Σενάριο: Η θεωρία της δραματικής αφήγησης
Σεμινάριο για τη συγγραφή σεναρίου με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο

[br]
MΕΓΑΛΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ στις “Μικρές Ιστορίες”
Ο σεναριογράφος-συγγραφέας Νίκος Παναγιωτόπουλος παρουσιάζει στις “Μικρές Ιστορίες” τη Θεωρία της Δραματικής Αφήγησης σε ένα Σεμινάριο συνολικής διάρκειας 30 ωρών (10 συναντήσεις διάρκειας 3 ωρών).
Ο στόχος του σεμιναρίου είναι να παρουσιάσει τόσο τις βασικές όσο και τις ειδικές θεωρητικές αρχές της δραματικής αφήγησης –με σημείο εκκίνησης τον Αριστοτέλη και κατάληξη τις προσεγγίσεις των σύγχρονων γκουρού της σεναριογραφίας, όπως, για παράδειγμα, ο Robert McKee.
Απώτερος στόχος είναι να εξεταστεί το πώς περνάει κανείς από τη θεωρία στην πράξη, το ίδιο, δηλαδή, το γράψιμο. Καθώς ένα σημαντικό μέρος του μαθήματος βασίζεται στην ανάλυση των σεναρίων γνωστών και καλών ταινιών, οι συμμετέχοντες μαθαίνουν, αν μη τι άλλο, να «βλέπουν» τις ταινίες με ένα πιο απαιτητικό, σχεδόν επαγγελματικό, μάτι.
Το Σεμινάριο απευθύνεται τόσο σε ανθρώπους που δεν έχουν την παραμικρή εξοικείωση με την κινηματογραφική γλώσσα, αλλά αγαπούν το σινεμά και φιλοδοξούν να αποκτήσουν πιο «έμπειρο» βλέμμα, όσο και σε νέους κινηματογραφιστές που θα ήθελαν να εμβαθύνουν στα μυστικά του σεναρίου και της δραματικής αφήγησης.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ
Τι είναι το σενάριο;
Ο μηχανισμός της δραματικής αφήγησης
- Η «Ποιητική» του Αριστοτέλη
- Το Δράμα και τα συστατικά του
- Ο Μύθος και τα συστατικά του μέρη
- Αρχή/Μέση/Τέλος (ορισμοί) – η αρχή των δίχως τέλος παρεξηγήσεων
- Εισαγωγή/Σύγκρουση/Λύση
- Η απλούστερη εκδοχή της Δομής των Τριών Πράξεων
- Η εφαρμογή της στη μικρότερη δυνατή φόρμα (ανέκδοτο-διαφήμιση-μικρού μήκους)
Η Δομή των Τριών Πράξεων (Bullets over Broadway, Regarding Henry)
- Συνταγή ή αναγκαιότητα;
- Ο ορισμός του Frank Daniel
- Το «υπόδειγμα» του Syd Field (Truman Show)
- Οι αναλογίες – Τα μεγέθη των τριών πράξεων
- Κρίσιμες Σκηνές – Ορισμός/Λειτουργία
- Η Linda Seger και οι επίγονοι του Field
- Η σημασία του πρωταγωνιστή
- Τα τέσσερα C της Δραματικής Αφήγησης (plot-oriented vs character-centered)
- Ο Lajos Egri και η σημασία του χαρακτήρα-πρωταγωνιστή
- Το “premise” του Egri και η «οργανωτική αρχή» του Robert McKee
- Εναλλακτικές προσεγγίσεις της δομής της 1ης Πράξης (Fargo)
- Εναλλακτικές προσεγγίσεις της δομής της 2ης Πράξης (Crying Game)
(complicating action/development, 1st culmination/mid-point)
Tο Μυθολογικό Μοντέλο του Joseph Campbell (Η Λευκή ταινία)
- Ο κύκλος της αφήγησης
- Τα στάδια της πορείας του ήρωα
- Οι περσόνες του ήρωα και οι σταθεροί τύποι χαρακτήρων
Η Δομή των Οκτώ Σεκάνς (Genre)
- ·Το καλό τέλος (Three days of the Condor)
- ·Το κακό τέλος (Seven)
Η Δομή της Ομπρέλας (Hannah and her sisters, Sex lies and videotapes)
- •Μια ιστορία με πολλούς πρωταγωνιστές (The Big Chill, Festen)
- •Πολλές διασταυρούμενες ιστορίες (Magnolia, Shortcuts)
- •Η σπονδυλωτή ταινία
- •Beyond the rules – The author’s vision as organizing principle
- •Narrative Thrust
Αναφορά στα τηλεοπτικά formats
- •Sit-com
- •45λεπτο επεισόδιο (αυτοτελές και συνεχείας)
- •Τηλεταινία
[hr]
ΕΝΑΡΞΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ: 8 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2015
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ: 30 ΩΡΕΣ
ΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΩΡΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ: ΚΥΡΙΑΚΗ, 17:30-20:30
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ: 8-15-22-29 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2015, 6-13-20 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2015, 3-10-17 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2016
ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ: 250 ΕΥΡΩ
ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ: “ΜΙΚΡΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ” ΧΩΡΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ, Δημητρακοπούλου 70-Κουκάκι, στάση μετρό/τραμ Συγγρού-Φιξ
Πληροφορίες:
-Την Κυριακή 1η Νοεμβρίου, στις 19:00, θα πραγματοποιηθεί στις Μικρές Ιστορίες ενημερωτική συνάντηση για το περιεχόμενο του σεμιναρίου. Απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής στο 210-9227730-731
-Δήλωση συμμετοχής στο σεμινάριο με αποστολή σύντομου βιογραφικού σημειώματος στο [email protected] μέχρι την Κυριακή 1η Νοεμβρίου.
-Για την εγγραφή στο σεμινάριο απαιτείται η πληρωμή του 50% του συνολικού κόστους (125 ευρώ) και η εξόφληση θα πραγματοποιηθεί μέχρι τις 10 Δεκεμβρίου.
-Πληροφορίες για τον εισηγητή Νίκο Παναγιωτόπουλο θα βρείτε:
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963.
Σπούδασε Τεχνολόγος Μηχανικός, ενώ παράλληλα ασχολήθηκε με το θέατρο, παρακολουθώντας σεμινάρια πάνω στο σύστημα Στανισλάβσκι, στην Ελληνοαμερικανική Ένωση.
Αρχικά, εργάστηκε ως καλλιτεχνικός συντάκτης σε εφημερίδες, περιοδικά και την τηλεόραση.
Από το 1992 ασχολείται επαγγελματικά με το σενάριο και την πεζογραφία.
Έχει γράψει σενάρια για αρκετές ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, καθώς και για τηλεοπτικές σειρές. Το 1996 απέσπασε το βραβείο σεναρίου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης για τους Απόντες του Νίκου Γραμματικού. Το 2000 απέσπασε το 1ο Βραβείο στον διαγωνισμό σεναρίου που διοργάνωσαν η Προοπτική και το περιοδικό Αθηνόραμα για τις Ώρες κοινής ησυχίας.
Έχει διδάξει επί αρκετά χρόνια σενάριο σε ιδιωτικές σχολές κινηματογράφου, σε σεμινάρια και εργαστήρια σεναρίου, αλλά και στο νεοσύστατο Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ.
Έχει γράψει μία συλλογή διηγημάτων, για την οποία διακρίθηκε με το βραβείο Μαρίας Ράλλη για πρωτοεμφανιζόμενους συγγραφείς, και τέσσερα μυθιστορήματα. Το προτελευταίο, η Αγιογραφία, συμπεριλήφθηκε στη βραχεία λίστα των υποψήφιων για το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος του 2003. Το τελευταίο, Τα παιδιά του Κάιν, κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 2011 από τις εκδ. Μεταίχμιο και τιμήθηκε με το Βραβείο Μυθιστορήματος από το ‘Ιδρυμα Πέτρου Χάρη της Ακαδημίας Αθηνών.