Τα βραβεία του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

| 13/11/2017

Δέκα μέρες συνεχόμενων προβολών έφτασαν στο τέλος τους. Οι σινεφίλ και οι όποιοι τυχεροί βρέθηκαν για κάποιες – ή και για όλες – τις μέρες της διοργάνωσης στην πόλη είχαν την ευκαιρία να δούνε σε πρεμιέρα αλλά κυρίως για μία και μοναδική φορά (δυστυχώς αυτό είναι το αρνητικό αλλά και η γοητεία των κινηματογραφικών φεστιβάλ, η μοναδικότητα της συνδιαλλαγής με το κοινό) ταινίες που δύσκολα θα έχουν περαιτέρω διανομή στην χώρα μας ή και αλλού. Ταινίες από όλο το φάσμα – πολλά διαφορετικά είδη από πολλές διαφορετικές χώρες – του κινηματογράφου, με πληθώρα τμημάτων, αφιερωμάτων και παράλληλων δράσεων – εικαστικές εκθέσεις, συζητήσεις με σκηνοθέτες κτλ – και κυρίως πληθώρα οπτικών από νέους και μη δημιουργούς που θαρραλέα προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν την κάμερα για να μιλήσουν για την αλήθεια που ζούνε, βλέπουνε και σκέφτονται σε σχέση με τον κόσμο και να την επικοινωνήσουν με το ευρύ κοινό. Κάθε φεστιβάλ κλείνει με την βράβευση κάποιων ταινιών από το σύνολο της πρότασης του αξιολογώντας αναγκαστικά την αισθητική ποιότητα και την συνολική δυναμική τους. Οι θεατές μένουν με ένα συνονθύλευμα εικόνων, συνειρμών και νοημάτων και κάπως έτσι η πόλη (εδώ της Θεσσαλονίκης) ξαναβρίσκει τους ρυθμούς της.

[hr]

Βραβείο Καλύτερης ταινίας Χρυσός Αλέξανδρος – Θόδωρος Αγγελόπουλος

[hr]

Κοράκια | Korparna

Σκηνοθεσία:Jens Assur, Σουηδία

Ο Άγκνε, ένας επίμονος αγρότης που ζει στην επαρχία της Σουηδίας της δεκαετίας του ’70, προσπαθεί με νύχια και με δόντια να σώσει τη φάρμα του από τις κερδοσκοπικές βλέψεις του οικοπεδούχου και από το γενικό κλίμα του «εκσυγχρονισμού». Καθώς το αγρόκτημα έμεινε στην ίδια οικογένεια περνώντας από γενιά σε γενιά, ο Άγκνε είναι σίγουρος πως ο μεγάλος γιος του θα αναλάβει τα ηνία. Όταν θα μάθει τις πραγματικές προθέσεις του γιου του, θα δυσκολευτεί να ξεχωρίσει τη λεπτή γραμμή που χωρίζει το πείσμα από την τρέλα. Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του διάσημου φωτογράφου Γενς Ασούρ είναι μια δραματική, αγωνιώδης ελεγεία για τα βάρη της οικογένειας και τη δύναμη του αναπόφευκτου.

[hr]

Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος

[hr]

Ούτε όνομα, ούτε υπογραφή | Bedoune Tarikh, Bedoune Emza

Άλλες βραβεύσεις | Βραβείο καλύτερης ταινίας της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI)

Σκηνοθεσία:Vahid Jalilvand, Ιράν

Ένας ευυπόληπτος ιατροδικαστής εμπλέκεται σε ένα τροχαίο, όπου τραυματίζεται ένα οχτάχρονο αγοράκι. Ο άνδρας προτίθεται να πληρώσει αποζημίωση στον πατέρα του παιδιού και να το μεταφέρει στο νοσοκομείο, αλλά εις μάτην. Το άλλο πρωί, βρίσκει στο νοσοκομείο το πτώμα του αγοριού που έχει μεταφερθεί εκεί για αυτοψία, αλλά η πρώτη γνωμάτευση δείχνει θάνατο από δηλητηρίαση. Ένα εκλεκτό δείγμα του κινηματογράφου των ηθικών διλημμάτων, μπολιασμένo με την ιρανική κινηματογραφική παράδοση της ενδελεχούς μελέτης χαρακτήρων, μια ελεγεία για τους ανθρώπους που ονειρευόμασταν να γίνουμε κι όμως θάψαμε μέσα μας.

[hr]

Ειδικό βραβείο Κριτικής Επιτροπής για Καλύτερη Σκηνοθεσία – Χάλκινος Αλέξανδρος

[hr]

Winter Brothers | Vinterbrødre

Άλλες βραβεύσεις | Ειδική μνεία της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) | Ειδική μνεία ήχου της Κριτικής Επιτροπής

Σκηνοθεσία:Hlynur Pálmason, Δανία – Ισλανδία

Ο Γιόχαν και ο Εμίλ είναι δύο αδέλφια εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους, που δουλεύουν στο εργοστάσιο επεξεργασίας ασβεστόλιθου ενός μικρού χωριού της Δανίας. Ο πρώτος είναι προσγειωμένος, εργατικός, όμορφος κι αγαπητός από τους γύρω του· ο δεύτερος είναι ονειροπαρμένος, ασουλούπωτος, ανασφαλής και περνάει απαρατήρητος. Η παθιασμένη και παθογενής σχέση τους δεν χωράει σε λόγια και δεν μεταφράζεται σε πράξεις, γι’ αυτό και ο σκηνοθέτης την περιγράφει μέσα από εκθαμβωτικά κάδρα, σε μια βραδυφλεγή και αγωνιώδη αφήγηση για τους ατέλειωτους χειμώνες των οικογενειακών δεσμών.

[hr]

Βραβείο Κοινού στο τμήμα: Διεθνές διαγωνιστικό

[hr]

Lucky

Άλλες βραβεύσεις | Ειδική μνεία της Κριτικής Επιτροπής στον ηθοποιό Χάρι Ντιν Στάντον για το τελευταίο του χαμόγελο

Σκηνοθεσία:John Carroll Lynch, ΗΠΑ

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο ενός από τους σημαντικότερους καρατερίστες του αμερικανικού σινεμά ακολουθεί το γεωγραφικό και πνευματικό ταξίδι ενός ηλικιωμένου άθεου προς την αυτογνωσία, την αποδοχή της θνητότητάς του και της ανάγκης για επαφή με άλλους ανθρώπους. Στον τελευταίο μεγάλο ρόλο της καριέρας του, ο Χάρι Ντιν Στάντον υποδύεται τον 90χρονο Λάκι –έναν ρόλο-αναφορά στους μονήρεις, τραυματισμένους ήρωες του Παρίσι, Τέξας, του Straight Story ή και της Ατίθασης Καρδιάς–, ο οποίος μας συστήνει καθώς μας αποχαιρετά μια σειρά από μοναδικούς χαρακτήρες που αποκαθιστούν τη χαμένη πίστη μας στην ανθρωπότητα.

Το Βραβείο Κοινού δόθηκε επίσης σε ταινίες άλλων τμημάτων του Φεστιβάλ:

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΧΩΡΙΣ ΧΡΟΝΟ/ TIMELESS STORIES, Βασίλης Ραΐσης, Ελλάδα (Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου)
ΜΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΑΤΙΚΟ /ISCELITEL/ SECRET INGREDIENT, Γκιόρτσε Σταβρέσκι, ΠΓΔΜ, Ελλάδα (Ματιές στα Βαλκάνια)
ΕΝΤΟΣ ΟΡΙΩΝ/ INSYRIATED, Φιλίπ φαν Λέου, Βέλγιο, Γαλλία, Λίβανος (Ανοιχτοί Ορίζοντες) 

[hr]

Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου 2017

[hr]

Too Much Info Clouding Over My Head

Βραβεία | Διεθνούς Ομοσπονδίας των Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) | ΕΡΤ | Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

Σκηνοθεσία:Βασίλης Χριστοφιλάκης

Ένας φιλόδοξος τριαντάρης σκηνοθέτης, γεμάτος ψυχαναγκασμούς και σε υπαρξιακή κρίση, μπαίνει σε περιπέτειες προσπαθώντας να μαζέψει χρήματα για μια ταινία που δεν θέλει να κάνει.

[hr]

Ρόζμαρι | Rosemarie

Βραβεία | Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ)

Σκηνοθεσία:Άδωνις Φλωρίδης, Κύπρος

Ο συγγραφέας μιας τηλεοπτικής σαπουνόπερας έχοντας ξεμείνει από ιδέες αρχίζει να παρακολουθεί τους «δυσλειτουργικούς» γείτονες του για να εμπνευστεί. Όμως, αντί αυτού, θα έρθει αντιμέτωπος με τη σκληρή πραγματικότητα γύρω του.


*φωτογραφία άρθρου: Χρήστος Σκυλλάκος