Ποπ αισθητική και τζαζ ύφος από τον τρομπετίστα Avishai Cohen

Aπό τον Miles Davis στον Nick Cave

| 14/06/2020

Δεν είναι μόνο το εξώφυλλο του νέου δίσκου του χαρισματικού Ισραηλινού τρομπετἰστα Avishai Cohen, εξώφυλλο φτιαγμένο από τον γραφίστα David Polonsky γνωστού από την δουλειά του στο αντιπολεμικό φιλμ, «Βαλς Με Τον Μπασίρ» -δεν είναι ακόμη η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διασκευή του “Teardrop” των Massive Attack  -δεν είναι καν ο τρόπος που ερμηνεύει, με το κουϊντέτο του, την «Σονάτα του Σεληνόφωτος» του Μπετόβεν -είναι και αυτά αλλά πολύ περισσότερο είναι η όλη αίσθηση της μουσικής που ακούγεται στο “Big Vicious”. Μουσικοί της νέας γενιάς, όχι αναγκαστικά από τζαζ περιβάλλοντα, συμπράττουν με την τρομπέτα του Cohen ενώ οι επιλογές τους, τα στιλιστικά δάνεια τους, έρχονται από διαφορετικούς χώρους: ναι μεν ο Miles Davis αλλά και η ελεκτρόνικα, το άμπιεντ, ακόμη, η ψυχεδέλεια -το τριπ χοπ, το ροκ αλά Cave, οι επιμιξίες των Esbjörn Svensson Trio, το χιπ χοπ και ενίοτε η ατονική μουσική. Χαρακτηριστικός είναι ο τίτλος του κομματιού, “This Time Is Different”, στο άλμπουμ -τη φορά αυτή είναι διαφορετικά τα μουσικά πράγματα.  Αλλά και για τον συνθέτη Avishai Cohen είναι μια στροφή στην καλλιτεχνική του σταδιοδρομία καθώς το αστέρι του αναδύθηκε στη Νέα Υόρκη όπου κέρδισε σε έναν διαγωνισμό προς τιμή του Thelonious Monk και έπαιξε σε διάφορα τζαζ σχήματα (Mingus Dynasty) και σε πολλές ηχογραφήσεις, δικές του ή αλλότριες, για να γράψει με την ECM την πρώτη του δουλειά -το 2014 με τον Αμερικανό τρομπετίστα Mark Turner.

Τούτος εδώ είναι ο τέταρτος δίσκος για την ετικέτα και μάλλον η πιο σημαντική καμπή στην μέχρι τώρα πορεία του. Γιατί δεν είναι λίγο να διαφοροποιείσαι δραστικά, θα λέγαμε, από την μέχρι τώρα αισθητική σου, να εμφανίζεσαι με εκφραστικό όχημα -πέρα από τον ακραιφνή αυτοσχεδιασμό -εμφορούμενος με ποπ νοοτροπία, με αποτέλεσμα μια σύγχρονη ροκ αίσθηση με τζαζίστικη τεχνική και ήθος. Είναι, επίσης, η ιδιομορφία της παρουσίας δύο ντράμερ- θυμόμαστε τους Allman Brothers Band ή τους Pere Ubu με τον μεγάλο Chris Cutler και πιο πρόσφατα τους The Fall, του μεγαλοφυούς Mark E. Smith.Επί πλέον, δυο ηλεκτρικές κιθάρες όπου η μια διαφοροποιείται σε μπάσο και στην θέση της φωνής, η τρομπέτα του Avishai Cohen. Ο ίδιος χειρίζεται συνθετητές και ηλεκτρονικά ενώ ο ένας εκ των κρουστών, το live sampling.Εδώ, βεβαίως, οφείλουμε να προσθέσουμε και την συμβολή της ψυχής της ECM, του Manfred Eicher, στην κονσόλα της παραγωγής. Όπως και σε εκατοντάδες άλλες περιπτώσεις  δισκογραφικών παραγωγών, ο Eicher βοηθά στο να εκφράσουν οι Big Vicious τη στιλιστική διαφοροποίηση τους καθώς, η συμβολή του Eicher όπως λένε, «τόνιζε κάτι και άλλαζε την ουσία ενός κομματιού που παίζαμε επί δυο χρόνια, και αρχίζαμε να προβάρουμε μια καινούρια αίσθηση αυτού -η ερώτηση του πάντοτε ήταν, ‘τι κάνει τον ήχο ξεχωριστό;’». Και, όπως συμπληρώνει ο Avishai, «στην μπάντα δεν μας απασχολούν τόσο τα σολαρίσματα, δεν είναι  ο σκοπός μας σε αυτή τη δουλειά εδώ. Περισσότερο μας ενδιαφέρει να κάνουμε ένα τραγούδι χωρίς ερμηνευτή. Αυτή είναι η διαφορά από τις προηγούμενες δουλειές μου. Ο ρόλος της τρομπέτας είναι ανάλογος με εκείνον του λιντ τραγουδιστή».

Big Vicious

Avishai Cohen- τρομπέτα, ηλεκτρονικά, συνθετητές

Uzi Ramirez – κιθάρα

Yonatan Albalak-κιθάρα, μπάσο

Aviv Cohen –  ντραμς

Ziv Ravitz – ντραμς, live sampling

 

 


Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία στην Ιταλία και στην Ελλάδα. Παράλληλα, έπαιξε ως μουσικός παραγωγός σε πολλά ραδιόφωνα για πολλά χρόνια και έγραψε ως μουσικός κριτικός σε μια σειρά περιοδικά. Αυτό συνεχίζει μέχρι και σήμερα.