Ο δρόμος προς την σεξιστική «κόλαση»

Γιατί αντιδρούν οι εργαζόμενοι στην δημόσια Υγεία για το διαφημιστικό σποτ του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας

| 07/06/2016

Λένε ότι ο δρόμος προς την κόλαση είναι στρωμένος με καλές προθέσεις. Ενας σίγουρος τρόπος για να συμβεί αυτό είναι να εγκλωβιστείς τόσο απόλυτα στην ιδέα σου που να αδυνατείς πλέον να «συντονιστείς» με την πραγματική ζωή των ανθρώπων στους οποίους απευθύνεσαι και εκείνων των οποίων χρησιμοποιείς ένα εντελώς διαστρεβλωμένο «είδωλο» της ζωής τους για να «κοινωνήσεις» το μήνυμά σου.

Αυτό φαίνεται ότι συνέβη με την διαφήμιση του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας. Μια απόπειρα που βασίστηκε σε μια έξυπνη ιδέα αποδόμησης των τρέχοντων στερεοτύπων του «ηρωισμού», η οποία όμως μπλέχτηκε στον ναρκισσισμό της με αποτέλεσμα να προσβάλλει εργαζόμενους και να αδικήσει, τελικά, την πρόθεσή της.

Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων στο βίντεο εμφανίζεται ένας γιατρός, συνοδευόμενος από μοντέλα με στολή νοσηλευτριών, ο οποίος σώζει μια ζωή και δέχεται τον «θαυμασμό» των «νοσηλευτριών» με έναν τρόπο που αναπαράγει τα κυρίαρχα σεξιστικά πρότυπα.

Το βίντεο προκάλεσε την αντίδραση των εργαζομένων στον χώρο της Υγείας, όχι άδικα. Είναι προφανές, ότι οι «νοσηλεύτριες» του σποτ ανήκουν μόνο στον χώρο της φαντασίας – ή φαντασίωσης κάποιων – και δεν «συναντώνται» πουθενά με τις σκληρά εργαζόμενες, πραγματικές νοσηλεύτριες στις δημόσιες δομές Υγείας, οι οποίες, μαζί με όλους τους εργαζόμενους στα νοσοκομεία, δίνουν μάχη για να σώσουν ζωές μέσα στις πλέον αντίξοες και εχθρικές συνθήκες.

Ο σκηνοθέτης του σποτ, Αργύρης Παπαδημητρόπουλος, υπεραμύνθηκε της επιλογής του και πέρασε στην «αντεπίθεση». Σε συνέντευξή του λέει, μεταξύ άλλων, ότι «το “λαϊκό δικαστήριο” των social media με αφήνει παγερά αδιάφορο (…) Οι δικαστές του πληκτρολογίου με τα αστεία παρατσούκλια είναι άνθρωποι που δεν κάνουν τίποτα και μόνο κράζουν. Εμαθα ότι κάποιοι λένε ότι ξεφτιλίστηκε το πανανθρώπινο μήνυμα της αιμοδοσίας. Δεν είδα τέτοια σχόλια στο “αίμα μόνο για Έλληνες” που μόνο πανανθρώπινο δεν είναι. Οσο για τα σχόλια περί σεξισμού, δεν βρίσκω τίποτα σεξιστικό σε αυτήν την ταινία. Αντιθέτως είναι μια ταινία που χλευάζει αυτά τα πρότυπα και εξυμνεί τον απλό άνθρωπο (…) Οι περισσότεροι δεν ξέρουν τι σημαίνει η λέξη σεξισμός και βρίσκουν σεξιστικό οτιδήποτε περιέχει γυμνό ή κάποια σέξυ παρουσία. Εμάς μας κάνει ευτυχισμένους το γεγονός ότι χωρίς να σπαταληθεί ούτε ευρώ συζητιέται η αιμοδοσία και κάποιοι ίσως δώσουν 10′ λεπτά για να σώσουν τρεις (3!) ζωές!».

Ομως τα πράγματα δεν είναι έτσι. Εκείνοι που αντέδρασαν δεν είναι «δικαστές του πληκτρολογίου». Ούτε «άνθρωποι που δεν κάνουν τίποτα και μόνο κράζουν». Είναι εκείνοι και εκείνες, οι πραγματικοί/ές εργαζόμενοι/ες στην δημόσια Υγεία. Εκείνοι/ες που ίσως χρειαστεί να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και στον σκηνοθέτη του σποτ.

Είναι οι εργαζόμενοι/ες της Ενωσης Εργαζομένων του «Βενιζέλειου» Νοσοκομείου στο Ηράκλειο της Κρήτης. Που βλέπουν διαφορετικά τα πράγματα σε ανακοίνωσή τους:

«Με ένα άκρως προκλητικό και άστοχο βίντεο το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας προσπάθησε να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη και να πείσει τους Έλληνες να δώσουν αίμα, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αιμοδοσίας στις 14 Ιουνίου.

Στο spot δύο νοσηλεύτριες και ένας γιατρός προσπαθούν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε έναν ηλικιωμένο κύριο.

Η εμφάνιση όμως των νοσηλευτριών κάθε άλλο παρά πραγματική μπορεί να θεωρηθεί καθώς εμφανίζονται με ανοιχτή ιατρική ρόμπα και βοηθώντας τον γιατρό να λύσει τη γραβάτα του.

Ο Σύλλογος εργαζομένων του Βενιζελείου καταδικάζει την συγκεκριμένη διαφήμιση, θεωρώντας την προκλητική, σεξιστική και υποτιμητική για την διαχρονική πορεία,το ήθος και την αξιοπρέπεια των συναδέλφων Νοσηλευτριών.

Το Νοσηλευτικό προσωπικό καθημερινά με ήθος, σεβασμό, αυταπάρνηση και ψυχικό σθένος στέκεται δίπλα στον ασθενή που δοκιμάζεται με ταπεινότητα και αξιοπρέπεια και όχι όπως θέλουν να το παρουσιάσουν με το συγκεκριμένο βιντεάκι.

Eίναι αρωγός και συνεργάτης του Ιατρικού προσωπικού, για την εκτέλεση και εφαρμογή των θεραπευτικών πρωτοκόλλων και όχι για να λύνει τις γραβάτες ή να πραγματοποιεί κάθε είδους επιθυμίες του.

Είναι υποτιμητικό και προκλητικό έπίσης για τις οικογένειες των Νοσηλευτριών, οι οποίες στερούνται διαρκώς τους ανθρώπους τους, είτε νύχτα είτε αργίες είτε Σαββατοκύριακα, με κοστος την διατάραξη της οικογενειακής συνοχής, να βλέπουν απο έναν επίσημο φορέα να αντιμετωπίζονται τόσο χυδαία οι άνθρωποι τους και να δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις στην κοινή γνώμη.

Κανένα παιδάκι κύριοι δεν θα ήθελε να δεί τη ”μαμά του ” να φοράει ανοιχτή ρόμπα στη δουλειά και να λύνει τη γραβάτα του γιατρού. Δεν είναι αυτό το μήνυμα και οι αρχές που περνάμε όλοι εμείς οι γονείς και συγγενείς των νοσηλευτριών καθημερινά στα παιδιά μας.
Καλούμε λοιπόν το Υπουργείο Υγείας να αποσύρει την διαφήμιση αμέσως και να σκύψει στα πραγματικά προβλήματα των νοσηλευτών, τονώνοντας τους αν μη τι άλλο το ηθικό για το έργο που παράγουν και όχι διασύρωντάς τους»…