Το λουλούδι που «συγκρούστηκε» με τον πόλεμο του Βιετνάμ

Η εμβληματική εικόνα του Magnum της δεκαετίας του 60'

| 23/10/2017

Ήταν 21 Οκτώβρη του 1967, όταν 100.000 άνθρωποι διέσχισαν την Ουάσιγκτον διαδηλώνοντας ειρηνικά γύρω από το Πεντάγωνο σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τον συνεχιζόμενο πόλεμο στο Βιετνάμ. Ο Marc Riboud, φωτογράφος του Magnum, ήταν εκεί και φωτογράφιζε τα γεγονότα. Το τελευταίο καρέ του φιλμ του απεικόνιζε την δεκαεφτάχρονη Jan Rose Kasmir, που κρατούσε ένα χρυσάνθεμο μπρος στις προτεταμένες ξιφολόγχες των στρατιωτών της Εθνικής Φρουράς.

Η Kasmir δεν γνώριζε πως την φωτογράφιζαν εκείνη την στιγμή. Η εικόνα της όμως πέρασε στην ιστορία γινόμενο σύμβολο γενναιότητας και δύναμης. Μιλώντας στην εφημερίδα Guardian το 2015, η Jan Rose Kasmir δήλωσε: «Με το που είδα την επίδραση αυτής της φωτογραφίας συνειδητοποίησα ότι δεν ήταν μια απερισκεψία της στιγμής (sic) – μα πως στεκόμουν εκεί για κάτι σπουδαίο».

Ο φωτογράφος Marc Riboud επισκέφτηκε πολλές φορές το Βιετνάμ τη δεκαετία του 1960, θέλοντας να δει με τα μάτια του τον πόλεμο για τον οποίο άκουγε συνεχώς και συζητιόταν μονίμως στις εφημερίδες. «Ήταν σχεδόν αδύνατο να μην συμπαθείς τους Βιετναμέζους που είχαν μια τόσο γενναία αντίσταση στον αμείλικτο βομβαρδισμό», δήλωνε ενώ συνέχιζε λέγοντας πως «η συμπάθεια βοηθάει κάποιον να καταλάβει μια χώρα καλύτερα από ότι με την αδιαφορία ή την λεγόμενη «αντικειμενικότητα» (μια ψευδή ιδέα σε κάθε περίπτωση).»

Το να καλύψει με το έργο του τις διαδηλώσεις στο Πεντάγωνο ήταν μια συνέχεια αυτής της παραπάνω αντίληψης. Όλα τα καρέ που ελήφθησαν εκείνη την μέρα, δείχνουν ακριβώς αυτό. Το τι σημαίνει για τους διαδηλωτές να είναι αντιμέτωποι με τις ξιφολόγχες, δίνοντας μια άποψη ταυτόχρονα για την κλίμακα των γεγονότων της εποχής.

Ο Riboud θυμήθηκε κάποια στιγμή τα γεγονότα εκείνης της ημέρας λέγοντας:

«Τον Οκτώβριο του 1967, βρέθηκα στην Ουάσιγκτον, ολοκληρωτικά στη μέση μιας καταιγίδας. Μιας σοβαρής υπόθεσης που εκείνη την εποχή ήταν απλή και ξεκάθαρη. Ένα τεράστιο, εκστατικό πλήθος πορευόταν για ειρήνη στο Βιετνάμ καθώς το ζεστό φθινοπωρινό φως του ήλιου πλημμύριζε τους δρόμους της πόλης. Εκατοντάδες χιλιάδες νεαροί άνδρες και γυναίκες, μαύροι και λευκοί, περικύκλωναν το Πεντάγωνο, το φρούριο του ισχυρότερου στρατού στον κόσμο, και για μια μέρα τουλάχιστον η νεολαία της Αμερικής σύστηνε την Αμερική με ένα όμορφο πρόσωπο. Φωτογράφιζα σαν τρελός, τελείωσα όλα τα φιλμ καθώς νύχτωνε. Η τελευταία φωτογραφία ήταν η καλύτερη. Σχηματίστηκε μπρος στο φακό μου το σύμβολο των νέων της Αμερικής: ένα λουλούδι μπροστά στις ξιφολόγχες. Eκείνη την ημέρα η Αμερικάνικη ισχύ απέδειξε το θλιβερό της πρόσωπο».



Πηγή

Magnum photos: Behind the Image: Protesting the Vietnam War with a Flower

*Τα δικαιώματα των εικόνων ανήκουν στον δημιουργό και στο πρακτορείο Magnum. Εδώ δημοσιεύονται αποκλειστικά για αισθητικούς, ιστορικούς και ενημερωτικούς λόγους.

Ο Χρήστος Σκυλλάκος είναι κριτικός και θεωρητικός κινηματογράφου, φωτογράφος, εικαστικός, επιμελητής εκδόσεων και εισηγητής σεμιναρίων θεωρίας & ιστορίας κινηματογράφου. Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) και μέλος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) και του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ). Γεννημένος το 1984 σπούδασε Νομική.