Δημοσιεύσεις από γυναίκες επιστήμονες; Ε όχι δα!

Οι γυναίκες φανερά υποβαθμισμένες και στις επιστημονικές δημοσιεύσεις

| 07/04/2018

Στα κυριότερα επιστημονικά περιοδικά, μία μελέτη από τους ερευνητές του Τμήματος Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Ουάσιγκτον στο Σιάτλ αποκάλυψε  ότι το ποσοστό όσων έχουν τους κύριους ρόλους στις επιστημονικές δημοσιεύσεις είναι  κατά πολύ μικρότερο για τις γυναίκες απ’ο,τι για τους άντρες.

Συγκεκριμένα, οι γυναίκες αποτελούν το 25% των πρώτων συγγραφέων στα δύο κορυφαία επιστημονικά περιοδικά του κόσμου, το “Nature” και το “Science” και το 35% στο τρίτο σημαντικότερο, στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS). Ακόμη λιγότερες (15%) είναι οι γυναίκες που κατέχουν τη σημαντικότερη τελευταία θέση στις επιστημονικές δημοσιεύσεις στο “Nature” και στο “Science”. Η τελευταία θέση συνήθως ανήκει στους καταξιωμένους ερευνητές που έχουν την εποπτεία και ευθύνη της έρευνας, ενώ η πρώτη θέση αποδίδεται στους νεότερους ερευνητές (συχνά μεταδιδακτορικούς) που αναλαμβάνουν το κύριο φορτίο της έρευνας.

Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Ουάσιγκτον μελέτησαν σχεδόν 167.000 άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά την περίοδο 2005-2017 και ανακάλυψαν ότι μόνο σε ένα περιοδικό νευροψυχολογίας, το Neuropsychology Review, στη θέση του πρώτου συγγραφέως βρίσκονται περισσότερες γυνάικες ( 53% ) , όμως, και πάλι, μειονεκτούν στη θέση του τελευταίου κύριου ερευνητή (39%) .

Ένα αποτέλεσμα που εξήγαγε η έρευνα είναι ότι σο πιο έγκυρο και με μεγαλύτερη διεθνή επιρροή είναι ένα περιοδικό, τόσο μικρότερο είναι το ποσοστό των γυναικών που έχουν τη θέση του πρώτου ή του τελευταίου συγγραφέα στις επιστημονικές δημοσιεύσεις.

Επίσης, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ,την τελευταία δεκαετία, δεν έχει υπάρξει ιδιαίτερη αύξηση των γυναικών επιστημόνων. Συγκεκριμένα, η  μέση ετήσια αύξηση του αριθμού των γυναικών σε θέσεις ευθύνης στις επιστημονικές δημοσιεύσεις είναι κάτω του 0,5% στο “Science” και στο “Nature” και κάτω του 1% στα περισσότερα άλλα σημαντικά περιοδικά.

Oυσιαστικά, οι γυναίκες, δεδομένου ότι δεν δημοσιεύονται τα ονόματά τους στις επιστημονικές μελέτες, δεν μπορούν να ανέβουν στην επιστημονική ιεραρχία. Όσο ανεβαίνει κανείς την τυπική ή άτυπη ιεραρχία στα πεδία STEM (Επιστήμη-Τεχνολογία-Μηχανική-Μαθηματικά), τόσο αραιώνει η παρουσία των γυναικών. Έτσι, για παράδειγμα, στο πεδίο της νευροεπιστήμης, ενώ το 2016 η πλειονότητα των φοιτητών στα πανεπιστήμια ήταν γυναίκες (55%), στη συνέχεια γίνονταν ολοένα μεγαλύτερη μειοψηφία: το 45% των μεταδιδακτορικών ερευνητών ήταν γυναίκες και μόνο το 32% του διδακτικού προσωπικού στις πανεπιστημιακές σχολές.

Με πληροφορίες από το tvxs.gr