις Καστανιώτης)

Ο Δημήτρης Γράψας μας συστήθηκε με το πρώτο μυθιστόρημα του, τη «Λευκή Κουρτίνα», με την οποία έλαβε πολλές διακρίσεις, ανάμεσα στις οποίες ήταν και η υποψηφιότητά του για το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου πεζογράφου το 2016. Και όλα αυτά ήταν απόλυτα δίκαια γιατί η Λευκή Κουρτίνα ήταν ένα εξαιρετικό ντεμπούτο ενός συγγραφέα με διεισδυτική πολιτική ματιά, αλλά και ολοφάνερο λογοτεχνικό ταλέντο.

Φέτος μας έρχεται το δεύτερο έργο του, η «Γυναίκα του πρωινού τρένου», ξανά απ’ τις εκδόσεις Καστανιώτη. Ο πρωταγωνιστής, ο Πέτρος, έχει ερωτευτεί τη γυναίκα που κάθεται απέναντι του στο τρένο κάθε πρωί. Όταν θα βρει το θάρρος να την αναζητήσει, θα βρεθεί μπροστά σε μία μυστηριώδη γυναίκα που θα αρνηθεί ότι τον γνωρίζει.  Ο Πέτρος όμως θα επιμείνει και δεν μπορεί να κάνει αλλιώς · ο έρωτας κυριαρχεί ως θεμελιακή αναστάτωση, ως αναζήτηση γνήσιου νοήματος σε ένα κόσμο που πνίγει τα άτομα. Η αναζήτηση και δικαίωση του έρωτα γίνεται ταυτόχρονα προσωπική λύτρωση αλλά και πρόκληση για την ίδια την κοινωνία.


Διηγήματα – Νουβέλες

Γοτθικές Ιστορίες από Μοντέρνες Συγγραφείς (εκδόσεις Ars Nocturna)

Μετά τις Γοτθικές Ιστορίες από Βικτωριανές Συγγραφείς οι εκδόσεις Ars Nocturnaσυνεχίζουν να συλλέγουν διαμαντάκια από γυναικείες πένες.

Αυτή τη φορά οι ιστορίες είναι χρονολογικά πιο κοντά σε εμάς, στον 20ο αιώνα. Δεκαέξι αγαπημένες συγγραφείς, η Δάφνη ντυ Μωριέ, η Βιρτζίνια Γουλφ, η Κάρεν Μπλίξεν, η ΑγκάθαΚρίστι, η Σίρλεϋ Τζάκσον, η Ελίζαμπεθ Μπόουεν και άλλες λιγότερο γνωστές αλλά εξίσου απολαυστικές δημιουργοί εκφράζουν κοινωνικέςή και προσωπικές ανησυχίες με έναν μοναδικό τρόπο. Οι ηρωίδες τους αναμετριούνται με εξωτερικές απειλές, το υπερφυσικό και το παράδοξο, με φαντάσματα και ανεξήγητα γεγονότα ή και με εσωτερικές εκπλήξεις, με τον ίδιο τους τον εαυτό.

Η Γοτθική λογοτεχνία χαρακτηρίζεται για τη σκοτεινή της ατμόσφαιρα, η οποία προσπαθεί να φωτίσει μια αθέατη πλευρά του ανθρώπινου ψυχισμού, που η κλασσική λογοτεχνία δεν μπορεί να προσεγγίσει τόσο εύκολα. Εξετάζοντας την κοινωνία με μια κριτική ματιά, συνήθως η γοτθική λογοτεχνία χαρακτηρίζεται από το ριζοσπαστισμό της, φανερό ή υπόρρητο.


Θάνατος με Αφιέρωση, του Didier Daeninckx (εκδόσεις Angelus Novus)

Ο Daeninckx είναι ένας έντονα πολιτικοποιημένος συγγραφέας, ο οποίος εμπνέεται τόσο απ’ την πολιτική του δράση, όσο και απ’ την επαγγελματική του δραστηριότητα (ανάμεσα σε άλλα και) ως δημοσιογράφος αστυνομικού δελτίου. Αντλώντας έμπνευση απ’ τα βιώματα και την εμπειρία του στους τομείς με τους οποίους ασχολήθηκε, ως συγγραφέας δεκάδων μυθιστορημάτων, δοκιμίων, νουβελών, κινηματογραφικών σεναρίων, ακόμα και παιδικών αναγνωσμάτων, αναδείκνυε πάντα τον έντονο κοινωνικό και πολιτικό του προβληματισμό.

Το «Θάνατος με αφιέρωση» περιλαμβάνει δύο νουβέλες, οι οποίες τέμνονται απ’ το κεντρικό θέμα ενός καταραμένου αντικειμένου.

Στην πρώτη νουβέλα αυτό το αντικείμενο είναι μια κάμερα, την όποια όποιος χρησιμοποιεί σύντομα συναντά το θάνατο. Στη δεύτερη νουβέλα είναι ένα βιβλίο με την ιδιόχειρη αφιέρωση ενός διάσημου συγγραφέα, το οποίο σπέρνει το θάνατο σε όποιον έρθει σε επαφή μαζί του.


Comics

Subcomandante Marcos, του Ian Debiase (εκδόσεις ΚΨΜ) 

Ο λόγος του Subcomandante Marcos, η φωνή των εξεγερμένων Zapatistas, ξεχωρίζει απ’ τον κλασσικό πολιτικό λόγο, γιατί δεν είναι καθόλου ξύλινος. Αντιθέτως, ο Marcos εμπνέει διεθνώς τα κινήματα με τον ποιητικό του λόγο, μέσα στον οποίο συνυπάρχουν οι μνήμες των καθημερινών ανθρώπων, τα παραμύθια, τα ζώα, οι τόποι των βουνών των Τσιάπας. Ο λόγος του Marcos μοιάζει λιγότερο με μπροσούρα και περισσότερο με ποιητικό κείμενο, το οποίο παρ’ όλα αυτά μιλάει με λυρικό τρόπο τόσο για τα ζητήματα της καθημερινότητας των ιθαγενών στα βουνά των Τσιάπας, όσο και για την αναγκαία επαναστατική απάντηση στο βάρβαρο καπιταλισμό.

Ο Αργεντινός Ian Debiase σκιτσάρει ανακοινώσεις και ομιλίες αναδεικνύοντας με τα σκίτσα του τον ποιητικό και παράλληλα τόσο πολιτικό λόγο του Subcomandante Marcos. Το ασπρόμαυρο σκίτσο του Debiase είναι ένα πολύ όμορφο συμπλήρωμα σε λόγια που έχουν γραφτεί για να παρακινήσουν τους λαούς, μιλώντας τους μέσα απ’ τα ίδια τους τα καθημερινά βιώματα, να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους και να χαράξουν τη δικιά τους πορεία προς την αξιοπρέπεια και την απελευθέρωση των ίδιων και των κοινωνιών τους.


Κατανοώντας τα Κόμικς, του Scott McCloud (εκδόσεις Webcomics)

Είστε φαν των comics και θέλετε να εμβαθύνετε περισσότερο στην ιστορία τους; Ή μήπως θέλετε τώρα να κάνετε τα πρώτα σας βήματα στην τέχνη των comics, αλλά έχετε πελαγώσει απ’ τον τεράστιο όγκο τους και δεν ξέρετε από πού να ξεκινήσετε; Σε κάθε περίπτωση αυτό το comic είναι το πιο κατάλληλο και για τις δύο αυτές περιπτώσεις!

Ένα comic για τα comics. Ο Scott McCloud, σπουδαίος δημιουργός και θεωρητικός των comics, αφηγείται τη μακρά ιστορία της 9ηςτέχνης με απλότητα αλλά και βάθος, με ένα αποτέλεσμα που αφορά τον πλέον άπειρο αναγνώστη μέχρι όσους (νομίζουν ότι) ξέρουν τα comics πολύ καλά. Με ιστορικές αναδρομές και αναφορές στους μεγάλους δημιουργούς, το Κατανοώντας τα Κόμικς αναζητά τη σχέση λόγου και εικόνας από τις απαρχές του ανθρώπινου πολιτισμού μέχρι τον 20ο αιώνα. Μας εξηγεί τη λογική της δόμησης των καρέ, την επιλογή των χρωμάτων, τη σχέση του σχεδίου με τις υπόλοιπες τέχνες και τα ρεύματα του ρεαλισμού.

Το εύρος των θεμάτων με τα οποία καταπιάνεται ο McCloud εντυπωσιάζει και προκαλεί τον αναγνώστη να σκεφτεί εκ νέου τα comics ως τέχνη και ως μέσο αφήγησηςΙδανικό δώρο και για όσους συνεχίζουν να τα αποκαλούν «μικιμάου» και να σας λένε ότι «αυτά είναι για παιδιά»


Tomb Raider: Το κυνήγι της Αιωνιότητας (εκδόσεις Anubis)

Η Lara Croft είναι μία απ’ τις πρώτες μας ηρωίδες. Κατάφερε να κάνει το επάγγελμα του αρχαιολόγου να φάινεται πολύ cool στα πολύ νεανικά μας μάτια μέσα από τις περιπέτειές της στο Playstation,αλλά όταν εγινε και ταινία με την Angelina Jolieκέρδισε μόνιμα μια θέση στην καρδιά μας, ως μια απ’ τις εμβληματικότερες ηρωίδες της nerd κουλτούρας.

Με το Rise of the Tomb Raider, το βιντεοπαιχνίδι του 2015, η Lara Croft μπήκε για τα καλά στη νέα εποχή, αγκαλιάζοντας νέο κοινό και φέρνοντας τους παλιούς σε γνώριμα μονοπάτια για ακόμα μία φορά. Το Κυνήγι της Αιωνιότητας μας φέρνει τη συνέχεια της ιστορίας της διάσημης αρχαιολόγου-τυχοδιώκτριας. Η αναζήτηση του μυστικού της αθανασίας θα την οδηγήσει από χαοτικές πόλεις σε άγριες ζούγκλες και θα τη φέρει αντιμέτωπη με νέους εχθρούς. Καθώς η ηρωίδα φτάνει στα όρια της, το ενδιαφέρον του αναγνώστη μένει αμείωτο σε ένα βιβλίο γεμάτο δράση και ανατροπές, αντάξιο μίας παράδοσης που ξεκίνησε με τον Ιντιάνα Τζόουνς και διαρκώς ανανεώνει τη γοητεία του.


Ελληνικά comics

Ο Συλλέκτης, του Soloup (εκδόσεις Ίκαρος)

Ένα απ’ τα καλύτερα comics της χρονιάς, από αυτά που ξεχωρίζουν με την πρώτη ματιά!

Ο Soloup χτίζει μια πολυπρισματική απεικόνιση 5 ιστοριών και ενός παραμυθιού, τα οποία όλα μαζί αφηγούνται μια ιστορία για την απώλεια της (κατά βάση πατρικής) αγάπης και το παλίμψηστο της οικογένειας σε μια χώρα η οποία βασίστηκε σε (και βασανίστηκε από) αυτή. Ο Soloup ως γνώστης της ελληνικής συνθήκης, μας δίνει μια πολύπλευρη ιστορία σε 6 κομμάτια  για το γύρω, το πίσω, το μπροστά, τη βάση και το εποικοδόμημα της οικογένειας, χωρίς να μας δίνει και την λύση του παζλ. 

Γνώριμα πρόσωπα της ελληνικής καθημερινότητας, αστικής και επαρχιακής, των ίδιων των παραμυθιών αλλά και των πολλαπλών μετά- αφηγήσεων αποτελούν τους πρωταγωνιστές των ιστοριών που συναντούμε στις σελίδες του Συλλέκτη. Όλοι παίζουν τον ρόλο τους και έναν ακόμα, πολύπλευροι πρωταγωνιστές και αφηγητές ταυτόχρονα. Μέσα από τις πράξεις αλλά και τις συζητήσεις τους ο Soloup βρίσκει την ευκαιρία να αναμείξει είδη εξιστόρησης και στυλ σχεδίου για να πει την ιστορία, τελικά, ενός πατέρα που τον χώρισαν από το παιδί του.  


Χαρακώματα, των Τάσου Ζαφειριάδη και Πέτρου Χριστούλια (εκδόσεις Jemma Press)

Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, μπορεί να επισκιάστηκε τελικά απ’ τον μετέπειτα Β’ Παγκόσμιο, αλλά παραμένει στις μνήμες των λαών ως μια απ’ τις πιο αιματηρές περιόδους της ανθρώπινης ιστορίας. Παρά το γεγονός ότι επικεντρώθηκε κυρίως στην Ευρώπη, δεν είναι τυχαίο ότι οι άνθρωποι της εποχής τον είχαν ονομάσει «Μεγάλο Πόλεμο».

Φέτος, που είναι η επέτειος της λήξης του Α’ Π. Π., οι εκδόσεις Jemma Press ξανατύπωσαν το -από χρόνια- εξαντλημένο comic Χαρακώματα, το οποίο είχε ξεχωρίσει ήδη απ’ το 2014 (όταν και πρωτοκυκλοφόρησε) και είχε τιμηθεί με τα βραβεία για το Καλύτερο Σχέδιο και για το Καλύτερο Εξώφυλλο στα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς του 2015.

Στο βαθιά αντιπολεμικό comic των Ζαφειριάδη και Χριστούλου, οι «κάτοικοι» της Οδού Γάγγραινας βρίσκονται συνεχώς σε αναβρασμό. Ασκήσεις, επιθέσεις, αναφορές, αγγαρείες και άλλα παρόμοια. Σύντομα αντιλαμβάνονται ότι υπάρχουν χειρότερα πράγματα στα χαρακώματα από τους εχθρούς: η λάσπη, τα ποντίκια, οι λοχίες και η… ποίηση.


Αλεξάνδρεια, του Νικόλα Στεφαδούρου(εκδόσεις Webcomics)

Στην Αλεξάνδρεια του N. Στεφαδούρου ο πατέρας του,  Γιώργος Στεφαδούρος διηγείται την ιστορία της οικογένειάς του στα παιδικά του χρόνια σε αυτή την πόλη. Η Αλεξάνδρεια πρωτοδημοσιεύτηκε σε συνέχειες στο socomic.gr, όπου ο Ν. Στεφαδούρος συγκέντρωνε τις ιστορίες του πατέρα του ως ημι-αυτοτελείς σελίδεςενός comic, που θα ολοκληρωνόταν και θα τυπωνόταν. Τελικά η έντυπη έκδοση ήρθε μαζί με το τέλος της ιστορίας, που δεν είχε δημοσιευευτεί στο socomic.gr

Το σκίτσο είναι καρτουνίστικο, όπως συνηθίζει να το χαρακτηρίζει και ο ίδιος ο Ν. Στεφαδούρος και γεμάτο πολύχρωμα και ζωντανά χρώματα. Εκπέμπει νοσταλγία και μια παιδικότητα, αλλά υπάρχουν στιγμές που γίνεται σκοτεινό και βαρύ, για να αποτυπώσει τις αλλαγές της διάθεσης των πρωταγωνιστών.

Η Αλεξάνδρεια δίνει ζωή σε όμορφες ιστορίες που θα ήταν κρίμα να χαθούν.  Και η μορφή του comic είναι ο ιδανικός τρόπος να διαβαστεί από πολύ κόσμο (ανεξαρτήτως ηλικίας) η ιστορία του Γιώργου Στεφαδούρου.


1800: 1. Πατέρας, του Θανάση Καραμπάλιου (εκδόσεις Jemma Press)

Ένα ελληνικό western με πρωταγωνιστές κλέφτες και αρματολούς. Με το πρώτο τεύχος της νέας του comic σειράς ο Θάνάσης Καραμπάλιος, μας θυμίζει κάτι από τις περιπέτειες του Μπλεκ, του Λοχαγού Μαρκ, του Όμπραξ κι άλλων πιστολέρηδων του “ρομαντικού” 19ου αιώνα.

Ο Δήμος Καραμάνος είναι ένας οικογενειάρχης και ζει ήσυχα, μαζί με τη γυναίκα του και τα πέντετους παιδιά σε ένα χωριουδάκι της Ελασσόνας. Κανείς δεν γνωρίζει το παρελθόν του, καλά‐καλά, ούτε οι ίδιοι του οι γιοι. Όταν όμως ένας αγγελιοφόρος του φέρνει μήνυμα από έναν καπετάνιο που τον καλεί ξανά στη δράση, ο Καραμάνος θα πρέπει να αποφασίσει αν τελικά η ζωή που θέλει είναι αυτή του ραγιά ή του κλέφτη!

Το «1800» έρχεται να δώσει στους ήρωες της Επανάστασης του ’21, όχι μόνο σάρκα και οστά, αλλά και τη γοητεία και το coolness που τους αξίζει, απαλλαγμένα από ακροδεξιές κορόνες και φαντασιώσεις, που συχνά ηγεμονεύουν σε αντίστοιχες αφηγήσεις.


Ευρωπαικά comics

Ο Αστερίξ και ο Υπεριταλικός των Ferri και Conrad(εκδόσεις Μαμουθκόμιξ)

Ανάμεσα στις περιπέτειες που μας μεγάλωσαν ήταν αυτές των ανυπόταχτων Γαλατών. Οι ιστορίες του Αστερίξ και του Οβελίξ τα τελευταία χρόνια έχουν μπει σε μια νέα εποχή, δια χειρός Ζαν-Υβ Φερί (σενάριο) και Ντιντιέ Κονράντ (σχέδιο). Η καλύτερη στιγμή μέχρις στιγμής, αυτής της -μετα τον Ουντερζό και τον Γκοσινί- εποχής είναι ο Υπεριταλικός. 

Η ιστορία θυμίζει ένα μείγμα «Γύρου της Γαλατίας», «Ολυμπιακούς αγώνες» με μία μικρή δόση από «Κορσική». Τα μεγάλα ταξίδια, οι διαγωνισμοί –που έχουν πάντα ασαφείς κανόνες σχετικά με τις μπούφλες, όπως τονίζει ο Οβελίξ- και η ενότητα όσων καταπιέζονται από τους Ρωμαίους είναι κλασικές θεματικές. Περνώντας μέσα από την ιταλική χερσόνησο, πολλούς αιώνες προτού αποτελέσει ενιαίο ιταλικό κράτος, οι Αστερίξ και Οβελίξ θα γνωρίσουν τους λαούς που ηττήθηκαν από τους Ρωμαίους στα πρώτα χρόνια της συγκρότησης της αυτοκρατορίας και δίνουν τους δικούς τους αγώνες ακόμα. Πλάι σε αυτούς είναι πλήθος λαών του αρχαίου κόσμου, καθώς Βρετανοί, Γότθοι, Σκανδιναβοί και πολλοί ακόμα συμμετέχουν στην αρματοδρομία, για να αποτινάξουν τον τίτλο του βαρβάρου και να ταπεινώσουν τους Ρωμαίους.  


Ο Άγνωστος (Τόμος ΙΙ), του Magnus (εκδόσεις Jemma Press)

Όπως είχαμε αναφέρει και κατά την έκδοση του πρώτου τόμου της σειράς «Ο Άγνωστος», πρόκειται για μια αξιέπαινη εκδοτική προσπάθεια των εκδόσεων Jemma Press να μας εισάγουν σε ένα πολύ ιδιαίτερο ρεύμα του ευρωπαϊκούcomic, που προέρχεται απ’ την Ιταλία.

Ο Μagnus, υπήρξε μια θρυλική μορφή των ιταλικών κόμικς, ο οποίος σημάδεψε με την παρουσία του την τάση των fumetto nero (μαύρα κόμικς), τα οποία μεσουρανούσαν κατά το διάστημα  1960-1980. Έχοντας ακολουθήσει αρχικά το είδος των pulp comics, που βρίθουν από βία, τρόμο και έντονη σεξουαλικότητα, στη συνέχεια στράφηκε σε πιο ειρωνικά μονοπάτια οριακής αποδόμησης του είδους, αλλά και στο ερωτικό comic, ώστε τελικά να καταλήξει να δημιουργήσει τον Unknow, τον Αγνωστο του, στις σύντομες περιπέτειες του οποίου βλέπουμε την εξέλιξη ενός δημιουργού, αλλά και μιας ολόκληρης καλλιτεχνικής σκηνής.

Ο δεύτερος τόμος με τις περιπέτειες του Unknow ολοκληρώνει την πρώτη περίοδο του παράξενου ταξιδιώτη, που ενώ δεν έχει καμιά διάθεση για μπελάδες, η μοίρα του φαίνεται να έχει υφάνει άλλα σχέδια για εκείνον. Η βία και τα προβλήματα τον ακολουθούν σε κάθε του βήμα σαν να έλκονται αφύσικα από την μοναχική και ταλαιπωρημένη του ύπαρξη. Μια ύπαρξη που κι ο ίδιος έχει σκεφτεί πολλές φόρες να τερματίσει.


Μουσική / Χόμπι

Οι Κήποι των Κρεμασμένων (εκδόσεις Ars Nocturna)

Ένα βιβλίο για όσους από εμάς αγαπάμε τους Cure (και δεν είμαστε λίγοι), στο οποίο η λογοτεχνία και η μουσική συναντιούνται για να φωτίσουν το έργο της βρετανικής μπάντας με έναν γοητευτικό τρόπο. Η «αταξινόμητη» (όπως έχει επισημάνει και ο ίδιος ο Robert Smith) μουσική τους έχει ταξιδέψει διεθνώς ξεκινώντας από το Κρόλεϊ του Δυτικού Σάσεξ το 1976 και έχει δώσει σημαντικά τραγούδια.

Κάποια από αυτά ενέπνευσαν τα 16 κείμενα που θα βρείτε στους Κήπους των Κρεμασμένων. Όλα αγαπημένα, όπως τα «10.15 Saturday Night», «Charlotte Sometimes», «A Forest», «Kyoto Song», «Why Can’t I be You?», «The Last Day of Summer», μίλησαν στους συγγραφείς αυτής της συλλογής με έναν ιδιαίτερο τρόπο.

Δεκαέξι συγγραφείς και μουσικοί χρησιμοποιώντας τη φαντασία και τις αναμνήσεις τους έφεραν την μουσική των Cure, τη μελαγχολική και συνάμα ατμοσφαιρική, στο ράφι των βιβλιοθηκών μας.


Belzebubs, του JP Ahonen (εκδόσεις Jemma Press)

Ένα comic για τα καθημερινά ευτράπελα μιας οικογένειας blackmetal-άδων, για τα οποία με αφορμή την επίσκεψή του στο Athens-Con μας είχε μιλήσει και ο ίδιος ο JP Ahonen σε συνέντευξή του.

 Θα  μπορούσε  να  είναι  μια  οικογένεια  σαν  όλες  τις  άλλες,  με  τις  γνωστές  καθημερινές  προκλήσεις  και  συνήθειες:  την  ανατροφή  των  παιδιών,  τη  δουλίτσα  των  γονιών  και  τις  επισκέψεις  στην  εκκλησία.  Μονάχα  που  τα  παιδιά  λέγονται  Λίλιθ  και  Λεβιάθαν,  η  δουλίτσα  των  γονιών  είναι  μια  Black Metal μπάντα  κι  όσο  για  την  εκκλησία,  ε,  φαντάζεστε  ποιον  μπορεί  να  λατρεύουν  εκεί…

Ο JP Ahonen μέλος της μπάντας Belzebubs στα καρέ του ομώνυμου comic μιλά για τα στερεότυπα του χώρου της Black Metal με επιτηδευμένο υπερβολικά, αλλά και ξεκαρδιστικότρόπο. Είτε είστε φαν του είδους, είτε όχι, σίγουρα θα περάσετε υπέροχα.


Το Τρέξιμο, του Oatmeal (εκδόσεις Οξύ)

Κι επειδή κάθε νέα χρονιά συνηθίζεται να συνδυάζεται με νέους στόχους, συνήθως στις προτεραιότητες των περισσότερων από εμάς είναι να ξεκινήσουμε γυμναστική. «Από Δευτέρα» και πάει λέγοντας…

Ε αν θέλετε να πείσετε όντως τον εαυτό σας ότι όχι απλά πρέπει να γυμναστείτε, αλλά είναι και διασκεδαστικό χόμπι για να το ξεκινήσετε το 2019, ο Oatmeal έχει γράψει ένα βιβλίο ακριβώς πάνω στις ανάγκες σας. Ο Oatmeal αναμετριέται με τα στερεότυπα, άλλοτε ξεπερνώντας τα και άλλοτε αναπαράγοντάς τα. Ωστόσο μέσα σε αυτά καταφέρνει να περιγράψει έναν άνθρωπο που δεν μοιάζει σε αυτό που βλέπουμε στις διαφημίσεις ή στους δρομείς- πρόσωπα των εν λόγω events, αλλά έναν απλό άνθρωπο που αγαπά ένα χόμπι, σαν γνήσιος nerd (αλλά του τρεξίματος).


Παιδικά

Να Ένα Ποίημα που Γιατρεύει Ψάρια, του Jean Pierre Simeon (εκδόσεις Seλini)

O μικρός Άρθουρ χρειάζεται ένα ποίημα για να γιατρέψει τον Λιόν, το άρρωστο χρυσόψαρο του.

Τι είναι όμως ένα ποίημα; Πώς βλέπει τον κόσμο ένας ποιητής;  Όποιον και να ρωτήσει του δίνει διαφορετική απάντηση. Μέσα από μία παιδική και φαινομενικά εύκολη ερώτηση, ανοίγει ένας ολόκληρος κόσμος με ερωτήματα για τον εσωτερικό ποιητή του καθενός και για τη σχέση της καθημερινότητας με έναν άλλο κόσμο, φτιαγμένο από όνειρα και σκέψεις.

Πρόκειται για μία τρυφερή ιστορία για παιδιά που θα ακουμπήσει και κάθε ενήλικο. Το εξαιρετικό κείμενο του  Jean Pierre Simeon έρχεται να αναδειχθεί μέσα από την εικονογράφηση του Olivier Tallec που συνδυάζει τα παιχνίδια των λέξεων με απρόσμενες αλλαγές στην πραγματικότητα.

Νάνσι, του Σπύρου Γιαννακόπουλου (εκδόσεις Πατάκης)

Ένας δράκος κλέβει μια πριγκίπισσα και τη σώζει ένας ιππότης. Ναι αλλά ποιος λέει ότι είναι απαραίτητο η πριγκίπισσα να θέλει να παντρευτεί τον ιππότη που την έσωσε; Δηλαδή μόνο και μόνο η θέληση του ίδιου του ιππότη είναι ικανή να δεσμεύσει την πριγκίπισσα για την υπόλοιπη ζωή της; Ποιος το λέει αυτό;

Έτσι λοιπόν η Νάνσι είναι μια διαφορετική πριγκίπισσα. Δεν είναι ο σκοπός της περιπέτειας ενός ιππότη, αλλά η πραγματική πρωταγωνίστρια του βιβλίου. Είναι φυσικά καλομαθημένη μεγαλώνοντας στο παλάτι, αλλά δεν έχει μάθει να υπακούει πιστά στις απαιτήσεις της βασιλικής της οικογένειας. Αντίθετα είναι πνεύμααμφισβήτησης και αντιλογίας. Έχει ερωτευτεί κρυφά τον βασιλικό κηπουρό, με τον οποίο συναντιέται μυστικά, κάνει μαθήματα ξιφασκίας τα βράδια, ενώ με κάθε ευκαιρία ταξιδεύει καμουφλαρισμένη στην πόλη ψάχνοντας για περιπέτειες.

Στις σελίδες της Νάνσι θα διαβάσουμε μια παρωδία των κλασσικών χαρακτήρων του μεσαιωνικού βασιλείου, των γαλαζοαίματων και των ευγενών, των ατρόμητων βασιλιάδων και των πανούργων βασιλισσών. Πρόκειται για ένα μοντέρνο φεμινιστικό παραμύθι, κατάλληλο για όλες τις ηλικίες.