Όσκαρ ντοκιμαντέρ στα «Λευκά Κράνη» ...των ισλαμιστικών διασυνδέσεων
Μπορεί να μην πήραν το Νόμπελ, αλλά πήραν το Όσκαρ
Στα «ψιλά γράμματα» των πηχιαίων τίτλων για την τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ, πολύ πίσω από τα σχόλια για το κόκκινο χαλί, τις τουαλέτες και φυσικά τις διάφορες γκάφες, πέρασε η βράβευση με όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ μικρού μήκους ενός 40λεπτου ντοκιμαντέρ με θέμα τα «λευκά κράνη» -white helmets- στη Συρία. Το ντοκιμαντέρ επικράτησε του «4,1 μίλια» της Δάφνης Ματζιαράκη, το οποίο καταγράφει την οδύσσεια των προσφύγων στο Αιγαίο.
Τα «λευκά κράνη» έγιναν διάσημα από τη δράση τους κυρίως στο Χαλέπι. Εμφανίζονται, κυρίως από τα μεγάλα δυτικά ΜΜΕ, ως οργάνωση απλών πολιτών που παίζουν καθημερινά τη ζωή τους κορώνα γράμματα για να σώζουν ζωές στις βομβαρδισμένες πόλεις της Συρίας και για να παρέχουν πρώτες βοήθειες. Τα «λευκά κράνη» είναι η πηγή πολλών πληροφοριών που έκαναν το γύρο του κόσμου από το Χαλέπι, κυρίως ανθρωπιστικού ενδιαφέροντος, και εννοείται ότι οι πληροφορίες αυτές θεωρούνται «αντικειμενική πληροφόρηση».
Όπως γράψαμε στο Περιοδικό, πριν από περίπου δύο μήνες, εμπνευστής τους είναι ο James Le Mesurier, πρώην αξιωματικός του βρετανικού στρατού που εργαζόταν στη Συρία στην «πολιτική άμυνα» με την εταιρεία συμβούλων «Analysis Research and Knowledge» που έχει έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Είναι εύκολα αντιληπτό ότι η «πολιτική άμυνα» σχετιζόταν αποκλειστικά με τις αντικαθεστωτικές δυνάμεις. Ο Le Mesurier αποφάσισε, όπως λέει η επίσημη εκδοχή, να κάνει ένα βήμα παραπέρα και έπεισε την εταιρεία του να χρηματοδοτήσει υποδομές (τι ανθρωπιά και αυτή) για να εκπαιδευτούν εθελοντές σε συνεργασία με την (ω τι έκπληξη) τουρκική ΜΚΟ AKUT, η οποία εξειδικεύεται στη διάσωση θυμάτων φυσικών καταστροφών, προκειμένου να παράσχουν βοήθεια σε πόλεις της Συρίας που γίνονταν πεδίο μάχης. Η οργάνωση, που ονομάστηκε το 2014 «Συριακή Πολιτική Άμυνα» (γιατί και οι λέξεις και οι ονομασίες έχουν σημασία και φυσικά όταν κάποιος διαβάσει αυτήν την ονομασία η αντίδραση θα είναι μάλλον θετική αρχικώς), χρηματοδοτείται δια μέσου ΜΚΟ από τις ΗΠΑ, τη Βρετανία, την Ολλανδία αλλά και απευθείας από την κυβερνητική Υπηρεσία Διεθνούς Ανάπτυξης (US Agency for International Development), γνωστή για τη χρηματοδότησή της σε σειρά ΜΚΟ με ύποπτο ρόλο σε αραβικές χώρες, σε χώρες της Αφρικής κλπ.
Ούτε αυτό, ούτε οι φωτογραφίες εθελοντών στα «λευκά κράνη», που την μία εμφανίζονται να προσφέρουν ανθρωπιστική βοήθεια και από την άλλη να κραδαίνουν τα λάβαρα του ISIS ή της al Nusra (του παρακλαδιού της al Qaida στη Συρία) δεν εμπόδισε την επιτροπή των Όσκαρ να επιλέξει το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ και να το βραβεύσει. Και ακόμη και αν δεχτεί κανείς ότι προφανώς μέσα στους δεκάδες εθελοντές υπάρχουν και άνθρωποι με απολύτως ειλικρινή αισθήματα προσφοράς στους συνανθρώπους, δεν μπορεί να παραβλέψει όλες αυτές τις χονδροειδέστατες «συμπτώσεις» που προφανώς και κάθε άλλο παρά «λευκή» καθιστούν την αποστολή, άμεση ή έμμεση, της συγκεκριμένης οργάνωσης.
Ερωτηματικά προκαλεί και το γεγονός ότι ο εκπρόσωπος Τύπου της οργάνωσης και ..κινηματογραφιστής Κχάλεντ Κχατίμπ είχε πάρει βίζα για είσοδο στις ΗΠΑ προκειμένου να παρευρεθεί στην τελετή απονομής των Όσκαρ, την ώρα που μουσουλμάνοι που διαθέτουν πράσινη κάρτα για τις ΗΠΑ αντιμετωπίζουν σειρά δυσκολιών μετά τις απαγορεύσεις Τραμπ. Ο Κχατίμπ, όπως αρχικά έγινε γνωστό, δεν κατάφερε τελικά να παραστεί στην τελετή επειδή το συριακό καθεστώς δεν σεβάστηκε την βίζα που του χορήγησαν οι ΗΠΑ. Στη συνέχεια, μεταδόθηκε ότι την τελευταία στιγμή οι αμερικανικές αρχές «ανακάλυψαν ιδιαίτερα ανησυχητικά στοιχεία σε βάρος του». Τελικά κανείς δεν κατάλαβε μετά βεβαιότητας τι έγινε. Οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ πάντως, Ορλάντο φον Άινζιντελ και Τζοάνα Νατασεγκάρα εξέφρασαν έντονα την θλίψη τους για την εξέλιξη.
Κατά πολλούς, η τελευταία αυτή τελετή απονομής των Όσκαρ ήταν από τις πιο πολιτικοποιημένες των τελευταίων χρόνων καθώς σειρά καλλιτεχνών, ακόμη και ο παρουσιαστής, άδραξαν την ευκαιρία να επικρίνουν τον νέο Αμερικανό πρόεδρο. Παράλληλα με αυτό, όμως, δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει και τη συγκεκριμένη επιλογή με τα «Λευκά Κράνη» παρά την γενικότερη κατακραυγή που έχει προκληθεί, ιδιαίτερα τον τελευταίο χρόνο, από τις αποκαλύψεις για την πραγματική τους ταυτότητα.
Μετά από τις αλλεπάλληλες αυτές …συμπτώσεις, και μια ενημερωτική λεπτομέρεια: παραγωγός του ντοκιμαντέρ ήταν η διαδικτυακή πλατφόρμα βίντεο Netflix.